Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1959 (1. évfolyam, 1-25. szám)

1959-05-12 / 1. szám

Vitázzunk róla! Hogyan foglalkozzanak a karon a munkás-paraszt és a politikailag szilárdan a népi demokrácia mellett álló hall­gatókkal? —erről hozott határozatot — a kultúrpolitikai té­zisek­ szellemében —• a Természettudományi Kar pártszer­ - vezete. Nemcsak az a foglalkozás célja, hogy a bukástól meg­óvjuk őket, mert ezen a fokon már néhányuk kivételével túl vannak (pontosabban, ez már csak egy-két szakon prob­léma) , hanem az, hogy az élvonalba kerüljenek és­­ ennek eredményeként végzés után megfelelő helyet foglalhassanak el tudományos életünkben. Sajnos,, a fenti határozattal szemben két oldalról is ta­pasztalható ellenállás: az érdekelt hallgatók egy része attól fél, hogy, ez újabb megterhelést jelent számára (ezzel kap­csolatban érdemes felfigyelni arra, hogy a tudományos diák­körbe jelentkezett harminc vegyész hallgató között csupán nyolc KISZ-tag van). De a tanszemélyzet egyes tagjai részéről ennél veszélye­sebb nézeteket is tapasztalhatunk. Egyrészt valamiféle indoko­latlan és alaptalan szakmai féltékenykedést,­­ másrészt ezek a kollégák, igazságtalannak tartják a többi hallgatóval szemben azt, hogy az érintett diákoknak nagyobb segítséget­­nyújtsanak. Pedig a munkás-paraszt származású diákok igen gyakran a „gyerekszoba” hiánya miatt vannak az egye­tem megkezdésekor hátrányos helyzetben a többiekkel szem­ben, és ezen nemcsak szakmai elmaradást kell érteni, ha­nem nyelvtudásbeli hiányosságokat, az általános művelt­ség hiányos voltát (színház, zene), a gyengébb beszédkész­séget, gátlásokkal küszködést a tanszemélyzettel való érint­kezésben stb. Az eddigiek alapján világos, hogy kell ezekkel a hallga­tókkal foglalkozni, és meg kell találni a legcélravezetőbb módszereket gyengéik leküzdésére. “ Véleményünk szerint kétféle módszert kell alkalmazni: egyrészt a gyengébb hallgatókat rendszeresen segíteni a nehezebb tárgyakból. Ennek a munkának az irányítását az­­ évfolyamfelelősök végezhetnék. Az évfolyamfelelősöknek hetenként néhány órát kellene fordítaniuk arra, ho­gy be­szélgessenek a gyenge hallgatókkal és a más tárgyak gya­korlatvezetőivel, hogy ellenőrizhessék és segíteni tudják­­ ezen hallgatók fejlődését. A dolog másik része nehezebben oldható meg. A tehet­séges munkás-paraszt hallgatók nevelését a politikailag és szakmailag élvonalba tartozó tanszemélyzetnek kell bizto­sítania. Ezek­­ viszont az esetek túlnyomó­­ többségében már ed­dig is igen sok társadalmi munkát végeznek. A foglalkozásnak szakmai és politikai nevelésre kell ki­terjednie. A szakmai nevelés diákkörök keretében történhet, fokozatosan be lehet vonni ezen keresztül az intézet tudo­mányos életébe a hallgatót. A politikai foglalkozás főleg a világnézet fejlesztését célozza, amely a KISZ segítségével­­történhet. K. L. T. G. Azt hisszük, a kérdés, melyet az elvtársak megpendí­tenek, nemcsak igen sok embert érint, és nemcsak a Ter­mészettudományi Karon, hanem az egyetemi képzés, a tu­dományos és értelmiségi utánpótlás egyik fontos kérdése. A cikket vitacikként bocsátjuk közre. A gázkisülések anyagából készít elő demonstrációt a hallgatóknak Hajdú János (Fotó: Favlicsek Marián) Hírek a szovjet egyetemi reformról 6,8 millió főiskolát végzett dolgozik a Szovjetunióban. Most 4 millió ember tanul fő­iskolán és ez is