Egyetértés és Magyar Ujság, 1875. november (1. évfolyam, 180-203. szám)

1875-11-19 / 194. szám

194. szám* IX. évfolyam. Előfizetési díj: Vidékre pontan vagy hely­­ben hirhot hordva egy évre .... 20. — FélévTM..............10.— Negyedévre. . . 5. __ Egy hóra . . . l.go Egy »rám Q krajo/.ár. Hirdetési díj: » hasábos petitaor egyesért hirdetése 12 kr. többször 10 kr. Bélyegdíj minden irdet­ésért külön 80 kr. Nyilttér: öt hasábos 80 krajczár. Péntek, 1875. november 19. Szerkesztői Iroda: Budapestes IV. megyeháztér 9. sz. hova a lap szellemi részét illető minden közlemény küldendő. — A küldemé­nyek csak bérmentesen fo­gadtatnak el, Kéziratok csak rend­kívüli esetben küldetnek vissza. Kiadó­ Hivatal: Budapest, IV., Megyeház­tér 9. sz. Vodiáner F. nyomdájában Előfizetési feltételek az „EGYETÉRTÉS és MAGYAR UJSÁG“-ra. Az előfizetési pénzek s utalványok az „Egyetértés és Magyar Újság“ kiadóhivata­lának Vodiáner nyomda, megyeháztér 9. szám alatt küldendők. Évnegyedre...................................5 frt. — kr. Félévre........................................10 frt. — kr. Egy bért...........................................1 frt. 80 kr. Az uj megye. ív. A régi megyei rendszernek egyik fő­di­s­z­e, a közigazgatási vezetés garancziája s őre, a megye végrehajtó közegeinek közvetlen feje, az alispán, teljesen decomponáltatik ez uj intézményben. Én nem tudom felfogni Tisza Kálmán intenzióit, hacsak egyenesen e megyei disz és kincsnek megsemmisítését nem czélozza, hogy miért kellett az alispáni állás ekkénti degradálását terveznie, mely állás, megyei köz­­igazgatásunk történetében kiérdemelte azon dicséretet, melyet Macchiavelli a római con­­sulok választásáról mond, hogy alig van nehány eset századokon át, melyben a választást szán­­niok kellett volna az illetőknek. Tisza Kálmán institutiója nem csak a megyét teszi szögre (mint elvével bánt el) ha­nem az alispánt megfosztja attól a mi volt, s teszi azzá, a­mi az adófelügyelő, árvaszéki el­nök, távirdafőnök stb., alantas közeggé, mint ilyet beolvasztja a távirdafőnökkel egyen­jogúságba, a közigazgatási bizottságba, mely intéző, ellenőrző, első s másodfok­ban határozó s fegyelmi bíróság, tulaj­donképen mindazonáltal, egy képtelen tes­tület, melynek feje a főispán. A megyei intézmény szerint a közigaz­gatás intézése a megye egyeteme kezében van, a végrehajtás vezetése az alispánt illette, s ezért felelős volt. Hol van a tervezetben a felelősség megfogható teste? Azon ellen­őrzésben, melyet együttes ülésben a tiszti ügyész, az adófelügyelő ellen, ez viszont a töb­biek ellen s így tovább gyakorolni hivatva van. Aztán nem illusio ez? Azt mondja Tisza Kálmán, hogy a fe­gyelmi s felebbezési hatóságot szintén módo­sította s a közigazgatási bizottság kezébe tette le, mert a megye kezében abnormissá lett az úgy, hogy a közgyűlésekben gyakran csak tisztviselők döntöttek tiszttársuk vagy azok eljárása felett. A közigazgatási bizottság áll 11 hivatalt viselőből s 10 független tagból. — Difficile saturam non scribere. Hát itt ki dönt, nem áll többséget tevő hivatalnokok ? Mert az, hogy 6 állami, s 5 megyei hivatalnok — az mindegy. 