Élet és Tudomány, 1960, július-december (15. évfolyam, 27-52. szám)

1960-07-03 / 27. szám

Mérnöki diplomája birtokában az országos földmérő hivatalnál vállalt állást . 1780-ban Pápán telepedett le mint földmérnök. 1782-ben megnősült, s mert a föld­mérő munka megviselte egészségét, 1785-ben visszavonult felesége egyik Balaton melléki birtokára. Tíz évre bérbevette a tihanyi apátság szántódi jószágait is, s ettől kezdve hol Füreden, hol a bérleményéhez tartozó Somogy megyei Szántód pusztán lakott. Gazdálkodó poéta lett, mint Kisfaludy Sándor és Berzsenyi. A gazdál­kodás — kiváltképpen eleinte — erősen lekötötte idejét. De amikor csak tehette, íróasztalánál áldozott a múzsáknak. Társaságiján és a közéletben is sokat for­golódott. Kazinczy mindkét otthonában meglátogatta poéta-barátját, akinek költői „virtusát” oly nagyra értékelte, hogy az Árion (Periandrosz korintusi zsarnok idejében élt híres költő [i. e. 625—585]) nevével tüntette ki, s ezt írta neki : „A haza kincset bírja benned”. (Ugyancsak Kazinczy az, aki később — amikor útjaik szétválnak — ,,csimbókos poétá­nak” gúnyolta.) Horváth Ádám az egyszerű élet és a szorgalmas munka embere volt. Az if­­­júságot is gyakorlati szellemben kívánta volna nevelni. 1803-ban Nagybajomból azt írja a csurgói gimnázium oktatási rendjével kapcsolatban, hogy nem a latinnak kell a tanítás gerincének lennie; nekünk, magyaroknak — fejti ki — nagyobb szükségünk van az „el­élhe­­tésre”, hasznosabb tudományszakoknak, gazdaságnak, matematikának, mecha­nikának, fizikának és botanikának a tanítására, ezek volnának „valósággal múlhatatlanok”. Kikelt olyan magya­rok ellen, akiknek „élni annyit tesz, mint henyélni” és „csömörölve nyalják az édest a restség unalmában”. Ostorozta a címkórságban szenvedőket is : „Már a közrendű is méltóztatik, a kegyelmed nem jó...” A köznemesség ama haladó réte­gének sajátos társadalomszemlélete je­lentkezik az effajta megnyilatkozások­ban, amely a francia polgári forradalom előtt az úgynevezett jozefinizmus esz­méit (II. József reformtörekvéseit) vallotta magáénak. Mint felvilágosult, szabadkőműves, tiltakozik a jobbágyok botozása és a „nemes” és „nemtelen” ember közötti megkülönböztetés ellen. Emberséget hirdet és követel az embertelen körülmények között élő jobbágyság számára — de a nemesi előjogok sérelme nélkül. Igaz, hogy a parasztfelkelések megindulásával a nemesség haladó, humanista cso­portja is, amelyhez Horváth Ádám tartozott, az udvar és a konzervatív nemesség pártjához csapódik, s ezáltal bizonyos mértékben szembefordul a néppel. Horváth Ádám azonban a népdalok, népszokások, szólásmondások gyűjtögetése révén továbbra is szoros kapcsolatban marad vele, noha népiessége miatt poéta-kortársainak több­sége lenézi , s németgyűlölete sem enyhül a II. József iránt tanúsított lojális maga­tartása ellenére sem. Az udvar szemében mindvégig gyanús személy marad, éppen a nép szájáról hallott s a maga költötte kuruchangulatú, lázító hangú dalai miatt, amelyeket a fenyegető veszedelmek ellenére is megörökített élete legmaradan­dóbb alkotásában, az Ötödfélszáz Énekek című dalgyűjteményében. * Horváth Ádám világnézete a felvilágosodást hirdető szabadkőművesség eszméi­ben gyökerezett. A szabadkőművesség, ez a XVIII. században virágzó, titkos tár­sadalmi és emberbaráti célokat hirdető nemzetközi szervezet, országonként kisebb szálérzi Horváth­ Ár­ám­

Next