Eger, 1881 (20. évfolyam, 1-52. szám)

1881-01-13 / 2. szám

azokat, kiknek Sz. N. czikke oly világosan szabá meg a tenni valót? Ne késsünk, mert a mi még ma lehetséges, hol­nap tán elérhetetlen lesz. Azért tettre érdek­lettek! Observator. 12 Választás? vagy: kinevezés? (Folytatás.) I. Főbb érvek, a választási rendszer mellett s a kinevezési rendszer ellen. A törvényhatóságok csak úgy maradhat­nak az alkotmány védbástyái, ha a kormány­rendeletekkel szemben felirási joggal bírnak, — mely felirási jog által a törvényellenes s a czélszerűtlen vagy kivihetetlen kormányrendeletek végrehajtásának leg­alább is elhalasztása érhető el. Mihelyt a törvény­­hatóságoknak saját választott tiszt­visel­ő­i­t a minisztérium által kinevezett álla­mi hivatalnokok, mint a kormánytól teljesen függő egyének váltják fel , ezek a legsérelmesebb kormányrendeleteket is feltétlenül végre fogják hajtani, holott most a választási rendszer mellett, a megyei alispán (a városi törvényhatóságokban a polgár­­mester) a végrehajtás előtt a kormányrendelet ellen a fő­ispánnál (Budapesten a főpolgármesternél) remonstrálhat. ki is ezen remonstratiót a minisztériumhoz fölterjeszteni tartozik ; s ha az alispán (illetőleg a polgármester) a mi­niszteri válasz által sem érezné magát meggyőzve, az ügy a közgyűlés elé terjesztendő, mely a miniszterhez a rende­let ellen egyszer felirhat s ezzel a sérelmes kormányren­deletnek végrehajtását a ministeri válaszig felfüggeszti. Mi­helyt a törvényhatóság nem bírna saját választott s köz­gyűlésétől függő tisztviselőkkel, akkor a kormány, ha eset­leg a nemzet közvéleményével s a törvények valódi értel­mével netán ellentétben álló parlamenti többségre támasz­­kodhatik, a legtörvényellenesebb intézkedéseket is képes lenne haladéktalanul keresztülvinni a tőle függő megyei kine­vezett tisztviselők által , s csupán azon csekély jogorvoslat maradna fenn a törvényhatóságok részére, mel­lyel az egyes polgárok is bírnak, hogy a sérelmesnek talált kor­mányrendelet ellen ennek végrehajtása után az országgyű­lésnél kereshetnek orvoslást. Ha a megye s a község, maga által választott tisztviselőkkel bír , már e körülmény rendsze­rint nagyobb érdekeltséget s részvétet éb­reszt a közügyek iránt, különösen a helyi s a vi­déki közügyek körül jobban összpontosul az ottani polgá­rok figyelme, minélfogva úgy az egyesek, mint esetleg az önkormányzati közgyűlés tagjai kevésbbé kapkodnak a nagy politikába vágó meddő viták után, semmint tisztviselőiknek kormány általi kinevezése mellett. A választott tisztviselő még akkor is, ha netán egyes pártnak köszöni állását: ezt rendsze­rint csak úgy tarthatja meg, ha a köz­bizalom megnyerésére s kiérdemlésére törekszik. El­lenben a kinevezett hivatalnok könnyen túlteheti magát a közbizalom iránti tekinteteken, s bármily népszerűtlen kor­mánynak érdekében a hivatalnoki gépezet vak eszközévé lehet, mert hiszen, állása és előmenetele a kormánytól függ. A választott tisztviselő a polgároknak köz­vetlenebb és sikeresb ellenőrzése alatt áll; minélfogva a tisztviselői önkénynek így biztosabban lehet elejét venni, semmint kinevezett hivatalnokok mellett. Nagy számmal vannak, a hivatali teendők helyes és­­ lelkiismeretes teljesítésére alkalmas oly egyének, kik a választáson alapuló bizalmi állást örömmel elfogadják, s a közügynek csekély díjazás mellett is — vagy