Egyetemi Lapok - Az Eötvös Loránd Tudományegyetem lapja, 1985 (27. évfolyam, 1-18. szám)

1985-01-28 / 1. szám

(Folytatás az 1. oldalról.) Adatokat adok-e a vizsgázók­nak. Egyébként sem ismerem őket annyira, hogy személyre szóló feladatokat adhatnék. Sokszor feladom a kedvenc témámat valakinek, és ő fel­­jajdul, hogy miért pont azt kapta... Változik az is, hogy ki mennyi ideig vizsgázik. Ál­talában aki „nagyon tud”, az rövidebb ideig felel, volt már aki öt perc alatt vég­zett. Aki nem tud, azt ha­gyom, hogy mondja, hátha „belejön”. Időnként belekér­dezek, vagy kérem, hogy egy fogalmat fejtsen ki bővebben. Ez van akinek segít, van, akit megzavar, mert azt hiszi, hogy valamit kifogásolok. Nemrég más helyett vizsgáztattam, az illetőnél csak ötöst lehet kap­ni. Mindenki kiválaszthat egy­ témát, tehát abból felel, ami­ből akar. Nekem nem volt más dolgom, minthogy ezt meg­hallgassam ... A vizsga na­gyon mesterséges szituáció, nem biztos, hogy kiderülnek itt a tényleges képességek. Zöldi Tünde — Fáradt vagyok, elegem van, csömöröm van. Állandó­an ezer oldalakat kell olvas­nom, és rengeteg vizsgánk és szemináriumi dolgozatunk­­van. Gondolkodni már nem marad idő. Általános esztéti­kai vizsgán egy-két nyelvsza­kostól megkérdezték, mi az a giccs, valamit mondott róla, amit alapszinten olvasott, a ta­nár letétette vele a jegyzeteket, mondta, nem kell. Biztos ma­ga is gondolkodott már azon, mi az a giccs! Erre nem tudott semmit felelni. Akkor mond­jon egy giccset. Súgták neki a kertitörpét. Mást nem tudott mondani. Kapott egy négyest. Sok dolgot bemagolunk, de gondolkozni lassan elfelej­tünk. Az idegen nyelvű köny­veket szinte lehetetlen meg­szerezni. Mondjuk létezik belőlük egy pár darab, ezeket aki tudja, év elején kiköl­­csönzi, „lestoppolja”, félév végéig senki nem fér hozzá. Ez vonatkozik a regényekre is. Gyakran elolvassuk a mű­vet magyarul, de aki nem ügyes, lebukhat, mert az ere­detiben esetleg van egy előszó, ez egy idézet, ami a magyar vál­­tozatban nem szerepel. Gyarmati László — Volt egy tanárom, akit az órái alapján becsültem. A vizsgán, ha valaki nem csinált mást, mint „visszapöfögte” amit tőle hallott, és olvasott, az már ötöst kapott. Én el­mondtam egy olyan koncep­ciót, amit egy másik tanártól hallottam. Közölte, hogy hon­nan veszem én ezt a marha­ságot, és hármast kaptam. Egy másik vizsgán én voltam az utolsó, „jól” feleltem, a tanár beírta az ötöst és még egy és háromnegyed órát be­szélgettünk a témáról. Csodá­latos volt. Sok múlik azon, hogy a tanár elfogad-e min­ket partnerként, kollégaként, vagy pedig kisiskolásként azt kell fújnunk, amit ő mondott, ő gondolt... Leel-Őssy Zoltánná — Általában 8—10-en ha­lasztan­akk évet egy évfolya­mon. Az évismétlő ugyan­ennyi. Persze ez függ az évfo­lyam nagyságától is. Sokan, akik egy szakon nem sikere­sek, megpróbálnak egy másik szakra átkerülni. Többször előfordul, hogy egy tanszéken megadják a kettest, azzal a feltétellel, hogy a hallgató adja le a szakot. Vannak nehéz szakok, ahol többen elvérez­nek és vannak könnyebben végezhetők. Vizsgahalasztást