Zichy Ágost gr: Tanulmány a japáni művészetről. 18 fametsz. Ábrával. (Értekezések a Nyelv- és Széptudományok köréből. VIII. kötet 4. szám, 1879)

4 DR. GR. ZICIIY ÁGOST. fentartani, sem pedig az idegenszerű elemek ügyes átöltése által a régit az ujjal összeegyeztetni. A tehetetlenség jeleit és az izlés elfajulását meg lehet állapítani, a­mi a hanyatlási korszakokat jellemezni szokta. Egy nemes múlt eltávozik, egy fényes kor bezáródik; idején van tehát, annak nyomait egy­begyűjteni és annak irányait megjelölni. Kényes feladat, mert szándékunk nem csak az, hogy ismereteinket Japánról bővítsük, de egyúttal feladatunk: megállapítani az emberiség­­művészi életének egy külön szakaszát, feltüntetni annak egy még igen kevéssé ismert oldalát és meghatározni a szépnek törvényeit, felfogva oly faj által, mely valószínűleg nem merített egyiké­ből sem azon forrásoknak, melyek a nyugati művészeteket ihlették. Európának műtörténete Egyptomra és Görögországra utal vissza, a japáni művészet pedig nem csak önmagából fejlődött, hanem nagy részben Chinából is merített. Kiindulva két egymástól különböző irányból, vájjon a fehér és a sárga faj művészi törekvései fognak-e találkozni, avagy pedig el fog­nak-e egymástól távozni mindinkább ? Létezik-e közös eszmény, melyhez mindnyájan közelednek? Vagy van-e ellenkezőleg egy külön mongol és egy külön áriás eszmény? És ez utóbbi eset­ben, mily rangfokozatba utaljuk a japáni művészet termékeit és törvényeit, tekintettel a föltétlen szép azon fogalmára, me­lyet örömest ismerünk el mint egyetemest, és melynek fogalma Platón szép gondolata szerint: »Isteni törvény, melyet az emberiség hajdan elfelejtett és melyet ismét megtaláltak és alakba öntöttek a görögök.« A legutóbbi világtárlatok előtt, ismereteink alapját a japáni művészetről kiválókép ama tárgyak képezték, melyeket Európában hollandi kereskedők árusítottak, azon ajándékok, melyeket európai követségek kaptak, és azon tárgyak, melye­ket néhány ritka utazó, főleg Kaempfer és Siebold összegyűjtöttek és leírtak. A hollandiak által behozott tárgyak majd kizárólag, mint művészeti tárgyak, porczellánból állottak, melyek mainap egyáltalán mint régi japáni porczellán ismere­tesek. Ily áruknak legnevezetesebb gyűjteményét Dresdában láthatjuk, azelőtt az úgynevezett japáni palota pinczehelyisé­geiben összezsúfolva, jelenleg azonban a régi pinakotheka épül

Next