Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1979 (21. évfolyam, 1-21. szám)

1979-01-24 / 1-2. szám

Lázár György az ELTÉ-n (Folytatás az 1. oldalról) A délelőtt 11 órakor befeje­ződött megbeszélés után Lázár elvtárs az ülésen megjelent ven­dégeknek és az egyetem veze­tőinek kíséretében a természet­­tudományi kar két tanszékén, tanszékcsoportján tett látoga­tást. Előbb a Szervetlen és analitikai kémiai tanszéken meghallgatta Szabó Zoltán akadémikus, a tanszék vezető­je tájékoztatóját, majd a tan­szék munkatársainak kalauzo­lásával megtekintette a labo­rokat, a műszerparkot. Ezután a fizikus tanszékcsoport tan­székeire látogatott, ahol Kirschner István tanszékcso­portvezető professzor rövid is­mertetőjét követően itt is meg­tekintette a laborokat és elbe­szélgetett a tanszékek vezetői­vel, munkatársaival. Délután kibővített aktíva­­silés következett az egyetem Aulájában, amelyen Lázár elv­társ, miután tolmácsolta a Központi Bizottság és a Kor­mány jó kívánságait, néhány mondatban összefoglalta a délelőtt látottakat, hallotta­kat, majd gazdaságpolitikánk időszerű kérdéseiről adott tá­jékoztatót. A Központi Bizott­ság december 6-i határozatá­ból kiindulva vázolta azokat a momentumokat, amelyek meghatározzák soron követke­ző gazdasági feladatainkat. Több oldalról is bemutatta azokat a nagy horderejű vál­tozásokat, amelyek a szocia­lista építés hazai és külgazda­sági feltételeiben következtek be, s amelyek parancsolóan szükségessé teszik, hogy gaz­daságpolitikánkban a haté­konyság, a minőség, az egyen­súly követelményeit állítsuk előtérbe, vagyis a gazdasági fejlődés intenzívebb útját jár­juk. Ezzel kapcsolatban utalt rá, hogy a jövőben az anyagi termelésben nem számítha­tunk a foglalkoztatottak szá­mának növelésére, megnőtt a beruházások fajlagos tőkeigé­nye, a korábbiaknál lényege­sen magasabbak az energia- és anyagköltségek, hátrá­nyunkra változtak a külke­reskedelmi forgalom csere­arányai. Mindez szemlélete­sen érzékelteti, hogy a gaz­dasági növekedés feltételei a korábbinál jóval nehezebbé váltak és méginkább sürgeti a minőségi átalakulás meggyor­sítását. A Minisztertanács el­nöke fontos pozitívumként emelte ki, hogy szocialista gaz­daságunk ezekben a számunk­ra nehéz években is töretle­nül továbbfejlődött. Az álta­lános folyama­tok bemutatása után szó esett néhány jelenleg aktuális kérdésről, az 1978. évi gazdasági munka eredményei­ről és negatívumairól, azokról a tanulságokról, amelyeket az irányító munkában és a gya­korlatban érvényesíteni kell. Ez évi gazdasági tennivalóinkat ismertetve Lázár elvtárs rá­mutatott, hogy a legfőbb fel­adat a népgazdasági egyen­súly, ezen belül különösen az export-import mérleg javítása Ez az a fő követelmény, amely­nek a termelésben, az elosz­tásban és a gazdálkodás min­den területén érvényt kell sze­reznünk. A kitűzött feladatok nehezek, de minden szükséges feltétellel rendelkezünk ahhoz, hogy fegyelmezett és jó mun­kával teljesítsük azokat. Az egyetemünkön eltöltött nap utolsó programjaként Lázár elvtárs az Eötvös Klubban kötetlen beszélgetés formájában találkozott az if­júsági szervezet vezetőivel, Nahalka István, az ELTE KISZ-titkára mutatta be előbb az egyetem KISZ-életét. A tá­jékoztatót követő beszélgetés egyik központi témája lett a „közömbösség, érdektelenség, vagy aktivitás” lapunkban is gyakran vitatott problémakö­re. Szó esett ennek kapcsán a hallgatói képviselet helyzeté­ről, a kollégiumok életéről, a kollégiumi körülményekről másrészt azokról az