bizonyos időn túl csak akkor tudunk elfogadni, ha valaki kórházi orvosi­­ igazolást hoz. Általában meg­ tudjuk külön­böztetni, ki az, aki csak „sze­rezte” az igazolást, és ki az, aki valóban beteg. A mozgás­­szervi betegségek, az idegki­merültség gyakori álbetegsé­gek. Bár lehet idegkimerülést attól is kapni, ha valaki el­blicceli az első félévet és a másodikban ezt már nem tud­ja behozni. Vannak notórius halasztók. Nekik esetleg se apjuk, se anyjuk. Több évet eltöltenek az egyetemen anél­kül, hogy valaki igazán figyel­ne rájuk. Többször évet halasztanak, ismételnek. Van, ald közel tíz évet töltött el ezen az egyetemen. Van úgy, hogy már nem lehet ismétel­ni, halasztani. Ilyenkor gyak­ran még megpróbálunk segí­teni. Jönnek a kiskapuk, kér­vények ... „Rendkívüli kivé­telként” a kivétel kivétele­ként, szociális kivételként. Sokszor lehet, hogy rosszat teszünk ezzel. A hallgató nem végzi el az egyetemet, de már régi munkahelyén sem fogadják vissza. Sehová nem tartozik. Aki elmegy dolgoz­ni és elvégzett mondjuk két évet és bejelenti, hogy foly­tatni kívánja a tanulmánya­it, az ezt több év után is meg­teheti. Bár aki egyszer itt­hagyja az egyetemet, az nem nagyon jelentkezik újra. Gy. Gáli Ágnes — Húsz perc nálam általá­ban egy vizsga. Nem szeretem senkibe belefojtani a szót. Nem szakítom meg, hogy fe­jezze be. Van persze, akiből úgy kell kihúzni a mondato­kat. Kettest is adtam már, de akkor előre megszabtam, a követelményeket, ha ezt meg ezt nem olvasták el, akkor kettes. Kiegészítő szakon ko­moly emberek úgy viselked­nek mint esetlen kis tanu­­lócskák, próbálják kitalálni, hogy én mire gondolok, ahe­lyett, hogy gondolkodnának. Én nagyon jó vizsgázó voltam, pár nappal a vizsga előtt gyorsan elolvastam az anya­got vagy egy részét és rop­pant hatásosan el tudtam mon­dani. Aztán néhány nap múl­va már elfelejtettem. Azt a területet kivéve, amivel most foglalkozom, nem hiszem, hogy bármiből le tudnék vizs­gázni, amiből egykor jól felel­tem. Mindig úgy éreztem, hogy jobbat kapok, mert job­bat is mutattam, mint amit tudtam. Bóta Gábor UK 1985. január 21. hétfő VIZSGAVIZSLATÓ Vajon hányas lesz? 100 ÉVGYŰRŰ A LUKÁCS-ÉLETFÁN (Folytatás az 1. oldalról.)­tézetben novemberben tarta­nak Lukács-megemlékezést. — A mindennapi élet jelző­kövei nagy embereink szobrai, múzeumai, amelyek kifelé mutatnak az emberek számá­ra a szürkítő órákból. Lukács György is méltó arra, hogy szobrot kapjon. — A Szent István parkban, az ottani szoborpark része­ként fogják fölavatni Varga Imre alkotását. Emléktáblát készülünk elhelyezni életének három nagy állomásán, a moszkvai, a berlini és a bé­csi műhely falán. A Petőfi Sándor Irodalmi Múzeumban áprilisban önálló kiállítás nyí­lik róla.