Élet és Tudomány, 1989. július-december (44. évfolyam, 27-52. szám)

1989-07-07 / 27. szám

A balatoni hajózás hős­korában, amikor is a tavon csak kicsi merülésű evezős és vitorlás kompok közle­kedtek, nem volt szükség mólókra, medencékre és egyéb parti létesítmények­re. Csak 1847-ben — az első balatoni gőzösnek, a Kis­­faludynak a rendszeres já­ratai miatt — vált szüksé­gessé, hogy kikötőket épít­senek. Ezek az északi par­ton a vízbe hídszerűen be­nyúló cölöpépítmények, a délin pedig viszonylag rö­vid — a parton kőhányáso­kon, a vízben facölöpökön nyugvó — pallók voltak. E kikötőket csak ki- és be­szálláskor használhatták. Az első olyan kikötő, amely a hajóknak is nyújtott va­lami védelmet, csak 1864- ben épült meg a Sió torko­latában, de még annak is facölöpös partfalai és ala­csony rakpartjai voltak. A századelőn épültek A múlt század derekán tíz kikötő szolgálta jól­­rosszul a balatoni hajózást. A gyengécske cölöpépítmé­nyeket a jég és a vihar gyakran megrongálta, esős időben a víz elöntötte a ki­kötőket, szárazság idején pedig a vízszint annyira le­süllyedt, hogy a hajók nem tudtak kikötni (a Balaton vízszintjét szabályozó sió­foki zsilip csak 1947-ben épült meg). Ilyenkor a Kis­faludy a parttól távol hor­­gonyzo­tt le, s az utasokat ladikkal vitték a partra. A magas hajófedélzetről alig­ha volt könnyű — különö­sen szeles, viharos időben — az imbolygó csónakokba szállni. Emiatt sokan pa­naszkodtak, és sokan a víz­be pottyantak ... A kikötőhelyek száma ugyan — a gőzhajózás ki­terjedésével — gyarapo­dott, ám a kikötők építési módja sokáig változatlan maradt (például Bada­csonynak még századunk húszas éveiben is faszerke­zetű kikötőhídja volt). A hajózás követelményeinek jobban megfelelő kikötőket csak a századfordulón kezdtek építeni. A munká­latokba — az üdülőforga­lom gyors növekedését ta­pasztalva, illetőleg azt elő­mozdítandó — az állam is bekapcsolódott. Jó néhány kikötőt saját kezelésébe vett: 1906-ban a fonyódi, 1908-ban a balatonföldvári, 1910- ben a balatonboglári, 1911- ben pedig a siófoki lett állami tulajdon. 1912-ben létrehozták a Balatoni Ki­kötők M. Kir. Felügyelősé­gét. Ennek vezetőjéül Kaáli Nagy Dezsőt nevezték ki. Az ő irányításával és rész­ben az ő tervei alapján bő­vítették ki, illetőleg építet­ték meg Siófok, Balaton­­földvár, Balatonszemes, Ba­­latonlelle, Balatonboglár, Fonyód, Szigliget, Révfülöp, Tihany, Balatonfüred és Alsóörs kikötőit. Kaáli Nagy — számolva a forga­lom gyors fejlődésével — a kikötőket tudatosan túlmé­retezte. Ennek köszönhető, hogy a századunk első felé­ben épült balatoni kikötők még napjaink tízszeres for­galmával is megbirkóznak valahogy. Mindegyik „egyéniség" A Balaton körül alapjá­ban kétféle — a tó időjárá­si és talajviszonyaihoz al­kalmazkodó — kikötőt épí­tettek. Az északi part jel­legzetes kikötője a tóba be­nyúló móló. Ennek a végén van a nagyobb hajók foga­dására szolgáló, néha fej­ként kiszélesedő kikötőhely (mólófejes kikötő). A déli parton, minthogy ott gya­kori a hullámverés, meden­cés kikötőket építettek. Ezeket két móló öleli körül, s csak egy keskeny bejárati részük van szabadon. Az egységesítés ellenére, persze, mindegyik kikö­tőnknek van valami egyéni vonása, sajátos bája, vará­zsa. Például az egymólos ti­hanyi kikötőnek a mólója ívesen hajlik, a balatonfüre­di móló végéhez pedig mes­terséges sziget csatlakozik. Ezeket úgy alakítot­ták ki (vonalukat úgy tűzték ki), hogy védjék a kikötő öblét az ott uralkodó széltől. Szigliget mocsaras talaja a szokásos kialakítású mólót nem bírta volna el, ezért ott fa kikötőhidat is építettek. A 9 méteres vasbeton cölö­pökre szerelt, 40 méter hosszú híd egy 210 méteres kőmóló végéhez csatlako­zik A kikötő 1938-ban ké­szült el, s ezzel a Balaton legszebb, legromantikusabb vidéke is bekapcsolódha­tott a hajóforgalomba. A balatonföldvári me­dencés kikötő déli mólóját tervezője — nem ismervén a homokvándorlás „szabá­lyait” — vasbeton híddal szakította meg. Úgy gon­dolta, hogy a csónakok e nyíláson át bejárhatnak majd a kikötőbe. Sajnos, tévedett: a nyitott kapun a Balaton homokja közleked A tihanyi kikötő 1910 táján dik, s rövid idő alatt feltöl­ti a kikötőt. Ezért ott a megfelelő mélységű hajóút csak gyakori és költséges kotrással tartható fenn. Egyébként a híd maga mű­szaki nevezetesség: hazánk­ban ez az első több táma­szd vasbeton híd. Balaton­­lelle kikötője sem sikerült a legjobban. Ez magántel­kek közé van beékelve, ezért nem fejleszthető, s a fenntartása is egyre nehe­zebb. Egy évekig tartó bir­tokper megakadályozta, hogy a nyugati mólót ki­építsék, így azután a ho­mok a nyitott medencét mindegyre feltölti. A balatonboglári kikötő — mondhatni — mintasze­rű: a hozzá tartozó földte­rület majdnem 8 hektár (15 kataszteri hold), a mó­lókkal körülvett medence vízmélysége 35—38 deci­méter, s a homok sem sod­ródik bele. A medencében kiköthetnek a nagy hajók, a vitorlások és az evezős csónakok is. A déli part legnagyobb kikötője, a siófoki, három részből áll: a vitorláskikö­tőből, a téli kikötőből és a Sió-csatorna mentén lévő, zsilippel lezárt hajókikötő­ből. E kikötő főbb létesít­ményei 1935-ben készültek el. A második világháború után épült a hajózsilip (ezt 1947. szeptember 22-én ad­ták át a forgalomnak), s ez­zel a Balaton hajózható ki­járatot kapott a Dunára. De az építkezéssel némiképp megváltozott a régi kikötő képe is. A vízleeresztő zsi­lip a Balaton partjától kö­rülbelül 1 kilométernyire volt, helyette új vasbeton zsilip épült, közvetlenül a személykikötő alatt. A régi teherkikötő és a Sió-meder közötti részt átvágták, ott építették meg a hajózsili­pet és a halászati kikötőt. Jelenleg a siófoki a legfor­galmasabb balatoni kikö­tőnk: egy-egy hajózási idényben több mint 300 000 utast fogad. A Balaton partján a má­sodik világháború után csupán négy kisebb kikötő épült: Csopak, Balaton­akali és Balatonmária 1969- ben kapcsolódott be a hajó­zásba, s a hetvenes évek elején készült el a zánkai úttörőváros kikötője. A hat­vanas években épült a ti­­hanyrévi és a szántódi kompkikötő forgalmi épü­lete, s a tihanyi személy­ 1 30

Next