erőfeszí­tésekről, amelyekkel az ifjú­sági mozgalom aktív, tudatos magja a többieket részvételre igyekszik késztetni. Beszámolónkat hadd zárjuk Lázár elvtársnak az eszébe nyúlt beszélgetés során el­hangzott egyik gondolatával. Amint ő megfogalmazta, nem osztja azok véleményét, akik úgy vélekednek, hogy a mai fiatalokra könnyebb felada­tok várnak, mint amit az idő­sebb generáció oldott meg. A feladatok mások, de nem könnyebbek, sőt talán nehe­zebbek. A fejlett szocialista társadalom építése új, minden korábbinál magasabb követel­ményeket állít a jövő szakem­berei, de nyugodtan hozzáte­hetjük, az egész társadalom elé. Olyanokat, amelyeknek csak az ügy iránt elkötelezett, magasan képzett, az új iránt fogékony emberek tudnak megfelelni. Mindezek tudatá­ban a mai egyetemistáknak úgy kell felkészülniük jövő ki­válásukra, hogy a szakmai is­meretek elsajátításával együtt kifejlesszék magukban azokat a képességeket, amelyek a rá­juk váró igényes és vonzó fel­adatok megoldásához szüksé­gesek. Ehhez nagyfokú felelős­ségérzetre és komoly erőfeszí­tésre van szükség. B. Sz. Ülést tartott a Tanárképző Bizottság December 21-én tartotta az ELTE Tanárképző Bizottsága kibővített ülését a Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium és Általános Iskolában. A bi­zottsági tagokon kívül jelen voltak a meghívott oktatási dékánhelyettesek és tanszéki szakmetod­ikusok. Először dr. Schipp Ferenc dékánhelyettes ismertette a TTK Tanárképző Bizottságá­nak munkáját. A kari peda­gógiai és szakmódszertani képzés felülvizsgálatán és ko­ordinálásán kívül foglalko­zott „A természettudományi karok képzési rendje és tan­tervi irányelvei” című doku­mentummal. A további munka szüksé­gessé teszi az egyes szakmód­szertani csoportok személyi ál­lományának bővítését a tan­széki oktatók köréből. Gon­doskodni kell megfelelő után­pótlás neveléséről. A kari Tanárképző Bizott­ság foglalkozott az oktatás­­technikai alapképzés helyze­tével, összeállította a mód­szertani csoportok eddigi pub­likációinak jegyzékét. A vita során arról volt szó, hogy a kari szakmetodikus csoportok és Neveléstudomá­nyi Tanszékek hogyan mű­ködhetnének együtt. A vita összegzéseképpen többek kö­zött az alábbi feladatokat rög­zítették. A TTK-n a tanszékekhez kapcsolódva létre kell hozni fizikai és kémiai szakmód­szertani csoportot. Tovább kell szélesíteni a gyakorlóis­kolák és a szakmódszertani csoportok kapcsolatát. Koor­dinálni kell a Neveléstudomá­nyi Tanszékek és Szakmód­szertani Csoportok munkáját. Javítani kell a tanárszakos hallgatók oktatástechnikai fel­készítését. Mivel a fiatal egye­temi oktatók nem ismerik a középiskolában folyó oktatást, ezért a tanárképző intézmé­nyeknek meg kell találniuk a probléma megoldását. A második napirendi pont­ban a BTK és a gyakorló is­kolák anyagát vitatták meg, melynek témája az ötödév problémája volt. Annak ér­dekében, hogy a tanárszakos hallgatók az eddiginél jobban felkészüljenek a tanítási gya­korlatra, a jelenlevők többek között az alábbiakat javasol­ták: A szaktanszékek következe­tesebben vegyék figyelembe a középiskolai tanítási követel­ményeket. Szükséges, a szak­­módszertani órák számát nö­velni és a hetedik, nyolcadik félévre áttenni. A féléves rész­képzést is korábbi — az ötö­dik, hatodik félévben — kel­lene lebonyolítani. Az ötödév óratervében az „egyéb” órák közül csak azokat kellene meghagyni, amelyek kapcso­lódnak a szakmai és iskolai gyakorlatokhoz. A Tanárképző Bizottság ülé­se néhány bejelentéssel zá­rult. N. E. Megkérdeztük ... a