kevés a jövő feladataihoz mérten. Milyen feladatot tűzött ki a KP a főiskoláknak? Az élet­nek és az iskolának közelebb kell kerülnie egymáshoz. A nappali tagozat minden szakán be kell vezetni a gyakorlati munkát. Az egyetem profiljá­nak megfelelően gondoskodni kell elegendő üzemi gyakorló helyről az iparban és a mező­­gazdaságban, hogy ne az „idealizált iskolai műhelyben”, hanem az életben ismerked­hessenek meg jövendőbeli munkájukkal. Az általános iskola 27 éves korig kötelező. Ebben a korban a fiataloknak nincs élettapasz­talatuk, nem tudnak véglege­sen pályát választani. • Ezen úgy segítenek, hogy az iskola befejezése után érdeklődésük­nek megfelelő üzembe osztják be őket. 1-2 évig csökkentett mun­kaidőben dolgoznak és levele­ző hallgatókként tanulnak az egyetemen, ez azt jelenti, hogy a levelező hálózatot tovább bővítik. Ha a második évben tanulmányi és gyakorlati mun­kájukkal bebizonyították al­kalmasságukat és hivatássze­­retetüket a 111. évben további kedvezményeket kapnak. Heti három, nap teljesen szabad, a többi munkanap pedig rövidí­tett, hogy elegendő idejük le­gyért a tanulásra. Mindezeket az előnyöket egyetemi tanulmányuk­­befeje­zéséig megkapják a levelező hallgatók. Új tantárgy születik! Két és fél évvel ezelőtt, az ellenforradalom következté­ben egyetemeinket és a főisko­láinkon megszűnt a marxiz­mus—leninizmus oktatása. Ez ideig a hallgatók — szak­tárgyaik mellett — csak a marxista filozófiát és politi­kai gazdaságtant tanulmá­nyozták. A marxizmus har­madik alkotó részével, a tu­dományos­­ szocializmussal vagy más néven a tudomá­nyos kommunizmussal, vi­szont nem foglalkoztak. Ezt a hiányt igyekszik pótolni a tu­dományos szocializmus alap­'­jainak az ősztől kezdve meg­induló oktatása. Mi a tudományos szocializmus ? A munkásosztály osztály­harcának, a kommunista pár­tok vezetésével a proletár­diktatúráért, a szocializmus és a kommunizmus felépíté­séért folytatott harcának tör­vényszerűségeivel foglalkozó tudomány. Más szóval a mar­xista-leninista politika, te­hát a kommunista politika tudománya. A tudományos szocializmus alapjainak egye­temi oktató­i felöleli a nem­zetközi és a magyar munkás­­mozgalom stratégiájának és taktikájának kérdéseit, vala­mint azokat az elméleti téte­leket, amelyek alapul szol­gáltak egy-egy korszak stra­tégiájának kidolgozásához. . Bemutatja a marxi—lenini elméletnek a kommunista pártok általi alkalmazását, valamint azt, hogy miként vezetett és vezet az osztály­harcok gyakorlata a marxiz­mus—leninizmus továbbfej­lődésére, gazdagodására. A tudományos szocializmus alapjai egyetemi oktatásának előkészítése ma már befeje­zés előtt áll. Az őszre elké­szül a tudományos szocializ­mus jegyzetének második és harmadik kötete is. Az okta­tás a negyedik évfolyamon kezdődik. Az oktatás időtartama — a bölcsészettudományi karon és a természettudományi karon — a történelemszakos hallgatók oktatási idejének kivételével — másféléves lesz. A jogtu­dományi kar hallgatói és a történészek viszont egy év alatt veszik át az anyagot. ..