Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1982 (24. évfolyam, 1-17. szám)

1982-02-08 / 1. szám

HALLGATÓINK ÍRJÁK A Jogászok Nagyfán Az egyetemi oktatás egyik igen fontos kérdése, hogy mennyiben kapcsolódik az a gyakorlathoz, a végzett hall­gatók milyen ütemben tudnak bekapcsolódni majd az érdemi munkába? Egyéb tényezők mellett tanulmányi kirándulá­soknak, látogatásoknak is ki­emelkedő jelentősége van eb­ben. A közelmúltban — e meggondolások alapján — az ELTE Állam és Jogtudományi Karának mintegy 50 fős csapa­ta Nagyfára látogatott. A cél tulajdonképpen az volt, hogy — a speciális kollégium kihe­lyezett foglalkozásának kere­tében — megismerkedjünk a Nagyfai Munkaterápiás Alko­holelvonó Intézet tevékeny­ségével, a beutalási gyakorlat­tal, a gyógykezeléssel, vala­mint az ügyészi törvényességi felügyelet tapasztalataival. Látogatást a speciális kollé­gium vezetője Lévai Tibor, a legfőbb ügyész helyettese ve­zette, és részt vett rajta Takács Imre egyetemi tanár és Ke­­reszty Béla megyei főügyész is. Az intézet vezetői és dolgo­zói szívesen fogadtak bennün­ket. Megjegyezték, hogy igen célszerűnek tartják, hogy leen­dő ügyészek, ügyvédek, jogta­nácsosok lássák és megismer­jék az intézet egészét,é s azt, mi­ként élnek és dolgoznak az intézet munkatársai, miként gyógyítják, foglalkoztatják, nevelik a beutaltakat. Néhány adat: a nagyfai in­tézet viszonylag fiatal. Az 1974. évi 10. számú tvr. alap­ján indult meg itt a munka. Magyarországon mintegy 150 000 „bejegyzett” alkoho­listát ismernek, de kb. ugyan­ennyi a „zugivók” száma is. Közülük csak igen kevesen — egyidőben mindössze kb. 700- an kaptak helyet itt a polgári, vagy büntető bíróság ítélete alapján. Ez nyomban olyan kérdést keltett bennünk, hogy arányban állnak-e a feladatok és a megoldás feltételei egy­mással? Az új épületben meg­mutatták a tantermeket, a könyvtárat, a szabadidő-termet és a foglalkoztatót is. A na­gyon tetszetős épületet a be­tegek építették, a csodaszép parkot szintén ők gondozzák. Egyébként mezőgazdasági és ipari jellegű munkával foglal­koztatják őket — mindenkit fizikai és szellemi képességei­nek, tanult szakmájának meg­felelően. A kórház épülete is figyel­met érdemel, modern, jól fel­szerelt, bármely fővárosi gyógyintézmény megirigyel­hetné. A betegek kezelése itt kezdődik, meghatározott tu­dományos program alapján. Nézelődésünk során az in­tézet dolgozói részletesen tájé­koztattak bennünket, készsé­gesen válaszoltak kérdéseink tömegére, nem tapasztaltunk elhúzódást, ún. „kényes” kér­désekről. A munkatársak min­den megnyilatkozása szin­te szenvedélyes hivatássze­­retetről tanúskodott. Az inté­zetben dolgozó orvosok, pszi­chológusok, tanárok, fogságok, műszakiak egytől egyig nagy élettapasztalattal rendelkező szakemberek. Ebéd után a nagyteremben dr. Banka Lajos orvos alezre­des, az intézet igazgatója adott tájékoztatást és válaszolt mint­egy 40 feltett kérdésünkre. Be­számolt az alkoholizmus ala­kulásának különböző ténye­zőiről, társadalmi, gazdasági okairól, a gyógykezelési mó­dokról, az intézet sikereiről és gondjairól egyaránt. Többek