Egyetértés és Magyar Ujság, 1875. május (1. évfolyam, 28-50. szám)

1875-05-23 / 45. szám

Ben az országnak nemzetiségek szerint confaede­­rált államokra szétdarabolása, mint ezt némely ra­jongók óhajtanák, semmi szin alatt meg nem en­gedhető, s még oly lépés sem, mi arra vezetne, mert minden confaederatio magában hordja a fel­oszlás magvát. És a ki ezen államegységet megtá­madja, vagy az ellen agitál, azt sújtani kell. De nem egy kis váczi fogsággal, mit a bűnös lekaczag, s tán pénzzel is megvenne, hogy a martyr koronát megszerezhesse; hanem sújtani kell azon bünte­téssel, mit törvényeink kiszabnak: „si quis evi­denter se erigit contra statum publicum regis et coronae.“ Ugyde hogy egy állam el tudjon bánni az ő megtámadóival, oda az állam függetlensége kíván­tatik ; függetlensége különösen azon országtól vagy várostól, a­honnan, mint nálunk Bécs városból csak­nem minden reactió származik. Függetlenitni kell hát Magyarországot csak azért is, hogy állami sérthetetlenségünk tiszteletben tartassék, s ne te­kintsék hazánkat Törökországnak, mint a­mit fel kell darabolni. Egyébiránt megjegyzem saját észleletem után, hogy azok a nemzetiségi mozgalmak, mi­ket itt-ott csakugyan észlelünk , nem oly na­gyok és veszélyesek , mint azt előttünk fel­tüntetik , s nem is származnak azok a nép érzületéből és közvéleményéből , hanem mes­terségesen élesztetnek­. És mi megmondjuk — mert tudnunk kell azt is — hogy ezen mozgalmak hon­nan származnak. Első forrás mindenesetre a bécsi Camarilla, a mely Magyarországot csak úgy hiszi hatalma alatt megtarthatni, ha ezt a polgári vissza­vonások és gyülölségek által sackban tartja. Má­sodik forrás: a muszkapolitika, a­mely nem akarja ugyan Magyarországot bekebelezni, — mihez tán nincs is reménye — de azon testvéri rokonszenv­­nél fogva, a­melyet a magyar nemzet a szerencsét­len lengyelek iránt tanúsít, Magyarország szálka a muszka szemében. Érdekében áll hát a muszká­nak Magyarország gyengesége. Harmadik — s tán legbecsületesebb—forrásnak tehetjük : a franczia, illetőleg a már lemerült Napoleon politikát, mely, hogy a muszka, és német törekvést compescálhassa, keleten egy latin hatalmasságot tervezett felállítani. Innen a Dacorománia eszméje, s­e végre uniálták a két Oláhországot. Itt azonban jegyezzék meg ma­guknak jól nem magyar ajkú honfitársaink, hogy sem a bécsi camarilla, sem a muszka, sem a fran­czia szíve érettük még csak egyet sem dobban, ha­nem mindenik csak vak eszközül kívánja őket fel­használni a maga érdeke szerint. Van még egy negyedik forrás is, és ez az emberi természetnek nem a legszebb oldala, s mit Tacitus így fejez ki: „propidium est generis hu­­mani odisse quem laeseris“. Nem lehet ugyanis tagadni, hogy 43—9-ben nem magyar ajkú polgár­társaink — kivévén a zsidókat, és magyarországi németeket — de nem az erdélyi szászokat, felhasz­náltatták magukat a reactió által, s elkövettek oly borzasztóságokat, mik még akkor is szennyfoltok maradnának, ha különben igazolva volnának is. — úgy kell hát felmutatni azon borzasztóságokat, mint a miknek elkövetésére jogosítva, sőt provo­­cálva voltak volna ; s már éleszteni kell a gyülöl­­séget a magyarság ellen, mert másként Tacitusnak nem volna igaza. Innen azon nemzetiségi sérelmek még ott is, a­hol nincsenek. Van még egy ötödik forrás is, és ez: a ma­gyar faj nem igazolható kevélysége, mely szerint fitymálva néz le mindent, a­mi nem magyar; és ez bizony,— akárki mit beszéljen — boszántó. Ugyan honnan ez a kevélység ? onnan, hogy voltak nagy, vi­téz magyarok ? Hej urak! azok mások voltak, nem pazaroltuk a mit"ázó íT szer­eztek'­azokTni keltek fel, ha a haza s ennek szabadsága megtá­madtatok, mi pedig gyáván lerakjuk a fegyvert és kapitulálunk, és kigunyoljuk, sőt üldözzük azt, ki ezen rongált haza sorsa felett egy-egy fájdalmas sóhajtást hallott; mi mindent megnyerünk akkor, mikor mindent elvesztünk ; mi megmentjük a ha­zát, mikor eltemetjük azt. Nem úgy van most, mint volt régen! Utoljára is egy hazának vagyunk gyermekei, együtt kell élnünk és halnunk. Én ma­gam is szeretném, ha Kárpátoktól Adriáig, s a Laj­tától — ha nem is a fekete tengerig, de legalább — Berezkig minden ember ember volna, és ma­gyar; de ha nem minden ember magyar s mindenik az akar maradni, a­mi, az észszerűség hozza magá­val, hogy egymással békében éljünk, ez pedig nem lehet más alapon, mintha egymást testvéreknek tekintjük, szeretjük és méltányoljuk, nem pedig lenézzük. Tóth László: A „R­e­f­o­r­m“ mai számában a szélső