Egyenlőség, 1893. január-június (12. évfolyam, 1-26. szám)

1893-01-13 / 2. szám

2. szám Budapest, 1893. január 13. XII. évfolyam. EGYENLŐSÉG Szerkesztőség és kiadóhivatal, Budapest. V. Váczi körut SS. hova minden küldemény intézendő. Zsidó felekezeti és társadalmi Milan SZERKESZTI : SZABOLCSI MIKSA. Előfizetési feltételek: Egész évre házhoz küldve . 8 írt — Fél évre . . .­­ . . . . 4 . — Negyedévre..................... 2 » — Egyes szám ára 16 kr. M­EGJELENIK MINDEN PÉNTEKEN. Naptár. Vasárnap (1893 január 15) 5653 Tévész hó (29 napos) 27-ike. Hétfő 28-ika. Kedd 19׳-ike. Szerda Levat hó 1-je. Ros-Chodes. Csütörtök 2־ ika. Péntek -ika. Szombat 4-ike. Hetiszidra : Bóbel־ Paroh. (Mózes II könyvének 10., 11,12., 13. fejezetei.) N­astora : Je­­remiás 46. fejezete Tartalom: A zsidó val­lás receptiója és a katholikus dogma. Irta: Dr. Markus Dezső. — Az elnökválasztás. — A védelem eszközei.­­ Kardhányó Izidor. Irta : Ágai Adolf. — Zsidó írók a legújabb magyar irodalomban. Róna Bélától. — Az orosz zsidók New-yorkban.Irta: B­ec­s­k­y László.­­ Absalon. Eredeti tragoedia (Szépirodalmi melléklet). Irta: Makai Emil Ágai Adolf könyvéről. Ismerteti Adalbertus. — A­rosz asszony. Örményből fordu­t ó­a : C­s­e­r­i­n­g­a­r­i­a­n Jakab ־— Az erősek. Bernstein A. elbeszélése. —Hirek.— Hirdetések. Lapunk mai száma 24 oldalra terjed. A zsidó vallás receptiója és a katho­likus dogma. Mi a zsidó vallás receptiójának lényege ? Az, hogy ezt a vallást is egyenlőn tekintsék azokkal, melyeket hazánkban »törvényesen be­­vett» vallások neve alatt ismernek. Más sza­­vakkal ez annyit tesz, hogy mindazon jogok, melyeket törvényeink ama vallásfelekezeteknek biztosítanak, a jövőben terjedjenek ki a zsidó hitfelekezetre is, és hogy a zsidó vallási­ ma­­gyar állampolgár nemcsak politikai és polgári jogai tekintetében, hanem a lelkiismereti sza­­badság kérdésében is egyenlővé legyen más val­­lási­ polgártársaival, kikkel egyenlő kötelessé­­geket teljesít. Nyilvánvaló tehát, hogy a receptió tör­­vénybe iktatása az általános polgári jogegyen­­lőség eszméjének természetes követelménye és következése. Mert lehetetlen addig a polgárok teljes egyenlőségéről beszélni, míg a legtermé­­szetesebb jogok egyike — a lelkiismereti sza­­badság és a hitfelekezethez való csatlakoztatás — tekintetében törvényes akadályok léteznek, míg az egyik hitfelekezet előjogokat élvez a többiek fölött. Teljesen érthető is, hogy senki sincs, aki ebből a szempontból ne méltányolná ama tö­­rekvést, hogy a zsidó vallásnak törvényen kí­­vüli állását megszüntessék és annak híveit, val­­lásuk tekintetében is amaz oltalomban és jo­­gokban részesítsék, melyekkel többi polgártár­­saik hitfelekezetei hosszabb vagy rövidebb idő óta felruházvák. Előre volt azonban látható, hogy a katho­­likus egyház, mely még mindig nem akar meg­­barátkozni azzal a gondolattal, hogy a türel­­messég és felebaráti szeretet mindenkivel szem­­ben a legszebb emberi erény s mely nem akar tudni semmit sem a polgári jogegyenlőség, te­­hát a vallásfelekezetek egyenlőségének elvéről; akadályokat iparkodik majd gördíteni a zsidó vallás receptiója ellen is, aminthogy a katho­­likus egyház minden időben hadat üzent min­­dennek, ami az emberek jogállásának egyenlő­­sítésére irányult, ami a polgári és lelkiismereti szabadság megvalósítását, az ember természetes jogainak elismerését tűzte ki törekvése czél­­jául. Ezt persze — ezekkel a szavakkal — nem szokták hangoztatni a katholikus ultraraontá­­nok, akik a talmudnak évezredekkel ezelőtt alkotott, az állatokra vonatkozó tételeivel szok­­tak izgatni a zsidók ellen. Azokról az ana-

Next