Economia Naţională, 1937 (Anul 58, nr. 1-12)

1937-01-01 / nr. 1

Anul LXIV Ianuarie 1937 No. 1 ECONOMIA NAŢIONALA Revistă economică, statistică şi financiară Spre noui cărări întru cucerirea resurselor economice ale bogăţiei noastre naţionale Turismul în legătură cu Industria Hotelului şi a Restaurantului de C. I. BAICOIANU Urmările sociale şi economice ale reformei agrare, nu au fost încă îndeajuns de bine cercetate. Problema merită desigur o atenţiune deosebită cu atât mai mult, cu cât prin exproprierea unui număr restrâns de detentori ai pământului şi trecerea acestuia în mâinile miilor de plugari, s’a revoluţionat profund însăşi temelia economică a acestei ţări. In cadrul mărginit al acestui articol mă voi ocupa numai de una dintre laturile problemei. înaintea războiului mondial, micii plugari îşi lucrau singuri pământul. In ceea ce priveşte proprietarii mari, era îndătinat obiceiul ca majoritatea dintre dânşii să rupă legătura cu pământul, arendăndu-l pentru a fi exploatat. Prin acest absenteism al marei proprietăţi a luat fiinţă o puternică burghezie românească, clasa arendaşilor de proprietăţi rurale. Reforma agrară, acest mare rău necesar, expropiind pe latifundiari în favoarea miilor de cultivatori, a mărginit nespus de mult sfera de activitate a clasei arendaşilor de odinioară. Unii dintre dânşii şi-au deschis drum spre alte îndeletniciri din viaţa noastră economică. Cea mai mare parte însă, nu şi-au găsit nici până astăzi o ocupaţiune temeinică, potrivită pregătirei lor. Astfel au rămas neutilizate numeroase energii creatoare şi importante capitaluri, care ar putea fi puse cu mult folos în serviciul economiei româneşti. Soluţionarea acestei probleme ar fi bine să ne preocupe. Ar trebui găsit mijlocul practic, pentru a canaliza capitalurile şi energiile spre o ramură de producţiune importantă. Şi în această privinţă cred că ar trebui să apucăm pe calea urmată de alte ţări, îndrumând această clasă socială spre o nouă industrie atât de puţin desvoltată în România și atât de empiric practicată: industria hotelieră. Desigur că această îndeletnicire, pentru a fi un factor ac-