Eger, 1872 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1872-08-01 / 31. szám

242 Tegyük kezünket igaz magyar szivünkre, jobb- és baloldali pol­gárok, s valljuk meg, hogy hitvány nagyravágyás ámítóinak va­gyunk áldozatai, amidőn két ily tisztességes párt küzdelmét pártharc­cá, és pártellenfeleket ellenségekké aljasitja a vakdüh és az elámított szenvedély. Nem a pártok vezérszelleme, hanem azoknak félremagyarázása, nem a nézetkülönbségek esnek távol egymástól s vadítják, uszítják a magyart magyar ellen , hanem egyes emberek lelketlensége, kik a pártoskodást eszközül használják, egyik erre, másik arra. Ne fürkés­szük, kik az okai annak, hogy oly keserű lett a harag; ne bántsuk, ne boszuljuk meg magunkat rajtuk ; de igenis, fürkés­szük magokat a tényeket, ezek beszéljenek s mi nyugodtan ítéljünk és el­fogulatlanul. S ha a tényeket tisztán, és úgy, amint állanak, öneszünkkel vizs­gáljuk, ha belátjuk azok állását, s meghallgatjuk azoknak hangos, mert való szavát : akkor nem lehetünk ellenségek, akkor csak ellen­felek leszünk, s azok bízvást maradhatunk is. Contraria juxta se posita magis elucescunt. Ha a két nagy párt tényeit és terveit egymás mellé helyezzük, két dologról fogunk meg­győződni. Egyik az, hogy a haza nincs elárulva, hogy gonosz tréfát űztek azon bal- balabb­ és legbalabbak, kik ily nagy vádat emeltek a Deák­párt ellen, azon Deákpárt ellen, mely megmentette bölcs mérsékleté­vel mindazt, mi már sülyedőfélben, veszendőben volt, mely a hazának alkotmányát, szabadságát, jólétét, boldogságát megalapitá, mely ön­zetlen jó­indulattal épit és dolgozik a haza felvirágzásán. Másik dolog az, hogy a balpárt törekvéseit nem kell gyanúsíta­nunk, s az ő jó indulatukról, jó szándékukról nem szabad azt monda­nunk, hogy csak gonosz ürügy az, és nem hazafias cél, melyre törek­szenek. Mi ugyan azt his­szük, hogy ha győztek volna, semmit létező viszonyainkból jobbra nem változtatnak vala, sőt az sem lehetetlen, hogy csupa makacsságból a hazát veszélybe döntik, de hogy ők a hazát készakarva kívánják vészbe sodorni, azt sem nem his­szük, sem józan becsületes és­szel állítanunk nem szabad. És ha ez úgy van, pedig hogy úgy van abban kétkedni sem kellene , akkor halálos vétek, haza elleni bűn, ha a két párt egymás­sal mint ellenség áll szemben a­helyett, hogy lenne egy célra küzdő két ellenfél. Nagy Széchényink azt m­ondá, hogy még az apagyilkosnak is meg kellene kegyelmezni, oly kevesen vagyunk mi magyarok, — nem hogy egymást üldözzük. Jaj azoknak, kik a visszavonást köztünk szítják, kik a politikai pártállást úgy kezelik, mint sokan valóban teszik, — ezeket támad­juk, ezeket verjük tehát vissza az ész és becsületes küzdelem megen­gedhető sáncai közé, s hogy ezt tehessü­k, alkossunk jó posi­­tív törvényeket, melyek a szellemi gyilkosságot és mérgezéseket kérlelhetlenül sújtják. Alkossunk jó és hatékony törvényeket, melyek a belrendet, közbátorságot, a va­gyon- és személybiztonságot anyagi és szellemi tekintetben biztosít­ják. Alkossunk jó és célszerű iskolákat, hogy legyen népünk felvilá­gosodott, hogy vele született józan esze megtalálja önmaga a helyes utat azon számos tekervényes ösvény között, melyeket nekik a nép­­ámítók, bujtogatók, mint a földi üdvösség sima útját, mutogatnak. Alkossunk törvényeket, melyek szerint szabad és tisztelt legyen minden vallás és politikai nézet, sérthetlen a becsület, megtorolható a gonosz támadás. Addig pedig, míg mindezen törvények és be­rendezési ügyek rendeztetnek, alkottatnak, legyünk egymás iránt türelmesek, becsü­letesek. Íme, rámutattunk néhány rész dologra, melyek sok ezer ember nyugalmát tartják fogva; ítéljen a szíves olvasó maga, s iparkodjék saját körében legjobb meggyőződése szerint eszköz lenni abban,hogy a Fotográfiák (a heves-szolnok megyei választási urnákból.) Annyi dulakodás, fölvert szenvedély, izgatott nyugtalanság nemkülönben, mint kitartó erély, férfias mérkőzés és a határozott meggyőződések fárasztó tusája után, most midőn a dolog már végre­hajtva, a választások megejtve, s az indulatok hevesebb hullámai — legalább reméljük — lecsillapodtak: nem