Egyenlőség, 1891 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1891-01-02 / 1. szám

MEGYENLŐSÉG Január 2. helyi rabbiság határozott beleegyezése nélkül még más hitközség rabbija sem végezhet esketést. A rabbi-qualibeadóra nézve megjegyezzük,, hogy szabá­­lyozásra szoruló viszonyaink mellett minden rabbi előkészíthet és képesíthet a rabbipályára, azonban e mellett máris azon gyakorlat kezd kifejlődni, hogy a kongresszusi alapon álló hit­­községet­ csakis a rabbiképző-intézetből kikerülő rabbit kívánnak alkalmazni. Az orthodox szervező szabályzat pedig arra kötelezi a hitközségeket, hogy rabbiknak csak azokat alkalmazzák, kik három elismert rabbitól nyertek képesítő oklevelet. Kik is állt Budapesten, 1887. január hó 5-én. . Az izr. orsz. iroda elnöksége.« Ezentúl a ministerium nem fordult hozzánk ezen ügyben, más helyről sem lett arra figyelmünk felhiva s igy nem volt okunk arra, hogy annak tovább fejlő­­dését itt a központban éber figyelemmel kísérjük. Hisz méltán hihettük, hogy a minisztér­ium azt a házasságot, mely úgy vallástörvényeink, mint a fennálló kormány­­rendeletek értelmében érvénytelen, érvényesen meg­­kötöttnek tekinteni nem fogja. De majdnem négy év után azzal lettünk meglepve, hogy a vallás- és közoktatásügyi ministerium folyó évi október hó 28-án 47155 sz. a. kelt rendeletével a hód­­mezővásárhelyi rabbinak meghagyta, hogy a Müller Mihály és Weisz Regina által egy Weisz Gábor nevű­­ házaló előtt 1886 évi ápril hó 6-án kötött házasságot­­ az általa vezetett izraelita esketési anyakönyvbe utólag szabályszerűleg jegyezze be, mert említett házasság »állami, illetve polgári magánjogi szempontból, sőt a zsidó­­házassági jog értelmében is alakilag érvényesen kötöttnek tekintendő.« E rendelettel szemben, melyről hírlapokból­ érte­­sültünk, tétlenül nem maradhattunk. Működésünk egész tartama alatt az a kötelességérzet vezérelt bennünket szakadatlanul, hogy ott, a­hol a felekezet érdekeinek veszélyeztetését látjuk, a baj orvoslására c­élzó intéz­­kedéseket tőlünk telhetőleg késedelem nélkül meg kell tennünk. Ennélfogva első­sorban f. évi november hó 14-én a hódmezővásárhelyi rabbihoz fordultunk felvilágosí­­tásért, a­kitől azt az értesítést nyertük, hogy a minis­­teri rendeletben foglalt meghagyásnak meg nem felelt, hanem az ellen előterjesztéssel élt, minek folytán az ottani polgármesteri hivatal az iratokat a ministérium­­hoz vissza fogja küldeni. Ennek utána a vallás- és közoktatásügyi miniszer úr ő nagy méltóságához intéz­­tünk felterjesztést, melyben — az ügy érdemében nyi­­latkozhatás végett — a visszaérkező iratoknak hoz­­zánk leendő leküldését és az iránti felvilágosítás meg­­adását ־ kértük, hogy minő alapon lett a sérelmes ren­­deletben egy érvénytelen és semmis házasság »a zsidó házassági jog értelmében is alakilag érvényesen kötött­­nek« kijelentve. E felterjesztésünkre a következő ren­­d­eletet kaptuk: A zsidó európai közmondásokban. I lila: Dr. JELYNEK ADOLF bécsi hitszónok. F­o­r­d­­­­tot­t­a : II. S. IV. Nyolkasság. \ »E ossinato come, un eb reo« nyakas mint a zsidó. (Olasz kozm. Strafforello 1­077.) \ Már Mózes is nyakas népnek mondja a zsidót. ן* A midrás is (Exod. 42. fej.) egy ezred évnél régebbről || feljegyezte,­­ hogy Palesztinán kívül a zsidót a legnya­­­­kasabb nemzet gyanánt jellemzik. Biz ez egyrészről 15 olybá tetszik, mint a szemrehányás és hiba, másrész­­­ről azonban előnynek és a zsidó törzs világi történeti­­ küldetése betöltésére szolgáló lényeges eszköznek te­­­­kintendő. Micsoda vastag nyakra volt a zsidónak szük­­­­sége, hogy mind azt megbirja, amit a népéig a nyakába ן sóztak! ].ezért járja a román zsidóknál ez a közmondás: »Alle Groresz kimmen auf Jiden« Minden veszedelem a zsidót éri. — »Was a Jid kenn ausstehn !« ,Mi mindent meggyőz [a zsidó! — Három világ­­részbeli irtózatos szenvedéseinek egész történetét kellene elbeszélnünk, hogy beigazoljuk a mondást, miszerint ezen félreismert, bánt?.Imázott, testileg, lel­­kileg, birtokában és vagyonában fenyegetett törzs nyakának keményebbnek és több ellenállásra képesnek­ellett lennie, mint valami pánczélos hajónak, hogy llenségei­­üvegei elöl meg ne hátráljon. A példaszónak, mely a zsidó nyakasságát az ön­­fejű­ség klassikus példája gyanánt állítja elénk, vallásos háttere van és azon tapasztalatból indul ki, hogy kárba veszett minden kísérlet, kísértés és üldözés, mely a zsidót meg akarta tántorítani hitében és másnak hívévé szerette volna tenni. A kereszténység és izlamizmus felajánlott a zsidóság megnyerésére mindent, de ered­­ménytelenül. A történelem viharkorbácsolta tengeréből kiválnak mint a szikla, melyen minden hullám­ táj­é­­kozva porzik szerte­szét. Az olasz közmondás, melylyel minden téri­dő társaság egyetért, az­uz kitartást, ezen helytállást, ezen hithűséget a nyakasságnak nevezi el, pedig a zsidó szívnek és a zsidó szellemnek ezen hasonlítható­an tu­l­aj­don­sá­ga­i csod­á­l­a­to­t é­rd­e­m­­el­nek. Az a törzs, melynek a földi javak után való telhetetlen vágyai, lobbantják szemére, s a melyet manapság »az aranyos internaczionale»-nak nevez­­nek, ezer meg ezer évek óta példával szolgál a nem­­zeteknek, hogy a legnagyobb kincsek sem képesek őt annyira el­vak­­­lan­i és meglánim ontani, hogy ideális javait, apái szellemi örökét, múltja történetét és jövője reményeit feláldozza. Politikai téren meggyőződéseihez hű jellemként dicsőítik azt, aki elvett, melyekért éve­­ken át küzdött, meg nem tagadja, miféle dicsőí­tő. jelzőre szolgál hát rá az olyan törzs, mely meggyő­­­ződéseihez való hűségét, ezernyi ezer harcz közepette lelki szenvedések, gúnyolódások, és nevetségessé tételei d­aczára bátran és csüggedellenül őrizte meg? !

Next