bal (így nevezi) és a szélső­jobb ellenzék ellen irtóztató ki­­fakadásokat tesz. Mérges nyilait természetesen leg­inkább a közjogi ellenzék ellen fordítja. Elnevezi ezt izgatónak, charlatánnak, izgágának, a nép meg­rontójának. És bölcs tanácsot ad a kormánynak, hogy ahol e párt felüti fejét, azt le kell csapni (sic!) Nem tartjuk méltónak, hogy a dühösség ál­tal elkapott szerencsétlen lázbeteg ordítozására komolyan feleljünk. Elég lesz szánakozásunkat fe­jezni ki szerencsétlen állapota felett. Annyit azon­ban megjegyezünk, hogy a dühösség indokait jól ismerjük. Retteg a „Reform“ azon gondolattól, hogy a folyton erősödő közjogi ellenzék diadalra juthat, mert akkor egy szabad nemzettel több lesz Európában. Ez a kicsinység zavarta meg a kozmo­­politikus eszméktől szaturált szerencsétlen ha­landónak agyát. Sajnáljuk, hogy ily rohamai gyak­rabban fordulnak elő, s alig marad valami remény, hogy egészsége valaha reformáltathassék. A „Független Polgár“ esti lapja írja: „A magyar király a magyar országgyűlés be­rekesztése alkalmából nem jön le Budapestre. Ez már bizonyos volt akkor, midőn velenczei­­ ltrából visszatért. Már akkor rebesgették, hogy ő felsége korán sem viseltetik rokonszenvvel a jelen magyar képviselőházhoz. Kétszer volt ez ülésszakon kény­telen személyes actiójával rendes kerékvágásba hozni az ügyek menetét­. A megoldás mindamellett amennyiben a többség kétes közjogi természetével ő felségében vonzalmatlanságot kelt, jelen fokában nélkülözi a rokonszenvet feltételező biztosítéko­kat.“ A hivatalos lap mai száma hozza a h­orvát­­szlavonországi törvényszékek és járásbíróságok után kinevezett személyzetének névsorát. Budapest, május 22.­ ­•Tisztelt szerkesztő úr! A „Reform“ mai számában hóbortos vezér­­czikket közöl, melyre nem is reflectálnék, ha abban „hírhedt criminal­ista“ epithetonnal nem lenne csekély személyiségem megtisztelve. Erre akarok neki röviden válaszolni! Ha azon kifejezése arra akar vonatkozás lenni, hogy én ellenem fenyítő vizsgálat volt folyamatban, erre csakis annyit válaszolhatok, hogy azon eset szégyenemre nem válik, és abból nekem szemre­hányás fejemre nem zúdítható, mert kérdéses vád alól tényálladék hiánya folytán, mint ártatlan, jogerejű bírói ítélettel fel lettem mentve.­­ Ha pedig azon kitétele által a „Reform“ azt akarná olvasóival sejtetni, mintha én becstele­­nítő bűntett miatt bárhol és bármikor elítélve let­tem volna: ez esetben a „Reform“ czikkírójét rá­galmazónak nyilvánítom mindaddig, míg az ellenkezőt be nem bizonyítja. Vezerle Gyula: Több kormánypárti lap idétlen élczelése élét azzal is kívánná pártunkon fenegetni, hogy Majo­ros Istvánnal hozza pártunkat solidaritásba, a Kos­suthoz intézett levélre vonatkozólag. Hogy mily gyarlók ezen erővel életeskedni törekvő húsosfa­­zékőrök, kitetszik abból is, hogy kikopván az okos dolgokból — legtöbbször rágalmakra alapítják konyhaszájaskodásukat, így van az a Majorosügyre nézve is. Mert lapunk közlemény­e után jól tudják, mikép Majoros épen azért lépett ki a függetlenségi körből, mert a függetlenségi párt a Kossuth hazahí­vására vonatkozó indítványát elvetette. — No, de hadd lovagoljanak a valótlanságok vessző­paripáján;­­erős mén megülésére úgyis régen képtelenekké lettek, __ Országgyűlés. A képviselőhöz ülése május hó 22-én. Elnök: Ghyczy Kálmán. — Jegyzők: Wächter, Szeniczey, Huszár. — A kormány ré­széről jelen vannak: Wenckheim, Széll, Tisza, Pé­­chy, Szende, Perczel, Trefort, Simonyi, Pejacsevich miniszterek. Az ülés d. e. 10 órakor megnyittatván a múlt ülés­­könyve észrevétel nélkül hitelesíttetik. Elnök jelenti, hogy hivatalos értesítést vett a miniszterelnöktől, mely szerint az országgyű­lés jelen utolsó ülésszakai, hó 24-én fog berekesztetni, minek foganatosításával a király a miniszterelnököt bizta meg. —­hhez ké­pest kéri a házat, hogy mai tárgyalását 1 óra tájban fejezze be s aztán zárt ülést tart­son. — Elfogadtatik. Kérvények. Elnök bemutatja Tordamegye feliratát a marhavész behurczolásának megakadályozása, — Sop­ron megyéét a vál. törvény 42. és 52 §§-ainak módosítása, — Arad városét a hazai ipar s kereskedés magyarosítása, — Torda megyéét a tordai kir. tvszék ottani meghagyása, — Fogaras vidékeét az ottani pótválasztás tárgyában. Madarász J. kéri, hogy miután az ülésszak 24 én berekesztetik, a szigetvári kerület, melyben a képv. választás ugyan ezen napra van kitűzve, érte­­síttessék e határozatról, hogy a választást meg ne tartsa. — Tisza K. belügyminiszter még­ azt teszi hozzá, hogy valamennyi üresedésben levő kerület közp. választmánya értesittessék a ház e határo­zatáról. — Elfogadtatik. _ „ Elnök jelenti, hogy Szombathelyi Győző Komárom megye udvardi választókerületének orsz. képviselője a katasterhez kineveztetvén képviselői állásáról lemondott. Lázár Á­­emez interpellatiót intézi az igazságügyminiszterhez: Az 1871. 