ében elvonulva félreáll­hatsz az osztályok harcá­ból. Vagy a munkásosztály és a dolgozó nép ügyét fogod szol­gálni, vagy a burzsoáziáét. Ha a haladás, a dolgozó mil­liók ügyével kapcsolod össze életedet, akkor kapcsold ösz­­sze egészen és dolgozz, küzdj tudatosan! Ne félember légy, aki szakterületén ugyan tu­dományosságra törekszik, tu­dományága haladásán mun­kálkodik, de azzal már nem törődik, hogy tudományágá­nak fejlődése miként kapcso­lódik az egyetemi, emberi haladás ügyéhez, s a­­társa­dalmi haladás milyen új kö­vetelményeket állít tudomá­nya elé. Ne félember légy, aki csak tudós, csak tanár akar lenni, de azt már nem veszi észre,­­ hogy mint tudós­nak, mint tanárnak funkcio­náriusnak kell lennie — az épülő szocialista társadalom funkcionáriusának. Egész em­berré, kommunista szakem­berré, a munkásosztály és a dolgozó tömegek harcát értő, támogató értelmiségivé, kell válni a mai magyar egyetemi ifjúságnak. S hogy azzá vál­jon meg kell ismernie a tu­dományos szocializmust is. Politizálni kell a tudomány emberének? Igen, politizálni kell, még­pedig a munkásosztály állás­pontján állva — kommunis­ta módra! Fel kell tenned a kérdést önmagadnak —, ha még nem tetted fel — kinek tanulsz, kinek a javára kívá­nod felhasználni azt a tanu­lást, amit a munkások, pa­rasztok fáradságos munkája jóvoltából az egyetemen ma­gadba szíhatsz? Tévedsz, ha azt képzeled, hogy a tudo­mány szent berkeit láthatat­lan kőfal választja el a kül­világtól. Tévedsz, ha azt képzeled, hogy kutatószobád csend- Az egyetemi felvételre­ ­ nemcsak az érettségizett, egyetemre törekvő diákok készül­nek gondosan. Nagy feladatot és nagy felelősséget ró ez az egyetemre is a tanári k­arra, a hivatali szervekre, a KISZ-re és különösen a pártszervezetekre. S az egyetemnek a felvé­teli bizottságoknak tudniok kell kiválasztani a jelentkezők közül a minden szempontból legrátermettebbeket. Ez nem kis dolog! A munka első szakasza: a felvételre való jelentkezés lé­nyegében már lezárult. Egyetemünk igyekezett a munka ezen szakaszában is részt venni. A Természettudományi Kar régi problémája, hogy nem elegen és nem mindig megfelelő fia­talok jelentkeznek a karra. Ezen próbáltak segíteni azzal, hogy a kar 75 fiatal oktatót küldött a budapesti középisko­lákba és üzemekbe. A Jogi Kar és a Bölcsész Kar tanárai és KISZ-tagjai is ellátogatnak a középiskolákba, s ott beszélgetnek a jelentke­zőkkel, valamint tanáraikkal és így megismerkednek a fel­vételizőkkel még mielőtt a felvételi bizottság elé kerülnének. Ez lehetőséget nyújt arra, hogy a felvételi bizottságok lénye­gesen alaposabb munkát végezzenek, és nemcsak egy félórás vizsgáztatás, illetve beszélgetés alapján döntsenek, hanem­­ támaszkodjanak azokra az ismeretekre is, melyeket a jelent-­­­kezőkről ezen előzetes tájékozódás alapján szereztünk. A TTK kapcsolatot létesített az egyik megyei tanács ok­­­­tatási osztályával is. Kár, hogy ez a felvilágosító munka in­­­­kább csak budapesti középiskolákban és üzemekben folyt.­­ Tervünk, hogy ezt vidéken is megvalósítjuk és amit lehet , kiadunk. Tájékoztatót arról, milyen szakokat, tárgyakat tanít­­ egyetemünk, s milyen képesítésekre jogosít a különböző ka­­­­rok elvégzése. " A Ráday utcai diákszálló fotóköre készül a fényképezés (Fotó: Wenkman)­­záróvizsgájára A másodéves jogászok szigorlatai előtt A jogi kar másodéves hall­gatói igen komoly feladat előtt állnak. A különböző , nagy tárgyi anyagot felölelő kol­lokviumok mellett, filozófiá­ból, politikai gazdaságtanból és statisztikából kell szigor­latot tenniök, az egyes cso­portok terveinek megfelelő na­pon. Nem a sokat hangoztatott „most már hozzá kell fogni” jelszóról akarok beszélni és tévedés ne essék! — az sem célom, hogy a második