Élet és Tudomány, 1956. január-június (11. évfolyam, 1-26. szám)

1956-01-04 / 1. szám

I­ 2 Az TUDOMÁNY SZERKESZTŐ BIZOTTSÁGA ÉS SZERKESZTŐSÉGE BOLDOG ,ÚJ ESZTENDŐT KÍVÁN KEDVES OLVASÓINAK KÉRDEZZ-FELELEK Farkas Tibor hadnagy (Budapest) kér­dezi, hogy az űrhajózás megvalósításához okvetlenül szükséges-e elérni a 11,2 km/m­p szökési sebességet, vagy meg­oldható az utazás olyan rakétával is, melyet motorjai ennél kisebb sebességgel, de egész úton hajtanak. Almár Iván csillagász-aspiráns vála­szol : h­­a a gyakorlati lehetőségeket nem vesszük figyelembe, a válasz feltétlenül igen. Elvben elképzelhető ilyen űrhajó is, sőt nagyon valószínű, hogy a távoli jövőben a bolygóközi közlekedést le­bonyolító, atomenergiával hajtott raké­ták motorjai egész úton működni fog­nak. Mégis pillanatnyilag, gazdaságossági okokból ragaszkodnunk kell a régi elkép­zelésekhez, vagyis kívánatos, hogy az űrhajó minél hamarabb, tehát már itt a Föld közelében elérje a szökési sebes­séget. Ne felejtsük el ugyanis, hogy ha ez sikerül, akkor útközben már nincs szük­ség több üzemanyagra, viszont a folya­matos gyorsítás megvalósítása hosszabb bolygóközi utaknál igen sok hajtó­anyagot kíván. Amíg egy ilyen állandóan gyorsuló űrhajó valamelyik külső boly­góra eljut, annyi energiára van szüksége, amennyivel induláskor a szökési sebes­ségnél legalább 2 km/mp-cel nagyobbat lehetett volna elérni. Minél távolabbra utazunk, annál nagyobb a felhasznált energiák különbsége, vagyis annál ke­vésbé gazdaságos az egész úton működő motor. Márpedig az űrhajózás megvaló­sítása szempontjából jelenleg mindennél fontosabb, hogy az üzemanyag-szükség­letet a lehető legkevesebbre csökkentsük, hiszen a rakétának magával kell vinnie a kidobandó gázokat. Ezért nem kerülhet sor folyamatos tüzelésű űrhajók elindí­tására mindaddig, amíg az atomenergia alkalmas felhasználásával a hajtóanyag kérdését kielégítően meg nem oldják. CÍMKÉPCsikt­ós „Északi sark-3“ kutatóállomás vezetője és egyik hidrológusa megnézi a Jégpróbát A „Forradalmi sarkkutató módszerek“ című cikkünkhöz Főszerkesztő : Csőrös Zoltán. Felelős szerkesztő : Kocsis Ferenc. A szerkesztő bizottság tagjai: Ákos Károly, Haraszty Árpád, Herczeg Tibor, Jatitsky Béla, Makkai L­­ászló, Máthé Imre, Mihalik Sándor, Öveges József, Tangl Harald, Tasnádi Kabacska András, Zalka András, Zách Alfréd. A kiadásért felel: a Snipkiadó Vállalat igazgatója. Szerkesztőség : Budapest, VHK Lenin körút 9 —11. Tel.: 221—285. Terjesztik: Budapesten a Főposta Hírlapterjesztő üzeme, vidéken a helyi hirlapterjesztéssel foglalkozó postahivatalok. Előfizetés : Budapesten a kerületi kézbesítő posta­hivatalokban, vidéken, a postahivatalokban és kézbesítőknél. Előfizetési dij: havi A Ft. Kéziratokat nem őrzünk meg. ^19139 — Egyetem! Nyomda mélynyomása, Budapest. Fr.: Janka Gyula. Megjelent 180 000 példány

Next