Egyenlőség, 1896. január-június (15. évfolyam, 1-26. szám)

1896-04-10 / 15. szám

8 ___ E­G­Y_K_N az antiszemita szerkesztő maga bolondult bele a sok rituális vádba, úgy hogy utóbb azt kérdi fűtől-fától, hogy mit is jelent az, a mit ő tíz év előtt Szófiában látott ? Zsidó templomban volt — meséli — s ott a saját szemével látta, hogy 15—20 öreg zsidó körbe futva, mint tánczolt körül egy székhez kötött keresztény fiút, kit mindegyik imák mormogása közt megrugdosott és arczul köpött. Mikor aztán a vele volt bolgár tiszttől azt kér­­dezte, mit jelentsen az, ez nyugodtan felelte, hogy az náluk ismert dolog. Hogy ez a zsidó istentisztelet és punk­­tum. Még csak azt tette hozzá a derék tiszt, hogy a szegény keresztény családok­ oda szokták adni gyerme­­keiket ilyen czélokra öt koronáért, a czigányok olcsób­­ban is teszik. — Ez nem móka, kérem, ez benne van az »Alkotmány« húsvéti számában, mely meg érdemes társától, a »Fehérmegyei Napló «-tól vette kölcsön szent husvét tiszteletére. Nem tudom, ki a »Fehérmegyei Napló« szerkesztője, de nem hihetem, hogy Zichy Nándor gróf gazembert tett volna meg lapja szerkesztőjének, ki képes ilyen alávalóságot költeni egy felekezet meggyalá­­sára. A jobbat teszem föl róla, hogy t. i. a sok rituális vádtól meghibbant szegénynek az esze, víziókat lát és azokat mint való dolgokat írja le a maga és méltó pajtásai épülésére. És az »Alkotmány«, mely tüzet okád (s ebben igaza van), ha valamely hitvány a katholikus hitet meri sérteni, kéjjel közli az őrületet, mely ha igaz volna (pedig igaznak mondja), jogos megvetésnek és gyűlölet­­nek tenné ki a zsidó vallást és istentiszteletet.. Ezek az antiszemita közlönyök, ha igazán ismernék Jézust, meg­­szívlelnék azt a sarkalatos tanút, hogy : a­mit­ nem akarsz, hogy neked tegyenek, ne tedd azt te másoknak. De hát ők nem keresztények, hanem csupán csak zsidó­­gyűlölők, s Jézus tanát már csak azért sem szívlelik meg, mert hisz a nemes Nazaréti maga is zsidó volt. Szabolcsi. — Szász Károly és a zsidó pap. A vukovári ref.temp­­lomnak m. hó 22-én történt fölavatásán Szász Károly, a fenkölt­ gondolkozású dunamelléki ref. püspök, a városban időzött és a tiszteletére rendezett lakomákon, valamint az új templomban is olyan elismeréssel és jóindulattal szólt a zsidóságról, melyet napjainkban, mikor a néppárt mos­­datlan szájjal kezd rólunk beszélni, kétszeres örömmel kell fogadnunk. Szász Károly megérkezése napján este — írja tudósítónk — megyénk szerb nemzetiségű alis­­pánja fényes vacsorát adott az illustris vendég tisztele­­tére, melynek folyamán Szász Károly egyik fölköszöntő­­jében arra utalt, hogy a tulajdonképeni Magyarországban a zsidó vallás reczipiálva lett s ő boldognak érzi magát, hogy tehetségéhez s befolyásaihoz képest mindent megtett, hogy a reczepczió törvénye életébe léphessen, mivel szent hite s meggyőződése, hogy a zsidó vallást, mint a legrégibb monotheistikus vallást s a kereszténység szülő­­anyját, minden vallásos embernek tisztelnie s becsülnie kell, úgy feltétlen elismeréssel s nagyrabecsüléssel kell adóznia minden műveit embernek azon óriási érdemek iránt, melyeket izraelita vallásu polgárok a tudomány, irodalom, kereskedelem s ipar minden ágában maguknak szerzettek. Ezért a rec­epczió csak régi becsületbeli tar­­tozás lefizetése volt. Azt hiszi, hogy tekintve azon szívé­­lyes viszonyt, mely Szlavóniában az izraelita s más felekezetek között van, az országos kormány itt is reczi­­piálni fogja az izraelitákat, minthogy joggal megérdem­­lik, hogy minden tekintetben egyenrangúak legyenek más felekezetű polgártársaikkal. Poharát végül Diamant Gyula dr. rabbira emelné, annak egyéni érdemeit méltatván mele­­gen. (Ez alkalommal arra utal a tudósító, hogy téves az ■a nézet, mely