vizsgákról Megkérdeztük Király István egyetemi tanárt, a BTK XX. Századi Magyar Irodalmi Tanszékének vezetőjét,­­ ho­gyan vélekedik a vizsgázta­tásról, mit jelentenek szá­mára a vizsgák. — Nem szeretek vizsgáz­tatni. Nem igen lehet tizen­öt-húsz perces felelet alapján megítélni valakinek a felké­szültségét és az ember peda­gógusi lelkiismeretét bántja az esetleges igazságtalan íté­let érzése. Mégis a vizsgázta­tásra szükség van, hiszen ez a pedagógus munkánkra való — Mi a véleménye a vizs­gáztatásról a vizsgáztatónak ? — kérdezem Deme Györgynét, Mezőgazdasági jogi tanszék oktatóját . Estiseiket tanítok, zömmel őket vizsgáztatom. Szeretem visszajelzés egyik formája, az ember saját munkájának a tükre. Ebben a visszajelzés­ben azt érzem a leglényege­sebbnek, hogy megtudjuk, si­került-e az előadásokon a fi­gyelmet arra irányítani, ami a lényeget tartalmazza. Meg tudták-e ragadni a hallgatók az előadásokban a lényeges kérdéseket? Hogyan lehet ezt mérni? Mit jelent ez a tanári munka szempontjából? Ké­pet kaphatunk arról, sike­rült-e az öszefüggésekből a valóban fontosra irányítani a figyelmet, m­agam vizsgáztatni a hallga­­tásimat, mert a vizsgáztatás önkontroll is, felmérése annak, hogy mennyire tudták rögzí­teni a hallottakat, hogy meny­nyire tudtam átadni az anya­got, és mennyire tudják a ta­nultakat a gyakorlatban al­kalmazni. Időnként vizsgáztatok nap­palisokat, illetve az estiseket vizsgáztatják mások. Tapasz­talataim szerint ebben a tárgyban a hallgatók tudás­szintje között nincs különb­ség. Az estisek ugyanúgy meg­állják a helyüket a vizsgán, a gyakorlati kérdésekben néha még jobban. A vizsgák színvonala össze­függ azzal, hogy mennyire lá­togatják az órákat, van-e írott tananyagjuk. A mi tantár­gyunk esetében rendkívül gyors a jogszabályi változás. Gyakori a koncepcióbeli vál­tozás is a földjog területén, te­hát meglehetősen nehéz . A másik kérdés, amelyben visszajelzés a vizsga, az, hogy ezt a lényeget elég árnyal­tan sikerült-e tudatosítani. Nem vált-e a gondolat leegy­szerűsítetté, vulgarizálttá? A vizsgákon nagyon megmutat­kozik, ha egy-egy gondolat nincs elég jól körülírva, meg­határozva, ilyenkor nem si­került elérni a belülről meg­értést, nem sikerült megmu­tatni a belső árnyaltságot. Ez az árnyaltság nem más, mint ho­gy az ember egyszerre tud­jon értékelni és belülről látni. Ha az ember nem tud értő­tanszékek helyzete, mert lé­pést kell tartanunk a változá­sokkal Nehéz a hallgatók helyzete is, mert az írott tan­anyaggal való ellátásuk ezek folytán nehezebb. Az estis évfolyam hatvan­­nyolcvan százaléka rendszere­sen eljár az előadásokra, így a vizsgán is támaszkodhat az előadásokon, tanultakra. Az indexek aláírását nem teszem függővé az évközi dol­gozatoktól. A dolgozatok írá­sakor mégis szinte teljes lét­számban jelen vannak, mert tudják, hogy aki megfelelő eredményt ér el, annak ezt beszámítom a vizsgán. A cé­lom az, hogy ne csak a félév végén, hanem év közben is tanuljanak. A vizsgán tetszés szerint vagy tételt húznak, vagy köz­vetlen kérdezés alapján felel­nek. Ezzel a mindig, minden hallgatóban meglevő feszült­séget szeretném csökkenteni, kelni, akkor a lényeg sikkad el, ha nem tud belülről látni, akkor az árnyalatok vesz­nek el. A vizsga figyelmezteti a ta­nárt saját tartalmi hibáira. Valami talán éppen azért vá­lik vulgarizálttá a hallgatók feleletében, mert nincs tartal­milag pontosan megfogalmaz­va. Hadd mondjak el mind­járt egy példát. Amikor a Nyugatról beszélünk, szok­tunk szólni a Nyugat plebe­jus szárnyáról és esztéta szár­nyáról. Az esztéta szárnyhoz társult valamilyen negatív íz, negatív ítélet. Ha erről az esztéta szárnyról beszélünk, ez sokaknak rögtön a nega­tív értékelést sugallja, pedig ez nem így van. Az ilyen fo­galmakat át kell értékelni. A tanár a vizsgákon sok ilyen figyelmeztetést kap. A vizsga végső soron azért is tanúságos, mert a feleletek egy része nemcsak visszajel­zés, hanem alkotó felelet.