évfo­lyam nehézségét eltúlozzam. Azért írok róla, mert ma­gam is a második évfolyam hallgatója lévén, érzem a probléma súlyát és a felelőssé­günket azért, hogy a követel­ményeknek meg tudjunk felel­ni. Tudom, hogy az évfolyam hallgatóinak nagy része szin­tén tudatában van ennek és igen komolyan, szorgalmasan készül. Akik nem így tesznek, azok számára sem szándékoz­a szerkesztőség által hoz­zám intézett kérdésekből arra következtetek, hogy a kar II. éves hallgatói csüggedt álla­potban vannak, bíztatást kell a számukra nyújtani. Elöljáróban néhány tájé­koztató adatot sorolok fel: a II. éves joghallgatók kötött elfoglaltsága a II.­­ félévben hét­ 29 óra, a II. évfolyamú bölcsészhallgatók elfoglaltsága heti 30—40 óra között van, a természettudományi kar bioló­­­­gia-földrajz­i szakán heti 36­­ óra, a matematika-fizika sza­­­­kon heti 36 óra, kémia-fizika­­ szakon heti 30 óra, a Képző­­­­művészeti Főiskolán héti 42­­óra és az Orvostudományi­­ Egyetem fakultásain is heti­­ 36 óra fölött van.­­ A II. évfolyam végén az ál­­­­lam- és jogtudományi kar­­ hallgatóinak három tárgyból­­ álló szigorlatot kell tenniök­­ (filozófia, politikai gazdaság­ban, statisztika), továbbá ál­­­­lamjogból, büntetőjogból, pol­­­gári jogból, valamint földjog­ából kollokválnak. Aki az I.­­ félévben kollokvált, lényegi- 5 reg csak a II. félév anyagából ^kollokvál a II. év végén, a ^földjog pedig csak féléves § tárgy.­­ A biológia-földrajz szakon­­ állatszervezettan, növényszer­­­­vezettan, emberanatómia, ál­­t­­alános természet, földrajz és J általános gazdasági földrajz a­­ szigorlat anyaga, amelyen kí­­£ vül három kollokviumot kell | letenni és gyakorlati jegyeket­­ kell szerezni valamennyi szi­­­­gorlati tárgyból. A képiia- J fizika szakon általános és J szervetlen kémiából, kísérleti­­ fizikából és elméleti mechani­zam az évvégi szánom-bá’nem hangulatot felidézni. Sokan az előadásokra való bejárást haszontalanul eltöl­tött időnek vélik. Az utóbbi időben újból csökkent a bejá­rók száma. Az is tapasztalható, hogy a bejárók egy része ol­vas, beszélget, játszik az elő­adások ideje alatt, esetleg más tantárgyat tanul, hogy megsza­baduljon az előadásra való figyelés „borzalmaitól”. Tudom, hogy a vizsga előtti izgalom és felfokozott munka velejárója a diákéletnek. De az előadásra való figyelés jegyzetelés még most is meg­könnyítheti a munkát és csök­kentheti a hajszát. A tanuláson kívül igénybe kell venni — sokkal fokozot­tabban, mint eddig — azt a konzultációs segítséget, amelyet előadóink nyújtanak és bizo­nyára az elmúlt félévhez ha­sonlóan nyújtani fognak. Az anyag nagy, a feladat nehéz, de a véleményem szerint megold­ható. Haraszti János kából kell szigorlatozni, to­vábbi három tárgyból kollok­válni és négy tárgyból gya­korlati jegyet szerezni. Az orvostanhallgatóknak na­ponta jelentős idejük megy el arra is, hogy a különböző he­lyeken fekvő, egymástól távol is eső, klinikák tantermeibe eljussanak; a Képzőművészeti Főiskola hallgatóinak a heti 42 órás kötött elfoglaltságon kívül még rajz, grafikai, fes­tészeti munkákat kell az el­méleti tárgyakból történő fel­készülésen kívül elvégezniük és a tanmenet 6 éven át tart, csak úgy, mint az orvostan­hallgatóknál. Hadd induljak ki abból, hogy az állam- és jogtudomá­nyi karra beiratkozott hallga­tók képessége nem marad el más karok vagy egyetemek, főiskolák hallgatóié mögött. Az