53. bezikk 82. §. szerint: „Talmács, Szelistye s Törcsvár, valamint az azokhoz tartozó községek területeire nézve, a közös birtokok rendezéséről külön­­javaslatot fog az igazságügyminiszter előterjeszteni.“ Miután azonban a törvény ezen rendeletének a kormány 4 év óta több rendbeli felszólalások és ígéretek da­­czára eleget nem tett, kérdem az igazságügyér urat: Szándékozik-e a jelzett törvényjavaslatot mielőbb beterjeszteni ? Miletics Szv­­emer interpellációt intézi a belügyminiszterhez: 1) mely törvényes alapon adta ki az egyesülési jogot szabályozó és törvény­­hozásilag szabályozandó egyesülési szabadságba ütköző rendeletét? 2) mivel igazolja a nemzetiségi egyletek csak az irodalmi és közmivelődési czélokra természet és törvény­ellenes megszorítását ? 3) mivel igazolja ugyancsak természet és törvény­­ellenes eltiltását a nemzeti czim használatának kü­ IftmlarW/í­nriófr nemzetiséset ar.irodalmi és közmivelődési bizonyos fel­iaró ó eevfereHrroi v a.­ nan­auu­ eo. belügyminiszter ur az említett rendeletek azon részének, mely a nemzetiségi jogokkal és érde­kekkel ellentétben vani, végrehajtó alkalmazását felfüggeszteni ? 5) hajlandó-e a belügyminiszter a jövő országgyűlés első ülésszakában e szabad egye­sülési, gyülekezési jog tekintetében szabadelvű és minden nemzetiségre nézve igazságos szellemben és irányban szabályozó tvjavaslatot benyújtani. Stanescu I. a következő interpellatiót intézi a igazságügyminiszterhez: 1) Mivel indo­kolhatja 1874. évi julius hó 7-én kelt abbeli hatá­rozatait az igazságügyminiszteriumnak, melyekkel általában a nem magyar ajkú vidékeken lévő első folv. kir. törvényszékek és királyi járásbíróságok, különösen pedig az aradi kir. törvényszék, az aradi kir. járásbíróság és borosjenői kir. járásbíróság azon eljárásait helyeselte és helybenhagyta, melyek szerint azok a vidéken dívó, az aradi törvényható­ság egyik jegyzőkönyvi nyelvét képező, a törvény­kezésben jelesen a nevezett bíróságoknál, illetve elődeinél, még a Bach absolutismusában is és azóta közhitelű okmányokkal beigazolva, 14 évi szakadat­lan gyakorlatban volt román nyelv használatát, il­letve az azon nyelven szerkesztett beadványok el­fogadását­ és elintézését, az 1868. évi 44-ik tör­vénycikk 7. 8. 9-ik §-ai ellenére beszüntette? — 2) Szándékozik-e ezen tárgyban tüzetes vizsgálatot tartani és annak eredményéhez képest a gyakor­latnak és törvénynek megfelelőleg intézkedni; avagy szándékozik hivatali elődének fentebbi igaz­ságügyi politikáját általában úgy mint különösen a többi törvényszékek és bíróságoknál is, — a­hol t. i. a vidéki nyelvek­ használata még fenmaradt, — fentartani és folytatni ? Tisza K. belügyminiszter rögtön kíván felelni Miletics interpellatiójára. — Ami az interpel­late első részét illeti, határozottan meri nyilvání­tani, bár ez kártékony lehet reá nézve azok sze­mében, kik rendeletét helyeslik, hogy azon rende­letben praedise összefoglalva vannak kimondva azok, a­melyek szerint az egyletekkel szemben a belügyminisztérium eddig is eljárt. Egyetlen egy újítás van benne, a­mi bizon­nyal nem megszorí­tása az egyleti jognak és ez az, hogyha 40 nap alatt nem történik a minisztérium részéről észrevétel a fölterjesztett alapszabályokra, az egyletek műkö­­désöket megkezdhetik. Ez, gondolja, nem megszo­rítása az egyleti jognak. — Hogy a szerinte is he­lyes elveket összefoglalva körrendeletben kiadta, azt tette azért, mert ő legalább abból indul ki, hogy a­mig valamely ügy, mely a közigazgatás terén gyakran, mondhatná, naponta előfordul, a törvény­­hozás által szabályozva nincsen, sokkal jobb, sok­kal helyesebb, hogy mindenki az egész országban tudhassa, hogy minő elvek szerint fog a kormány eljárni, mert akkor egyrészről nem lehet kegyel­met osztogatni — az egyiknek megengedtetvén, a­mi a másiknak megtagadtatik — s mert másfelől mindenki tudja, hogy milyen korlátok között minő modorban kelljen megindulnia, hogy minden fen­­akadás nélkül az általa követelt czélt elérhesse. (Helyeslés.) A rendelet utolsó pontja fentartja az államnak felügyeleti jogát, és ő részéről azt hiszi, hogy midőn ezen jognak, a­mel­lyel élni minden