Eger, 1880 (19. évfolyam, 1-53. szám)

1880-01-29 / 5. szám

XIX. év­folyam. Előfizetési dij: Egész évre . 5 írt — kr. Félévre. . . 2 „ 50 Negyed évre . 1 „ 30 r. Egy hónapra. — 45 . Egyes szám — 12 „ 5. szám. EGER Politikai s vegyes tartalmú hetilap. Megjelenik minden csütörtökön, 1880. január 29-én. Hirdetésekért minden 3 hasábozott petti sorhely után 6, bélyegadó fejében minden hirdetéstől 30, nyilttérben egy petit sorhelyért 15 kr fizettetik. Előfizetéseket elfogad: a kiadó-hivatal (lyceumi nyomda,) a szerkesztőség (sóház-utcza Mózerféle ház) és Szok­sdnyi Gy. könyvkereskedése (Alapítványi uj ház a lyceum átellenében) s minden kir. postahivatal. Hivatalos hirdetésekért előre fizetendő, egyszeri közzétételért 1 írt 30 kr. Felelős szerkesztő: JDx. IF’elsete Perencz. Főmunkatárs: X­iexixicizfy János. A „schlagwort”-ok a politikában. Mint a jégtábla alá szorult halak a levegő után: — úgy kap­kodunk a politikában m­ég mindig a — „schlagwortok“ után! Pedig hát „schlagwort“-okkal szorították le a jogot, az igaz­ságot; schlagwort“-okkal szorították le egykor a —a szabadságot. Börne aligha­nem erre czélozott, midőn mondá, hogy: „A zsar­nokok napjainkban a legveszedelmesebb szabadság­­hirdetők“! Voltak „schlagwort“-ok, melyek évtizedeken keresztül fel tud­ták tartani csalárd uralmukat, s csak a legutóbbi idők józan felvi­lágosodása tette azzá, a­mi különben kezdettől fogva vált: — sem­mivé! Fájdalom, hogy még sok ilyen „schlagwort“ talál hálás fü­lekre nálunk. Maga a két leggyakrabban használt politikai jel­legű műszó: „liberális“ és „conservati­v“ mi más, mint po­litikai maneuverekre szánt ügyes — vaktöltés.­ Hányan vannak nálunk „liberálisok“, kiknek talán mindegyike teljesen ellen­kező módon definiálja álláspontját?! Hányan vannak „conserva­ti­vek“, kik aligha örömmel soroznák körükbe mindazokat, kik ma­gukat „cons­e­rvati­v“-eknek nevezik! És még­is a politikai anthropológia két nemre osztja politikusainkat: — liberáli­sokra és conservativekre! Hasonló maneuverekre szánt „schlagwort“a­ „korszellem“ is! „Ezt követeli a korszellem“, „ez a korszellem ellensége“ stb. stb. ékes semmitmondások töltik be még mindig a politikai levegőt. Pedig hát jó volna egyszer s mindenkorra tisztába lennünk, mi az a kedves — korszellem. .?! Hogy volt, van s lesz idő, midőn egyes időszakokban egy és ugyanazon vágy s törekvés ellenállhatatlan erővel sodorja el az otrombaság dán Quixote­­jait: — az bizonyításra nem sorol! Ez a valódi — korszel­lem! De ki merné tagadni, hogy a napjaink* szájas tömegének hí­res „korszel­lem­e“, melyet világot ijeszteni folyton és folyton előrántanak érdekes világbolonditóink, — nem az a bizonyos satyr Phaedrusnál, ki tudvalevőleg hideget is, meleget is fújt egy­szerre. ! ? Persze hogy a „k­ors­zellem“-mel együtt jár a — „hala­­d­á­s“, a P­o­l­i­t­i­c­a nagy szótárának e legkedvesebb „s­e­h I­a­g­­wort“-ja! Nérónak nem tettszett jobban Poppaea haja, melynek minden egyes szálát, mint tudva van, versekben éneklé meg, — mint napjaink politikus czizmadiáinak a drága talizmán — a „ha­ladás“! Ott van ez mindig készen, mint hősök oldalán a kard. Vágnának is vele nagyokat, ha véletlenül nem volna e kard mar­kolat nélkül, melylyel azok, kik minél erősebben sújtanak, annál mélyebben sebzik meg önmagukat! Hát még a — „közvélemény“?! A politikai szószá­tyárkodás közkedveltségű­ — schlagwortja! Baconak nincs igaza. Nem a „tudás a hatalom“, a — közvélemény az! Mióta Talleyrand elmondá magáról, hogy ő ismer valakit, „ki­nek több esze van, mint Napóleonnak, több mint Voltairenek, több mint valamennyi miniszternek, s ez a valaki a — közvélemény“: — azóta felszállott e hamis váltó értéke. Forgatja, girálja, tele­píti és elfogadja mindenki, — de ki