★ A 350 esztendős univerzitás ősszel koszorúzza meg egyko­­ri világhírű professzora mun­kásságát es a tudományos ülésszak keretében. Ennek szervezője Kelemen János, a Bölcsészkar Filozófiai Tan­székcsoport docense. — 1945 és ’57 között volt egyetemi tanár nálunk, csak kuriózumként említem, hogy fizetését még ’57-ben romá­niai távolléte alatt is nálunk kapta. — Milyen gondolatkör ihle­ti majd az egyetemi ünnepsé­geket? — A felszabadulás utáni békére virradt Európa és az európaiság szelleme Lukács György munkásságában. Még nincs rá konkrét cím, de kö­rülbelül így lehetne vázolni, amiről beszélni fogunk. Kö­zel 40-50 résztvevőt várunk, és ha sikerül, az ELTE viseg­rádi­ üdülőjében jövünk össze. Készakarva nem választot­tunk filozófiai témát, hanem az új európai perspektívák politikai-politológiai, demok­ráciaelméleti és irodalomtör­téneti megközelítésével pró­bálkozunk. — A tanszék oktatói milyen szerepet kapnak a megemlé­kezésekben? — Hermann professzor úr, Lendvay tanár úr új köny­vekkel jelentkezik, magam Ferrarába és Montrealba uta­zom — előadást tartani. De kollégáim is oroszlánrészt vál­lalnak a centenáriumból. ★ Mind Sziklai Lászlótól, mind Kelemen Jánostól meg­kérdeztük, mit adhat a Lu­kács-évforduló az egyetemi ifjúságnak. Sziklai: — Azt várom, hogy napvilágra kerüljenek a mar­xista lukács azon gondolatai, amelyek a jelenlegi társada­lom jobb megértéséhez nyúj­tanak segítséget, s a fiatalság­nak is értékorientációs para­digmaként szolgálnak. Az ő élete példa arra, miképp jut­hatunk el a világtörténelem kataklizmái és a morális­ po­litikai küzdelmeken át az igazsághoz, a marxizmushoz. Várjuk a fiatalokat a konfe­renciákra, ahol mindenki ezeknek a nagyszerű szellemi lakomáknak a vendége lehet. Kelemen: , , Tanszékcso­portunkon nem húzunk ha­tárvonalat oktatók és fiatalok között, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy számos hallgatónk és fiatal oktatónk már könyvvel jelentkezett. Említhetném Forrai Gábort, Felkai Gábort vagy Mezei Györgyöt. Nyiry Kristóf tanár úr műhelyszemináriumot ve­zet, melyen éles viták kereté­ben csiszolják elméjüket utánpótlásunk tagjai. Az egyetemi ünnepségekre is sze­retettel várjuk a fiatalokat. Hallottuk, hogy Lukács­ösztöndíjat alapítottak fiatal kutatók számára. Sziklai: — Nemsokára or­szágos nyilvánosságra kerül­nek a pályázati feltételek, amelyek két fiatal szakember számára biztosítanak anyagi alapot a Lukács-kutatáshoz. Schlett MIRŐL BESZÉLT JAN HAVRANEK? A neves prágai professzor 1984. májusában Szarka Lász­ló tolmácsolásában cseh nyel­vű előadást tartott a Bölcsész­klubban. A téma a korábbi és a mai cseh történelemszemlé­let, ill. a cseh és a magyar tör­ténettudomány kapcsolatainak alakulása volt. Már első gon­dolata Hasek Svejkjét idézte, amely szerint történeti forrás­ként valamint a cseh—magyar kapcsolatok akkori barométe­reként is felfogható. — Miért maradtak fenn az előítéletek a mai napig mind­két oldalon? Havranek ezt a másik részről azzal magyaráz­ta, hogy a cseh felfogásba a „Habsburg-szellemű” véle­mény ment át. Az ellentéte­ket történelmi példákkal is illusztrálta a professzor. A cseh és magyar államala­pítással kapcsolatban Szent Adalbert püspököt szemrehá­nyások érték az utókor részé­ről, mivel az ő jóvoltából a magyar korona több jogot szerzett. Jellemző a huszitizmussal kapcsolatban Zsigmond eltérő megítélése. Zsigmond a cseh oldalról egy gonosz­, ravasz, s egyéb negatív