között megtudtuk, hogy a be­utaltak mintegy 50%-a a keze­lés után visszaesik, mégis ez már nagy eredménynek te­kinthető. Örvendetes, hogy 75%-uk tartós munkaviszony­nyal rendelkezik kezelés után, ami a gyógyítás eredményének későbbi fontos feltétele. Fon­tos követelmény a munkahelyi környezet visszatartó hatása, a kezeltek utógondozása, a re­­szocializálása és a közvéle­mény helyes alakítása is. Min­denkinek segítenie kell abban, hogy ezek az emberek kike­rüljenek abból a „bűvös kör­ből”, amely Nagyfára vezet­het. Látogatásunk fontos ered­ménye, hogy mi joghallgatók ezúton is közelebb kerültünk a bevezetőben említett gyakor­lati élet megismeréséhez. Tár­saim nevében ezért köszöne­tet mondok az­ ügyészségnek és az intézet dolgozóinak a ki­rándulás lehetővé tételéért. Verebélyi Edina II. éves jogász A VIZSGÁZÁS 17 PILLANATA RÉSZLETEK STIRLITZ EGYETEMI HALLGATÓ ÉLETÉBŐL 6 óra 0 perc 0 másodperc Stirlitz a szokásostól eltérő időpontban ébredt. Még sok feladat állt előtte, nem alud­hatott délig. Ezen a napon kel­lett végrehajtania a „vizsga/ sokadik” fedőnevű akciót. 6.30 Stirlitz bevette szokásos adag nyugtatóját és egy fehér lapot tett maga elé az asztal­ra. Hosszas töprengés után egy bakancsot, egy őszhajú figurát térdig érő szakállal, egy cso­­roszlyát és egy szemüveget rajzolt. Ezek a rajzok a várha­tó vizsgáztatót jelentették, de ezt csak ő tudta. Rágyújtott egy cigarettára és összeráncol­ta a homlokát, ami nála az igen-igen erős elgondolkodás jele volt. Meg akarta tudni, hogy ki fogja vizsgáztatni. 9.10 Eredményes munkája érde­kében halált megvető bátorság­gal a Véndiákba is bekukkan­tott Ha meglátták és felismer­ték volna, nyomban lebukik, hogy nem tanul és akkor előbb-utóbb megbukott volna. Ezt mindenképpen el akarta kerülni, ezért részeg középis­kolásnak álcázta magát. Szeme sarkából a Véndiák minden zugát átfürkészte. Akciója nem volt eredménytelen. A számításba jöhető vizsgáztatók közül ketten ott ültek és vidá­man reggeliztek. 9.12 Stirlitz leült a mellettük le­vő asztalhoz. Nem vették őt észre. Beszélgetésükből meg­tudta, hogy a „szakállas” csak estiseket vizsgáztat 9.20 Maradt tehát három fő. Stirlitz olyan mélyen gondol­kodott, hogy a pincében vet­te észre magát. Ekkor jutott eszébe egy újabb remek ötlet 9.30 Betelefonált a tanszékre és a „csoroszlyával” akart beszélni. A telefont az adminisztrátornő vette fel, aki még semmit sem sejtett Stirlitz így megtudta, hogy a „csoroszlya” két hétig tanul­mányúton Kuzinyirban tartóz­kodik. 9.35 Megkönnyebbülten sóhajtott föl. Már csak két variáció ma­radt. Talán a „bakancs” — vagy talán a „szemüveges”...? 50—50%. Stirlitz lába alatt ég­ni kezdett a talaj. Természete­sen ő is égni kezdett— a tu­dásvágytól. Tovább nézegette a rajzokat. 9.50 Hangokat hallott. 