lesz talán érdekte­len e küzdelmek elért eredményei felett, hacsak egy futó szemlét is, tartani. A választások ideje alatt sebes lüktetéssel állíttatnak fel elvek, irányok és szóratnak szét oly gondolatok — melyeknek igazán a nyugodt ész előtt semmi egyéb mentségök nem lehet, mint épen e sebes lüktetés és a körülmények kizsákmányolásának calculusa. Rövid elvek, két három hétre valók — nagy ígéretek, rettene­tes szavak, felfújt bombasztok — szinte csak rövid életre : mig a siker eléretik, mig az illető jelölt, képviselőnek megválasztatik. Azután az ígéretek eltagadtatnak, a felfújt frázisok ellapulnak, — és megy minden a maga rendén, — épen úgy, mint ment azelőtt. Kivéve azon kis különbséget mégis, hogy a t. választók közül sokan kebleikbe zárják a malasztos ígéreteket, és a titkos gyűlöletet, melyet azok iránt szitának, kik az ő messiásaik ígéretének teljesülé­sét — állítólag akadályozzák. Mert valamint a Talmud olyan hitben van jövendő messiásá­ról, hogy megjelenésekor: kalács fog nőlni a mezőkön, és kész ru­hák fognak tőlni a kender­földeken — vagy ha nem, legalább is oly nagy szeme lesz a búzának, mint a legnagyobb ökör veséje; úgy sok t. választóval elhitetik, hogy ha ő ide, és nem oda dobja sza­vazó póznáját, ezen, valóban nagy polgári fáradságért domíniumokat fog nyerni — s mig ő a henyélés édes élvei közt nézi majd az ég játszi felhőit. . . addig akik a másik ládába dobták rudjaikat. . . legalább is nekik szántanak, kapálnak és érettek izzadnak. Mert különben hogyan is lehetne a mostani zsellér, meg még a fertályos is telkes gazdává —­ mikor a békés megyei osztozóknak már régebben megmondta egy indsellér, aki a világ méréséről épen oda vetődött, — hogy ha az egész földet felosztjuk, egy lélekre csak egy fél hold jut . . . ökörből csak hét személyre egy, és lóból csak tizen­háromra, és a­kik már holnap, holnapután születnek, — már azoknak a holdból kell mérni. A­kik ilyen rövid elvekkel, és nagy gondolatokkal éltek a vá­lasztások alatt — azok alól részint kikopott az elv, részint belefá­radtak a nagy eszmékbe s nincs miért szemlélődjenek most. . . Mi azok közöl vagyunk, kik elveiket most is megállják, és szí­vesen tekintenek küzdelmeik erdményeire. Ezek igy következnek : Pulszky Ferenc, — nagy eszü ember, egyike a legterjedtebb tudásu férfiaknak. Ő bölcsész, történész, — a nyelvtudományi osz­tály elnöke az akadémián, — természet- és régiség­búvár , s a legú­jabb pénzintézetek igazgatója, tervezője. Nem lehetne megmondani, hogy mihez nem ért, de azt sem, hogy mihez ért roszul. Mint száműzött eszével és tollával kereste kenyerét, — miben segédtársa volt gyöngéd és finom szellemű neje — kinek tolla még talán kapósabb volt. De Pulszkynak itt nagy akadályokkal kelle megküzdenie. Min­den egyéb eltűnt, semmiről nem beszéltek — csak épen a nagy orrá­ról. De részben ez volt szerencséje. A meglepett ellen, mindenekelőtt orrába kapaszkodott , és kihi­­rette, hogy az a Pulszky egy monstrum, egy csúnya tót ember. Uram fia ! — megjelenik Gyöngyösön — és a nőknek egyáta­­lán felkelti tetszését . . . mint magyar vidéken mondani szokás, a szó szoros értelmében: Erőbe rangot csinál. — Kisül csakhamar, hogy annak idején egyike volt a legszebb ifjú uraknak — nem is tót, hanem a lovagias szabadságszerető lengyel nemzet fia. S ha­bár beszédében magát többször mint „öreget”” titulálta, — még mindig „tetszik1”! Mint egy, nagy tekintélyben álló, világot látott, tudós szerze­tes-főnök m­ondá: arca jelentős, homloka tudományra, orra arra mu­tat : de a szeme villogása csalfa. Lehet, hogy az asszonyoknak ez tetszett benne. Köztudomású dolog pedig, hogyha az asszonyok másutt is nagyon akarják, amit akarnak — de Gyöngyösön meg Egerben épen ők teszik a kö­vetet is. És ne volna csak Csiky Sándornak oly kemény-hegyesre kivert bajusza, avagy sandalitó, félre­tűzü szemeit ne legeltetné csak prog­­rammbeszédei alkalmával az aposztrophált „szép me­nüses ké­ken 11 : alkalmasint ma már egy polturát sem érne az ö mandátuma, — a mi t. i. nem volna. Elég a hozzá, hogy Pulszkyra fölötte haragusznak az emberek ; -4 T A 11 C A. ff-

Next