11 hivatalnok áll szemben 10 füg­getlen taggal, midőn fegyelmi vagy felebbe­zési ügyekben kell határozni. Legszebb az, hogy még önmaguk felett is bíráskodnak a ta­gok valóságos convent módra. És miután egyik a másik felett bíráskodhatik, propter bonum pacis, fegyelmi ügyekben is, a közigazgatás hátrányára nem annyira convent lesz lesz ez, hanem egymást igen jól megértő cli­que, mely érti és érzi, hogy a­mit nem kívánsz magadnak, ne tedd a tiszttársadnak. És ez a sajátság az intézmény természetében fekszik, épen úgy, mint a tagok emberi tulajdonsá­gában. Összegezzük már most elmondott észrevé­teleinket. A közigazgatási bizottság, a közigazgatás összhangzatos intézését nem eredményezi azon abnormitásnál fogva, mely a heterogén elemeknek ekkénti összealkotásából termé­szetszerűleg következik. Hanem az egyes köz­­igazgatási ágak kezelőinek, ekként közigazga­tási vezetés s ellenőrzés czímen leendő testü­letté alkotása eredményezni fogja épen a köz­­igazgatás ciique szerű monopolizálását, melyet senki nem ellenőrizhet többé, sem a megye egyeteme, sem a közgyűlések nyilvánosságának nagy befolyása. Hogy a közigazgatás biztos­sága, mennyire éretik el a heterogen elemek egymást intéző befolyásával, magyarázni sem szükséges, e felett csak egy kissé gondol­kodni kell. Mily aberratió létezik azon hitben, hogy ezen heterogen elemek mixtum kompositumá­­ban, melyet közigazgatási bizottságnak nevez­nek, a kinevezett tisztviselők a választottakat,­­ ezek viszont amazokat, mindkettőt pedig a független bizottsági tagok ellenőrzik, mondani sem kell. Olyan forma jámbor számítgatás lesz ez, milyet az egyszeri leány tett a tojással: „eladom a tojást, veszek rajta csirkét, ennek az árán malaczot, annak az árán ismét bor­­nyut“ . . . puff, megbotlik, összetört a tojás, s vége az illusiónak. Valóban, gyermekes, naiv okoskodás az, a­mi az indokolás 3-ik pontjában erre nézve foglaltatik. A kezelés, az ügymenet s az em­beri természet milyenségének, vajmi kevés is­merete látszik ki ebből. És hogy a közigazgatási teendők dec­en­­trális ad­ója, a központi kormányzat teendőinek apasztása s ez­által olcsóbbá tétele éretnék el ez intézmény által, ezt határozottan tagadjuk. Tessék átolvasni a közigazgatási bizottság kö­réhez utalt teendőket, s nekünk mindenki iga­zat fog adni. Utaltatnak ide teendők, melyek most részint a megye bizottsága, részint az alispán által intéztetnek el jobban s gyorsabban. Még ezek is úgy, hogy minden ágazatban a minisztériumhoz hagyatnak fel a fele­­bezések. Egy közigazgatási ágnál látszik a hatáskör, szélesbitetnek, s ez az adóügy. Itt sem törté­nik semmi, a­mi a decentrális ad­ó elvének megfelelne, s így a­mi a központi kormányzat teendőit apasztaná határozottan, s egyszers­mind olcsóbbá tenné azt. A­mi az adóügynél változás történik, az, hogy az adó kivetés, kü­­lönválasztatik a beszedés processusától; p. n. igazgatóságok decentralizáltatnak rész­­­ben adófelügyelőkké; intézkedések s felebbe­­zések némely ágban utaltatnak ugyan a köz­­igazgatási bizottsághoz, de minden pontnál fen­­tartva egyik vagy másik fél felebbezési jogát a minisztériumhoz. Ha a minisztériumhoz minden pontnál történhetik felebbezés, kell hogy ott e felebbezések elintézésére közegek is áll­janak készen, — s így miképen történhet­nek itt a központi kormányzat olcsóbbá tétele, megfogni nem vagyunk képesek véges elménk­kel. Ugyan jelölje meg nekünk valaki azt a valamit, a­mi a központi kormányzattól decen­­tralizáltatik ide. A katonai elbocsátás, vagy nősülési ügy az ? Hiszen ezek még nehézkeseb­bekké tétetnek, mint eddig voltak, — s több munkával fognak végeztetni mint eddig, s ma­radt a végleges intézkedés joga a miniszté­riumnál. Hol itt a decentrálisád­ó ? hol a kor­mányzat olcsóbbá tétele? És tessék most ezen apparátusnak, sok felesleggel bíbelődő s a ke­zelési hivatalokat csak szaporító munkarendjét megtekinteni,mindenki meg fog győződni, hogy