tulajdonságok­kal „felvértezett” császár, a „vörösszakállú ármány”, míg Budapestről a nagy formátu­mú politikus, a jó uralkodó megtestesítője. Persze a jelle­mek nem ilyen egyértelműek, csak a jobb kontraszt kedvé­ért csoportosítottak így. Ugyanilyen szemrehányás­ és előítéletterhes a Korvin Mátyásról, ill. a Jagellókról kialakult kép, Giskrát nem is említve, aki magyar oldalról „fosztogató rablóvezér”, míg cseh részről az „eszményi ka­tona” és zsoldos mintája. A veszély abban rejlik, hogy ezekre a téveszmékre aztán épülnek a kölcsönös szemre­hányások. A mai cseh történetfelfo­gásra is jellemző a kritikus szemlélet, lásd a magyar oli­garchia kérdését. Emellett talán nem is mindig megala­pozatlanul szemünkre vetik a történelem általános jellegű kisajátítását. Tovább haladva fontos kér­dés a cseh tartományok szere­pe a törökellenes háborúkban, amely a XIX. sz.-i polgári tör­ténetírás szerint egyáltalán nem elhanyagolható. Ez igaz, de a témával foglalkozó cseh történészek gyakran elfelejtik, hogy azok a területek a köz­vetlen háborút elkerülték (a korabeli Felső-Magyarország, a mai Szlovákia vidéke). Ma­gyarországon hasonlóképpen keveset tudnak az abszolutiz­mus és a reformáció szerepé­ről a cseh tartományokban. Kiemelkedő jelentőségű a XVII.—XVIII. sz.-i cseh önál­lóság, ill. elvesztésének kérdé­se Jan Havranek szerint. A cseh államiság bizonyos mér­tékig a Habsburg-uralom alatt is állt. Az 1848 után körüli nemzeti újjászületés megha­tározása — Jan Havranek — szerint pontatlan, azaz hely­telen úgy felfogni, mint az 1618 előtti állapot restaurálá­sát. Ez a tétel csak a nyelv­fejlődésre áll, hiszen ekkor a XVII. sz.-i cseh nyelv szüle­tett újjá. A helyes felfogás szerint ebben a korszakban modern polgári — nemzeti közösség alakult ki a születő kapitalizmus feltételei között, így a társadalmi szerkezet is eltért a magyarországitól. A folyamat lényege a pol­gárosodás, amely a magyaror­szágitól eltérő mintára a ne­messég aktív részvétele nél­kül jött létre; eredménye a nemességet és az arisztokráci­át mint mérvadó elemet nél­külöző társadalom. Máig is élnek viták a cseh tartományok nemzeti-vallási megoszlásáról. A lakosság 3%-a vált, csupán protestáns­sá, bár a vallásgyakorlat sza­bad volt. A Magyarországról érkezett protestáns papság szerepe valóban nem volt, el­hanyagolható a nemzeti meg­újulás folyamatában, de a fő erőt mégis a cseh falusi gaz­dagparaszti réteg képviselte. A vezető értelmiség Ma­gyarországon ill. a mai Szlo­vákiában nevelődött, pl. Po­zsony központtal. (Safarik, Kollár, Palacky.) Bár a meg­állapítás kissé kategórikus, a cseh nemzeti politikai újjá­születés a Palickyval a XIX. sz.