nem fizeti — senki. .! S ilyen értékű valamennyi „schlagwort“-ja a mai politikának! — De a reális politika szótára nem ismeri e — szavakat! reális, mondhatnám inkább morális politika, csak négy szó­­­ból áll: — „Ne szóvirágot, — kenyeret adjatok“!! Dr. Fenyvessy Ferencz. Mi a népoktatásnál is fontosabb. (L.) Nincs kedvem jeremindákat zengeni, szavamat azok c­ó­­rusában hangoztatván, kiknek ajkairól csak „memento mori“-féle hangok áradnak. Korunk fia vagyok s mint ilyen őszinte híve a haladásnak. Szívem mélyéből üdvözlök minden eszmét, mely a jobb jövő érdekében, akár a honatyák termében, vagy a kormány bársony­székeiben, akár valamely egylet körében, vagy valamely tudós dolgozó asztalán látott napvilágot. Lelkem meleg rokonszen­­vével üdvözlöm különösen azon intézkedéseket, melyek elmaradt népünk erkölcsi, szellemi szabadságának egyengetik útját. Mégis, ha nem is ellenmondást, de következetlen egyoldalú­ságot észlelek e törekvés nyilatkozataiban, emelni akarjuk a szel­lemet, a testről pedig megfeledkezünk. Pedig „mens sana in cor­pore sano.“ Ha nincs anyag, dicső szellemének nem adhat kifeje­zést, a művész. Vagy ha tökéletlen az anyag, tökéletlen lesz az eszme kifejezése is, melyet az anyagba lehel. A népoktatás gondjai közt elkerüli figyelmünket a népnevelés, a physikai nevelés. Közegészségi viszonyaink kétségbe ejtő képet tüntetnek elénk. A statistikai tanulmány hazánk közegészségi állapota felett szá­mokkal igazolja ezt. E számok megannyi árnyai, egyes vonásai e setét képnek. Nálunk magyaroknál a szülötteknek fele sem éri el a 20-ik évet; minden esztendőben hazánkban 10,000 emberrel több hal meg mint a nyugati államokban, hasonló népességet véve alapul ! Valóban borzasztó számok! Török, tatár fegyvere hazánkban alig pusztított úgy, a mint ritkulnak az élők sorai, azon lelkiisme­retlen „mon chalanse“ szomorú következései folytán, mel­lyel a közegészségi viszonyokat illetőleg úgy alulról, mint felülről talál­kozunk. A halva született gyermekek száma — légió. Még nagyobb azoké, kik életük első évében szállanak sírba. A­kinek alkalma volt valaha megtekinteni a falusi községek anyakönyveit, alig mond ennek ellent. Hol rejlik ennek oka? Legtöbb helyen, úgy hiszem, a szü­­­­lésznő hiányában. Ismerek egy tekintélyes községet, hol esztendő óta szakavatott szülésznő nincs, a­nélkül, hogy e körülmény s szemmel látható szomorú következései az illetők figyelmét magukra vonták volna. Könnyebb — az igaz — hangzatos dictiókkal éljent vivni ki magának, mint tenni ott, hol a mulasztás bűn. Legtöbb helyen a szülésznőnek qualificatiója — az özvegység. A vak ve­zetésére van bízva a vak. Az új­szülöttek s a szülő anyáknak ápolása körül annyi babonás előítélet, annyi tudatlanságon alapuló ártalmas szokás uralkodik, s nincs, ki e bajon gyökeresen segítene. A lelkész és tanítónak működése e téren — természetesen — a puszta szóra szorítkozik. A nemzet szülői és fentartói, az anyák, s a nemzet leendő fiai, a gyerme­kek, drága életének megőrzésére majdnem semmi gond sem fordíttatik. Nem kedvezőbb falun a helyzet, tekintve az orvosi segély igénybevételét; 3—4 mérföldnyi távolságban lakik az orvos, s így sok időbe kerül elhozatala. Azért a nép fia beteg­ágyán orvost vagy épen nem, vagy későn lát, tehát a kuruzsolókhoz fordul. S mind ennek gyümölcse? A sok nyomorék, sok családnak feldúlt boldogsága, az érezhető hiány a munkaerőben, — s hogy a végtelenig ne nyújtsam — a gyakori halálesetek. Torokgyík, himlő, typhus, kolera megtizedelik falun a lakosságot, holott váro­son a halálnak e gyűlöletes executorai megelégszenek 1/4—2 °­ C-val is. S e szomorú tünemény ott merül fel, hol közvetlenül kapható minden nyavalyának legbiztosabb óv- és gyógyszere: a szabad,

Next