míg a központi kormányzat költsége marad, a közigazgatás költsége a megyékben határozot­tan növekedni fog. Növekedni fog különösen az adófelügyelők s a közigazgatási bizottság in­tézményének behozatalával, még­pedig teteme­sen. És eben még az a vigasztalás sem marad fel, hogy a közigazgatás gyorssá, biztossá és összhangzatossá tétetett, sőt ellenkezőleg fog történni minden. Hogy micsoda összhangzatosság lehet a közigazgatási bizottság igazgató működésében, midőn az igazgatók s az igazgatandók egy sze­mélyből állanak — már erről szólottunk. De még más oldalról is kell valamit mondanunk, miután a tervezet indokolása nagy súlyt he­lyez a reménylett összhangzatosságra. Azt mondja az indokolás, hogy a megye közgyűlésében, a közigazgatási ügyek intézé­sére, nem lehet meg az összhang, az egyön­tetűség stb. Lehet, e felett most nem vitatko­zunk. E sorok írója részletesen fejtegette egy ízben e kérdést, s ennek okát részben a sok összhangtalan miniszteri rendeletekben is találta. Egyszer így intézkedik a miniszter, máskor amúgy. Kell példa reá ? Sokat mond­hatunk. Egyébiránt ezen egyöntetűségre még az ugyanazon egy személyekből álló felsőbb bírósági tanácsból is gyönyörű példákat hoz­hatunk fel. Ezt legjobban tudják az ügyvédek. Baj lesz ez. De hogy e bajt nem hárítja el a közigazgatási bizottság, az már bizonyos. A közigazgatás vezetésének egyöntetűsége nincs biztosítva először a sok heterogén kézben, de másodszor, minden évben változnak a tagok, s minden uj tag saját ideával is bír, melyet érvényesíthet is. Az egyöntetűségnek hol van itt a biztos talaja? Nagy argumentumnak látszik az indoko­lásban a tervezet mellett az, a­mi ismételve is hangsúlyoztatik, hogy oly teendők vonatnak, az­az decentralizáltatnak e bizottság körébe, melyek eddig kívül állottak a megye intézke­dési jogkörén. Például posta-, távirda vasút­­ügy s az adóügy. Sokan észre sem veszik talán, hogy ennek fejében pedig a megye jogkörét semmisiti meg a közmunká s rendőr ügyben. A megyei mérnököt már­is kasszálja, s teendőit utalja az államépitészeti hivatalnokhoz. Azt mondjuk erre: Ignotos fallit, notis est derisui. Feltéve, de meg nem engedve, hogy elfo­gadhatnék a közigazgatási bizottság tervezetét „önkormányzati institutiónak“ — azt kérdjük, mit kapott meg ezen ügyekből a közigazgatási bizottság ? Ezen ügyek közegei, teljesen kine­vezett miniszteri hivatalnokok, kik a minisz­tertől függnek, in ultima instantia, minden esetben. Hogy bírálhatja, és szükség esetében felírhat a miniszterhez — ezt eddig is gyako­rolták a megyék. Az adóügy feje az adófel­ügyelő, ki a miniszternek felelős. Szerepe a közigazgatási bizottságban oly p­r­a­e­p­o­t­e­n­s, hogy illusoriussá teszi még azt a szerény jog­kört is, melyet a tervezet e bizottságnak, az adóügyi appelláták, s netán egyéb intézkedé­sekre nézve fentart. Hogy mi a jogköre a posta s távirda ügyben, ezt még most sem tudjuk tulajdonképen, mert ezt a tervezet fenhagyja egy külön miniszteri rendeletnek. Tehát még várjunk mi lesz belőle. Hát a bíróságok administrációjának ellen­őrzési joga nem haladás ? Kérdik talán. Oly félrendszabály foglaltatik ez irányban, hogy pejor medicina morbo. Egyet nem bírunk se­hogy sem megérteni a tervezet ide vonatkozó részében. A királyi ügyészt tagjává teszi a bi­zottságnak,­­ mint a börtönügy főnökét. A törvényszéki elnökről, a bírósági adminis­­tráció f­ő­n­ö­k­é­r­ő­l szó sincs. Hogy micsoda összhangzat van itt a tervező eszméiben, csak ő tudja. Úgy látjuk, hogy a törvényszéki elnök épen úgy decomponáltatik e kihagyás által, mint az alispán decomponáltatik eddigi méltó­ságáról — a betétei által. Ha a tervezet e ré­sze így állana meg, a­hogy most van , senki sem fogja tudni,hogy kinek s minek jogköre meddig terjed; a bíróságok administratiójának főnöke kicsoda, ki az ura, a decomponált tör­vényszéki elnök-e, vagy az ellenőrzéssel meg­bízott közigazgatási bizottság, melyben minden szakközeg részes, és az, csak a bíróságok ad­­ministratiója van bitangságra kárhoztatva.