Élet és Tudomány, 1987. január-június (42. évfolyam, 1-26. szám)

1987-01-02 / 1. szám

Az űrkutatás néhány évtizede — a drámai pillanatok és a tragikus szerencsétlenségek ellenére is — csodá­latos sikereknek a története. A Föld körül keringő több száz mesterséges hold részese lett mindennapi életünk­nek: meteorológiai térképeiket naponta láthatjuk a Tv-híradóban, s nélkülük vagy egyáltalán nem, vagy csak nagyon körülményesen telefonálhatnánk tengerentúli ismerőseinknek. Az ember eljutott a Holdra, automata űrszondái pedig a Naprendszernek csaknem valamennyi bolygóját meglátogatták már. De vajon eljutha­tunk-e valaha a csillagokig? Sokan úgy vélik: miért ne?! Ehhez csupán a mos­taniaknál nagyobb és meg­bízhatóbb űrhajókat kell építeni, hiszen — úgymond — a dolognak elvi akadá­lya aligha van! A helyzet azonban korántsem ilyen egyszerű! A Világegyetem irdatlanul nagy: olyan nagy, hogy méreteit senki emberfia nem képes érzék­letesen elképzelni. Számok­kal persze kifejezhetjük az óriási távolságokat, keres­hetünk szemléletes hason­latokat is, de ettől még a csillagvilág kiterjedése — az atomi világ parányisá­gához hasonlóan — telje­sen idegen marad a mi hétköznapi méretekhez szokott agyunk számára. Nagyon sok olyan ember él a Földön, aki élete so­rán sohasem távolodik el 10 kilométernél messzebb­re a szülőhelyétől. Nos, mindössze huszonhét földi ember jutott el ennél a tá­volságnál 10 000-szer mesz­­szebbre, a Holdig — ez ugyanis körülbelül 400 000 kilométerre van tőlünk. A Voyager—2 űrszonda 1989 augusztusában fogja meg­közelíteni a Neptunusz bolygót, amely 10 000-szer messzebb van a Földtől, mint a Hold (távolsága 4 milliárd kilométer). A Nap­rendszerünkhöz legköze­lebb található csillag, a Proxima Centauri, 10 000- szer messzebb van tőlünk, mint a Neptunusz, távolsá­ga 40 billiárd kilométer, azaz 4,3 fényév. A Voyager–2 űrszonda óránkénti 58 000 km-es se­bességgel hagyja majd el a Naprendszert. Ilyen gyor­san haladva is csak 80 000 év alatt érhetné el a leg­közelebbi csillagot vagy annak bolygóit (ha történe­tesen éppen abba az irány­ba haladna). Nyilvánvaló, hogy ha az emberi élet­korral összemérhető idő alatt szeretnénk áthidalni a csillagok közötti óriási távolságot, a leggyorsabb mai űrszondáknál sok ezer­szer gyorsabb berendezést kellene építenünk. A rakétaelv A jelenleg használatos űreszközöket a „rakétaelv” segítségével gyorsítják fel s állítják pályára. Ennek az az alapja, hogy az űr­hajó nagy mennyiségű üzemanyagot visz magával, elégeti azt, s a vegyi reak­ciók során felszabaduló energiát az égéstermékek felgyorsítására fordítja. Az egyik irányban kiáramló gázok — a fizika egyik leg­főbb törvényének, a lendü­letmegmaradás tételének az értelmében — az ellen­kező irányban gyorsítják az űrhajót. Ez a módszer nagyon gazdaságtalan, hiszen rend­szerint sokkal nagyobb tö­megű üzemanyagra van szüksége az űrhajónak, mint amekkora a felgyor­sítandó hasznos teher tö­mege. Az induló tömeg és a hasznos tömeg hányado­sát tömegaránynak neve­zik. Ez általában nagyon nagy szám (gondoljunk csak az űrhajókat pályára állító hordozórakéta hatal­mas méreteire és a hozzá képest parányi űrkabinra)! A rakéta végsebessége nyilván annál nagyobb lesz, minél nagyobb a tö­megarány, s minél nagyobb a kiáramló égéstermékek sebessége. Ez utóbbi az üzemanyag összetételétől függően 3—4 kilométer má­sodpercenként (km 2). A

Next