Egyenlőség, 1901. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1901-07-07 / 27. szám

EGY­ENLŐSÉG4 nő alakját és alája a végzetes szavakat: Judaea capta est. Bizony meg volt az hódítva, le volt az igázva, úgy hogy még a próféták is megdöbbentek volna, akik mind­­ezt előre megjósolták. Szinte ijesztő elgondolni, hogy mindezeknek a szeren­­csétlenségeknek nagyrészt mi magunk voltunk okai és­­ még lesújtóbb elképzelni, hogy ha újból válságok előtt állnánk, mindaz megismétlődnék, ami akkor történt. Nem felejtettünk el semmit, de nem is tanultunk semmit. Páratlanok, a szó szoros értelmében páratlanok a jelenetek, melyek Jeruzsálemben lej­átszódtak az alatt a három hét alatt, melyek megelőzték pusztulását. Amíg az engesztelhetetlen ellenség győzedelmesen haladt előre az ostromlásban, addig otthenn elkeseredett pártharczok dúltak. S mint a rómaiak ellen, oly kíméletlenek voltak egymás ellen. Megtagadták egymást az édes testvérek, ha külömböztek a zsidóság fenmaradása felőli vélemé­­nyükben. A pártnak, amely kezébe ragadta a hatalmat, első dolga volt kiirtani az ellenfelet, és csak azután az ellenséget. De vájjon szabad volt-e lenni ellenfélnek akkor, mi­­dőn az ellenség oly félelmetes közel volt hozzájuk? Amikor a harcz már kitört volt és a felhevült nép a végletekig bele volt sodorva az élet-halál küzdelembe, akkor nem volt már ideje a békepárt fondorkodásának, annak a törekvésnek, mely a harczi kedvet gyengítette, a lelkesedést lelohasztotta, hanem egyesült erővel kellett volna a szabadság küzdőtereire vonulni és ki tudja? talán másképen végződik a szörnyű háború. De a légiók a falak előtt állnak és ott benn pusztít a belviszály; az ostromlógépek tüzes nyilakat vetnek a városba és a béke áldásai hirdetik a bentlévő védőknek a város elő­­kelői, az anyák gyermekeiket ölik meg az éhség őrüle­­tében és vallási szubtilitásokat feszegetnek a tanházak­­ban, a temetetlen halottak száma naponta szaporodik és a tudósok azon vitatkoznak, szabad-e az ünnepkor szü­­letett tojásokat aznapon megenni, mire vezethet ez másra, mint arra a paroxismusra, mely a zelotákat min­­den józan előrelátástól megfosztotta és magukkal együtt a várost, a templomot, az országot a végveszedelembe sodorták. Közel két évezred óta minden esztendőben elvo­­nulnak előttünk a sötét képek. Elfelejtjük sokszor a régit, hévvel szeretjük az újat, hajh, de amikor eljön az az egy nap, felfakadnak a már behegedt sebek és a múlt­­nak szenvedéseit, a jelennek sivárságait újból átérezzük és nem tud az a seb begyógyulni. Nincs is rá reményünk a közel­jövőb­e. Tovább tart a gólub­, nem csak az, mely kívülről jő, még in­­kább az, mely bensőnkben dúl. Az, amelyik már a tem­­plom elpusztulása előtt kezdődött. Milliói a zsidóknak hasztalan küzdenek kenyérért,a hazáért, emberiséges­ életért; nyílt és titkos ellensége­­ink életére kelnek, támadnak orvul és leplezetlenül, ér­­zelmeinkben kételkednek, rágalmaznak, gúnyolnak, ideg nem értenek és sértenek bennünket. Bensőnkben pedig mindezek daczára erősebbek az ellenfelek, mint az el­­múlt időkben bármikor; kicsinyes kérdések szétbom­­lasztják erőinket: a békesség olajágát és konczát lesve, mind többen bujkálnak át a zsidóság falain és gyáván ellenségeinkhez szegődnek. Összes bajaink közben nincs nép, mely azokat felösmerje, nincs közös czél, melynél a segítség virul és nincs egységes vezetés, melyet kö­­vetni akarnánk. A jeruzsálemi zeloták legalább harczolni és lelkesedni tudtak, mi már zsidóságunkért érezni és védekezni sem tudunk. Bizony a góláb­ még nincs szü­­netezőben, eltart még sokáig. Amíg eltart, addig ez a három hét és az az egy nap, mely az Ab hó kilenczedikén borul reánk, keltse föl a gyász érzetét a mi szíveinkben. A beteget csak akkor adják föl az orvosok, ha már nem érez fájdal­­mat. Addig, míg érez, mindig van reménye a gyógyu­­lásra. A zsidóság is elveszett, ha mulat gyásznapjain és elfelejti fájdalmait. Amíg ezek égetik keblünket és elénk varázsolják a múltak szomorú emlékeit, addig reméljük, hogy egykor, tán nemsokára, megérti népünk a három hét tanulságait és megkezdi harczát nem mások ellen, hanem magunkért, másoknak is áldására. Az lesz a gyógyulás kezdete. A fájdalomban élet van, az emlékezetben remény és a bizalomban jövő lakozik. És a próféták, kik meg­­jósolták bukásunkat, Izrael felébredését és örök életét is megjósolták. Dr. Singer Bernit, tapolczai rabbi. A Tanítóegyesület közgyűlése. Az Orsz. izr. Tanítóegyesület folyó hó 2־ án tar­­totta rendes közgyűlését. A napirend letárgyalását két napra tervezték, de egy napon végeztek vele, a szokott­­nál nagyobb érdeklődés mellett. A közgyűlés igen élénk és mozgalmas volt. A választásokra két párt állott egy­­mással szemben és ez a párt­szempont uralta a helyze­­tét. Mindazonáltal különösebb inczidens nélkül folyt a munka, noha az a körülmény, hogy a vallásügyi kor­­mány nem volt képviselve, elég figyelemre méltó jelen­­ség. A miniszteri küldött távolmaradása azonban nem a zsidó tanítók mellőzése okából történt, hanem azért, mert a bizonytalan helyzetben, puszta óvatosságból, a megjelenésre — a szokásos meghívás elmaradása foly­­tán — mód nem is nyujtatott. A közgyűlés mindenesetre simábban folyt, mint aminőnek ezt a vérmesebb remé­­nynek is képzelték s ebben nemcsak a vezetésnek, ha­­nem az alakult új párt mérsékletének is nem csekély része van. Az egyesület java-érdeke dominált az elmé­­ken. Kiki a maga módja szerint kívánta azt előmozdí­­tani, s ezért a szenvedélyek fölszabadulni nem tudtak. Az előadók tartalmas tanulmányai számára is megvolt a feszült figyelem, amelyet a munkák értéke váltott ki, sőt, főképpen Erdős Jakabnál, az előadás szép­­sége is fokozott. A vezetésben lényeges változást nem hozott a köz­­gyűlés. A kormányrúdnál az eddigi vezetők maradtak. Noha éppen ezek köréből, egy hű és lelkes munkásnak révén indult ki az új pártmozgalom. Nem a czélok, csak az elérésükre vezető módok tekintetében volt nézeteltérés. Az egyesület hivatalos lapja temperamentumosabb volt.

Next