Egyenlőség, 1923. január-június (42. évfolyam, 1-26. szám)

1923-01-06 / 1. szám

­ Ne csüggedjjmnSc Irta: Szatmári Mór* Némi megütődéssel olvastam az ״ Egyenlőség" legutóbbi szám­ának szomorú vezetőcikkét. Isten őrizz, hogy mindig ily­­pesszimizmus ülje meg a magyar zsidó lelkeket, mint ami­­lyen ebben a cikkben kifejezésre, jut. És miért ez a roppant sötétenlátás, miért ez a keserű rezignáció, ez a lélkettépő túlzott aggodalom ? Azért, mert Tasnády Kovács József nem tudom hányadszor, elmondta az Ébredők harsogó tetszés­­nyilvánításai közt a maga szeleverdi antiszemita kijelentéseit ? Vagy azért, mert Gömbös Gyula újból konfessziót tett a maga zsidóellenes fajvédelmi politikájáról ? Én is elolvastam ezeket a különös allokációkat,­­ sőt elolvastam Prohászka Ottokár püspök legújabb pásztorlevelét is, mely új doktrínát állít­ fel a vallás szerint arról, hogy ami zsidó, az a rossz, ami pedig nem zsidó, az a jó. Nem mondom, hogy felemelő hatással voltak rám ezek az olvasmányok, de azt sem mondhatom.., hogy porig lesújtanának, önérzetemet, becsületességem tuda­­tát épp oly kevéssé ronthatják le, mint ahogy nem semmisít­­hetik meg magyarságomat és velem született hazafiságomat. És nem találok elegendő okot ezekben a fedér zsidóelle­­nes kifakadásokban se kétségbeesésre,­­se csüggedésre, és arra sem, hogy a magam erős hitét és meggyőződé­­sét vagy liberális felfogásomat ne állítsam szembe a reakciós törekvésekkel. Amikor pedig magamról beszélek, bízvást az egész magyar zsidóság lelkivilágát is szem előtt tartom, ahogy gondolom, hogy az egész magyar­ zsidóságnak sem szabad­ beletemetkeznie a sötét pesszimizmusba csak azért, mert egy áramlat — ha még oly erős és hatalmas is — a zsidóság megsemmisítésére tesz fogadalmat. Nem szabad ezeket a mostani időket a megülepedett komoly meggyőző­­dések korszakának tekinteni. Manapság minden csak átmenet, minden politika, minden harciasság, minden gyűlölet és minden lobogó szenvedély csak konjunkturális állásfogla­­lás. Az antiszemitizmus is csak olyan átmeneti konjunktúrál­lis valami, mint amilyen konjunkturális divat teszem a 5­-־ hócipő. Az meg éppenséggel komolytalan dolog, hogy Gömbös úr kerek huszonöt esztendőre csinál a tájvédelmi antiszemitiz­­mus számára prognosztikánltHuszonöt esztendő ! Teremtő jó Isten ! micsoda rengeteg• nagy idő ez, ha rajta át akarunk bele­­nézni a jövendőbe ! Próféta legyen az, még­pedig a javából, aki belelát akár csak abba a jövendőbe is, mely tíz esztendő múltán következik be. Micsoda roppant átalakulások történ­­hetnek addigi Átalakulások az egész világ, az egész emberiség számára. Átalakulások, melyek uj formákat adnak országok­­­nak és nemzeti életeknek. Mit tudja azt Gömbös úr, hogy 25 ־ esztendő múlva micsoda világfelfogások vezetik majd az­ uj nemzedéket, s micsoda világrengető események­­törik pozdorg­jává ,a mostani átmeneti állapotokat világszerte ? Hogyan lehet manapság, mikor drótnélküli távíró és drótnélküli telefon semmisíti meg a távolságokat és köt össze egymással világrészeket, komolyan beszélni arról, hogy mi lesz, hogy lesz negyedszázad múltán? Minden alá van vetve a múlandó** ságnak, s ebből nem lehet kivétel éppen csak a magyar Ébredők antiszemita áramlata. Nem lehet az, hogy az emberi­­ség feltartóztathatlan fejlődése megtűrjön olyan törekvése­­ket, melyek merőben ellenkeznek az emberiességgel. Az emberiség fejlődési vonala nem­ görbülhet le faj- és feje­­kezeti gyűlölködés állandósítása felé. Ez a fejlődés az álta­­lán­os szabadságok magaslatára tör s ha ideig-óráig letéríti is útjából itt-ott valami átmeneti hangulat, a szabályszerű­­hálar­dást nem állíthatja meg az, aki megállíthatja az órát abban a hitben, hogy erre­ megakadályozza az idő haladását. ־ Ezeknek az átmeneti áramlatoknak lehet romboló hatá­­saik kifelé és befelé is. De soha egyedül a rombolás nem volt és nem lesz valamely nemzetnek históriai feladata.