Egyenlőség, 1907. júllius-december (26. évfolyam, 27-52. szám)
1907-07-07 / 27. szám
Szerkesztőség és kiadóhivatal: Budapest, V., Váczi-kiirat 18. Telefonszám: 95—28. ZSIDÓ FELEKEZETI ÉS TÁRSADALMI HETILAP. Szerkeszti: SZABOLCSI MIKSA. Előfizetési feltételek: Egész évre házhoz küldve 16 kor. Félévre ........ 8 . Negyedévre ...... 4 . MEGfJ£L,JE:NIK MINDEN VASARNAP. * Cionisták a reichsrathban. Irta: Mezei Ernő. ״״־׳ A cionizmus fényes győzelmet vívott ki. E fényes győzelme folytán, a cionizmus tökéletesen megbukott. A cionizmus csodás hóditó erőt fejtett ki. És hóditó propagandájával a cionizmus légbe röpítette önmagát. Fényes győzelmeken, csodás hódításokon át világossá vált a világ előtt, hogy a cionista eszmény lelkes hívői úgy általában nem tudják, mit akarnak, nem értik saját eszményüket és még csak az embereket se képesek kiismerni, akiket irányzatuk képviselésével megbízhatnának. Viszont azonban bőven akadnak már, számító vállalkozók, akik jól tudják, mit akarnak maguk a cionismustól, jól értik is, mikép lehessen a cionista tömegek naiv érzését és lelkes képzelődését kiaknázniuk. Ezt a jellemzést mi sugallja nekünk éppen e pillanatban, kell-e azt magyaráznunk? Aki csak a mai európai zsidóság ügyei iránt érdeklődik, nem bámul-e meredten arra a különös, rejtelmes, szinte boszorkányos tüneményre, mely az osztrák választások özönvizéből mint galiciai cionista párt emelkedett ki. Csakugyan különös mód kedvezett a cionista uraknak Izrael istene. Nemcsak, hogy a külön kikerekített zsidó kerületekben juttatott nekik mandátumokat a feltüzesedett hitsorsosi buzgalom, de Galíciának felette bonyolult és kisebbségi képviselettel összekapcsolt választási rendje mellett megesett az is, hogy egy-egy kerületben a pótválasztásnál a cionisták legkisebb pártját segítette győzelemre a lengyeleknek és ruthéneknek egymás iránt való halálos ellenségeskedése, így a ketté vált nemzetiségi hullámok között szerencsésen átlábalták saját, külön vörös tengerüket, amelybe a helyi Fáraók belehaltak és mint külön frakció, ime bevonultak az osztrák parlament sivatagába, amely nekik az ígéret földére szolgáló út legyen. Csak éppen a Mózest nem látjuk hozzá. De most helyet foglalván az osztrák parlamenti pártok vegyes gyülekezetében, megalakulván annak rendje és módja szerint külön elnökkel és jegyzővel, az egész világ csodálkozva kérdi, mi lehet az ő parlamenti programjuk, politikai irányzatuk, működésizervek ? Talán úgy kezdenék meg parlamenti tevékenységüket, hogy átvennék a leghirhedtebb antisemita javaslatok örökségét és sürgősen fölszólítanák a kormányt, hogy őket és választóikat Palesztinába küldje, lehetőleg expressz vonattal? Vagy talán úgy értelmeznék cionista programmjukat, hogy külön területi és nyelvi autonómiát fognak követelni közigazgatásban, törvénykezésben, kultúrás intézmények tekintetében, mint a csehek, a ruthének, a szlovének, a déltiroli olaszok ? — Hol van az a geográfiai meghatározás, amely erre alapul szolgálhatna, akár csak saját választókerületeikben is? Vagy talán követelni fogják, hogy zsargon beszédeiket teljes szövegükben a parlament jegyzőkönyvébe foglalják, ahogy a csehek saját nyelvükre nézve követelik. No, a jeles fiskálisoktól és tanároktól, kik most a cionizmus parlamenti úttörőiül kívánnak szerepelni, saját hozzátartozóik ugyan sohasem hallották a zsargon édes zengzetét. Nyilvánvaló itt, hogy az a veszedelmes szélsőség, amelynek tüze a cionizmus mozgalmát kezdettől fogva oly nyugtalan lobbanásokkal világította be, ad abszurdum fejlesztette magát az ügyet is. A cionizmust, ahogy első tervezői fogalmazták, elsősorban nagyszerű humanitárius gondolatnak kellett tekinteni. Ahogy Kerzl és társai tervük erkölcsi alapjait megállapították, vagy amilyen célokat Zangwiil és társai kitűztek, lehet a cionizmusban nemes és gyönyörű organizatorikus eszmét is látni, mely az üldözötteknek és kizártaknak arra is módot kíván teremteni, hogy idegen befolyástól háborítatlanul, speciális faji tehetségeik minden értékét kifejthessék, külön politikai szervezetük talajából egy eredeti kultúra virágjait nevelhessék. Széles tömegekben ez az eszme ősi ösztönöket, forró képzeteket is élesztett fel és ezzel a hatásával a zsidó léleknek igen jellem POLITIKAI JELLEGŰ.