­­ Különben ez is beválik azon összhangba, mely­nek disharmóniája már­is gyönyörrel árasztja el a botrány­kedvelők csiklandós füleit. Szederkényi Nándor: A függetlenségi kör ma pénteken d. u. 4 óra­kor értekezletet tart. Országgyűlés­­ i. A képviselőh­áz mai ülésében befejeztetett a költségvetés feletti átalános vita. Szólották: Széll Kálmán pénzügyminiszter és Helfy Ignácz mint a különvélemény adója. A két szónok beszéde betöltötte az egész ülést. Széll Kálmán pénzügyminiszter mintegy harmadfél óráig beszélt s beszédének legnagyobb része polémia volt a baloldal és jobboldali ellenzék ellen. Bámulatos az a bőbeszédűség, az a szó­­szaporítás, mit a pénzügyminiszternél tapasz­talunk. Ha az üres szólásformákat, ismétlése­ket, szükségtelen körülírásokat levonjuk beszédből, alig marad valami. És reánk nem a képes Széll Kálmán pénzügyminiszter úr be­széde a legkisebb meggyőző erővel sem hatni. Üres kongás az egész beszéd, melynek nincs teste, veleje. Mint a pénzügyi bizottság elő­adója éveken keresztül épen ily nagy hangon védett­e mindig valamennyi költségvetést.Eddigi működése elegendő volt megérlelni bennünk a meggyőződést, miszerint Széll Kálmán úr nem bír a financziák terén sem magasabb látkörrel, sem mélyreható reformáló eszmékkel, sem, ami minden államférfinak nélkülözhetlen tulajdona, mert különben nem nevezhető államférfinak, a jövőbe való előrelátással. Tessék elolvasni a múltban tartott beszédeit, mily ragyogó szí­nekben tüntette ő elő folyton az ország anyagi helyzetét. Ő volt az utolsó, aki öntudatra jutott az ország roppantul megrongált finan­­cziáit illetőleg. Azért nagyon csekély fontossá­got tulajdoníthatunk beszédének, mel­lyel az ország anyagi helyzetének jövőjét iparkodik elénk rajzolni. Széll Kálmán után H­e­l­fy Ignácz beszélt s bár beszédében az elnök úr indokolatlan fel­szólalásai által zavartatott, nagyon találó meg­jegyzéseket tett úgy Tisza Kálmán úr érzé­­kenyk­edéseire, mint a pénzügyminiszter úr kevés logikával rendelkező czáfolataira. Helfy Ignácz igen sikerült beszédét adjuk egész terjedel­mében. .. A képviselőház ülése november 18-án. Elnök: Ghyczy Kálmán.­­ Jegyzők: Wächter Frigyes, Molnár és Orbán Balázs. — A kormány teljes számban van jelen. Az ülés 10 órakor megnyittatván a múlt ülés j könyve hitelesíttetik. N­a­p­i­r­e­n­d­e­n van az 1876-ki államköltség­vetés átalános tárgyalásának folytatása. Széll Kálmán pénzügyminiszter csak a főb­bekre kíván reflektálni a költségvetés ellen a tár­gyalás folyamában felhozott érvek közöl, melyek szerinte főleg három szempontból eredtek.­­ E há­rom szempont elseje, a megtakarítások elégtelen­sége , másodika az, hogy azok ítélete szerint, kik a költségvetés bevételi részét vették bírálat és boncz­­kés alá, e bevételek nem feküsznek biztos hasison; a harmadik az, hogy ellenzik a hiány részben való fedezésének adófelemelés általi módját.