­ Egy-egy ilyen felelet tovább gondolkodtat, tovább árnyalja kialakult véleményünket." Rossz, ha a vizsgát csak úgy fogjuk fel, mint a megtanul­tak visszaadását. Figyelni kell arra, hogy a legtöbb vizsgázó egyben alkotó munkát is vé­gez. Egy-egy verselemzés kap­csán nem egyszer kaphatunk új szempontokat. A­ jól ké­szülő hallgatók a vizsgához sokat olvasnak, így feleletük problémalátó, problémagaz­dag lesz... Lengyel János Vizsgáztatási módszereim kö­zé tartozik, hogy ha látom, hogy a hallgató rossz irányba halad, közbekér­dezek, rávezetem a helyes válaszra ak­kor is, ha lá­tom, hogy a tételes szabályt nem ismeri pontosan. Meggyő­ződésem, hogy a jogi karon fontos a logika és az, hogy a hallgató ráérezzen az igazság­ra. El sem tudom képzelni,­ hogy vizsga puszta lec­kefelmondás legyen. Ugyan minden tételes joginak vannak olyan részei, amelyekben a jogszabály pontokba szedett részei határozzák meg a sza­bályt, de sohasem tekintettem minősítő különbségnek, ha a pontokat nem meghatározott sorrendben sorolták fel Sok­kal fontosabbnak tartom, hogy Mssák az összefüggéseket, hogy megértsék a logikai fo­lyamatot, és tudják, hogy a jogszabályt, hogy kell alkal­mazni. Nagy Emőke Megkérdeztem Láng Ferenc egyetemi docenst a TTK dé­kánhelyettesét a növényélet­tani tanszék vezetőjét hogyan vélekedik a vizsgáról, a vizs­gáztatásról.­­ Sok helyen megpróbálták bevezetni azt a rendszert, hogy a hallgatók csak írásbeli vizsgát tesznek. Ennek az alapján próbálják megítélni a hallgatók tudását. Úgy vélem, feltétlenül szükség van a szó­beli vizsgáztatásra is. Nem tartom helyesnek azt a rend­szert, hogy a hallgatóknak az írásbeli alapján ajánlanak meg egy jegyet, és csak az szóbelizik, akinek nem sike­rült az írásbelije, vagy jobbat szeretett volna kapni, mint az írásbeli osztályzata. Mi is íra­tunk a növényélettan tanszé­ken a hallgatóinkkal a szóbeli vizsga napján egy tesztet, amelyben a tárgyalt anyagrész konkrét tárgyi ismeretére kér­dezünk rá. Ez a teszt-jellegű felmérés nem egy abszolút biztos valami, mégis informá­ciót ad arról, hogy az egyes fogalmakat mennyire ismerik hallgatók és egy kicsit csök­kenti annak a veszélyét is, hogy egy véletlenszerű kihú­zott tétel alapján kell felmér­ni egy hallgató egész tudását, ami elég nehéz feladat. Ez az írásbeli a szóbeli vizsga lehe­tőségeit nem befolyásolja, mégis, mondjuk olyan eset­ben, ha valakinek a tudása közel teljes, mégis egy szeren­csétlenebb témát húz, a vizs­gáztató rögtön látja, hogy nem a hallgató általános tárgyi fel­­készültségével van probléma. Ez a teszt csak a konkrét tárgyismeretet méri fel. Nálam a hallgató viszonylag hosszú ideig vizsgáznak. Egy­részt szeretném elkerülni azt, hogy irreális jegyet adjak, másrészt arra törekszem, hogy a vizsga­ alkalmával meggyőz­zem a hallgatót is arról, hogy a jegy valóban tükrözi tudását és felkészültségét. Ez vonat­kozik a bukott hallgatókra is. Ha egy nem megfelelő felké­szültségű hallgatóval is eltöl­töm azt a félórát, akkor egy kicsit is lelkiismeretfurdalása támad és a következő vizsgára igyekszik nagyon lelkiismere­tesen