kormánynak nem csak nálunk, hanem mindenütt széles e világon egyformán kötelessége, midőn ezen jog fentartását egyenesen és határozottan ki­mondotta, de szorította ugyanakkor határozottan két esetre a feloszlatás jogát — szorította az ál­lam­ellenes törekvésekre, és az egyletek vagyoná­nak hűtlen kezelésére: nem hiszi, hogy ezen ren­delet Magyarország bármely ajkú és nemzetiségű lakosa ellen is lehetett volna inconcreto intézve. — Miletics nem értvén meg teljesen Tisza vála­szát, kéri a házat, engedje meg, hogy az ülés vé­gén felelhessen reá. — Megengedtetik. Stoll Károly beterjeszti a bányabizottság je­lentését a bánya törvényjavaslatról, melynek tár­gyalását a múlt évi május 20-án kezdette meg és június 8 án bevégezte, a jelentéshez csatoltatik a kisebbségi, főleg a kőszén mint szabad ásvány el­len irányzott különvélemény és az albizottság mun­kálata. — Kiadatik a pénzügy­i és keresk. minisz­tériumoknak. Wenckheim B. b. miniszterelnök válaszol Lukaics B. és Luka­csy B. interpellációjára a Thája és Morva folyók szabályozása tárgyában. — A magyar kormány — úgymond — a­mint ér­tesült a hozzá érkezett folyamodványokból a Thaja szabályozásáról, azonnal felvilágosítást kért az osztr. cs. kir. belügyi és kereskedelmi miniszté­riumoktól és onnan azon választ kapta, hogy a Thaja folyónak a torkolattól egész Hohenauig mintegy 6 mértföldnyi hosszaságban való szabá­lyozása csakugyan terveztetik. Az oszt. területen foganatosítandó szabályozás abból áll, hogy a folyó medre mélyittetik, állandósittatik és átmetszetek által rövidittetik s a torkolat ott, a hol a Thaja a Morvába szakad , kijavittatik minden töltésezés nélkül. A Morva folyó ál épen semmi szabályozási mivelet nem terveztetik. Egyszersmind arról is ér­­tesí­tetett a kormány, hogy a meder javítása és rö­vidítése folytán annak esése egy harmadával ne­velkedvén, könnyittetik és ezáltal habár a terület nagyobb vízáradások idején ugyan elöntethetik, de a vizek gyorsabban fognak levezettetni. Megnyug­tatni kívánta az osztrák kereskedelmi minisztérium a magyar közlekedési minisztériumot az iránt is, hogy a felszólaló magyar községek határai kárt szenvedni nem fognak. A magyar közlekedési mi­niszter azonban mindebben nem nyugodván meg, maga kívánt magának tudomást szerezni a dolog állásáról, és ennélfogva Bodoky Lajos kerületi fel­ügyelőt azon utasítással küldte ki, hogy magának ezen szabályozás mibenlétéről a helyszínen meg­győződést szerezzen és arról jelentést tegyen. Azonban az idei hosszantartó tél miatt a kiküldött mérnök ez ideig nem felelhetett meg feladatának. A kormány tehát jelenleg még nincs azon helyzet­ben, hogy saját közegeinek vizsgálatán alapuló megnyugtató választ adhatna arra nézve, hogy a Thaia folyónak az osztrák részén szándékolt sza­bályozása nem fenyegeti-e semmi részben a ma­gyarországi községek érdekeit; kijelenti azonban, hogy a kormány, ha magyarországi határon fekvő községek ezen szabályozás által érdekeikben leg­kevésbé is fenyegetve lennének, mindent el fog követni, hogy az ottani vidék birtokai a károso­dástól megóvassanak. (Helyeslés.) — Tudomásul vétetik. A kérvények minden vita nélkül tárgyaltad­nak le. — Péchy Jenőnek az izraelita semi­­narium felállítása tárgyában a javaslat beadását kérő beadványára Trefort vallás és közokt. mi­niszter kijelenti,­­ hogy a jövő országgyűlésen e tárgyban, ha a körülmények megengedik, intézke­dés fog történni. A főrendiház javaslatát a­­javasla­­tok szentesítés alá terjesztésének módja iránt a ház minden vita nélkül elfogadja. A gazd. bizottság azon javaslata, hogy az el­halt Backer Antal országházi teremőr árvája szá­mára az elhaltnak 800 fr egy évi fizetése a mintegy 400 frra menő tartozások levonásáv­al kiad­ásék,— ellenmondás nélkül elfogadtatott. Következik M­a­d­a­r­á­s­z Józs­fnek a törvé­nyes kamatláb megállapítása tárgyában beadott tjavaslatának indokolása. — Madarász kijelenti, hogy most már tudván azt, hogy az országgyűlés folyó hó 24-én végleg be fog záratni, azt hiszi fe­lesleges azon reményt ápolnia, hogy e részben a képviselőház törvényhozásilag intézkedhessek. — Szabadságot vesz magának e részben kérni a házat. —»ioor Viottv ne indokolja a törvényjavaslat tárgyalás alá vételét, hanem engedje meg, hogy fölolvassa határozati javaslatát, mert okvetlenül szükségesnek tartja, hogy a ház e részben határo­zatot hozzon. — Elnök felszólalására azonban el­mondván szónok mégis röviden az ő indokolását indítványozza, utasíttassék a kormány ismét, hogy Makó város kérvénye folytán, az 1874. év dec.. 9-én hozott határozat következtében a legközelebb tartandó országgyűlés elé terjessze be véleményes jelentését az iránt, minő törvényes intézkedések volnának szükségesek a végett, hogy az országban elharapózott nagy kamatláb leszállítása érdekében valami történhessék, mert különben az ország ne­vezetes nagy része tönkrejutással fenyegettetik.