Egyenlőség, 1882 (1. évfolyam, 1-9. szám)

1882-11-05 / 1. szám

eloszlassa, június közepén visszahívta Székely­­ főügyészi helyettest is, ki főleg a sikkasztóvá lett nyíregyházai állam­­ügyésznek, Bothnak, öngyilkossága következtében desor­­ganizált nyíregyházai államügyészség rendbehozásával volt el­­foglalva. »Ne bántsd, úgy is belebukik«, ez volt, úgy látszik, Kozma jelszava abban az időben, melyben az antiszemitis­­mus közegei hallatlan terrorizmust követtek el mindenki ellen, a­ki nem akarta elhinni, hogy Tisza­eszláron rituális gyilkosság történt. Ez a terrorizmus annyira ment, hogy Nyír­­egyházán egész komolyan bűnvádi eljárást terveztek a vádlottak védője, dr. Heumann ellen »rituális gyilkosságban való bűn­­palás­tol­ás« miatt, miáltal ez a derék ügyvéd kényszerülve volt klienseinek érdekében a védelemnek olyképen való szervezéséről és megerősítéséről gondoskodni, mely őt leg­­alább a brutális csínyek, pandúrvallatások stb. ellen bizto­­sítható. Három férfiú, kikben a nemzet becsülése összpon­­tosult, elvállalta a védelmet. Az antisemita közvélemény terrorizmusa oly sikerrel működött, hogy a védelemnek ily módon való elvállalásához, melyet rendes körülmények között »érdekes ügynek«, »feltűnést keltő jogi esetnek« vagy — mint legroszabb esetben néhány irigy kollega mondta volna — »reklámeszköznek« tekintettek volna, a jelen viszo­­nyok­ közt valósággal elszántság kellett. Ezt a három fér­ Hát, ki a világ legtermészetesebb jogát, a védői hivatásnak kötelességszerű gyakorlását teljesítő, elhalmozták rágalma­­zásokkal, gyalázásokkal, a legaljasabb, legalaptalanabb gyo­­mis­­­tások­kal. Midőn azután ezek a védők a nyíregyházai eljárásról való leleplezéseikkel a gyalázatosan megsértett jogelveknek nevében az igazságügyministériumhoz s a fő­­ügyészséghez fordultak, midőn ezzel egyidejűleg Na­gy, nyír­­egyházai alügyész, ki eredetileg ellent nem mondó tanúja volt a vizsgálatnak és ennek szörnyűségeinek, később ugyan, de mégis jobb belátáshoz jutva, ezeket a szörnyűséges dolgokat nem akarta tovább tűrni s—­miután az antiszemita hírlapok elhalmozták piszkos rágalmakkal — nyilvános önvédelem utján a vizsgálóbíró ellen folytatott s a maga nemében egyedül álló polémiában az elkövetett hallatlan dolgokból egyet-mást az egész világnak elmondott, akkor megtette-e Kozma főügyész azt, mit saját, hónapok óta táplált meg­­győződéséből kifolyólag tenni akart s mit hivatali magas állása következtében megtenni jogosítva, sőt kötelezve volt ? Arra már nem volt szüksége, hogy meggyőződést sze­­rezzen magának. Nyíregyházára mégis Havas államügyész urat küldötte, ki előitélet nélküli ember ugyan, de szigorú és — ha már ki k­e­ll mondanánk — épenséggel nem »filoszemita.« Nagyot »büntetésből« a fővárosba helyezték át, nehogy azt mondhassák, hogy ő a vizsgálók ■íróvá t folytatott ellenséges­­kedése miatt a vizsgálatot és érménk eredményeit (természe­tesen antiszemita értelemben) megakadályozta. Havas ellen a nyíregyházai mérvadó körök elejétől fogva bizalmatlansággal viselkedtek, ő nem csatlakozott az antiszemita körökhöz és összejövetelekhez, hanem vas szorgalommal tanulmányozta a Bary-féle jegyzőkönyv zűrzavart. E miatt »gyanús« lett előttük s mert az elkövetett kínzásokról szóló panaszokat elfogadta, ezért összeesküdtek ellene, »lynchelés «-sel fenye­­gették és panaszt emeltek ellene bizonyítékzsarolás miatt. Azonban Havas nem ijedt meg tőlük, folytatta az iratokból való kivonatok készítését és e mellett maradt annyi ideje, hogy összeállíthatott egy munkát ezzel a czímmel: »A Sza­­bolcs megyében a leg­utóbbi öt év alatt történt hivatalos hatalommal való visszaélések, tettleges bántalmak és kín­­zások története.