Ciszterci rendi katolikus gimnázium, Eger, 1874

I. a) áLUsud­ rx^_eleg'_ A. természettudomány egészen gyakorlati­lag fogja fel a maga tárgyait és saját céljára, mely: a nagy természet titkairól a takaró leplet leemelni, oly módokat s eszközöket használ, melyek annak megvalósítására legelőnyösebbekül mutatkoznak. Nem engedi magát elragadtatni a képzelem által, ha­nem a valót ragadja meg, a gyakorlati dolog után kap, s még a legelvontabbat, legszellemibbet is az anyagisag látható burokjával törekszik némileg bevonni, hogy annál könnyebben, annál biztosabban tehesse azon vizsgálódásait, vonhassa le a következményeket, s al­kothassa igazságait és törvényeit. A physika ezen ter­mészetében leli magyarázatát azon elég különc, de az ő szempontjából megfelelő határozás: „az ember élő gép.“ Talán mondanunk sem szükség, hogy az ember — lé­nyegének öröklő jobb részét tekintve — véletlenül több és nagyobb eme meghatározásánál, mely szerint csakis annyiban különböznek a géptől, hogy míg ezt embernek kell táplálnia, addig az ember maga táplálja önmagát. Ha azonban szorosan csak a physikus szemével vesz­­szük fel a dolgot, annyira megáll ama határozás, hogy a tekintetben a testi embert a népszerű alkotások kü­­lönféleségei közt valóban osztályozni lehet, azok mellé állítva őt, melyek meghatározott munkájukat bizonyos h­s tevékeny hatása folytán eszközük s végezik. Célom ez alkalommal az állati testet mint ilyet, bemutatni, annak tudatos táplálkozási módját ismertetni, és physikai szempontból ama meglepő, fontos tünemé­nyekre fényt deríteni, melyek mindegyikünknél szaka­datlanul folyamatban vannak, s jelentkeznek, a­nélkül, hogy azokra figyelnénk, vagy a figyelés esetében is azok mibenlétéről és szülő okairól elég biztosat tudnánk, vagy a megszokás folytán köznapivá vált dologban a rejlő rendkívüli nagyszerűséget áthatni s megismerni képesek volnánk. . I. Legfőbb és legkétségbe vonhatlanabb igazság az, melyet a tapasztalás igazol és így más bizonyításra nem szorul. Ilyen igazság, hogy az emberi, vagy, általá­nosan beszélve, az állati test bizonyos melegséggel bír. A mi itt figyelmünket azonnal magára vonja, az azon­­ körülmény, hogy valamint az emberi, úgy bármely állati testben székelő meleg csaknem mindig elütő azon közeg­nek légmérsékletétől, melyben az él és mozog. S ezt példákban is láthatjuk, mert a zord északi vidékeken, hol a szárazulatot örök zuzmó, a vizet soha föl nem olvadó jég födi, az ott élő állatok melegségének foka mindenkor túlhaladja a környező közegnek, a fagyasztó jégnek vagy megmeredt jégnek igen lesülyedt hőfokát; míg ellenben az egyenlítőnél, hol a tikkasztó hőség majd kiállhatlan, és a jég mintegy izzó állapotban van, az állatok hőmérséke kisebb, mint a forró, égető közegé, a levegőé, melyben élnek és melyet beszívnak. A halakra nincsen tökéletesen egyensúlyozó befolyással a víznek hőmérséklete, úgyszintén a madarak melegségi foka sem simul pontosan a jégnek hőmérsékletéhez. És mit kö­vetkeztetünk ebből ? Azt, hogy az állati és emberi test csak agyag gép, de élőgép, mely a munka véghezvitelére szükséges táplálékot, a hőt, csakugyan képes önmaga magának megszerezni, és azt a végzendő munkára for­dítni. Azon melegség pedig, melyet az állati test ön­magának szerez, négyféleképen enyészik el, és négy okból szükséges a fölemésztett, fölhasznált és munkára fordított hőt újólag megszerezni. A melegnek egy része ugyanis egészen haszontalanul, minden eredmény nélkül vész el, részint a párolgás, részint és méginkább a ki­sugárzás által. A másik része a melegnek ugyanazon rendeltetéssel bír, és ugyanazon munkát végzi, mit ren­del gépeinknél a gőz, t. i. a külső munkát, mely járás­kelés, tagjártatás, dolgozás, és egyáltalában oly alakban jelentkezik, mely a test külsején észlelhető. A meleg harmadik részének jut feladatául végezni ama functiókat, melyek a belszervezetben nélkülözhetlenül szükségesek, melyeket általában belső munkának nevezünk. A kő ezen harmadik része majd a legfontosabb és legjelenté­kenyebb szerepet játsza, mert míg a többiek részint használat és munkavégzés után, részint egészen haszná­latlanul vesztek el, addig ezen résznek épenséggel az a feladata, — mint majd később látni fogj­uk,­­ hogy mialatt munkát végezve magát emészti, addig épen ezen munkája által önmaga, nemkülönben a többi elveszett.

Next