Egyenlőség, 1894. január-június (13. évfolyam, 1-26. szám)

1894-01-12 / 2. szám

1W׳?־-r?P1,־'׳:; EGYENLŐSÉG. 1894. január 5. gyalázható, hogy unisono szavaztak a jezsuitákat kitiltó törvény eltörlése mellett. De örömük nem tartott sokáig. Vilmos császár nem az az uralkodó, aki homályban hagyná a világot igazi nézetei és véleménye fölött. Amint neszét vette annak, hogy az antiszemiták mikép magyarázgatják az ő véleményét egy tisztán irodalmi kérdésben, rögtön megadta a kellő magyarázatot. Egy előkelő parlamenti férfiú előtt, akitől az önök levelezője értesítését vette,­­s aki nem fog késni, hogy a császár véleményét legközelebb min­­den illetékes helyre ejuttassa, a következő érdekes nyilatko­­zatot tette a császár: — »Engem ebben a kérdésben (a Schiller-díj oda­­ítélésének kérdésében) nem vezérelt, valamint nem is vezérelhetett más tekintet és érdek, mint egy tisztán irodalmi és művészeti érdek. Fulda Lajos darabjának tendencziája az, amit nem hagyhattam jóvá. Ez volt az oka, hogy a darab előadását, annak idején Berlinben meg nem engedték, ami pedig az én egyenes meg­­hagyásomból történt így. Felekezeti szempontról szó se lehetett ezen elhatározásomról. Nem vagyok barátja annak az iránynak az újabb irodalomban, mely minden tekintélyt lerombol, minden tiszta érzést megtagad, min­­den koronát megvet. S ahol módomban áll, ott stigma­­tizálom is ezt az előnyt. Mivel pedig én is, császári jogomnál fogva, jury vagyok ebben a kérdésben, hát kereken kimondtam nézetemet az új irodalmi irányról azzal, hogy megtagadtam jóváhagyásomat.« Ennyit mondott a császár. Világos ebből, hogy nem Fulda a zsidó, hanem Fuldának írói tendencziái nem tet­­szenek neki. Lehet, hogy Vilmos császár nem egészen hivatott irodalmi kérdésekben döntő ítéletet hozni, de az már bizonyos, hogy a legnagyobb sértés volna rá nézve, ha elhitetik róla, a­mint az antiszemiták csakugyan elhitették, hogy művészeti kérdésekben nem az elv, ha­­nem fanatizmus és felekezeti merev elfogultság vezérlik. Ettől nagyon távol áll, még távolabb mint az antiszemi­­tizmus a fölvilágosultságtól és a humanizmustól. Egyenes sértés volna az ő nyílt, őszinte jellemére, ha azonosíta­­nák gondolkodását azzal a sötét hordáéval, mely Ahl­­wardtban és Stöckerben látja vezéreit. Becsületes ember nem is állhat velük szóba, nemhogy egy húron pendülne velük; pedig Vilmos császár minden ízében becsületes és őszinte. Nyíltsága addig megy, hogy még politikai ál­­dozatokat is hoz érte. Nagyon korai volt tehát az antiszemiták öröme, és a rákövetkező erkölcsi »katzenjam­mert« fokozza még egy újabb vereségük is. Mondottam, hogy mily észjárás­­nak hódoltak a jezsuita­ törvény megszavazásánál, s a­mint­ ez bevégzett ténynyé vált, örömmel hozzáláttak, hogy ez iránybani működésüknek gyümölcseit élvezzék. Egyik vezetőjük, a­ki a katholikus elemet képviseli a nobilis pártban, Rómában járt, hogy a jezsuita rend vezetőinél fölajánlja a párt támogatását a zsidók ellen indítandó hadjárat esetére. Nagyon meg volt lepetve, mikor hide­­gen fogadták, s még inkább, mikor egészen őszintén ki­­jelentették előtte a következőket : »Abba az örömbe, melyet a kitiltó rendelet visszavonása okozott, csak egy ürömcsepp vegyült, s az, hogy önök is rászavaztak. Sok­­kal exponáltabb a mi helyzetünk Németországban, és sokkal több üldözésnek voltunk ott kitéve, semhogy haj­­landók volnánk, újabb működésünket azzal megkezdeni, hogy kezet nyújtsunk egy olyan felekezet vekszálására, a­mely soha se vétett ellenünk. A­mit a katholiczizmus az utolsó húsz év alatt Németországban elszenvedett, annak forrása épp ott keresendő, a­hol az antiszemitizmus for­­rása: I. j. a Stöcker és hasonmásai táborában. Katho­­likus embernek, legalább Németországban nincs helye az antiszemiták közt«. . . Nagy a megrökönyödés e miatt a német anti­­szemiták közt. Vége minden szép reménynek nagyobb akczióra és politikai befolyásra. Valószínű, hogy immár újra oda helyezik a súlypontot, a­hol azelőtt volt: a korcsmai verekedésekre és a parlamenti botrányokra —t. KOHNER KÁROLY. — s Szentség־ volt minden szava, egyenes min­­den gondolata, nemes minden érzése, feddhetlen minden cselekedete.« így jellemezte Kohner Károlyt hitközségünk magyar rabbija és ilyen volt Kohner Ká­­roly. Az a majdnem páratlan részvét, melyet halála szerte keltett, az az őszinte fájdalom, melylyel gyászol­­jak, akik ismerték — mert Kohner Károlyt szerették és tisztelték, akik ismerték és minél jobban ismerték, annál jobban szerették és tisztelték —, arról tanúskodik, hogy az, aki örökre hunyta le szemét az új év első szürkü­­letén, űrt hagyott hátra társadalmi életünkben, űrt kü­­lönösen hitközségünkben. A munka embere volt egész életében, munkakedvénél nagyobb csak szerénysége volt, és ezt csak szívjósága múlta felül. Mondhatni, félve került ki, minden kitüntetés, nyilvános ünnepeltetés elől, és a tisztségeket, miket viselt, szinte rá kellett erősza­­kolni. Könnyen föllobbanó természete mellett, mely lár­­más szavakban nyilatkozott, a leggyöngédebb szív más ל!?1121055&₪11

Next