­­ A­mi az első szempontot illeti, körülbelül két irányban re­­summálható az, mi e tekintetben támadásképen felhozatott. Felhozták, hogy a kormány nem ment el a megtakarítások terén a kellő határig; má­sok a tett megtakarításokat apróknak találták s más nagyszabású és rendszerváltoztatással járó megtakarításokat követeltek. A­mi az első szempontot illeti, igen relatív fogalom, úgymond, az a megtakarítás. A­ki csak a költségvetésbe beletekint, s egyszerűen nézi azon nagy sommákat, melyekből kiadási rovataink leg­nagyobb része áll, az igen könnyen mondhatja, hogy mi ahhoz a 200 milliós budgethez képest 8 millió megtakarítás? A­ki azonban közelebbről vizsgálja a dolgot, máskép fog ítélni; és már azon körülmény is, hogy az én igen t. ellenfeleim ezen a téren, a vita folyamán nem igen nagy dolgokat mutattak ki, azon álláspont mellett szól, melyet én jeleztem, midőn költségvetésemet beterjesztettem, hogy t. i. ezen megtakarítások elérték az ez idő szerint elérhető megtakarítások legszélsőbb ha­tárát. Nem hitte, úgymond, különösen, hogy midőn kimutat 81­, milliónyi megtakarítást a budgetben, de bevallja, hogy van egy ág és ez a köz­művelődés, ahol nem akar megtakarítani sem­mit, hogy váddal fog találkozni a házban, vád­dal, hogy a közművelődés terén is miért nem en­gedte veres plajbászt jobban működni. Ő azt hitte, hogy midőn anélkül lehet 81­­ milliót megta­karítani, ez nem érdemel megrovást, hanem érde­mel talán helyeslést. Az erdészeti s bányászati kiadásoknál na­gyobb megtakarítások lehetetlenek, miután ama­zok 9.600,000 forintról 4.200,000 forintra eme­tekt 14 millióról 10-re szállitattak alá.­­ A bá­nyáknál tehát további megszorítás csak úgy le­het, ha egyes bányákkal egészen felhagyunk. Ezen felhagyással pedig nagyon óvatosan kell bánni. Könnyen lehet azt decretálni, de hogy akkor, mikor­i eladásra készítjük a bányákat, hogy azokat az el­­j­adás előestéjén becsukjuk, nem is tekintve azon­­ egyéb okokat, melyek nagyon figyelembe veendők, s azt ő igen megfontolandó dolognak tekinti. És mindössze is egyetlen egy bányánk van, mert a­­ többit csak nem akarjuk becsukni, mert ezek kö­­­­zép esztendőben meghozzák a jövedelmet, dehogy ; nem hoztak 1874-ben, arról nem lehet tenni, mert­­ nem hoztak az egész világban sehol 1873-ban és­­ 1874-ben az üzleti nagy pangás következtében. A különvélemény által megtakarítani javasolt j­ó/«-fél mii. megtakarítást illetőleg oda nyilatkozik,­­ hogy e megtakarítások állanak tökéletes elejtéséből­­ és nem fokozatos megtakarításából a lótenyésztési­­ intézetek, e nagyfontosságú nemzetgazdászati pro­ducts ágának, s föllépnek az illetők, úgymond e javaslatokkal akkor, a midőn ama padokról csak legközelebbről is hallottuk a panaszt, hogy nem te­szünk semmit az adóképesség emelésére. (Igaz­ a középen.) Állanak e megtakarítások az egyházak segélyezésére felvett összegek megvonásából, mi­­­­ket hogy meg lehessen vonni, tekintve az itt fen­­n forgó culturális, közmivelődési és politikai szem­­l­pontokat, azt ezen ház bölcs megbirálata alá bo­csátom. Állanak ipari czélokra, gazdasági czélokra felvett összegek tökéletes törléséből s decretálásá­­ból annak, hogy Magyarországon minden fegyencz keressen minden nap telet nyarat összevéve átlag 10 krajczárt, s az ekként befolyó 400,000 forintnyi összegnek a költségvetésbe való felvételéből. Felhozza még a különvélemény ellen, hogy az számos megtakarítást sorol fel a kormányzás minden terén, de sehol egy szóval sem indokolja a a tett törléseket. Az illetők, úgymond, nem tartot­ták szükségesnek tőle megtudakolni, hogy javasla­taik keresztülvitele esetében jól áll-e az eredmé­nyért, a dohánycsempészet nem fog-e fokozódni, ha 700 financzért