Egri Egyházmegyei Közlöny, 1876 (8. évfolyam, 1-24. szám)

1876-08-01 / 15. szám

Nyolczadik évfolyam. 15. szám. Eger, 1876. Augusztus 1. EGRI EGYHÁZMEGYEI KÖZLÖNY. Tartalom : Az eskü a modern államban. — Bosztóczky Imre. — Adalékok egyházmegyénk történelméhez. — Pótlékul a domoszlói naplótöre­dékhez. — Egyházmegyénk és hitélete köréből. — Vegyesek. Megjelenik : > minden hó 1-én és­­ 16-án 1 ivén. Î -----------------------1 Az előfizetési díj és a lapot érdeklő minden közlemény e czim alatt : „Az Egri Egyházmegyei Közlöny szerkesztőségének Egerben, a papnö­veldében“ küldendők. Előfizetés : Egész évre 2 írt. Fél évre 1 írt. Az eskü a modern államban. A lelkiismeretes katholikusok fájdalommal tapasztalják, mennyire hanyatlik egyesek szívé­ben a vallásosság, erkölcsiség érzelme, s mily köznapi dologgá válik minden ellen , mi a val­lással közvetlen vagy közvetett összeköttetésben áll, majd giín­nyal, majd szenvelgett megütkö­zéssel kikelni. Az eskü, e lényegében a vallásos meggyőződésből származó, ezen alapuló intézmény, szintén azon dolgok közé tartozik, melyet lejárni, kiirtani szeretnének mindazok, kiknek a vallás­nak még csak gondolata, neve, árnyéka is terh­es, kik, a mi őket belül bántja, a mit szi­­vökből kiirtani nem birnak , legalább feledtetni akarják s mindannak eltávolítására törekesznek, mi e rájok kellemetlen dolgokra közelről-távolról emlékeztet. Tudjuk, hogy a hírhedt Sonzogno­­perben, Rómában a felhívott tanuk esküt tenni vonakodtak, s a közönség tapsaival kiséré az ál­­litólagos lelkiismeret szabadság e példányait ; hogy Castelar, a spanyol szabadelvűek vezére s vele többen , csak miután kinyilvánították , hogy az eskünek semmi fontosságot nem tulajdonítanak, azt puszta formalitásnak, ceremoniális ténykedés­nek tekintik, tették le azt a parlament színe előtt (az eskü tárgya az uralkodó iránti hűség volt), s a törvényhozás házának elnöke ezen effronteriá­­kat megengedte, szava sem volt a törvény tényén alapuló eskü ezen nyilvános meggyaláztatása el­len, a közönség, a liberális tábor pedig ujjongva jegyezte meg Castelar szomorú fellépését ! S a sajtóban is gyakran, előforduló esetek alkalmá­val­ tárgyalva látjuk azt a kérdést: kényszerít­­het-e a törvényhozás valakit eskütételre­ ? S a felelet az : a lelkiismeret- és vallásszabadság fel­tétlenül követeli, hogy az eskü eltöröltessék egé­szen, vagy legalább is hagyassák egyesek sza­badságára annak letétele. Mondjunk egyet-mást erről, különösen nézzük : a modern állam, a­mi­lyen, követelhet-e valakitől esküt, kényszeríthet-e reá ? Az esküt minden időben úgy tekintették, mint nélkülözhetetlen pecsétjét a bizalomnak, me­lyen az emberiség együttléte alapszik. Az ókor államai alkalmazták ép úgy a magánéletben, mint a polgároknak a hatósággal való viszonyaiban, valamint a más államokkal kötött szerződéseknél, s mindenütt a legünnepélyesebb külsőségek mel­lett. Habár az Úr ismeretes szavai szerint az eskü nem felel meg a keresztények tökéletessé­gének, mégis a kereszténység is az emberi igaz­ságtalanság, szónemtartás nélkü­lözhetlen védesz­­közének tartotta. A keresztény államok mind éltek vele az egyház helyeslése s példája mellett, mint jogszerű intézmén­nyel a bírósági ügyekben, hódolás, hivatalelvállalás stb. alkalmával. Ámde az eskü természeténél fogva vallási cselekvény ; csak az követelhet esküt, vagy es­küdhetik, vagy tarthatja azt kötelezőnek, ki sze­mélyes, mindentudó, szent Istent és Bírót ismer el. A minden vallásnak ezen alapfogalma lénye­ges előfeltétele az eskünek, s bármily különbö­zően állapíttassanak meg egyes esetekben annak formalitásai, lényege szerint az mindig Istenre való hivatkozás, elismerése az isteni Gondvise­lésnek s világkormányzásnak. De az eskü e val­lásos természetéből közvetlenül azt kell következ­tetni, hogy eskü csak oly államok részéről kö­vetelhető, melyek a) maguk is a vallást a társa­dalmi rend alapjául elismerik, és b) ennek elis­merését állampolgáraikra nézve feltételül tűzik ki, kötelezőnek tartják. A­hol e két előfeltétel nincs meg, ott az eskü nem lesz fentartható, ott annak eltörültetése csak idő kérdése. Nézzük e két pontot bővebben. Elsőben is nyilvánvaló, hogy az állam esküt senkitől sem követelhet, ha ő maga sem ismeri el a vallást, melyet polgáraitól követel ; s hogy az esküt csak azon alakjában kívánhatja, mely­

Next