Egyenlőség, 1886 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1886-11-21 / 47. szám

47. sz. Budapest, vasárnap 1886. November 21. V. évfolyam. FF EGYENLŐSÉG Szerkesztőség és kiadóhivatal. Budapest, V. Akadémia-utcza 7. hová minden küldemény intézendő. TÁRSADALMI HETILAP. SZERKESZTI FEKETE A. Előfizetési feltételek: Egész évre házhoz küldve . . . . . 8 frt Félévre........................................................... 4 n Negyedévre......................................................2 ״ Egyed Nxájna ára 16 lei*. MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP. Lelkészeink. Az ez idétt napirenden levő mozgalmak hitköz­­ségeinkben, arra késztet bennünket, hogy nézzünk, vájjon melyik pártnak van fényesebb jövője? Értem, vájjon az orthodox- vagy neolog-pártunnk? A neologismusról és az orthodoxismusról már annyit írtak pro és contra, hogy csak plágium ellen vétenék, ha e két irányt jellemezni akarnám. Csak annyit konstatálhatunk, hogy mindegyik irány, mi­­helyest végletekbe nem csap, jogosult és meg is fe­­lel a zsidó szellemnek. Nem is kezelhetjük életre­­valóságukat; mi csak e két irány lelkészeit akarjuk szemügyre venni. Előbb a főpostulátum az volt, hogy a rabbi jámbor és jó talmacsista legyen. A rabbi jesibát ren­­dezett be magának és elzárkózva, tudomást sem véve a kor követelményeitől és mozgalmaitól, tanított. A hitközséggel egy csöppet sem törődött, legfeljebb tartott minden évben kétszer tahimdi előadásokat a melyeken a nők nagyon felépültek. Az iskolákra rá sem hederített, sőt esküdt ellenségük volt. Elve az volt, auf Caesar auf nihil! T. i. vagy fanatikus le­­gyen az ember, ha pedig nem hajlandó erre, akkor inkább keresztelkedjék ki. Németországban nemrég egy ilyen mozgalom indult meg az orthodoxok részéről, a­melynek alap­­elve a fenebb jellemzettem volt. Sőt az öreg Hirs, a híres frankfurti rabbi, prédikált egykor egy ilyen megtizedelésről. Mióta a neologismus nagy mértéket kezdett ölteni, megváltozott e visszás állapot. A neologismus révén európai műveltség hatott a zsidóság minden rétegébe, és a merev orthodoxok is ellátták, hogy rabbijaik nem felelnek meg semmi­­képen a kor követelményeinek. Sokat haladtak is e tekintetben, minthogy lassan-lassan visszaszorítják a fanatikus, műveletlen rabbikat. Példa rá Ujhely. Csak a minap zúdult fel az intelligenczia a rabbi ellen, és sok jel arra mutat, hogy kénytelen lesz engedni. Ha nem enged biztos lehet a felől, hogy a hitközség nagyobb fele el fog szakadni tőle._____________ Egészen másképen vagyunk a neológ rabbival. Erős kézzel markol bele a hitközség életébe, buzdít és int oly nyelven, a mely hazai, a melyet a nők és a gyermekek is értenek. Vezeti és oktatja az ifjúságot, barátja és előmozdítója az iskoláknak. Igaz, hogy, ők is sok kívánni valót hagynak hátra, mert a hittanítás, mely rendesen kezükben van, nagyon meddő eredményt bír felmutatni. Több héber szellemet kellene bele­önteni a tanulók lelkébe, több héber tu­­dományt kellene tanítaniok. Nem akarjuk most a hittanítás módszereit fesze­­getni, elég arra utalnunk, hogy csak az eredeti héber nyelv képes lelkesültséget támasztani. Több gyakorlatot követeljenek a tanulóktól a vallásosságban. A tett meg­­izmosítja a valláshoz való ragaszkodást. Legyenek a neológ rabbik inkább a gyakorlati vallásosság emberei mint orientalisták. Ha ezen változtatni fognak, várható, hogy az orthodoxok is velük fogják rabbiállomásaikat betölteni. Az izr. siketnémák intézete.* A Bethlen-út szélén egy monumentális palota-épület emelkedik fennen hirdetve a nagytörő eszmének elévülhet­­len diadalát a valódi emberszeretetnek örök dicsőségét. Alkotója egy névtelen nagy hős, egy önzős korunk felett kimagasló embereszmény, ki becsületes fáradozással vagyont gyűjtött, nem azért, hogy élvezze gyümölcseit, nemhogy a földet édenné varázsolja át a maga számára, de hogy az emberiségnek egy nyomorult osztályát az eltespedés kár­­hozatos örvényéből kirántsa és a társadalomnak és a hazá­­nak hasznos polgáraivá tegye. A nagylelkű elhunyt nem óhajtott babért, tömjén­­füstöt, nem áhítozott embertársai bámulata, elismerése után, kerülte életében a hírlapi dicshymnusokat, de nem szűnt meg titokban jót, üdvösét cselekedni, mindenben és mindig csalás nemes szive sugallatát követvén. Életének legnagyobb fénypontját jelzi a remekmű, mely örök dics­­koszorúval övezi magasztos emlékét. Maradandó emlék­*) Szr. T. Ért.-ből. Lapunk mai száma 8 oldalra terjed.

Next