egyetemi oktatásiak egyik fő­ formája az előadás. Arról alapos ok nélkül elma­radni nem illem kérdése, ha­nem az ismeretanyag meg­felelő szintű elsajátításáról való lemondással egyenlő. A megfelelő színvonalú egyetemi előadás nem az írásbeli tan­anyag szóban való közlése, hanem összefüggéseket tár fel és a tudományág igényeinek megfelelő gondolkodásra ve­zet rá. Aki az ilyen előadások hallgatásában nem vesz részt (akár úgy, hogy azokon nem jelenik meg, vagy bár jelen van, de még sincs „ott”), vagy egyáltalában nem, vagy nem megfelelő színvonalon képes csak vizsgázni. Rövidesen el kell érni, hogy a puszta írás­beli tananyag a vizsgán elfo­gadható minimumnak se szá­­mítson, hanem ha nem járul hozzá az összefüggések feletti uralom és a tantárgy anyagá­ban az önálló gondolkodási készség, akkor az még elég­séges osztályzathoz se legyen elegendő. Annak, hogy az évvégi szi­gorlatokon, kollokviumokon­­ történő számadás izgalmat és gondot ne okozzon, egyedüli,­­ de biztos, módja az évközi rendszeres óralátogatás és folyamatos tanulás. A II. évfolyamú hallgatók­­ életkora 20 év körül van.­­ Olyanok, akik nemcsak nagy­korúak, hanem választópolgá­rok, akik a törvényhozó testü­let választásain, az államhata­lom helyi szerveinek a meg­­­választásánál már személye­sen is közreműködtek, ennél­­­fogva számukra elég annyit mondani, hogy a követelmé­■ nyéknek megfelelni közköte­lességük, továbbá saját ma­­­gukkal szemben is kötelessé­gük, amelynek teljesítésére maguk ajánlkoztak. A párt és az állam hathatós segítséget nyújt számukra. A legtöbb hallgatónak szülei is támoga­tást biztosítanak a megfelelő színvonalú tanulásukhoz. • Az új egyetemi tanterv és vizsgarend a színvonalasabb oktatás és tanulás eszköze. A II. évfolyamú hallgatók szá­mára a fok­ozott követelmény, az új vizsgarend nem is új, mert ők az I. évfolyamon ez­zel már megismerkedtek. Nagyon természetes, hogy amennyiben akad olyan hall­gató, aki rajta kívül álló ok­ból el van maradva, annak a számára az egyetemi rendtar­tás lehetőséget biztosít a pót­lásra. Akik a bölcsészkar által en­gedélyezett szünetre hivatkoz­­­­nak, tévednek, mert az emlí­­­­tett, minden karra kötelező, ■ rendtartás ilyenfajta külön felkészülési időt a tanév vé­­­gén csak az I. évfolyamú hall* * •­gatók számára enged abból a ■ helyes felismerésből folyóan,­­ hogy az először egyetemen a ta­­­­nulók körében még előfordul­hat a nem középiskolás szá­­­monkérés rendszerében az el­­­­maradás. Ilyenre a II. évío­■ lyamon már sor nem kerül­­­het. Egyébként­ egyetemi elő-s adások és foglalkozás­ok láto­­­­gatásáról — még kis mérték-­­­ben, vagy kis időre — sem ■ mondhatunk le, mert az egye­­­­temen nemcsak oktatás, ha­nem ezzel legalábbis egyenlő sorban nevelés folyik, ami a­zannali tagozatú hallgatók vo­­­natkozásában csakis a jelen­­­­létük útján leh­et eredményes.­­ Az ösztöndíj- és tandíjrend­­szer egyaránt a jó és jobb fel­készülés célját van hivatva­­ szolgálni. Az ezzel kapcsolat­ban netán előforduló hátrá­nyok elkerüléséhez minden­­ segítség megadására készen vagyok. Dr. Kádár Miklós közvéleménykutatásunk szerint nem minden hallgató olyan optimista, mint Haraszti János. Néhány fejbe az is szöget ütött, hogy a bölcsész karon hasonló helyzetben levő szigorlók szünetet kapnak. Megkérdeztük Kádár Miklós dé­kán elvtársat, milyen biztatót tud a másodéves jogászoknak adni?

Next