Egyenlőség, 1896. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)

1896-01-03 / 1. szám

L EGYEN 1896. január 3. L Ő S É G. A mi hazaszeretetünk. Esküszünk az egyistenre, Ki láthatóan köztünk áll itt, Hogy te hozzád, Magyarország, Hívek leszünk mindhalálig, Bár te nékünk mit sem adnál, Mi mindent te néked adnánk, S bár kebledről kitagadnál, Mi soha meg nem tagadnánk. r És ha jönne a gyülölség rEs igy szólana az átkos :■ » Oh az idegenből jött nép, Mi közöd van e hazához? « Azt felelnék: »Honszerelmünk’ Mi nem örökségül nyertük, *Ámde annál tisztább, mélyebb, Mert saját szivünkből mertük.« rEs ha jönne a gyülölség, A szivünkbe tévelyt vetni: »Ki örökbe bírja földjét, Annak joga, hont szeretni.« Azt felelnék: »Meg van írva, Költő zengé egy szebb korba: Nem azé a hon, ki bírja, Azé, ki szivében hordja.« JPalágyi Lajos: A magyar zsidóság és a millennium. Budapest, 1896. jan. 1. Gyönyörűséggel szivemben, hazafias felren­­deléssel és égő óhajtással küldöm néked üdvöz­­letemet: — szives olvasó! — ezen a napon, mely bevezető a millenniumi évbe. Elfeledjük a múlt minden keservét, a jelen minden baját, csak a jövendő színes reményei vesznek körül. Illúziók fátyola takar el. Nem, nem, ne hangozzék most sírás és panasz, de csendül­­jön föl az öntudat férfias, az önérzet méltóságos és az eltökélés aczél hangja. Miközben — aka­­ratlan — visszaszállunk az emlékezés szárnyán a múltba, annyi munka, annyi küzködés, annyi keserv és annyi diadal, önmagunkon aratott dia­­dal emlékei közé. Ezer esztendeje lakjuk e földet, mely immár hazánk. Népünk szétszórva, elvetődött keletre­­nyugatra. Oda, a vándorló magyar táborba is. A­­ zsidó vallásu kozárokkal, már Lebediában meg­­ösmerkedtek, megbarátkoztak, szövetkeztek a ma­­gyarok, maga a kozár főkirály zsidó volt, s igy a hazát elfoglaló magyarok között sok volt a zsidó vallású kozár, majd az összeházasodás révén, sok zsidó is. Egy X. századi író, Herigeri: Gesta Episc. Leodiensium czímű művében azt írja, hogy az egész nép a zsidóktól származtatja magát: jactant se a Judeis originem duc­ere. Annyi bizonyos, hogy a magyarokkal beván­­dorolt zsidók a nemzet szerves tagjai voltak, s mint ilyenek a magyarok minden jogában osz­­tozkodtak. Az első századokban a magyarokkal bevándorolt zsidóság a külföldről beözönlő zsi­­dóktól különválva élt, nyelvök, nevük, öltözetük magyar, földmívelők, mesteremberek és katonák, akárcsak a magyarok, községeket alkotnak, zsina­­gógákat építenek, de a később hozott zsidótör­­vények által a magyarságtól erőszakosan elsza­­kítva, beleolvadtak a külföldről beszakadt zsidó­­ságba. Szent László idején kezdődik meg a külön­­válás, a megbélyegzés, az egyház hatása alatt, mikor a pogányság fölött teljes diadalt aratva, azon van, hogy a zsinatok és pápák által a zsi­­dókat illető rendeletek Magyarországon is érvényre jussanak. Ezek a rendeletek a zsidók jogainak korlátozásai voltak. A szabolcsi zsinat­­tól kezdődik a zsidóság elnyomatása. A keresz­­tesek szítják e tüzet, a gyűlölet tüzet, migten az nálunk is föllobog. Kálmán király megtiltja a zsidónak, hogy földet művelhessen, adás-verésre és pénzkölcsön­­zésre szorítva őket, habár e törvények egyenlő jogokat adnak nekik. Ez az idő sem tart soká. Kez­­dődik az elnyomás; kizárják őket minden nyilvá­­nos hivatalból, megkülönböztető jeleket kell vi­­selniök, kikeresztelkedésre szorítják őket, a mág­­lyák föllobognak, a kínzó kamrák viszhangoznak a zsidók fajaitól. Nagy Lajos aztán kiűzi őket az országból. Igaz, hogy ez a számkivetés alig tart négy évnél tovább, mert mint a pénzforga­­lom közvetítői, nélkülözhetetlenek voltak. Visszatérésük után kezdődött meg csak igazában nyomoruk. Különösen a német ajkú vá­­rosokban, hol a német lakosság a külföldi zsidó­­gyűlöletet szította, fönntartotta. Egy 1391-iki sirirat ez évet a jajgatás évének mondja, abban az évben ádáz zsidó üldözés dühöngött. A követ­­kező századokban hol enyhébben, hol szigorub­­ban, de mindig embertelenül bántak a zsidókkal; egyes országnagy­oknak »zsidótartásra« adnak jogot; pénzüket a királyok sajátjuknak tekintik, minden pillanatban lefoglalhatónak az államkincstár javára; adósleveleiket megsemmisítik, hogy ezzel párthí­­veiket jutalmazzák;־ Kapisztrán János ádáz gyűlö­­lettel fordult ellenük »Isten dicsőségére és a kereszténység tiszteletére«, habár hazánkban nem

Next