Zichy Ágost gr: Tanulmány a japáni művészetről. 18 fametsz. Ábrával. (Értekezések a Nyelv- és Széptudományok köréből. VIII. kötet 4. szám, 1879)
4 DR. GR. ZICIIY ÁGOST. fentartani, sem pedig az idegenszerű elemek ügyes átöltése által a régit az ujjal összeegyeztetni. A tehetetlenség jeleit és az izlés elfajulását meg lehet állapítani, ami a hanyatlási korszakokat jellemezni szokta. Egy nemes múlt eltávozik, egy fényes kor bezáródik; idején van tehát, annak nyomait egybegyűjteni és annak irányait megjelölni. Kényes feladat, mert szándékunk nem csak az, hogy ismereteinket Japánról bővítsük, de egyúttal feladatunk: megállapítani az emberiségművészi életének egy külön szakaszát, feltüntetni annak egy még igen kevéssé ismert oldalát és meghatározni a szépnek törvényeit, felfogva oly faj által, mely valószínűleg nem merített egyikéből sem azon forrásoknak, melyek a nyugati művészeteket ihlették. Európának műtörténete Egyptomra és Görögországra utal vissza, a japáni művészet pedig nem csak önmagából fejlődött, hanem nagy részben Chinából is merített. Kiindulva két egymástól különböző irányból, vájjon a fehér és a sárga faj művészi törekvései fognak-e találkozni, avagy pedig el fognak-e egymástól távozni mindinkább ? Létezik-e közös eszmény, melyhez mindnyájan közelednek? Vagy van-e ellenkezőleg egy külön mongol és egy külön áriás eszmény? És ez utóbbi esetben, mily rangfokozatba utaljuk a japáni művészet termékeit és törvényeit, tekintettel a föltétlen szép azon fogalmára, melyet örömest ismerünk el mint egyetemest, és melynek fogalma Platón szép gondolata szerint: »Isteni törvény, melyet az emberiség hajdan elfelejtett és melyet ismét megtaláltak és alakba öntöttek a görögök.« A legutóbbi világtárlatok előtt, ismereteink alapját a japáni művészetről kiválókép ama tárgyak képezték, melyeket Európában hollandi kereskedők árusítottak, azon ajándékok, melyeket európai követségek kaptak, és azon tárgyak, melyeket néhány ritka utazó, főleg Kaempfer és Siebold összegyűjtöttek és leírtak. A hollandiak által behozott tárgyak majd kizárólag, mint művészeti tárgyak, porczellánból állottak, melyek mainap egyáltalán mint régi japáni porczellán ismeretesek. Ily áruknak legnevezetesebb gyűjteményét Dresdában láthatjuk, azelőtt az úgynevezett japáni palota pinczehelyiségeiben összezsúfolva, jelenleg azonban a régi pinakotheka épül