Élet és Tudomány, 1969. július-december (24. évfolyam, 27-52. szám)
1969-09-19 / 38. szám
CÍMKÉPÜNK: Buda 1526. ét Pest 1493. évi pecsétje (A városi önkormányzat című cikkünkhöz) SZÁMUNK TARTALMA: 1779 ALEXANDER VON HUMBOLDT Dr. Vécsey Zoltán 1785 A CSONTVELŐGYULLADÁS Dr. Boda Andor 1788 MÚZEUM A RÉGI GYÁRBAN Kiszely Gyula 1791 BESZÉLŐ KÉPEK: TORNYOK KUVAITBAN Hevesi Endre 1795 MAI SZEMMEL AZ EGYKORI SELYEMÚTON 2. HSZINCSIANG PUSZTASÁGAIBAN Dr. Szurovy Géza 1803 A VÁROSI ÖNKORMÁNYZAT Dr. Eperjessy Kálmán 1808 LÉGKÖRÜNK GEOFIZIKAI KAPCSOLATAI Dr. Aujeszky László 1813 HAZUNK — KERTÜNK, GYÜMÖLCSTÁROLÁS — OTTHON Gévay János 1814 NYELV ÉS ÉLET: SAKAL-VOKAL Dr. G. L. 1815 A TUDOMÁNY VILAGA 1821 VÁLASZOLJON AZ OLVASO!öveges József 1822 TV- ÉS RÁDIÓMŰSOR 1824 KISLEXIKON — REJTVÉNY KÖVETKEZŐ SZÁMUNK TARTALMÁBÓL Az életcél és a pozitív életérzés O Virágzó Victoriák a Margitszigeten © Gyertyák a harctér felett © A kanyaró elleni védőoltás © A trófeák © Az ünneplő Makó © ÉT-TV: Tudományos tudakozó önmagunkról: A tanulás (Válasz) © Mai szemmel az egykori selyemúton 3. © A tudomány világa © Rejtvény 1778 Felhívjuk olvasóink figyelmét arra, hogy 40. számunkban (október 3-án) ismét indul A GONDOLKODÁS ISKOLÁJA, lapunk problémamegoldási versenye. Versenyünknek — amelyet most már negyedszer indítunk meg — az az érdekessége, hogy egyszerre igen széles körhöz szól: a legkülönbözőbb korúak és végzettségűek egyaránt részt vehetnek rajta. Feladatainkat ezúttal is úgy dolgoztuk ki, hogy megoldásuk ne matematikai képzettséget, hanem logikai, gondolkodási képességet kívánjon. Természetesen még így is figyelemmel kell lennünk arra, hogy az életkorral és a tanulással a logikai készség szintén fejlődik. Méltánytalanság volna kisdiákoktól azt kívánni, hogy diplomás felnőttekkel együtt versenyezzenek. Éppen ezért fenntartjuk azt a jól bevált rendszerünket, hogy a verseny három kategóriában külön-külön folyik: az I. kategóriában az általános iskolások, a II.-ban a középfokú iskolások, a III.-ban a 18 éven felüliek versenyeznek. Akadhat persze olyan ellenvélemény, hogy ugyanaz a feladat nehezen érdekelheti egyszerre a legfiatalabbakat is meg a diplomás mérnököket is. Azokat, akik ilyen aggodalmakat táplálnak, megnyugtathatjuk: ugyanannak a feladatnak gyakran több rétege, a megoldásnak több különböző mélységű szintje, szabatossági foka is lesz. Azt reméljük, sok olvasónknak fogjuk tudni megszerezni azt a nemes örömet, amelyet egy-egy gondolkodásra serkentő problémának a sikeres megoldása nyújt. A versenyzési kedvet értékes díjakkal is igyekszünk fokozni. A részletes versenyfeltételeket az indulással egyidejűleg, 40. számunkban közöljük.