Egyenlőség, 1883 (2. évfolyam, 1-67. szám)

1883-09-16 / 52. szám

!,......״ .יי■*״ .י K:t fr ׳׳ * i.V ־י:. • ־'• •■״ ־־־• ״2 ׳■* • , י. f.rדנ.די.יד.,י > .י נ». ׳ י ■ - * י * ׳ ■•י■ י• - *. י‘, ־•-־ • ■י *־. • ■>־ •־.־־.>־ .׳•••.־. : - .■:י,•-■ ** ־ ■י׳ f, í ׳W;״ ■V. •'־«* dók se , az urak azoknak a *járványoknak az okai nem voltak és egy későbbil nemzedék azt is fogja tudni, hogy.. a,״ magyar zsidóság e .század .nyolczvanas évei­­ben, nem volt oka annak,­­ hogy­­ néhány munkakerülő urfi vágyókát el­veszté.' 'De valamint kegyelettel(vlém■­­lékezünk meg azokról, kik ama sötét, járványos időkben־ a népet felvilágosították, hogy' ne okozzák se a zsidókat, se az urakat, úgy viszont fáj lelkünknek, hogy e nemzet mostani vezérei közül nem találunk senkit­ sem, a­ki az antisemitismus ferdítéseit megczüfölni me­­részelné és nyíltan azt mondaná: nem a zsidók mér­e­gezik meg a nép jólétének kutjait­­ . Bár elég jó indulat, hogy ne mondjuk, hízelgés "rejlik a levél ama szentencziájában, hogy ,,a׳ zsidó jó­­zan, nem dorbézol, nem korcsmáz, nem pazarolja el a szerzett vagyonát haszontalan korhelységre, de dol­­gozik ésszel és munkája gyümölcsét megtakarítja sat.*‘ még­sem kárpótolhatnak bennünket e bókok azokért, a megszégyenítő következtetésekért, melyeket az igen tisztelt levélíró azokból levonni igyekszik. ... * Ha a magyar zsidóság csakugyan ilyen kiváló és követésre méltó erényekben duslakodik, miért szólítja fel Somsich Pál a­­ keresztény társadalmat, hogy ne , vegyen kölcsönt a zsidótól, ne vásároljon a zsidótól, szóval, hogy különítse el magát a zsidótól? Hát a zsidó nem olyan ember mint más halandó? Miért rosszabb a szorgalmas, munkás, takarékos zsidó e honnak más felekezetű polgáránál? A zsidó és nem zsidó lakosság ez ellentétbe helyezése által a magyar zsidóságtól megtagadják az emberi kebel legszentebb érzelmét, a hazafiságot. Tagadják, hogy a magyar zsidó e hazának hű fia, hogy magyar honfi lehetne és nyíltan dekretálják a magyar zsidók hontalanságát. Mert csak idegen elem ellen vannak helyén amaz óv­­intézkedések, melyeket az igen tisztelt képviselő úr ajánl. Már­pedig zsidó és nem zsidó magyarok közt lehet különbség foglalkozás, szorgalomלס ס ס és takarékosság dolgában, de hazafiság tekin­­tetében e honnak bármely fiával kiálljuk az összehasonlítást.......... De bármennyire megszégyenítő is ránk zsidó magyarokra nézve az igen tisztelt képviselő úrnak a spec­iális zsidó erények magasztalása, mégis köszö­­nettel tartozunk neki a csurgói választókhoz írt leve­­léért, mert nagy munkától kimért meg bennünket. Attól tudniillik, hogy bebizonyítsuk, miszerint nem a zsidók azok, kik elszigetelik magukat a társadalom többi osztályaitól, hanem hogy épen ellenkezőleg a társadalom az, •־-mely’־ '־ a. zsidókv és-vneni pidök közti válaszfalakat minél magasabbra 'emelni;/; törekedik; A szolidabb fajta: ■antisemita urak folytonosan zsidó ex­­kluzivitást­ hangoztatnak és ha már egyebet nem,­ tud­­nak felhozni a­ zsidók ellen, hát­­ azt hozzák fel ellenök, hogy elkülönítik­ magukat a ׳■ többi felekezetektől, nem esznek, nem isznak velük. Azok után, miket Somsich Pál úr levelében elmondott, alig kellene nekünk eme vádak ellen egy szót­ is a védelemre vesztegetni. A gyöngébbek kedvéért itt csak azt jegyezzük meg, hogy, bármennyire törekednének is a zsidók a nem zsidókkal együtt enni és inni, , az elkülönítés válasz­­falai mindaddig fen fognak áll­a­ni, a­míg lesznek poli­­tikusok, kik a keresztényeket arra intik, hogy ne vásároljanak zsidótól, ne vegyenek kölcsön tőle, ne támogassák a zsidó iparost s ne adjanak el׳ zsidó kereskedőnek. ־...