eldekretálnak ? Azt mondják, osztassák az ország 12 kerületre, legyen annyi biz­tos helyett ennyi, és annyi vigyázó helyett ennyi. De hogy miként lesz ez kivihető, arról ő egy betűt nem olvasott, egy hangot nem hallott. Ily kritika nem komoly kritika. Azon képviselők, kik ezzel állnak elő, mint különvélemén­nyel, nem várhatják meg, úgymond, hogy ő a maga részéről a különvé­lemény elleni védekezés czéljából komolyan szóba álljon velük. A megtakarítást illetőleg felemlíti, hogy 1873-ban még úgy állott a mi budgetünk, hogy azon kiadások, mely kiadások a megtakarítás terét képezik, tudniillik a nem fix kiadások kitettek 110 millió forintot, midőn a rendkívüliek ugyanakkor kitettek 43 millió forintot, akkor az idén kitesznek ezen kiadások 88 millió forintot a rendesben, tehát egész 22 millió forinttal kisebb összeget mint 1873-ban kitettek és a rendkívüliek 20—23 mil­liót tesznek ki, tehát kevesebbet 20 millióval, pe­dig a rendkívüliekhez hozzá­jött a catasteri mun­kálatra szükséges kiadás, a 3 millió forint ga­­rantia többlet. Ez azt teszi, hogy már ezen költ­ségvetésben az államháztartás akkop lesz fentart­­ható, hogy 43 millió írttal fogunk kevesebbet ki­adni, mint kiadtunk csak két évvel ezelőtt. A­mi a második szempontot, a fedezési téte­lek magas előirányzását illeti, oda nyilatkozik a miniszter, hogy ő sohasem állította azt, hogy ez a fedezet, úgy a mint fel van állítva, olyan, a­mely minden körülmények közt, tehát a legroszabb esz­tendőben is positive be fog jönni az utolsó fillérig. Ezt nem állította. Ő csak azt állította, hogy ő a költségvetés fedezeti részében 1875-h­ez képest nyolcz egész millió forinttal kevesebbet irányzott elő s ezt számokkal ki tudná mutatni, de nem akarja a házat ezzel untatni. Az adóbehajtást illetőleg megjegyzi, hogy ő azt hiszi, miszerint az adózók túlterheltetése nél­kül alaposan felvehető 4 millió adóhátralék törlesz­tése, ha a ház figyelemre méltatja a következő mo­tívumokat. Ha az adózó annak idejében megtudja rendesen, szabályszerűen, minden későbbi rexák elkerülése mellett az év elején, hogy mit kell fizet­nie, az rendesebben fogja befizetni adóját, mert tudja, mihez tartsa magát, mert tudja, hogy ezt és ezt le kell rónia és nem jó adóintés egy váratlan pillanatban az év közepén, vagy végén, továbbá, hogy ha ő a behajtási organizmust úgy tudja átvál­toztatni, a­mint azt az ő törvényjavaslata intendálja, felel róla, hogy Magyarországon az adóbehajtás a dolog természetéhez képest kell, hogy olcsóbb, jobb, az adózóra nézve kíméletesebb és a pénztárra nézve jövedelmezőbb legyen. A központi és községi orgánum hajtván ezután az adót garantiák mellett, — mert ezek elég bő­ven vannak a törvényjavaslatban lerakva — akkor fogja behajtani az adót, mikor az illetők fizetni tudnak; mikor az illető adózókat nem rohanják meg egyszerre négy-öt oldalról közmunka, községi pótlék, törvényhatósági, városi pótlék miatt, hanem felosztják azt az évre akkorra, a­mikor meg­van az illetőnek keresete és jövedelme, akkor azt ál­lítja, hogy pontosabban fognak fizetni az adóképes­ség minden megtámadása nélkül. Zsedényi azon kételkedésére, hogy esetleg nem fog befolyni az előirányzat, oda nyilatkozik a miniszter, hogy ő öntudatával bír annak, miszerint ha az idők nem javulnak, ha az egyensúly megro­molnék s a bevételi tételek némelyikében nem ér­nék el azon összeget, a­mely felvéve van, akkor igyekezni fog ő igenis és igyekezni fog saját tár­­czája körében a minisztérium minden tagja, a bud­getben foglalt megtakarításokon