“ — Ez volt — úgymond — azon ok, melyért szónok a tjavaslatot beterjesztette és mostani nézete az volna, hogy ha a tjavaslat nem tárgyaltatik­ is, leg­alább az ország nevezetes nagy részét megnyug­tatná, a kormány pedig legalább teljesítené köteles­ségét, ha kijelentené, hogy nagy akadályok jöttek közbe úgy, hogy eddigelé legalább ezeknek elhárí­tása nem történhetett. Azért ajánlja a háznak, hogy okvetlen valamikép még intézkedjék. Széli K. pénzügyminiszter beismeri, hogy a baj komoly és aggasztó, s hogy mielőbb orvoso­landó, az orvoslás azonban sokkal nehezebb, sem­hogy oly egyszerűen és különösen törvényhozási intézkedésekkel annak elejét lehetne venni. S a miniszter azon nézetben van, hogy az uzsoratörvé­­nyeknek ilyen egyszerű visszaállítása, a bajt in­kább nagyobbra tenné, mint a­milyen az ma, és az orvosszer talán sokkal roszabb lenne, magánál a bajnál. Mert hite szerint bármilyen drákói törvény­­hozási rendszabályokkal az uzsorát ma meggátolni nem lehet. Sokkal mélyebben rejlik a baj, hogy sem­ ezen az uton segíteni lehetne A bizalomnak átalános megrendülése, hitelviszonyainknak rende­zetlensége és azon tény, hogy a vállalkozás a hitel­lel nem azon alapon és nem úgy élt, mint kellett volna élnie, azon csapások, melyek az országból azon kevés tőkét is elriasztották, mely itt volt, a rendelkezésre álló tőkét még inkább megkevesbíz­­tették. — A ház többsége nem kívánja tárgyalás alá venni a tvjavaslatot. Következik a keleti vasút tárgyában beadott bizottsági jelentés tárgyalása. Szentpáli Jenő előadó indokolja a jelentést s kéri a házat, hogy a határozatban foglalt intézke­désekre nézve határozzon. — Somssich P­ emez i­ndi­tványt teszi: Határozza el a ház: a ke­leti vasút ügyében kiküldött vasúti és pénzügyi egyesült bizottság jelentése minden ahoz tartozó iratokkal oly utasítás mellett adatik ki a kormány­nak, hogy ez azoknak alapján a szükséges és saját hatáskörébe eső intézkedéseket azonnal megtegye és ebbeli eljárásáról szóló jelentését a jövő ország­­gyűlés kezdetén a háznak mutassa be , ugyan­akkor terjessze be egyszersmind azon netán szükséges­nek, vagy czélszerűnek mutatkozó további teendők iránti javaslatait is, melyek saját hatáskörén kívül esvén törvényhozási intézkedést igényelnek.“ Gubody Sándor: T. ház! Óhajtottam volna e kérdéshez bővebben szólni, de miután a t. elnök úr a mai ülésnek óráját is megszabta, röviden csak annyit mondok, hogy elfogadom azon indítványt, mert meg vagyok győződve, hogy az nem azért té­tetett, mintha a mostani kormány is az előbbi kormányok tétovázó, határozatlan, s az ilyen odio­­sus kérdések elodázására czélzó eljárást sajá­tította volna el, — hanem mert rövid hivatalos­kodása ideje alatt,midőn annyi sok teendője és pedig elhalaszthatlan teendője volt, nem rendelkezhetett elegendő idővel, hogy ezen botrányos és az egész Európát bejárt és valóban szomorú következésű esetet megvizsgálhatta volna, nem lehetett annyi ideje, hogy mindazon okmányokat, a­melyek erre vonatkozólag már beadattak úgy is mint vizsgála­tokat, úgy is mint hiteles jelentéseket beható ta­nulmányozás tárgyául tehette volna, mert a ki eze­ket nem tanulmányozza, mélyebben behatólag mindazon mellékelt okmányokat meg nem vizs­gálja, a­melyek száma kötetekre szaporodott, nem hiheti el, hogy itt az állam egy rabló bandával állt szemközt, a­melynek Rózsa Sándorra volt az angol Währing és orgazdája az angol-osztrák bank. Elfo­gadom tehát, bízván a jelenlegi minisztérium rész­­rehajlatlanságában, munkásságában. S reménylem, hogy ezen kérdést behatólag fogja tanulmányozni és az állam terheltetése nélkül törvény és lehető­ség korlátai között nem csak a szerencsétlen részvényeseken fog segíteni, hanem a nemzet be­csületét, hitelét is rehabilitálja. Bízom a jelen kor­mányban, hogy ezen ügynek megvizsgálása követ­keztében meg fogja hazudtolni az „Augsb. alig. Ztg.