Egyenlőség, 1920 (39. évfolyam, 1-52. szám)

1920-02-14 / 7. szám

Egyes szám­ára három korona, , XXXIX. évfolyam. Budapest, 1920. február 14. EGYENLŐSÉG 51״‘TÚ‘1?a1>es"!: I fl MftQYftR ZSiDÓSftQJPOLITIKfll HETILAPJA. jvn.4.־ ׳*. V., Személynök-utca 25. szám.­­ MEGJELENIK HETENKÉNT EGYSZER. Előfizetési feltételek: Egész évre ........ 100 korona Telefonszámok: Szerkesztőség, kiadóhivatal és könyvkiadóvállalat ... Nyoaade—­...................... £5—281 &-7S Szerkeszti Szerkesztette 1886—1915 SZABOLCSI MIKLA. D& SZABOLCSI LAJOS. NetTévr. 11 25 107a Első és második cikkünket a cenzu­ra törölte. Keresztények és zsidók szemtől-szembe. A német ifjúsági egyesületek szövetsége leg­­­utóbb ankétet rendezett Berlinben a zsidókérdés­­ről, azzal a célzattal, hogy a helyzet tisztázódását elősegítse és a liberális gondolkozás a keresztény­­séggel szövetkezve egy zsidó-keresztény antisze­­mita-ellenes front alakulását kezdeményezze. Az ankéten, amelyen számos jelentékeny zsidó és ke­­resztény tudós és politikus vett részt, igen érdekes és figyelemreméltó nyilatkozatok hangzottak el. A bevezető előadást dr. Johannes Müllert (ke­­resztény), az ismert nevű író és etnikus tartotta, aki többek között a következőket mondotta : A zsidó­­kérdés ma az érdeklődés középpontjában áll. Az antiszemita hullám félelmetes arányokat öltött. Ez antiszemitizmus a német nép életének beteges tünete, amely gyöngeségérzetből fakad és maga­­sabb szempontból tekintve, a legnagyobb mérték­­ben erkölcstelennek mondható. Ha az antiszemitiz­­mus okait vizsgáljuk, a következő megállapítások­­hoz jutunk: a német nép széles rétegei kizsákmá­­nyoltnak érzik magukat, ügyes agitáció elhitette a névvel, hogy kizsákmányolói: a zsidók. Ezzel szemben megállapítható, hogy a háborúban a ke­­resztények­־ éppen úgy kihasználták a helyzetet, mint ahogyan kihasználta némely zsidó. Észak- Bajorországban, amely teljesen zsidómentes, sem etnikai, sem nemzeti szempontok nem tartották vissza a keresztény kereskedőket, tőkéseket attól, hogy kizsákr­iányolják a közönséget. Az ő elvük is az volt, hogy üzlet­i üzlet és egy jó üzletet nem szalasztott és­­nem szalaszt el egyetlen német sem. Ezután dr. Hermann Strack titkos tanácsos (keresztény), evangélikus teológiai professzor ra­­gadta meg a szót. Rámutatott arra, hogy azok a­­körök, amelyek a zsidóknak a közéletben való túl­­tejtgését, túlsúlyát panaszolják, renyheségükkel, ruhaságukkal rendszerint maguk az okai annak, szerephez jutottak. Minthogy más nemüktól , zsidók foglaltak el állásokat és tisztsé­­geket. Ők­ nem­ szorítottak ki senkit s csak azt a he­­lyet foglalták el, amely üresen állt. Ő is kifogásolja a zsidók, érzékenykedését. Bizonyos, hogy a hábo­rus gazdagok nem mind zsidók, viszont a zsidók között is akadt, aki vétett a tisztesség ellen. Ezt kell, hogy a zsidók is elismerjék. Baeck dr., rabbi, hangsúlyozta, hogy az antisze­­mitizmus nem a zsidók, hanem a keresztények ügye. A zsidók évezredes vándorlásaik alatt szerzett higgadtsággal szemlélik az eseményeket, ők túlélték Asszíriát és Babylont, Hellászt és Rómát, túl fogják élni az antiszemitizmust is. Az antiszemitizmus for­­rása a tudatlanság. Ha az egy­ zsidót ért igazságta­­lanság ellen az egész zsidóság egységesen száll síkra, ez nem azért történik, hogy az ártatlanul megvádolt zsidó számára elégtétel vézessék, hanem azért, mert ilyenkor a zsidóság igazságérzetén esik sérelem. Dr. Ludwig Stein (zsidó) a nagy etnikai tudós azt fejtegeti, hogy az antiszemitizmus ellen a keresz­­tényeknek s a zsidóknak egységes frontot kell alkotni. Dr. Cora Berliner tiltakozik az ellen, hogy a zsidókat kikülönítsék a németségből, amellyel a zsidóság: egy test, egy lélek. Az, hogy ki milyen néphez tartozik, meggyőződés és akarat kérdése. Dr. Ismar Freund megelégedéssel állapította meg, hogy a vita során mind a két fél részéről a kö­ve a r'norrZt'TaovA valA lioUsrn ft As eo* in­ V/Ol V/ U UlVt.V'1 ivai \_ז . ״׳ IAJLV/ vy*. V iS tott kifejezésre és az ankétot bezárta. Statisztika. írja: Komáromi Sándor. A bűnözés Valamely nép, faj, társadalmi osztály,­­foglalkozási ág stb. erkölcsi értéke abból ítélhető meg legpozitívebb form­á­­ban, hogy a fennálló törvények ellen mennyiben és mit vé­­tett A bűnözők statisztikája az erkölcsi fölfogás és tartalom fokmérője. Minél nagyobb arányt szolgáltat valamely zárt alakulat vagy csoport a bűnözők statisztikájához, annál több a hibája, és minél kisebb rész esik reája, annál tisztultabb formában van meg benne mindaz, ami az embert emberré és isten képmására teremtett lénnyé teszi. A bűnözési statisztika érd­ükre a magyarországi zsidó­­hitűeket éppenséggel nem mutatja olyan istentől elrugaszl­kodott alsóbbrendű lényeknek, aminőknek őket úton-útfélen egy uralomra jutott politikai irányzat, félreismerhetlenül önző célokból és éppenséggel nem a sokat hangoztatott nemzeti eszme szolgálatában feltüntetni szeretné. Tudjuk, hogy magyar anyanyelvűség dolgában a zsidó hitűeket csak két felekezet : a református és unitárius előzi meg, a többi Terjesszük az EGYENLŐSÉGET, zsidóság lapját.

Next