felül is tenni meg­takarításokat. De hogy annyit tudjanak megtakarí­tani, a­mennyit egyelőre a nem látott bevételi hiány tesz, azt nem tudja elvállalni. Ha elvállalhatná, akkor megtette volna magában a költségvetésben. Hiszi, hogy fognak megtakaríthatni valamit. — Kijelenti, hogy a megszavazott összeget maximális összegnek tekinti, melyen innen maradni nemcsak szabad, de ha lehet, kell is. Simonyi Ernő azon szavaira, miszerint cso­dálatos, hogy azon kormány is, mely megbuktatta az előbbi kormányt, mely csak kisebb adófeleme­léssel és új kölcsön nélkül vállalkozott helyreállí­tani az egyensúlyt, most maga proponál adófeleme­lést és kölcsönt is, — megjegyzi a miniszter, hogy ő soha sem hallotta, pedig csak feltehetni róla, hogy figyelemmel kísérte ő is az ő igen­t. hivatalbeli előde pénzügyi politikáját, ismerhetni véli azt, mit tett, mit mondott, mit javasolt. De azt tőle soha sem hallotta, hogy 14 milliónyi adó­felemeléssel, még ha annak idejében meg is lesz szavazva, még ha keresztül vihetővé teszi és gyümölcsözővé az egész évre, minden kölcsön nélkül egyszerre fogja az or­szágot kirántani egy 30 milliónyi defic­itből. Az ellenzék részéről hangoztatott azon érve­lésre, hogy nem adják meg az adóemelést, nem szavazzák meg a költségvetést először azért, mert a deficit nagyobb lesz, mint minőnek a pénzügy­­miniszter a költségvetésben felveszi, másodszor nem szavazzák meg az adóemelést a költségvetést, me­rt az ország azon adót sem bírja meg, a­mel­lyel most sújtva van, annál kevésbé bírja meg az adó­emelést; harmadszor nem adják meg a kért adó­emelést, nem szavazzák meg a budgetet, mert nincsenek eredmények, melyekre mint tényekre, építhetnénk, — megjegyzi, hogy ő e három állítás közül egyiket sem fogadhatja el, egyiknek alapos­ságát sem ismerheti el, mert az imént megje­gyezte, hogy meglehet, valamivel nagyobb lesz a deficit, ámbár állíthatja nem oly nagy mértékben mint a­mennyivel az eddigiek nagyobbak voltak az előirányzotthoz képest.­­ De hát, kérdi, lehet-e ez argumentum arra, hogy megvonjuk azon eszkö­zöket is, a­melyek lehetővé teszik azt, hogy e defic­it kisebbé tétessék ? Ó, úgymond, nem élt soha azon képzeletben, hogy a deficit egy év alatt ki volna küszöbölhető. De nem is kell kiküszöbölni, mert oly költségvetés, mely nem 10, de mondjuk 15 millió deficitet mutat fel, a­melyben azonban benne van 6—7 millió amortisationális összeg, a­mel­lyel kölcsönöket törlesztünk; 6 millió beruházási összeg, a­melyet minden rendezett gazdálkodás mellett is kölcsön­nel lehet fedezni; a­melyben benne van 15 millió­nyi vasúti garancia, ily költségvetés ha 15 milliónyi is a deficit, nem olyan, a­melyről nem állhatna az, hogy le vannak benne rakva államháztartásunk rendezésének alapjai. (Helyeslés a középről). Ezután így folytatja beszédét: Azt mondják te­hát, hogy nem egyéb ez a po­litika, mint az egyenes adóknak erőszakolása a vég­letekig. Hát mink van mi nekünk más — elég­­ baj, hogy így vagyunk, mint termeléssel foglalkozó, iparral és kereskedelemmel nem bíró ország — mint az egyenes adók ? Tessék elhinni, hogy mi nagyon szívesen nyúlnánk más eszközökhöz, érez­zük annak nehézségét első­sorban mi, de a hely­zetet megváltoztatni nem bírjuk. 