« A nemrég nyilvá­no­s­s­á­g­r­a került a­d­atok csak csekély részét k­é­­pezik annak a »chronique scandaleuse«­­n­a­k. Eddig valóban nem fordult még elő olyan eset, hogy Bary vizsgálóbíró képes lett volna a gyalázatosan rágalma­­zott Havas államügyész hivatalos indítványai közül csak egyet is visszautasítani. Ha meggondoljuk, hogy ezek az indítványok kizárólag oly vádlottaknak szabadonbocsátására vonatkoztak, kik ellen nem tudtak bizonyítékokat felhozni, hogy tehát ez indítványok elfogadása által a vizsgálóbíró kényszerítve volt egymás után megsemmisíteni saját intézke­­déseit, akkor felfoghatjuk az antiszemita gyalázások és tám­a­­dásoknak parlamenti sort­szét, melynek oltalma alatt meg­­kezdték a visszavonulást, miután tökéletes tény­hiány miatt ott kellett hagyniuk a »rituális gyilkosság« positióját, mely­­nek rendíthetlenségét öt hónapon keresztül minden lehet­­séges módon bizonyítgatták. Hol vannak Havasnak »radi­­kális indítványai«, melyeket állítólag sem a vizsgálóbíró, sem a nyíregyházai törvényszék nem fogadhatott el és me­­lyeket netalán Kozmának kétségbevonhatlan meggyőződése alapján történt befolyásolásnak vagy sugalmazásnak lehetne tulajdonítani ? Hát valóban csak főügyészségi rendelet, vagy intimátum alapján történt volna Havasnak legutóbbi indít­­ványa, mely szerint a vádlottakat öt hónapos vizsgálati fog­­ság után végre érdemlegesen ki kellene hallgatni s a mi eddig nem történt meg, az ellenök emelt vádat tudatni kellene velök? A Kozma Sándor ellen emelt antiszemita vádaknak egyik főpontját képezik annak a legellenségesebb módon el­­ferdített magánnyilatkozatai, melyeket Nyíregyházán és Tisza-Eszláron tett, midőn Havas államügyészt beiktatta. Kozma főügyész állítólag azt mondta a tisza-eszlári bírónak, »én nem hiszek a rituális gyilkosságban, az egész mesét 5—6 úr rendezte.« A tisza-eszlári bírótól, ki mintaképe a jó­­zan. Tor­ök és becsületes magyar parasztnak s kinek ven­ . Schelter Flórián határozottan a modern eszmék embere volt. Ellenezte a köpölyözést és rajongott a gőzfürdőért. Meghonosította falujában a Morison-pilulákat és a vérátöm­­lesztést a tudomány oly magas vívmányának tekintő, mely idők folytán a halál instituczióját egészen fölöslegessé teendi. Vasárnaponkint pontosan eljárt ugyan misére, de ezt is in­­kább méltányosságból, mint meggyőződésből vagy ájtatos­­ságból téve. A tisztelendő hétköznap partnere volt a firkó­­zásban: a kölcsönösség jól felfogott elvénél fogva, vasárnap Scheiter Flórián a tisztelendőnek assistált. S e gyakorlat mellett mindketten igen szépen boldo­­gultak. Jobb­ más szabású ember volt. Ő testestül lelkestü­l a régi jó idők hive maradt. Akár­­hányszor lándzsát tört értek. Ez volt bibéje, mondanék: Achilles sarka, ha attól nem tartanánk, hogy Schel­er Fló­­rián mint katonaviselt ember kizárólagos igényt formálván bajnok elődje sarkára, profanácziónak tekintendő, hogy Achilles sarkát a Jokli sarkához mérem. — Te conserbationarius vagy, Jokli, az is maradsz! Rendesen ez az ultimátum fejezte be a vitát a két férfiú közt. Schelter Flórián ezzel valami szörnyű nagyot vélt mondani. Afféle vörös republikánus ellenzékit értett a con­­servativ alatt, Jokli pedig ráhagyta. Nyilván azt hitte, hogy valami áldás. Pedig, azok a krónikás régi jó idők ugyancsak szo­­m­oru idők lehettek a Jokli fajtájára. A budai részen az az egész girbe-gurba határ, melyet a tatárjárás után megtelepitett sváb nemzetség tiszetessége­­sebb náczió híján elfoglalt, ember emlékezete óta a trófia or­­szág volt és mai napig is az maradt. Ott a zsidót meg nem tűrték, ott tanyát nem üthetett, hatósági engedély nélkül huszonnégy óránál tovább nem időzhetett. Förgetegben, zá­­porban, csikorgó fagyban, felhőszakadáskor, ha a huszon­­négy óra letelt, előállott a kisbiró és exequálta a törvény paragraphusát: — Ahasver, kelj fel és menj ! Csakhogy a bibliás szavaknál olykor nyomatékosabb kifejezést is használt; olykor megsuhogtatta a mogyorófa­­palczát és a mogyorófapalcza ellen tudvalevőleg nincsen (Folyt. köv.) apperatorium. Megesett olykor, hogy a véletlen összehozta a két fér­­fiút országúton gyalogolva, házelőtti padkán semmitevésben gunyasztva, ilyenkor megszólították egymást: — Hát te meg élsz, Jokli? — Ellenségeim ne éljenek! — Hanem a batyud fogy ám, Jokli! —­ Sebaj, annál könnyebben czipelem. — Hát a világ soráról mit tartasz ? — Mikor mozog, még bolondabb mint a­mikor áll. A világ sora fölött a két férfiú soha sem tudott meg­­egyezni.

Next