■• /. De van még egy panasza az igen tisztelt kép-/ viselő úrnak a zsidóság ellen. S ez az a körülmény, hogy nehezebb munkára nem szánja el magát, hanem üzérkedik. . ־ . ׳ Ha csak az volna czélunk, hogy ez állítás tart­­hatlanságát megc­áfolj­uk, akkor egyszerűen hivatkoz­­nánk az igen tisztelt képviselő úr saját szavaira, melye­­ket a specziális zsidó erények ecsetelésénél használt, midőn minden kétértelműséget kizáróan konstatálja, hogy a­­zsidó dolgozik, nélkülöz és nem retten ,vissza semmi sanyarúságtól, fáradságtól, sőt meg kell,׳ hatá­­rozottan megtagad magától minden költséges ké­­nyelmet.­­ Nézetünk szerint mindez szintén nem könnyű munka. Már­pedig hogy a zsidó erre elszánja magát, azt Somssich Pál úr maga is elismerte. Azt a kérdést azonban, hogy a zsidó ifjak miért adják magukat olyan ,tömegesen az üzérkedésre, sok zsidó szülő kínos tapasztalatok alapján meg tud­­ná fejteni az igen tisztelt képviselő úrnak. Isten, Trefort és Pauler urak a megmondhatói, hogy a zsidó fiatalság örömestebb adná magát a közhivatalnoki pályára, ha a folyamodásoknál a születési bizonyít­­ványra és a keresztlevélre olyan nagy súlyt nem fek­­tetnének. De miután nálunk ez már így van, hát a szegény zsidó ifjú kénytelen olyan foglalkozás után nézni, mely nem­ függ a nevezett miniszter urak filo­­vagy antisemita hajlamaitól. A kereskedelem az egyedüli tér, hol az ember szorgalommal, kitartással, józansággal és takarékossággal még az antisemita világban is ten­­getheti ezt a nyomorúságos életet. Egyenjogúsítás nálunk és máshol. XXVI. Wett­wards the star of empire tades its way! Mennyi igaz van Amerika e büszke jelszavában. Igenis ,nyugat felé veszi útját az uralom csillaga.* A nyugat az, melynek eszméi lassan, de annál biztosabban terjeszkednek s majdan uralkodnak mindenfelé ; az egyenlőség, a nemes emberszeretet és a szabadság eszméi azok, melyek megtartják diadalútjukat feltartóztathatlanul, legyőzhetetlenül. Ezek az eszmék fölkere­­sik már- már a régi despotismus kelet európai odvait (RO­­mániát, Oroszországot, sőt_Albéhnifae­t-tfir-ök—bir-nibthraat-r-nn— Dét bekerülve Afrikába, körüljárják e világrészt, átnyúlnak az ázsiai szigetvilágba, (melyek :nagyrészt művelt európai nem­­zetek, a hollandiak, angolok stb. birtokai), elterjeszkednek a Gangos és Eufrát partjain, már rég otthonosak az erőteljes ausztráliai kontinensen s onnan meg a bigotteria s jezsuitiz­­mus egykori főhadiszállásaiban, a délamerikai köztársaságokban is már tábort ütve, visszajönnek­­ a világ körül megtéve út­­jukat kiindulási pontjukhoz, ismét mindenütt felplántálva ut־­­jukban a nyugat e legszebb vívmányainak magasztos zász­ laját. S ez a nyugati czivilizáczió fénye, mely mind intenzi­­vebb, mind erősebb lesz, s mely — mintha a természet újon­­nan felfedezett erőivel lépést akarna tartani — úgy tetszik nekem, akkor viszonylik a középkor czivilizácziójának gyenge derengésű mécséhez, mint egy nagyszerű, az éjjelt nappallá tevő Siemens-féle elektromos tűzoszlop a mellette szerényen pislogó gázlángocskához. Amerika volt az, mely az emberi egyenlőséget legvég­­sőig vitt, elveiben először tette testté és vérré. Az igazsá­­gos bíráló nem fogja elfelejteni, hogy Washington nagy teremtménye, az amerikai Unió volt az, mely még 1783-ban, megszabadítva s függetlenségét véres háborúban kivíva, meg­­testesité a vallások telje­s elválasztását az államtól s­­meg a polgárok jogegyenlőségét minden valláskülönbség nél­­kül. Ez az az ideális állapot, melyé a jövő. Az európai államok jövője ez (tartson bár ez a jövő még évtizedekig, vagy­­évszázadokig) a nagy Francziaország is sötét absolutizmus terhe alatt nyögött, míg végre sok túlzása daczára dicső forradalmában, majdnem­ tíz évvel később proklamálta amaz amerikai elveknek csak egyik felét, akkor ott át a nagy óczeánon e jelszó már rég volt egész teljességében megvalósítva. Washington és Franklin szava amaz elveket

Next