Élet és Tudomány, 1969. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)

1969-09-19 / 38. szám

CÍMKÉPÜNK: Buda 1526. ét Pest 1493. évi pecsétje (A városi önkormányzat című cikkünkhöz) SZÁMUNK TARTALMA: 1779 ALEXANDER VON HUMBOLDT Dr. Vécsey Zoltán 1785 A CSONTVELŐGYULLADÁS Dr. Boda Andor 1788 MÚZEUM A RÉGI GYÁRBAN Kiszely Gyula 1791 BESZÉLŐ KÉPEK: TORNYOK KUVAITBAN Hevesi Endre 1795 MAI SZEMMEL AZ EGYKORI SELYEMÚTON 2. HSZINCSIANG PUSZTASÁGAIBAN Dr. Szurovy Géza 1803 A VÁROSI ÖNKORMÁNYZAT Dr. Eperjessy Kálmán 1808 LÉGKÖRÜNK GEOFIZIKAI KAPCSOLATAI Dr. Aujeszky László 1813 HAZUNK — KERTÜNK, GYÜMÖLCSTÁROLÁS — OTTHON Gévay János 1814 NYELV ÉS ÉLET: SAKAL-VOKAL Dr. G. L. 1815 A TUDOMÁNY VILAGA 1821 VÁLASZOLJON AZ OLVASO!­öveges József 1822 TV- ÉS RÁDIÓMŰSOR 1824 KISLEXIKON — REJTVÉNY KÖVETKEZŐ SZÁMUNK TARTALMÁBÓL Az életcél és a pozitív életérzés O Virágzó Vic­­toriák­ a Margitszigeten © Gyertyák a harctér felett © A kanyaró elleni védőoltás © A trófeák © Az ünneplő Makó © ÉT-TV: Tudományos tudakozó önmagunkról: A tanulás (Válasz) © Mai szemmel az egykori selyemúton 3. © A tu­domány világa © Rejtvény 1778 Felhívjuk olvasóink figyelmét arra, hogy 40. számunkban (október 3-án) ismét indul A GONDOLKODÁS ISKOLÁJA, lapunk problémamegoldási versenye. Versenyünknek — amelyet most már negyedszer indítunk meg — az az ér­dekessége, hogy egyszerre igen széles körhöz szól: a legkülönbözőbb korúak és végzettségűek egyaránt részt vehet­nek rajta. Feladatainkat ezúttal is úgy dolgoztuk ki, hogy megoldásuk ne ma­tematikai képzettséget, hanem logikai, gondolkodási képességet kívánjon. Természetesen még így is figyelem­mel kell lennünk arra, hogy az életkor­ral és a tanulással a logikai készség szintén fejlődik. Méltánytalanság vol­na kisdiákoktól azt kívánni, hogy dip­lomás felnőttekkel együtt versenyezze­nek. Éppen ezért fenntartjuk azt a jól bevált rendszerünket, hogy a verseny három kategóriában külön-külön fo­lyik: az I. kategóriában az általános iskolások, a II.-ban a középfokú isko­lások, a III.-ban a 18 éven felüliek ver­senyeznek. Akadhat persze olyan ellenvélemény, hogy ugyanaz a feladat nehezen érde­kelheti egyszerre a legfiatalabbakat is meg a diplomás mérnököket is. Azokat, akik ilyen aggodalmakat táplálnak, megnyugtathatjuk: ugyanannak a fel­adatnak gyakran több rétege, a meg­oldásnak több különböző mélységű szintje, szabatossági foka is lesz. Azt reméljük, sok olvasónknak fogjuk tudni megszerezni azt a nemes örömet, ame­lyet egy-egy gondolkodásra serkentő problémának a sikeres megoldása nyújt. A versenyzési kedvet értékes dí­jakkal is igyekszünk fokozni. A részletes versenyfeltételeket az indulással egyidejűleg, 40. számunkban közöljük.

Next