Élet és Tudomány, 1965. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1965-07-09 / 27. szám

Mi késztette a fiatal dél-csehországi parasztfiút arra, hogy szülőföldjét, csa­ládját elhagyva, a távoli Prágában a tu­dományoknak szentelje életét? Akkori céljairól és vágyairól később így vallott. . .amikor kisdiák voltam, az volt az eszemben, hogy minél hamarabb pap lehes­sek, hogy jómódom, jó köntösöm legyen és az emberek becsben tartsanak ...” Husz János odahaza már gyermek­évei alatt megtanulhatta, hogy az egy­ház szolgáinak könnyű és kényelmes élet jut osztályrészül. Az egyház hatalmas birtokokkal rendelkezett—gazdagságával még a nemesurak sem vetélkedhettek. S mennyi pénz, mennyi arany vándorolt a pápa kincstárába a dézsmából, alamizs­nákból, a bűnbocsánati cédulák árusításá­ból és más, különféle címeken kizsarolt adókból! Miért is ne vágyott volna a jó eszű fiú arra, hogy tehetségével e kivált­ságosok közé küzd­je fel magát! P­rága és különösen az egyetem forron­gó szellemi életének hatására azon­ban hamarosan gyökeresen megvál­toztak a papi hivatásról és az egyház szerepéről vallott nézetei. Az élénk, nagyforgalmú kereskedőváros nem­csak a kézműiparnak és a kereskede­lemnek volt a csomópontja, hanem éppen 1348-ban alapított egyeteme révén a cseh kultúra bölcsőjévé, a német elnyomás elleni harcnak, az egyház megreformálá­sáért vívott küzdelemnek is központjává vált. Ez időben Európa-szerte nőtt az elé­gedetlenség az egyház gazdagsága és szün­telen harácsolása miatt. Csehországban az egyházellenes hangulatot még jobban felszította az a körülmény, hogy a ha­talmon levő német nagybirtokosok csak­úgy, mint az országra nemegyszer fegy­verrel támadó német fejedelmek legfőbb támaszukat a katolikus egyházban talál­ták meg. A papság fokozódó kizsákmá­nyolásával keltett felháborodás tehát összefonódott az idegen elnyomók iránt érzett gyűlölettel, a cseh nép független­ségi törekvéseivel. Amikor Húsz az egyetemre került, nemcsak a szentírást, az egyházatyák ta­nításait tanulmányozta, hanem megismer­kedhetett az első cseh reformátoroknak — Waldhauser Konrádnak, Jan Millenek, Prágai Mátyás mesternek — szóltében­­hosszában elterjedt tanaival is. E pré­dikátorok azt hirdették, hogy a kolos­torokat meg kell szüntetni, és az egyház vagyonát szét kell osztani a szegények között. 1396-ban nyerte el a szabad mű­vészetek­ magisterének címét, és röviddel ezután már mint a nagyhírű egyetem tanára, előadásain Wiclif tanait ismer­tette, magyarázta tanítványainak. Me­rész cselekedet volt ez, hiszen akkor már Angliában e tanokat eretnekségnek bélye­gezték, és követőiket egyházi átok súj­totta. Wiclif eszméinek taglalása kitűnő lehetőséget nyújtott arra, hogy leleplezze a cseh papok tudatlanságát, erkölcstelen életét, a főpapi tisztségek kiárusítását, a hívők hiszékenységével visszaélő, busás hasznot hajtó hamis csodatételeket. Nagy tudása, bátorsága, kitűnő szónoki és vi­tázó képessége mind nagyobb hírt és te­kintélyt szerzett a fiatal professzornak, és néhány év múlva — 1402-ben — a prágai egyetem rektorává választották őt. Húsz azonban nemsokára már nem érte be azzal, hogy eszméi csak a diákok szűk körében verjenek visszhangot. Úgy érez­te, hogy céljai eléréséhez — az egyház reformjának megvalósításához — a hí­vők tömegének elméjét kell megvilágí­tania. Tudta, hogy csak a szószékről fér­kőzhet a nép szívéhez, a szószékről küzd­het leghatásosabban a visszaélések, a jog­talanságok ellen. Ezért pappá szenteltette magát, és az akkoriban létesített Betle­­hem kápolnát választotta prédikátori te­vékenységének színteréül. A cseh polgárok, a cseh nép vágyait kifejező prédikációinak híre hamaro­san elterjedt a városban, és a kápol­nába csak úgy özönlöttek a kézmű­vesek, boltosok, napszámosok, de még a cseh kisnemesség képviselői is. E korszakiján még a cseh főurak és a királyi udvar támogatását is élvezte. Amilyen mértékben növekedett a nép­szerűsége, olyan mértékben nőtt ellene a gyűlölet a papságnak és a német meg a németbarát főuraknak a szívében. Csak az alkalmas pillanatra vártak, hogy gyű­lölt ellenfelüket a földre terítsék. A poli­tikai helyzet éppen nekik kedvezett: a lázadó főurak Zsigmond magyar király segítségével fellázadtak IV. Vencel cseh király ellen. Az uralkodót börtönbe ve­tették, és másfél éven át rabló csapatok garázdálkodtak az országban. A támadást az egyetem német profesz­­szorai indították meg Húsz ellen. Mihelyt letelt rektori tisztének ideje, nyilvános vitára bocsátották Wiclif tanait, és — dacolva a csehek ellenkezésével — hiva­talosan eretneknek nyilvánították őket. Az akkori politikai helyzetben világos volt, hogy Wiclif tanainak eretnekké

Next