“ azon állítását, hogy eddig a magyar kormány azért nem nyúlt erélyes eszközökhöz, mert Wäh­ring számításból az uralkodó párt tekintélyes egyé­neit vonta be a játékba s meg vagyok győződve arról, hogy meg fogja mutatni a kormány azt, hogy a pénz és a magánállás mellett a törvény és igazság előtt nem fognak a bűnösök golyómentesek lenni. Annál fogva én te hát ezen indítványt elfogadom, a nem­zet becsülete igazságot követelt s hangosan követeli a publico opponio és a közerkölcsiség, hogy ebből titkot ne csináljon és legalább eleje vétessék an­nak, hogy jövendőre Magyarország a nagy vasúti consortiumok s bankárok rablásainak szinhelye le­gyen ; ne ijedjen vissza a kormány még azon eshe­tőségtől sem, hogy per utján Offenheimet fogunk, mert akkor is a világ közvéleménye nem a nemze­tet, hanem a megvesztegethető bírákat fogja sújtani s az európai culturnépek nem fognak vádolni, hogy részesei voltunk a bűnöknek s czimborái a bű­nö­söknek, kiknek kielégithetlen pénzszom­ját nemze­tek sinlik, s kiknek nyomdokait a tönkre tett csa­ládok ezrei átka kiséri. Simonyi Ernő : Nem akarok most érdemlege­sen hozzászólani ezen jelentés tartalmához, hanem néhány rövid megjegyzést kénytelen vagyok tenni. Először is meg kell jegyeznem a jelentés c­ímére nézve, hogy én nem fogadom el, hogy ezen jelen­tés az együttes pénz és vasúti bizottságé. Ez a volt vasúti és pénzügyi bizottságnak jelentése, de nem­ a jelenlegieké. Ezt azért vagyok kénytelen con­­statálni, mert magam is a pénzügyi bizottságnak tagja vagyok, de ezen jelentésnek szerkesztésében vagy ezen vizsgálat megejtésében semmiképen részt nem vettem, mert t. ház egy határozata kizárta a pénzügyi bizottság újabban beválasztott tagjait és meghagyta azokat, a­kik előbb ezen kér­déssel foglalkoztak. Ami magát a jelentést illeti, én nem lehetek egy véleményben sem az igen­t. előadó úrral, sem Somsich Pál kép­viselő úrral akik azt kimerí­­tőnek tekintik. Én részemről sem kielégítőnek, sem kimerítőnek m m tekinthetem. Igaz, hogy ők históriáikig előadják eléggé hiányosan azt is, de előadják az ügy állását, azután bizonyos fő momen­tumokra kérdéseket tesznek fel. De mi történik. Egyetlen egy kérdést sem fejtenek m­eg világosan, hanem azt mondják : Az első kérdés : „meg volt a keleti vasútnál a kiépítéshez megkívántató dota­­tió ? A bizottság azon adatok után, melyek a tár­gyalás hosszú folyama alatt előtte felmerültek, azon meggyőződésre jutott, hogy ezen kérdésre a választ csupán ez adatokra támaszkodva kielégítő­­leg megadni nem lehet.“ Ez az első kérdés meg­fejtése. A második kérdésre nézve hogy „elfogadható­kig történt-e a papírok értékesítése? a bizottság az elmondottak után azon nézetben van, hogy ezen kérdésre csak akkor lehetne teljes meggyőződés­sel válaszolnia, ha tudva lenne azon egész összeg, mely az értékesített papírokból tényleg befolyt stb. szóval most nem lehet. A harmadik kérdésre nézve szintén azt mond­ja : „ennek végére járni szükséges lenne, de a bi­zottságok nem képesek végére járni.“ Ezen jelen­tést tehát én sem kielégítőnek, sem kimerítőnek nem tekinthetem és midőn nem vagyok egy átalá­­ban ellenére annak, hogy a benyújtott indítvány el­fogadtassák, csupán azon világos kijelentéssel fo­gadom el, hogy ez által a kérdésnek semmi tekin­tetben sem lesz prod­ukálva, hogy a felelősség mindenki részére és minden oldalról fentartassék és a jövő törvényhozási intézkedés egészen sértet­lenül, érintetlenül hagyassák. Igen természetes, hogy a jelen keretben ezen kérdést érdemileg tárgyalni nem lehet, de hogy átadassák a kormánynak azon utasítással, hogy a jövő törvényhozásnak jelentését beterjes­sze, az ellen nincs kifogásom, hanem csak mint mondom világosan kívánom kimondatni, hogy azáltal, hogy a jelentés a kormánynak átadatik, semmi tekintet­­ben ne értessék az, mintha a kép. ház ezen jelen­tést elfogadta, jóvá­hagyta, vagy magáévá tette volna, vagy mintha ezen ügyben bármi tekintetben intézkedett volna. Ezt a jövő törvényhozásnak lesz feladata tenni és annál inkább óvatosan eljárni, mert mint volt kiemelve a miniszterek által is Ma­gyarország hitele semmi által sem szenvedett többet, mint ezen szerencsétlen vasúti kérdés által. Hogy tehát ez re­ndeztessék és a képviselőház méltóságá­hoz, az igazsághoz képest remibe hozassék, azt az ország hitelének,az ország magas hivatásának érde­ke követeli. Én tehát mondom, elfogadom az indít­ványt, hanem azon értelemben, melyet előadtam. Péchy T. köziek, miniszter oda nyilatkozik, hogy felfogása szerint nem annyira ezen jelentés, mint inkább az ügy adatik át a kormánynak, to­vábbi intézkedések megtétele végett s a­mennyi­ben így fogja fel ez indítványt, azon észrevételt te­szi, hogy itt az áll, hogy a kormány az