­­ Most a Petőfi-centennárium napjait éljük. Azután követ­­kezik Madách ünneplése. Ma Petőfi nevétől hangos az ország s méltán ünnepli a magyar nemzet Petőfit, mint a legmagya­­rabb költő-prófétát. És igy fogja ünnepelni Madách­ot is. Pedig sem az egyik, sem a másik nem hirdetett soha se rend-­ törvényt,­­se numerus clausust, hanem igenis hirdettek szabad­­ságot, testvériességet, hamisítatlan emberszeretetet. Aki az ő szellemüket dicsőrl, hogyan találhat gyönyörűséget abban, hogy a magyar zsidó tanuló ifjak ezrei rettenetes nyomorú­­ságok közt kénytelenek sínylődni Bécsben, Prágában, Ber­­linben ? Hogyan telhetik örömük abban, hogy magyar ifjak koldusokként járják idegen országok iskoláit csak azért, mert idehaza nem tűri meg őket a fajvédelmi politika brutalitása.? Nem, ez nem lehet állandó magyar nemzeti hivatás. Mi, akik nemcsak emlegetjük Petőfit, meg Kossuthot, hanem ol­­vassuk ig­azásaikat, mint akár a szent bibliát, tudjuk, hogy a népek nem mennek vissza sötét múltuk rengetegeibe, hanem azt,­­hogy megfiatalodott lélekkel törnek előre a haladás vilá­­gosságai felé. Ne csüggedjünk hát, ne­ essünk kétségbe, , ne higyjük azt, hogy bekövetkezik mindaz, amit Gömbös meg Tasnády Ko­­vács bekonferálnak. De azért igenis — igaza van végkonklú­­zióiban a múltbeli ,vezércikknek — legyünk résen. Készüljünk el a védekezésre. Hiszen mi zsidók mindig csak védekeztünk. EGYENLŐSÉG A nyo­lcvanhétéves Mezei Mór írta: d­r. Mezey Ferenc E név viselőjét küzdelmes történetünk szellemének hal­­vány sugarai veszik körül. Mint havasokon napmosoly, úgy tündöklik fehér fürtjein felekezete hálájának meleg fénye. Mert ő ama kivételesen kegyeltek közé tartozik, akik­­egy eszme hűséges áldozásában nemesedett munka feletti el­­ismerést még életükben érezhetik. Ha eszményei, melyeknek h­arcosává szegődött, nem váltak is valóvá, ha izmos tervei־ m aiek nyomán nem fakadt is teljes siker és csalódások fáj­­dalma borul emberi utjának alkonyaira hajlásánál, jóleső •érzéssel láthatja, ־ hogy ifjúságának ragyogó idealizmusa, élete delelőjén érett cselekedetei és aggságának kristályozódott bölcsesége megértésre találtak azoknak körében, akikért­­hevült, akiknek szellemi és erkölcsi javaiért síkra szállott. Mert ne is tagadjuk, hiszen olyan igazi emberi és a hajlott korban még inkább kidomborodó­­vonás, hogy önön eszmé­­nyeink hű gondozása és az általánosság érdeke által vezérelt tevékenységen épülő benső elégültségünk mellett boldogít, ha széles és becses az a kör,­­mely törekvéseinket felöleli és jó­­akaratúlag méltányolja. Nem alaptalan az a megállapítás, hiszen a tapasztalat támogatja, hogy a zsidóság önfeláldozó munkásai érdemeinek méltánylása rendszerint a funerátorokra marad és a nekrológ- írók anyagává halványul. Az eleven élet közömbös az elha­­gyott területeinken vergődőkkel szemben és­­még jó, ha ellen־׳ [séges indulat nem vet gáncsot elibek. Mezei Mórnak megad»« tolt az, hogy szellemének teljes frisseségében telő öregség?! azt elismerés gazdagon hulló virágai hintik be és hogy ő ezeknek illatát élvezheti. Mezei Mórnak a hazai zsidóságért folytatott munkáját nagy jelentőségre emelte az a korszakos küzdelem, melyet a zsidóság magyarosításáért, kultúrájának kialakulásáért foly­­ latott. Úgy ezzel, valamint a jogérzet és öntudat megnevelésé­­­vel hatalmasan elősegítette az egyenjogúsítás kivívására írás nyitott nagy célt, melyet elérve, az egyházi szervezet alkotása iránti működéssel egyelőre betetőzöttnek vélt. A magyar zsi­­dóság fénykorát természetesen neki egymaga készítette elő. A nemzet érzülete, a közélet legkiválóbb tényezőinek becsületes akarata és i־ ingeniális hittestvéreinek buzgó k közrehatása nél­­kü­l ezek a történeti fordulatok be nem következtek volna- De­ aki búvárként ereszkedik az akkori események mélységeibe( és akinek ítélete sem a minden fejlődéssel járó zavaros folyás­matok, sem a zsidóságon kívül eső hatások, sem a pártosság szellemének befolyása alá nem kerül, hálával telten halalt­ meg az előtt a férfiú előtt, aki réges régen, mint törékeny fat indult el Zemplénből, az élet útjának, hogy most a nemzetnek minden hamis és gyűlöletes vádaskodás ellenére is értékessé­ vált alkatrésze, a magyar zsidóság vezéreként 87 éves korá­s­ban, reszkető kezében tartja a m­egtépdesett, de mocsoktala mű maradt zászlót • ■* SS

Next