némelyek ingyen is, — szíve­sen tesznek igy szolgálatot; holott ugyanők a sűrűén vál­tozó áll­am kormányoktól függő hivatalt elfogadni nem hajlandók. Ismét más alkalmas egyé­nek, helyi vagy vidéki érdekeiknél, s családi viszonyaiknál fog­va, csak bizonyos helyen és vidéken készek s kitü­nően képesek is a közügynek szolgálni, de a kinevezéssel gyakran járó áthelyezés s ide-oda hány­at­ás eshe­tőségének épen nem tennék ki magukat; tehát a kine­vezési rendszer mellett hivatalt nem vállalnának. A választási rendszer mellett egyszerűbb szokott lenni az ügyvitel s így aránylag kevesebb tisztvi­selőre van szükség, semmint a kinevezési rendszernél, — mely utóbbi többé-kevésbbé fölösleges és üres formalitá­sokkal s bénító bureaucratismussal jár. Amott kisebb díjazás is lehetséges, s kikerülhető a nyugdíjazási nagy teher, mely a kinevezési rendszertől szinte elvá­­laszthatlan. Ekkop a választási rendszer sokkal ol­csóbb közigazgatást tesz lehetővé, s czélszerűen szabá­lyozott választási rendszer mellett eléggé jó is lehet a köz­­igazgatás. Már­pedig a költség kérdése nagyon is figye­lembe veendő oly államban, mely — mint hazánk — foly­tonosan deficitekkel küzd. A választási rendszer mellett mindenki előtt sokkal könnyebben nyílik meg a tisztviselői pálya, semmint a kinevezési rendszer mellett. Ez utóbbi gyakran jár pro­ Itectióval, nepotism­u­s­s­a­l , pártkegy osztogatásával, kenyéririgységből eredő áskálódásokkal, s a szabad véleménynyilvánítás elfojtását előidézhető intimi­­datióval ; már­pedig, ha ezek nagy mérvben fizetnek, ak­kor a tisztviselőségre leginkább alkalmas egyének több­nyire kimaradnak a közszolgálatból, sok állomás pedig dilettánsok és elbizakodott kegyenczek kezeibe kerül, — a közügynek legnagyobb kárára. A kinevezési rendszer mellett egy lelkiismere­tes miniszternek helyzete rendkívül nehéz; ő az állomásokra folyamodókat nem ismerheti úgy, mint az illető vidék polgárai s ezeknek önkormányzati testületét ; ugyanazért a kinevezésnél rendszerint vagy mások ajánlá­sára hallgat s ezek által gyakran tévútra vezettetik, vagy a puszta bizonyítványok alapján indulva helytelen kineve­zéseket eszközöl. Egy könnyelmű miniszternek pedig a ki­nevezési rendszer a legnagyobb visszaélésekre nyújt módot. (Folyt. köv.) Az 1881. évi május 1-én Budapesten megnyitandó országos nőipar-kiállitás végrehajtó bizottságának körlevele a nőügyletekhez. A gazdasági haladás föllendülésével újabb időben a termelő képesség s a munkaerő gyarapítása szempontjából kiváló fontossá­got nyert a n­ő­i­p­a­r, mely a nyugati és a tengerentúli államok­ban a fejlődés rendkívül magas fokára emelkedett, s a nő számára új működési köröket jelölt ki. Ezeknek elfoglalására hazánkban is pár év óta jelentékeny mozgalmak indultak meg, melyeknek sike­rét éleszteni van hivatva alulirt végrehajtó bizottság a legközelebb Koburg Fülöpné herczegnő ő fensége fővédnöksége mellett rendezendő országos nőipar kiállítás által. Ennek fő czélja: feltüntetni azon iparágakat, melyekben a magyarországi nők foglal­koznak, ha képet nyújtani a női kézimunka eddigi haladásáról, az abban nyilvánuló ízlés fejlettségéről szakjelentésekbe foglalandó ja­vaslatok által, végül alkalmat szolgáltatni a netaláni hiányok pót­lására és a nők munkakörének terjesztésére. Ezen czél nagylelkű támogatására mély tisztelettel és hazafiúi

Next