9.51 összerezzent. A szomszéd­ból karácsonyi dallamok szű­rődtek át. Mennyből az an­gyal ... Stirlitz gyorsan kap­csolt, összefüggésbe hozta a dallamokat a karácsonyfával és a karácsonyi ajándékokkal. Hát persze, a logarléc és a do­bókocka ... A logarléccel meg­pöccintette a dobókockát, mire az ötöst mutatott. Stirlitz eb­ből már megtudta, hogy csak a „szemüveges” vizsgáztathat, mivel csak neki van az egész tanszéken öt szál haja. 10.00 Stirlitz kellemes bizsergést érzett, amely végigfutott az egész testén. Tudta, hogy ez csak a zárlatos teafőzője le­het, de ez most nem érde­kelte. Leült a szoba közepére és az egész vizsgáját lépés­ről lépésre, percről percre át­gondolta. 10.05 Érezte, hogy életveszélyben van. Biztonság kedvéért magá­hoz vette a puskáját és a pót­vizsgadíját. 10.10 Babonából az ötös busszal ment be az egyetemre. Útköz­ben eszébe jutott legutóbbi él­ménye. A betervezett vizs­gát ugyanis már egyszer meg­próbálta korábbi időpontban letenni, de sem karácsony­kor sem szilveszterkor nem si­került neki. Szerencsére akkor nem bukott meg, ugyanis zár­va voltak az ajtók, nem tudott bemenni. Senki sem vette őt észre, így az ujjlenyomatokat gondosan letörölte és békésen hazaballagott. De tudta, hogy mégegyszer nem kockáztathat. 10.30 Stirlitz utolsónak akart vizs­gázni, hogyha netalántán buk­na, ne legyen sok tanúja. 11.00 Eljött a pillanat. Stirlitz még 3,14-szer végiggondolta az éle­tét. Többször nem volt rá ide­je, de tudta, hogy ebből még nem lehet nagy baj. 11.05 Belépett az ajtón. Most mel­lőzte a harsány „Keil Hitler” kiáltást. Meg volt róla győződ­ve, hogy ezt a vizsgáztató nem veszi jó néven. Inkább a haj­­dújánosi meghajlással köszön­tötte a jeles oktatót. És Stirlitz ezúttal sem hibázott. A vizsgáztató felkéri, hogy húzzon tételt. Stirlitz enge­délyt kért egy doboz cigi elszí­vására. Megkínálta a szemüve­gest, de az nem fogadta el. Stir­litz összeráncolta a homlokát. „Úgy látszik gyanút fogott az öreg, össze kell szednem min­den tudásom. Bal kézzel alul­ról a harmadik tételt fogom húzni” — mondta magában. 11:10 Stirlitz kihúzta a tételt. Meg­könnyebbülten hajolt az asztal fölé és noteszébe jegyzetelni kezdett. Megtapogatta zsebé­ben lapuló puskáját, de sze­rencsére nem kellett használ­nia. Tudta, hogy most nagyon fontos feladatot teljesít. És Stirlitz a nép fia volt, őt nem olyan fából faragták, aki el­hagyja magát. Feleletét bámu­latosan, megfontoltan és pon­tosan állította össze, mint Ru­bik Ernő a kockáját. De Stir­litz nem elégedett meg ennyi­vel. Sziporkázni akart. Elővet­te karácsonyról visszamaradt csillagszóróit és meggyújtotta. A vizsgáztató el volt kápráz­tatva. Stirlitz érezte, hogy nyert ügye van. 11.45 Boldogan nyújtotta át a lec­kekönyvét. • Stirlitz zseniális tervező és kombinátor még a lélegzetét is műszeres pontossággal tudta szabályozni. Csak egyetlen se­bezhető pontja volt, amit sen­ki sem vett észre. Igaz az egész apparátusból csak a dékáni hi­vatal vehette volna észre. Stir­litz mégis jelessel zárta az évet, ugyanis senki sem jött rá arra, hogy december 18-án el­felejtette bepecsételtetni a VIZSGÁZHAT pecsétet. (A történet szereplői csak kitaláltak, a meglévő ha­sonlatosságokért a felelős­séget nem vállalja: Csevár Antal) TÉLAPÓ AZ ÉLETRE NEVEL A kicsinyek már hetek óta énekelték óvodában, közért­ben, buszon, hogy „Télapó gye­re már...”