iratoknak és jelentésnek alapján a szükséghez képest és sa­ját hatásköréhez tartozó intézkedéseket azonnal megtegye. — Ezen „azonnal“ szót ő úgy érti, hogy nem a mint kezébe kerül a kormánynak az ügy, — rögtön tegyen intézkedést, hanem hogy azt részle­tesen tanulmányozva, a szükséghez képest tegye meg az intézkedést, a­mennyiben azok nem tör­vényhozási, hanem más útra tartoznának. — És minthogy így fogja fel a határozati javaslatot, el is fogadja azt. — A ház elfogadja Somssich indít­ványát. Következik a naszódvidéki erdők ügye. Papp L előadó ismerteti a jelentést s előadja azon határozati javaslatot, hogy az egész ügy adas­­sék ki a minisztériumnak azon utasítással, hogy ezen szerződést és mindent, a­mi ahhoz tartozik a jövő országgyűlés kezdetén alkotmányos tárgyalás végett a háznak beterjessze. Ha a ház ezen hatá­rozati javaslatot elfogadja,akkor a részletekbe nem bocsátkozik. Ellenben ha tárgyalni kívánja fen­tartja magának a jogot, hogy mint előadó a tár­gyalás végén nézeteit előadhassa. Kéri az indítvány elfogadását. Széli K p. ü. miniszter, bár lényegileg telje­sen egyetért a javaslattal, mert a bizottság hatá­rozati javaslatának is csak az a lényege, hogy adas­sák ki az ügy a minisztériumnak,magát a határozati javaslatot, úgy a­mint van, nem tartja elfogadha­tónak, mert a jelentése complicált kérdésre vilá­got vett ugyan, de ez még nem elég arra, hogy minden irányban az illető okiratok scrupulosus és alapos megvizsgálása nélkül individualiter minden­kinek, és így különösen a kormánynak, mely ezen kérdést átöröklötte, igazi és pozitív meggyőződést szerezzen a kérdés minden részleteire nézve. Kéri tehát, hogy a ház határozza el, hogy a naszódvidéki ügyre vonatkozó összes iratok kiadatnak a minisz­tériumnak a jövő országgyűlésen teendő véleményes jelentéstétel végett. Lázár Á. ha a pénzügyminiszter határozat javaslatával oda czéloz, hogy épen úgy miként az­ előadó által előterjesztett bizottsági vélemény ha­tározottan kifejeztetni óhajtotta, hogy a bizottság a minisztériumot oda véli utasítandónak: „hogy ezen szerződést alkotmányos tárgyalás és esetleg beczikkelyezés végett a törvényhozás elé terjes­­­sze“, csatlakozik hozzá, ha nem ily értelemben, ak­kor sokkal határozottabb és lényegileg sokkal megnyugtatóbb lévén a bizottság által beadott ha­tározati javaslat, azt pártolja. Széli K. pénzügyminiszter megjegyzi, hogy arról nincs szó, miként értelmezte ő a bizottság javaslatát, mert ő más határozat hozatalát java­solja, hogy t­­i a ház a kérdésnek magának praeccu­­pálása nélkül, minden motivátió nélkül uta­ltsa azt a kormányhoz, hogy a kérdés felett ne egy hal­dokló országgyűlés határozzon úgy , mint egy fon­tos kérdés felett határozni kell. Simonyi Ernő tökéletesen megelégszik azzal, ha a jelentés áttétetik a jövő országgyűlésre a­nél­kül, hogy bármi tekintetben a dolognak praejudi­­cálva legyen, úgy hogy adassák ki a kormánynak és hogy a kormány jelentést tegyen. Elfogadja az in­dítványt. — Horváth Gy. csatlakozik a pénzügymi­niszter határozati javaslatához. — A ház elfogadja a p. v. miniszter javaslatát. A napirend letárgyalva lévén, Miletics Szve­­tozár nyilatkozik a miniszter által interpellatiójára adott válaszra s egész terjedelmében nem nézhet­vén át a választ annak csak elvi állítására szorít­kozik. Nem helyesli a miniszter azon közjogi theo­­riáját, mely szerint a kormány hatáskörében állana törvény hiányában a közjogi, vagyis társadalmi vi­szonyokat, vagy más fontos ügyeket rendeletekkel pótolni. Ha ez így volna, akkor a kormánynak e­zébe juthatna, hogy ily módon az egész alkot­mányt felforgassa. A miniszter azon nyilatkozata ellenében, — melyben tagadja, hogy a nemzetiségeknek valami politikai jellege vagy fontossága volna, azt állítja, hogy a nemzetiségeknek törvény szerint is van po­litikai fontossága. Mert ugyanazon törvény, mely azt állapítja meg, hogy Magyarország polgárainak egysége, magyar nemzetnek neveztessék, a nem­zetiségeknek is jogokat biztosít, és pedig politikai értelemben is, annyiban, a­mennyiben az államori­ganismusban a nemzetiségi nyelveknek, sőt a hi­vatalnokok alkalmazása tekintetéből, ha nem is elégít ki, fontosságot tulajdonít. Azután így foly­tatja beszédét: „A szerbek nem félnek a magyar Jupiter tonans fenyegetésétől, mert histen már alias viderunt ventos, aliasque procellas. (Derült­ség.) Addig, míg a törvényes út előttünk nyitva van, küzdeni fogunk, ha pedig a törvényes eszkö­zök közigazgatásilag vagy a bíróságok szembetűnő