Egyenlőség, 1897. január-június (16. évfolyam, 1-26. szám)

1897-02-14 / 7. szám

XVI. évfolyam. Budapest, 1897. február 14. 7. szám. EGYENLŐSÉG Szerkesztőség és kiadóhivatal. Budapest, V., József tér 10. Zsidó felekezeti és társadalmi hetilap. SZERKESZTI: SZABOLCSI MIKSA. Előfizetési feltételek: Egész évre házhoz küldve.. . (rt Fél évre.................................. 4 » Negyedévre............................ 2 » Egyes szám ára 16 kr. MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP, hová minden küldemény intézendő. Tartalom: A zsidóság és a ruthén kérdés. Irta: Dr. Neumann Ármin •— Az ige és a cselekedetek. Irta: Pápai Béla — Zsidó egye­­tem­i egyesület. Irta: Szabados Sándor. — Isten igazságos. Irta: Szabolcsi Miksa — Rabbik avatása. — Hirek. — Szelíd polémiák. Irta: Valaki. Noé galambja. (Vers) Irta: Pal­agyi Lajos. — Manasse ben Izrael (Képek a zsidók tör­­ténetéből.) — Egy vallás, két vallás. Eredeti regény. Irta: Haber Samu. — Közgazdaság. — Pályázatok. — Hirdetések. Naptár: Vasárnap (1897. február 14.) 5657. Első­ Adat? hó 12־ ike. Hétfő 13 :׳-ika. Kedd 14-ike. Kis-purim* Szerda 15-ike. Csütörtök 16-ika. Péntek 17-ike. Szombat 18-ika. Heti­­szidra: Ki-Sziszo. (Mózesi!. könyve 30. fejezete 11. verséiül a 34. fejezet végéig). Haflora: *Vajhi jomim ra­­bim u­d’var Hassém hojo el-Élijohu...« (Királyok 1. könyve 18. fejezete kezdőtől a 40. versig.) * Tulajdonképeni purim Második­-Adar-hóban lesz. A szökőévnek mindig két Adaróhója van, A zsidóság és a ruthén kérdés. A kérdésnek egy része, mely ruthén kérdés nevezet alatt foglalkoztatja most az országgyű­­lési képviselők bizonyos körét, már jóval előbb foglalkoztatta a magyar zsidóság jobb elemeit. Mozgalom indult meg éppen e lapok útján több mint egy évvel ezelőtt, melyhez magam is hozzá­­szólottam és mely azt czélozta, hogy különösen a galicziai határszélen fekvő megyékben magyar iskolák állíttassanak föl a magyarság és a kul­­túra előmozdítására, a morál és egyéb hiányok javítására, mi természetesen befolyással volna mindjárt a keresetmódra is. A mozgalom félbemaradt, mert jött más, nagyobb czélokkal, mely azonban az említett czélokat is fölölelte és mely folyamatban van most is: értem a reczepczió és a millenniumi év emlékére megteremtendő országos közalapot melynek egyik föladata, hogy az elmaradt hit­­testvérek magyarságát, kultúráját, morálját és ezzel anyagi helyzetét megjavítsa. Hogy nem titkoltuk a hazai zsidóság egy részének elmaradottságát, ezt az is bizonyítja, hogy évről-évre a közoktatásügyi budget tárgya­­lásakor farmogeni czikkek jelennek meg e lapok­­ban, melyek rámutattak arra, hogy a galicziai határszéli megyékben a tankötelesek mily cse­­kély része jár nyilvános iskolába, és hogy ezeket az iskolába nem járó gyermekeket Galicziából ideszakadt, tudatlan és végtelenül elfogult, úgy־ nevezett »melamed«־ ok tanítják, az új nemzedék végtelen nagy kárára. Rámutattak és nem egyszer ezekben a főké­­pen zsidók által olvasott lapokban, mily végtelen hátrányára van az itt már megtelepedett zsidóknak a Galicziából ide irányuló folytonos újabb be­­vándorlás és mily roppant kárára válnak a már itt lakó hitrokonainknak különösen a galicziai csodarabbik portyázó útjai, melyek az elbutítást és visszamaradottságot valósággal tenyésztik. Fölhozom ezeket azért, mert a ruthének javára megindult mozgalom révén bizonyos lapok részéről badarnál is badarabb nyilatkozatok tör­­téntek, hogy a zsidóság meg van rökönyödve mert szó van arról, hogy elzárják a galicziai kaftán elől az utat; hogy a zsidóság igy, hogy a zsidóság úgy, dolgok, mik fölött különben még boszankodni sem tudok, mert azokat nem any­­nyira a rosszhiszeműség szülte, mint inkább az ostobaság és a dolgoknak teljességgel való nem ismerése. A zsidóságnak Magyarországon — tessék ezt már egyszer tudomásul venni — nincsenek külön czéljai, nincsenek külön érdekei. A nemzeti czélok az ő czéljai, a nemzeti érdekek az ő

Next