. Jött is. Leült a nyolcadik sorba és nézte a fil­met. A kicsinyek meg őt. Mert már nagyon várták, és a kes­­kenyvásznú fekete-fehér fil­mek hangja hol harsogott, hol meg nem hallatszott, amúgy is mérsékelt sikert arattak. A télapó azért tisztességgel vé­gigülte a mesefilmeket, nem zajongott, aztán ugyanolyan hangtalanul elindult az utolsó sor felé. Hosszasan elidőzött egy-egy padnál, senki nem tudta, mi történik, de a tapasz­taltabb felnőttek gyanították, hogy talán szaloncukrot osz­togat világoskék szatyrából. A gyerekek egy darabig elnézően várták a fejleményeket, hátha nekik is csurran-cseppen vala­mi, de aztán egyre erősödött a moraj és megindultak az első papírrepülők a gólyavár pad­sorai fölött. A télapó nem sejthette, hogy ennyi gyerek lesz, mert szaty­ra hamar kiürült, pedig csak minden ötödik, hatodik cse­metének jutott egy szem kara­mella. (Biztos nem kapott sza­loncukrot.) Mire az utolsó papírrepülő is landolt a katedránál, a tél­apó is odaérkezett. Leült egy rozoga székre, de most sem szólalt meg. Talán berekedt a hidegben. De megszólalt he­lyette más. Egy fekete ba­juszos fiatalember, a boxedzők szigorú, határozott modorában elkiáltotta magát: — Gyerekek! Először az első sor jön, aztán a többi egymás után! Ez világos beszéd volt. A kisdedek azonnal megértették, hogy végre itt a pillanat, és a szakszervezet körpecsétjével ellátott karton felmutatása el­lenében — melyet a meghívó szerint kötelesek voltak az ünnepélyre elhozni, nehogy valaki mohóságból, illetékte­lenül két csomaghoz jusson — átvehetik a télapótól a sze­retet jelképes ajándékát. Nyomban meg is rohamozták a katedrát a zsákmányért. Ez igen! Itt nem volt érzel­­gés, hamis illúzió. Tanulja meg az a gyerek, hogy az életben mindenért meg kell küzdeni, semmit nem adnak ingyen. Nyilvánvaló, hogy tudományo­san átgondolt szervezés tör­tént. Ehhez csak gratulálni le­het E. Peredi Ágnes Bevezetés a populáció­­biológiába Az olvasó valódi hiánycik­ket vesz a kezébe, hiszen e témakörben ilyen összefoglaló kis kézikönyv magyarul még nem jelent meg. A Harvard egyetem két professzora — Wilson zoológus, Bossert pe­dig alkalmazott matematika tanára — nevén kívül a ma­ga szaktudományával is fém­jelzi a könyvet: az olvasó va­lóban korszerű munkát kap. Nemcsak a szakember, a szak­mát tanuló egyetemista szá­mára ad kitűnő eligazítást, ha­nem az általánosságban érdek­lődő nem szakember olvasó számára is. Populációgenetika, evolúció, szelekció, ökológia, biogeográfia — megannyi oly­kor ködös körvonalú tudo­mányág, amelynek területével, problémáival, korszerű ered­ményeivel találkozunk e kö­tetben. Ugyanakkor az olvasó azt is megtudhatja, hogyan kell egyszerű matematikai­ mo­delleket alkalmazni a populá­cióbiológia területén. Ilyen­formán e könyv — szerkezeté­vel, módszereivel és nem utol­sósorban jól érthető stílusá­val — áthidalja azt a hézagot is, amely a bevezető biológiai könyvek és a populációbioló­giával kapcsolatos szakközle­mények között fellelhető. (Gondolat Könyvkiadó) A kémia újabb eredményei A Magyar Tudományos Akadémia nagy múltú könyv­kiadásában is figyelemre mél­tó siker A kémia újabb ered­ményei, a Kémiai Osztály