18­?8-ban lerak­tuk államháztartásunk alapjait a mai alakban nagy költséggel és beruházásokkal, visszaszereztük az ország területi integritását, megalkudtunk a szom­széd társországokkal, ezt helyesen tettük, de ez mind pénzbe került. Századok mulasztásait akar­tuk pótolni és mohón erőnket túlhaladó mérvben akartuk fejleszteni. A mi eszközeink, erőink mér­véhez képest fejlesztettük minden intézményein­ket nagy költséggel, ezt mind megtettük, mind be­rendeztük ekképen és megkötöttünk 300 és annyi millió adósságot és ennek kamatait bevettük a költségvetésbe, mint állandó tételt 23 millió forint­tal, bevettük 15 millióval a vasúti garanciát. Ez már maga tesz 38 millió forintot, és most azt mond­juk, hogy nem bírja meg az ország. Ennek az árát meg kell adni. De most az mondjuk, hogy tettük, de az ország nem bírja elviselni a következéseket, ugyan micsoda ellenmondás ez ? Ugyan mit tet­tünk 68 óta, hogy a felvállalt kötelezettségnek urai legyünk, tettük azt, hogy jövedelmeinket fokoz­tuk volna azon mértékben, a­mint megterheltük ezen országot ? nem tettünk semmit, s hát tettünk e va­lamit a bevételekre ? nem. Meg fogom mondani, mennyivel fokoztuk az adókat, mikor száz meg száz millió kölcsönpénzt befektettünk. 1868-ban redtificáltuk a házadót és a házbéradót egy kicsit emeltük, de nem nagyra; leszállítottuk a sónak árát, eltöröltük a hirlapbélyeget és az erdélyi útvámokat, ezzel tehát nemhogy emeltük volna az adót, de csor­bát ütöttünk a jövedelmen. 1873-ban még­is már megsokaltuk, hogy mi csak költünk, de jövedelem fokozást nem szerzünk, akkor az adóemelés terét megkísértettük, behoztunk egy illeték­törvényt, mely egy millió jövedelmet hozott és egy 4%-os pótadót vetettünk ki. Ez volt az egész, a­mi körül­belől hozott 1 millió 600 ezer irtót. Ennyivel emel­tük az adót 68 óta, míg másfelől megterheltük az országot 15 millió garanciával, 23 millió adós­­sági kamattal és intézményeink eszközölt költsé­gének megkettőzésével, és emeltük 3 negyedfél millió írttal az adót. Igen természetes, hogy most ránk szakadt a helyzet, a­mi elől ki nem térhetünk, a­mit fizetni kell, hogy a minek leraktuk alapját 1868-ban, annak aratjuk most gyümölcseit. Már akkor, midőn azon kötelezettségeket elvállaltuk, mondtuk, hogy az egyenes adók útján, ha más esz­közeink nem lesznek, kötelezettségeink teljesítésé­vel fogunk megbirkózni. És ezen elvállalt kötele­zettségek mellett oly költségvetésben, melyben 123 millió a fix, a­melyből nem lehet lealkudni semmit, ezzel szemben azt mondani, hogy nem bírja az ország az adóemelést, hogy itt nem segít az adóemelés, ezt oly állításnak tartom, a­mel­lyel Magyarország rendezése nem érhető el soha. Egyszerűen az a kérdés arra, és nem más, segít-e más eszköz, teszi-e nélkülözhetővé e keserű poharat ? Olyan operátiókkal, mint a minőre Kál­­lay képviselő úr rá­mutat, a­melyre nagyon helye­sen — dicsérem óvatosságát — megjegyzi, hogy azok nem az ő titkos finansztervei, hanem csak fel­említi azt olyan operatiókkal, mint az államvasutak bérbeadása, az államvasutak eladása és részletes kölcsönök; ilyen operatiókkal elfedni, mesterséges uton lehet egy két évre a defic­itet, de egészséges pénzügyi politikát űzni nem lehet, mert ki fogja ütni a szeg magát a zsákból és meg fogja boszulni magát, hogy csak palliatív eszközökkel segítettünk a bajon. Majd alaptalannak mondja azon felhozott állí­tást, hogy ő nem 8, de 20 millióval több adót kér a múlt évinél. Ő úgymond nem követel többet mint 8 millió adóemelést. Hogy 18 millió egyenes adóval többet irányoz elő, ez onnan van, mert különféle faktorok alapján reméli ezen több bevételt, a ka­­taster rek­tifikatiój­a, a luxus­adó, a szállítási adó után, tehát olyan adózóktól kik e czimen és oly összegben eddig nem adóztak, és követel 4 millió adóhátralékot. Mikor 40 millió adó­hátralékból azt

Next