felkészülni. Nekünk nehezebb dolgunk van, mint a másik két kar oktatóinak. A növényélettant a hallgatók harmad- és ne­gyed éven tanulják. Kezdetben csak elméleti előadások van­nak és így nem kerülünk olyan szoros kapcsolatban a hallgatókkal, mint mondjuk a bölcsészkari szemináriumi ve­zetők. Csak a harmadévet záró elméleti kollokviumok után következnek a gyakorlatok. A biológus hallgatók negyedév végén komplex szigorlatot tesznek növényélettanból, bio­kémiából és genetikából. Ez szerintem nagy megterhelést jelent a hallgatóknak, és mi­után a három szakterület bár­melyikéről kaphatnak vizsga­kérdést, nem is várhatjuk el, hogy a felkészülésük olyan alapos legyen, mint ez kívá­natos lenne. Nagyon nehéz olyan komplex vizsgakérdése­ket kidolgozni, amelyek mind a három szakterületet felöle­lik. A vizsgáztató is sokat tanul a vizsgán. Lemérhetjük, ho­gyan sikerült egy problémát megláttatni az előadásokon. Nagyon nagy szerepe van sze­rintem az előadásoknak a vizsgára való felkészülésében. Itt nemcsak arra törekszünk, hogy tö­bb oldalról megláttas­suk a problémákat, hanem mód nyílik a szemléltetésre is. Az előadásokat nem pótolják a jó tankönyvek vagy jegyze­teik sem. Sajnos van nálunk egy sajátos belső ellentmondás is. Ahol jó jegyzet áll rendel­kezésre, a hallgatók a legki­tűnőbb előadásokat sem láto­gatják, olyan mértékben aho­gyan kívánatos lenne, illetve igaz ennek a megfordítottja is. Az előadásokon a hallgatók hozzászólnak a témához, szá­mos kérdés, probléma már ilyenkor felmerül. A vizsga­­időszakban nem élnek a hall­gatók olyan mértékben a kon­zultációkkal, mint erre lehe­tőség lenne. Szólhatnánk még arról is, hogy először harmadéven ta­lálkozunk a hallgatókkal, és nekünk okoz gondot, ha az al­sóbb évfolyamokon a vizsgáz­tatók liberálisa­bban osztályoz­tak, mint szabad lett volna. Bizony előfordult már, hogy harmad-negyed éven derült ki, hogy valakinek az alapjai hiá­nyosak. Nagyon nehéz a dol­gunk, amikor negyedéves hall­gatókat kell az alapismeretek hiányában évismétlésre kül­denünk. Külön lehetne beszélni ar­ról, hogy nálunk különböző szakos hallgatók vizsgáznak. A biológusokon és a biológia­kémia szakosokon kívül hoz­zánk tartoznak a nem régen indított képzésű biológus mér­nökök is. ők egyszerre két egyetem hallgatói. Tanulmányi és vizsgagondjaikról akár egy külön beszélgetést lehetne folytatni. Most is folynak a vizsgák. És mi is „vizsgázunk”, tanu­lunk megtudjuk, mennyire si­került megértetnünk a prob­lémákat, hol kell módosíta­nunk az előadások anyagát, milyen kérdésekről kell rész­letesebben szólnunk... Lengyel János Szerződést írt alá 1979. ja­nuár 8-án Fülep Ferenc, a Nemzeti Múzeum főigazgatója és Patay Pál osztályvezetőhe­lyettes a dunakanyari munkák vezetője, valamint Székely György rektorhelyettes, Bán­hegyi Sándor, a közművelődé­si titkárság vezetője és Nahal­ka István KISZ-titkár. E szerződés alapján a nagy­maros—gabcsikovói vízlépcső építését megelőző régészeti ásatások munkálataiban egye­temi és főiskolai hallgatók is részt fognak venni 1979. jú­nius 17-e és augusztus 26-a között. A Nemzeti Múzeum munkatársainak vezetésével majd az elárasztásra kerülő területek fontosabb lelőhe­lyeit fogják kutatni. A munka szakosított építőtábori jellegű lesz; a 6 órás munka után közművelődési-honismereti­­urbanisztikai témájú foglalko­zásokat tartanak (turnusként változó profillal). A munka leírását és a jelentkezési lapot az ELTE januári Közművelő­dési Esemény naptára tartal­mazza. AcMmn­t JELENTI

Next