Egyenlőség, 1914. január-június (33. évfolyam, 1-26. szám)

1914-01-04 / 1. szám

EGYENLŐSÉG 1914 január 4. rajta, védjük, segítjük, hiszen az élet gyötrel­­mes szenvedése, a­mit a sors reá mért." A pap­­jával és istenével csatározó ruthén parasztot is könyörületes szívvel nézzük. Látjuk a nyomorát, a tudatlanságát, a sötétben való tévelygését, megindító a lelki üdvösség felé való áhítozása, amikor tulajdonképpen az éhséggel vívja a maga gyomorcsatáját. Rettenetesek a lelki sö­­tétség útjai: egyenest a hazaárulásba vitték Kabalyukék a jámbor nyájat. Azonban a bűnö­­zés lehetőségétől nem mentes az ember. Boldog isten, mi történnék itt hát, ha P. Á. egyszer nem is száznyolcvan, de csak egyetlenegy zsidó emberrel találkoznék, akinek a fejére az ügyész a hazaárulás vádját olvasná rá?! Mi történnék itt, ha egy zsidót vinne a maga bűnös eltéve­­lyedése valami idegen állambeli Bobrzinszki gróf politikai sakktáblájára? ! Meg kell borzadni még a föltevésre, még a gondolatra is. A máramarosszigeti tárgyalóteremben görög­ katho­­likusok a vádlottak és ime, mégis a zsidó a bűnös. Hátha egy zsidó volna a vádlott, nos, akkor bűnös volna az ország, valamennyi zsidója, bűnös volna az Alliance,­ a tóra, a talmud, és tessék elhinni, Persián Ádám olyan sommásan végezne mindezzel, amilyen sommásan szeretne végezni most a felvidéki zsidókkal. Akik szegé­­nyek pedig, ugy­e­bár, még­se imádkoztak az an­yuska eljöveteléért? Ellenben nyomorban, szenvedésben és üldöztetésben is hívek hazá­­rjukhoz, és igaz hittel fohászkodnak az ország jólétéért, boldogulásáért, amely nekik az élet lehetőségeit adja. Mindegy : ők az igazi bűnösök és nincs itt más segítség, őket kell becsukni. Vagy tán nem is fogházra gondol a Kabalyukék védője? Talán radikálisabb természetű a mentő­­akció, aminek az eljövetelét sürgeti ? Mit tudom én, aki nem vagyok megáldva a helyszínen járt kriminálszociológus igazságérzetével és mélysé­­ges bölcseségével ? A skizma-per legelső védőbeszéde tehát a pogrom emberséges hitén épült fel. Igazság van benne éppen annyi, mint minden más pogromos üvöltésben. Meg se szabad lepődni, ha egy-egy fen­­költ agy telítettségéből kivillan a nagy idea. El kell azonban tenni emlékül a ■többi autodafé mellé. Hadd lássák a keresztényi szeretet profanizálói, akik erkölcsről, lelki tisztulásról, a világ meg­­újhodásáról prédikálnak, hogy micsoda eszkö­­zöket visznek a fegyvertárukba. A Borgiák is megkaphatják a feloldást. Ezerkilencszáztizennégy január elsején már ők se a régi téma szerint dolgoznának. Elmennének a helyszínére és a szociálfilozófia mélységes vizein evezve ,cikket imának a kiszemelt áldozatról. A hepp-heppnek is megvan a maga fejlődési fokozata. A Kaba- lyukok keresztény-katholikus védője a fejlődés­­nek új magasságait tárja elénk újesztendei meg­­nyilatkozásában. Szegény ruthén parasztok, papjuk és tanítójuk mellett ilyen a védőjük. Uj vádlot­­takat keres. Neki száznyolcvan nem elég. Az ügyésznek éppen elég. Ha az ügyész is új vád­­lottat keresne, hát találhatna. Mert, nemde, hallott valamit Persián Ádám úr az osztály és felekezet ellen való izgatásról? Hajdú Miklós dr. G­osszák a hétről• □ Jasszyban, Romániában igenis tüntetnek a zsi­­dók a maguk szabadságáért. Nem kell ezt letagadni és nem kell áthárítani a tüntetésekért való felelősséget másokra. Tüntetnek a zsidók és van okuk a tüntetésre. Joguk pedig van hozzá, mert mindenkinek joga van kitátani a száját, ha olyasmik történnek vele, amiket magára nézve hátrányosnak, rosznak, kellemetlennek tart. Annyira már igazán nem vagyunk a középkorban. Lehet még most is szolgaságban tartani a zsidót, lehet jogot nem adni neki, lehet emberszámba nem venni ? Lehet, hogyne lehetne. De megkövetelni tőle, hogy mindehhez még hallgasson is, hogy csendben legyen és egy igével se tiltakozzék az ellen, ami vele történik — nem, kérem, ezt már nem lehet. A román zsidókat igenis megcsalták, elsősorban a saját uralkodójuk csalta meg. Jogot ígértek a zsidónak, mikor arról volt szó, hogy háborúba kell menni. S ha a háború igazi há­­ború lett volna, nem is merték volna megcsalni a zsi­­dókat, mert akkor nemcsak azokra lett volna szükség, akik előszörre bevonultak, mindjárt az első felszólításra, hanem kellett volna a többi zsidó is. A viszonyok ke­­gyelméből azonban Romániának sikerült úgy háborút folytatnia, hogy egyetlen kilőtt patronjába sem került a hódítás. Erről nem a zsidók tehetnek. A zsidók nem azért vették föl a fegyvert, hogy átvonuljanak a Dunán , mert összesen ennyi lett a román nagy és dicsősé­­séges hadjárat. Ha meg kellett volna halni a hazáért, nyilván meghaltak volna érte. Cserébe most a haza, amely azt ígérte, hogy ezentúl élni engedi őket, be­­csapja híveit és elvonja tőlük a levegőt. Becsapja, nem­­csak volt alattvalóit, hanem becsapja az újakat is, akik jogokkal felruházott egész emberek voltak régi uruk alatt s most bitangokká lettek. Ezt, úgy véltük, nem meri megcselekedni Románia, mert hisz ez az ugyne­­vezett népjogokkal ellenkezik. De meg merte tenni. El­­kobozta a jogokat még azoktól is, akiknek volt, nem­­hogy adott volna , azoknak, akik jogok hijján szüköl­­ködtek. Emiatt nem maradnak békén a román zsidók, igenis, kimondhatjuk, hogy nem­­­m­aradt­ak a békén és jól teszik, hogy békén nem maradnak. Ha hallgatnának, senki sem törődne velük; ha lármát csapnak, végre mégis észre veszi Európa, hogy mi történik itt, a szom­

Next