gondozásában megjelenő könyvsorozat. Az 1970-ben in­dult sorozat egy évtized alatt jutott el az 50. kötetig, köte­­tenkén­t egy-egy szűkebb, spe­ciális területen elért fejlődés­kritikai összefoglalást nyújt­va. Az ötvenedik kötet, Hargit­­tai István Illékony kénvegyü­letek szerkezete c. monográ­fiája középpontjában maga az anyag, illetve az anyag szer­kezete áll. A kén igen sokfé­le kötést létesít mind a szer­vetlen, mind a szerves vegyü­­letekben. A kénvegyületek bő­vülő szerkezetfelderítése elénk tárja érdekes kötésviszonyai­kat. Minthogy geometriai szerkezetekről van szó, a vizs­gálatokban a legfontosabb szerepet az elektrondiffrakció és a mikrohullámú spektrosz­kópia játssza, de az eredmé­nyeket a szerző az összes al­kalmazott fizikai módszer és az elméleti kémia kritikai szemléletével értékeli. A szer­kezet­­változások értelmezésé­ben alkalmazza és továbbfej­leszti a vegyértékhéj- elekt­ronpár taszításokra, valamint az atom-atom kölcsönhatások­ra vonatkozó modellt, és vizs­gálja a jellemző paraméterek korrelációját is. ★ A szabad molekulák geo­metriai szerkezetének gázfá­zisú meghatározására az elektrondiffrakció és a forgá­si spektroszkópia nyújtja a legjobb lehetőséget. Nemes László A molekulageometria meghatározása forgási spekt­roszkópiával c. munkája átte­kinti és példákkal illusztrálja a spektroszkópiai módszerek elvi alapjait. A mikrohullámú spektroszkópia pontosságánál fogva ideálisan alkalmas a geometria paraméterekben mutatkozó rezgési hatások analízisére és az egyensúlyi geometria becslésére. Ennek tárgyalása adja a monográfia gerincét. Az 51. kötet kitér a rezgési-forgási spektroszkópia és elektrondiffrakciós eredmé­nyek hasznosítására és számot ad a forgási spektroszkópiával vizsgálható molekulák köré­nek a nagy szimmetriák felé való kibővítéséről, az apolá­­ris egyensúlyi szerkezetű mo­lekulák vizsgálatáról is. Két függelék ismerteti felhasznált molekulaspektroszkópiai mennyiségek mértékegységeit, a fontosabb alapfogalmak és a korszerű, nagy felbontású spektroszkópiai módszert. (Szerkesztette: Csákvári Béla). (Akadémiai Kiadó) A régi magyar színpadon 1790-1849 Milyen volt egy színházi elő­adás az 1840-es évek elején? A mai olvasó eddig igen keveset tudott erről. Találkozhatott könnyes-bús leírásokkal a magyar színészet korábbi, ván­dorló korszakából, ismerhetett száraz elméleti okfejtéseket ar­ról, hogy hogyan gondolkoztak a reformkoriak a színi hatás lényegéről. Eszébe juthat oly­kor egy-egy régi színész né­­ve: Déryné Széppataki Rózáé, Szentpéteryé, Megyerié. De ar­­r­a szántó semmit se tudott, hogy mi történt, amikor fel­gördült a Nemzeti Színház függönye. Kerényi Ferenc könyve, mi­közben elénk tárja a modern magyar színház keletkezésének történetét, megismertet ben­nünket az eddig homályban maradt részletekkel is: milye­nek voltak a kor díszletei, jel­mezei, milyen taglejtésekkel játszottak a színészek. A könyv, ha úgy tetszik, rend­szeres színháztörténet de köz­ben izgalmas kísérlet is: a kí­sérlet régen volt előadások re­konstrukciójára s egy régi kö­zönség megidézésére. (Magvető Könyvkiadó)

Next