-i nagy cseh történésszel indul, aki a magyar nemzet fejlődését behatóan ismertet­te. Ebben az időszakban fi­gyelik és követik a Bécs elleni magyar törekvéseket. Ebben azonban jelentős akadály a csehországi németség, ill. a cseh nemesség passzivitása — melynek pánszlávizmusa meg­lehetősen visszhangtalan ma­radt — német mintára a szláv nemzet is egységesülhetne. Ebben Havlicsek támadta, né­zetei jellemző nyilatkozatában fogalmazódnak meg: én cseh vagyok és nem szláv! — néze­tét a cseh romantikusok is osztották. Német oldalról ez­zel szemben a csehek a „pán­szlávizmus élharcosai” jelzőt kapták. A cseh és szlovák egyesülés másik ideológiai alapja az asztroszlávizmus volt (Palacky nevével fém­jelezve). Leo Thun gróf szin­tén ezen a „böhmisch” ideo­lógiával fűszerezett alapon áll, elfogadván a nézetet, amely szerint a magyarok Ausztria egysége ellen törnek, amit az ottani történetírás erősen hangsúlyozott (pl. Bécs török ostrománál az áruló Thököly és a hős cseh tiszt ellentéte). Sok tért ezek az el­képzelések sem nyertek ebben az időben, népszerű volt vi­szont a magyarországi liberá­lis példája a 48-as nemzetisé­gi problémák ellenére is. A nemzeti tudathasadás a XIX. sz. második felében azt az il­­luzórikus hitet segítette elő, a cseh közvéleményben, amely szerint ha Szent Vencel ko­ronája újra fényes lesz, akkor oldódnak meg a problémák. A cseh polgárság nem lehet tá­masza a jórészt elnémetese­­dett nemességben, így a pa­rasztságban bízott. Abban a parasztságban, amelyet a 48- as osztrák földtörvény min­den javainak teljes birtoklá­sává tett. A számítás valóban helyesnek tűnt, hiszen a cseh paraszti réteg ekkor már egy­általán nem töltött be passzív szerepet, az értelmiség 20%-a belőlük eredt. A cseh polgári-paraszti el­képzelések talaján nyugszik egy másik előítélet, mely a magyar nemzet arisztokratiz­musát rója fel. A magyar fő­úri osztályt a cseh liberális publicisztika (Narodny Listy) a Monarchia legfőbb támasza­ként jelöli meg. Az előbbi problémától eltérően azonban a szlovák kérdés valóságos, tényleges megoldásra várt. A XIX. sz.-ban voltak olya­nok, akik a szlávokat a cseh nemzet részének tekintették, kezdetben mozgalmaikat is támogatták. A konfliktus azonban itt sem hiányzott, az ellentét egymás kultúrájának nem ismerésében rejlett. Az I. vh­ után „sajátos” változás állt be. 1918—19 után a ma­gyar baloldal, ill. emigráns vagy szlovenszkói értelmiség támogatásra talált a hasonló elveket valló cseh értelmiség körében. A prágai egyetem a magyar baloldali ifjúság Mekkája lett, amely Fábry Zoltán akkori, még kiforratlan elvi világára is nagy hatással volt.­­ Ezt az irányt tanúsítja Gus­tav Hudec bibliográfiája az 1920-as prágai diáksajtóról, amelyben Dózsa György is pozitív beállításban szerepel. Hasonlóképpen őt népszerűsí­ti más progresszív magyar történelmi alapokkal együtt Markus szlovák történész. A kapcsolatokban törést jelen­tett a 30-as évek légköre; sok adósságunk maradt ebből és erről az időről a történelem­­szemléletben is. A helyzet sokkal jobb az irodalomtörté­net terén, ahogy azt Rákos Péter a téma prágai profesz­­szora is tanúsítja. A közele­dés feltételei megvannak, de léteznek nyelvi és egyéb aka­dályok, egymás hagyománya­it nem ismerjük eléggé. Jan Havranek előadása vé­gén egy gyakorlati szükséget fogalmazott meg; elkelne egy szöveggyűjtemény a cseh, szlovák, magyar kapcsolatok­ról, az utóbbi 2—300 év ese­ményeiről, amely a közele­dést erőteljesen segítené. Lenkefi Ferenc

Next