részrehajlása által meg fognak tőlünk vonatni, ak­kor nekünk sem lesz dísztelen úgy tűrni, valamint nem volt dísztelen a magyarokra nézve sem a ve­szély éveiben. Végül élénk derültség közt kinyilatkoztatja, hogy a miniszter válaszát tudomásul nem veheti. Tisza K. belügyminiszter csak azt jegyzi meg válaszul, hogy az ő fenyegetésétől legalább a szerbeknek nincs mit félniük és Magyarország egyetlen egy nem m­agyar ajkú nemzetiségének sincs oka félnie. Ő nem fenyegette soha nem fenyegette most sem egyiket sem, sőt azt gondol­ja, hogy ép azáltal adja legbiztosabb jelét annak, hogy azt óhajtja hogy Magyarország minden ajkú lakosai ez ország kebelében magukat megelégedet­teknek érezhessék, ha igyekszik hatásköréhez ké­pest nem fenyegetni azokat sem, hanem — vala­hányszor okot adnak arra — sújtani azokat, kik a nemzetiségektől ezen nyugalmat, ezen megelége­dést elvenni, kik a viszonyt olyanná tenni igyekez­nek, hogy a közös haza kebelén a közös megelége­dés lehetővé ne váljék. (Átalános hosszasan tartó zajos tetszésnyilvánítások.) A ház tudomásul veszi a választ s ezzel a na­pirend kimeríttetvén, elnök bejelenti Simonfi Kálmán képviselőnek katasteri kerületi felügyelővé történt kineveztetése folytán beadott lemondását s végül tudatja a házzal, hogy a legközelebbi ülés akkor fog tartatni, —hihetőleg hétfőn 10 órakor midőn a törvényjavaslatok, melyek a király szente­sítése alá vannak terjesztve, le fognak érkezni, és itt kihirdetendők lesznek. — Ezzel a nyílt ülés 1 óra 15 perczkor véget érvén, következett a zárt ülés. Külföld. A szerb nyugtalanságok, melyeket mint tegnap említettük, az osztrák és magyar ural­kodó találkozása Nikita montenegrói fejedelemmel okozott, — azon eshetőséggel is foglalkoznak, hogy Ausztria az orosz szövetség megnyerésén fáradozik s Oroszország kés/, bizonyos kompensatiók fejében átenged­i a szerb tartományokat Ausztriának, mely esetben aztán a dél-szláv tartományok sulypontja Belgárdból Zágrábba helyeztetnék át, mi által Ausztria bizonyos ellensúlyt nyerne M­agyarország­­gal szemben is.­­ Belgrádban ke­zélik továbbá, hogy Marino­vich volt miniszterelnök titkos küldetésben Sz. Pétervárba küldetett, hol őt a c­ár Németországba utazása előtt fogadta. A volt pre­mier feladata volt mindenek előtt bizonyosságot szerezni az iránt, vajjon oro­z udvari körökben csakugyan jó szemmel látnák-e, ha Nikita venné ke­zébe az uralmat az összes délszlávok fölött, továbbá, hogy lehet­ne-e Oroszország támogatására számí­tani egy Törökországgal beállható konfliktus eseté­ben. — A­­z ár az első pontra azt vála­szolta, hogy szerfölött kellemetlenül hatnak reá a Szerbiában folyó villongások; váljon Nikita lesz-e valaha az összes délszlávok uralkodója, az oly kér­dés, melyet csak akkor lehet vitatni, ha az illető néptörzsek teljesen kilépnek a török államkötelék­­ből, különben is az ily kérdéseket nem egyedül Oroszország, de Ausztria és Németországgal közö­sen dönti el. Törökország szétzüllése nem siettet­hető, de gát sem gördítendő elő, mihelyt az meg­indul. A franczia közhatalmak viszo­nyára vonatkozólag Dufaure igazságügyminiszter eme a javaslatot terjesztette f. hó 18-án a nemzet­gyűlés elé . 1) A senatus és képv. ház minden évben összeülnek, január második kedden, a köztársasági elnök előleges felhívására. A két kamara legalább öt hóig ülésezik egy évben. Mind­kettőnek ülés­szaka egy időben kezdődik és ér véget. 2) A köz­társaság elnöke zárja be az ülésszakot. Joga van rendkívüli ülésekre is összehívni a kamarákat. Kö­teles egybehívni, ha ezt mind­két kamara összes tagjainak felénél eg­gyel többen kívánják. Az el­napolás azonban egy hónál hosszabb időre nem ter­jedhet és egy ülésszakban kétszernél többször nem fordulhat elő. 3) A rendes ülésszakon kívül egyik kamara sem ülésezhet, és ülésezése ily esetben jogtalan és érvénytelen, kivéve, ha a senatus, mint bírósági kamara ül össze és ekkor csak bíráskodási functiókat végezhet. 4) A senatus és a képviselőház ülései nyilvánosak. Azonban bármely kamara az elnök, vagy 10 tag kéré­sére titkos bizottsággá alakulhat. Ekkor abso­lut többséggel határoz a felett, hogy az illető kér­désben újra nyilvános ülés tartassék-e vagy sem. 5) A köztársasági elnök a kamarákkal üzenet által érintkezik, melyet a szószékről egy miniszter olvas föl. — A miniszterek mindkét kamarába bejárhat­nak és kihallgatandók, mikor ezt kívánják. A köz­­társasági elnök rendeletére valamely törvényja­vaslat tárgyalásakor egy kijelölt b­itos által is tá-

Next