szerint az izraelita vallás Horvát-Szlavon­­országban reczipiálva lenne. De facto talán igen, hanem de jure a törvény értelmében szerinte nicsen reczipiálva.) Diamant rabbi hosszabb beszédben köszönte meg a zsidó­ Ságról mondott elismerő szavakat, s kiindulva Jákob ősatyánk vándorlása alkalmával leirt kut-jelenetből, azt állította, hogy a két monotheistikus vallás tényleg a zsidóság kutjából merítette a magasztos tanokat s tör­­vényeket, mert a mű­veit magasztos s dicső tanok, melyeket a két vallás hirdet, a szentirásban taníttatnak s ebből az isteni, örök forrásból merített a két későbbi vallás. Hanem idővel elismerés s hála helyett részakarat, tudatlanság s irigységből követ hengeritettek a pásztorok, azok, kiknek ismerniök kellene a ’ forrás üde vizét, a kutra s nagy küzdelembe s fáradságba kerül, mig a nagy követ onnan elhengergetik. Hanem kiváló pásztoroknak az egyházi s világi élet vezetőinek, sikerülhet ez. Ily szellemben érdemli meg Szász Károly, hogy őt igazságos pásztornak tisztel­­jük. — Másnap a felavató beszédben különösen azt hang­­súlyozta Szász Károly, hogy egyetértésben s békében éljenek egymással a felekezetek s lendületes imát mondott vala­­mennyi polgár s lakoson — felekezeti különbség­ nélkül. Délután a főispán adott fényes ebédet a püspök tiszte­­letére, melyen Diamant dr. fölköszöntőjére reflektálva, Szász Károly arra kérte a hivatalok s hatóságok fejeit, hogy működésükben sohase legyenek tekintettel az egyes emberek vallására s hitére, hanem mindig csak azt tartsák szem előtt, milyen érdemei vannak az illetőnek, mint egyénnek a társadalomban: ember a szerint ítélendő s bírálandó meg. Az igazságos s valóban vallásos ember minden vallást egyenlő tiszteiben részesít, noha a magáé­­hoz szorosan ragaszkodik, csak úgy tesz eleget a feleba­­ráti szeretet parancsának, melyet minden monotheistikus vallás egyenlően hirdet. Végül hitsorsosait arra kérte, hogy az Ő szellemében, a szeretet s vallásos türelem szel­­lemében éljenek s cselekedjenek. Ezen beszéddel a tudós püspök nagy hatást ért el s itt a lehető legjobb benyo­­mást tette minden körben, mely benyomás sokáig állandó s maradandó lesz. — Kitüntetés. Ő felsége Dömperz Tivadarnak, a művészetért és tudományért czímű díszjelvényt adomá­­nyozta. A kitüntetett tudós főképpen angol bölcselőkkel foglalkozik. Stuart Mill 12 kötetes művét lefordította né­­metre és az ókor hasonló bölcselmi irányzatairól is sokat írt. Sokszor járt tanulmányúton Nápolyban, Münchenben, Velenczében, Parisban, Londonban és Oxfortban és a herkuláni tekercsek írásának kihüvelyezésével különös érdemeket szerzett. A bécsi tud. akadémia már 1882-ben választotta rendes tagjává. Ő felsége előbb már az udv. tanácsosi czimmel is kitüntette. — Ünneprontók. A minap a bécsi antiszemiták a magyar millenniális kiállítás diszkreditálására abban állapodtak meg, hogy kolera­hírekkel fognak a kiállítás kezdete óta Budapestről kedveskedni. Mivel a turpisság kisült, visszaszívták. Az újabb bécsi antiszemita akc­ió a millennium ellen az, hogy a magyar kormány egy zsidókból álló konzorcziumnak állítólag megengedte, hogy a kiállítás idejére Budapesten roulette-bankot ál­­lítson. Ezt az ünneprontást még nem szívták vissza a bécsiek; lehet, hogy azért, mert a kolerás riasztó hírrel szemben — malicziából — a roulette csalogató hírével akarnak manővíírozni. De akárhogy legyen is a dolog, elég szép, hogy a napilapok rámászkálnak a bécsi anti­­szemiákra ünneprontó kedvükért, mikor szabadon hagyják idehaza garázdálkodni a Lepsényi páter lapját, magyarul, németül és tótul engedvén a nemzetiségeket és katholikusokat arra ösztökélni, hogy a nemzet öröm­­ünnepén részt ne vegyenek. Talán idehaza is lehetne L . S . G. , 1896. április 10.

Next