Egyenlőség, 1886 (5. évfolyam, 1-52. szám)
1886-11-21 / 47. szám
47. sz. Budapest, vasárnap 1886. November 21. V. évfolyam. FF EGYENLŐSÉG Szerkesztőség és kiadóhivatal. Budapest, V. Akadémia-utcza 7. hová minden küldemény intézendő. TÁRSADALMI HETILAP. SZERKESZTI FEKETE A. Előfizetési feltételek: Egész évre házhoz küldve . . . . . 8 frt Félévre........................................................... 4 n Negyedévre......................................................2 ״ Egyed Nxájna ára 16 lei*. MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. Lelkészeink. Az ez idétt napirenden levő mozgalmak hitközségeinkben, arra késztet bennünket, hogy nézzünk, vájjon melyik pártnak van fényesebb jövője? Értem, vájjon az orthodox- vagy neolog-pártunnk? A neologismusról és az orthodoxismusról már annyit írtak pro és contra, hogy csak plágium ellen vétenék, ha e két irányt jellemezni akarnám. Csak annyit konstatálhatunk, hogy mindegyik irány, mihelyest végletekbe nem csap, jogosult és meg is felel a zsidó szellemnek. Nem is kezelhetjük életrevalóságukat; mi csak e két irány lelkészeit akarjuk szemügyre venni. Előbb a főpostulátum az volt, hogy a rabbi jámbor és jó talmacsista legyen. A rabbi jesibát rendezett be magának és elzárkózva, tudomást sem véve a kor követelményeitől és mozgalmaitól, tanított. A hitközséggel egy csöppet sem törődött, legfeljebb tartott minden évben kétszer tahimdi előadásokat a melyeken a nők nagyon felépültek. Az iskolákra rá sem hederített, sőt esküdt ellenségük volt. Elve az volt, auf Caesar auf nihil! T. i. vagy fanatikus legyen az ember, ha pedig nem hajlandó erre, akkor inkább keresztelkedjék ki. Németországban nemrég egy ilyen mozgalom indult meg az orthodoxok részéről, amelynek alapelve a fenebb jellemzettem volt. Sőt az öreg Hirs, a híres frankfurti rabbi, prédikált egykor egy ilyen megtizedelésről. Mióta a neologismus nagy mértéket kezdett ölteni, megváltozott e visszás állapot. A neologismus révén európai műveltség hatott a zsidóság minden rétegébe, és a merev orthodoxok is ellátták, hogy rabbijaik nem felelnek meg semmiképen a kor követelményeinek. Sokat haladtak is e tekintetben, minthogy lassan-lassan visszaszorítják a fanatikus, műveletlen rabbikat. Példa rá Ujhely. Csak a minap zúdult fel az intelligenczia a rabbi ellen, és sok jel arra mutat, hogy kénytelen lesz engedni. Ha nem enged biztos lehet a felől, hogy a hitközség nagyobb fele el fog szakadni tőle._____________ Egészen másképen vagyunk a neológ rabbival. Erős kézzel markol bele a hitközség életébe, buzdít és int oly nyelven, a mely hazai, a melyet a nők és a gyermekek is értenek. Vezeti és oktatja az ifjúságot, barátja és előmozdítója az iskoláknak. Igaz, hogy, ők is sok kívánni valót hagynak hátra, mert a hittanítás, mely rendesen kezükben van, nagyon meddő eredményt bír felmutatni. Több héber szellemet kellene beleönteni a tanulók lelkébe, több héber tudományt kellene tanítaniok. Nem akarjuk most a hittanítás módszereit feszegetni, elég arra utalnunk, hogy csak az eredeti héber nyelv képes lelkesültséget támasztani. Több gyakorlatot követeljenek a tanulóktól a vallásosságban. A tett megizmosítja a valláshoz való ragaszkodást. Legyenek a neológ rabbik inkább a gyakorlati vallásosság emberei mint orientalisták. Ha ezen változtatni fognak, várható, hogy az orthodoxok is velük fogják rabbiállomásaikat betölteni. Az izr. siketnémák intézete.* A Bethlen-út szélén egy monumentális palota-épület emelkedik fennen hirdetve a nagytörő eszmének elévülhetlen diadalát a valódi emberszeretetnek örök dicsőségét. Alkotója egy névtelen nagy hős, egy önzős korunk felett kimagasló embereszmény, ki becsületes fáradozással vagyont gyűjtött, nem azért, hogy élvezze gyümölcseit, nemhogy a földet édenné varázsolja át a maga számára, de hogy az emberiségnek egy nyomorult osztályát az eltespedés kárhozatos örvényéből kirántsa és a társadalomnak és a hazának hasznos polgáraivá tegye. A nagylelkű elhunyt nem óhajtott babért, tömjénfüstöt, nem áhítozott embertársai bámulata, elismerése után, kerülte életében a hírlapi dicshymnusokat, de nem szűnt meg titokban jót, üdvösét cselekedni, mindenben és mindig csalás nemes szive sugallatát követvén. Életének legnagyobb fénypontját jelzi a remekmű, mely örök dicskoszorúval övezi magasztos emlékét. Maradandó emlék*) Szr. T. Ért.-ből. Lapunk mai száma 8 oldalra terjed.