Egyetemes Filológiai Közlöny – LXX. évfolyam – 1947.

Borzsák István: Petronius és Martialis simplicitas-a

idézett helyen Petronius regényének egy verses betétjére céloz (132, 15­): Quid me constricta spectatis fronte, Catones, damnatisque novae simplicitatis opus? Bogner a kérdéses kifejezést „Zeichen ungezwungener Natürlich­keit"-tel fordítja és feltételezi, hogy Tacitus a simplicitas-ra. azért hivatkozik Petronius jellemzése során, mert ezeket a ver­seket egyrészt már Petronius is írói programimjául szánta abban a kérdésben, hogy szabad-e a költőnek szexuális vonatkozású dol­gokat kendőzetlen valóságukban megtárgyalnia, másrészt Tacitus a petroniusi nyilatkozatot ismerte és a simplicitas szót szándé­kosan ugyanabban az értelemben használta, mint Petronius,­­ és ezzel eldöntöttnek is tekinti a tacitusi és a „Satyricus" Petronius azonosításának évszázadok óta kísértő problémáját. Bogner eredetinek jelzett ötlete, amellyel Petronius írói és életprogrammja, illetőleg a tacitusi jellemzés simplicitás­a között bizonyos távlatokat nyitó összefüggéseket iparkodott kimutatni, nem is mondható olyan eredetinek. Rámutattak erre az összetalál­kozásra már előtte is többen, elég itt az olasz T. V. Marmorale kis Petronius-könyvére hivatkoznunk.3 Marmorale szerint a petro­niusi regény „közös jellemzője" éppen a simplicitas: „la simplicitas elaboratissima, ma, in apparenza, reale e non sforzata, proprio la caratteristica del Petronio tacitiano, che presentava i dicta factaque in speciem simplicitatis". A „tacitusi" Petroniust — „col suo sor­riso di comprensione, di sopportazione, di ironia e di bonto, con forti tinte di pessimismo" — a Satiricon minden fejezetében fel­fedezi, de különösen szembetűnőnek találja a már többször idé­zett sorokban programmszerűen vallott simplicitas-t. Bickel — Bognerrel szemben — abbeli kételyét juttatja kifeje­zésre (269), hogy a petroniusi és a tacitusi simplicitas nem azonos értelmű. Szerinte Tacitus szkeptikusan foglal állást Petronius simplicitas-ával, mint élete programmjának őszinte kinyilatkoz­tatásával szemben: tettetett ez a simplicitas, az arbiter csak azért hivatkozik rá, hogy minden feszélyezettség nélkül ítélkezhessen, trágárságait legyen mivel palástolnia, — akármi ez a petroniusi simplicitas, csak valódi természetesség nem. Egyébként is a simplicitas nem egyértelmű szó Bickel szerint: a másik három helyen, ahol Tacitusnál előfordul, mindenütt mást jelent. Nézzük ezeket végig. Az Annalesben (6, 5) Tiberius bizonyos „rosszindulatúlag ki­forgatott szavakra" (verba prave detorta) és „baráti poharazás köz- 3 Petronio nel suo tempo, 1937, 84 p. Kitér a kérdésre A. Ernout is, Petronius­ kiadásának előszavában. (Ass. G. Budé, 1931, XIII.)

Next