Élet és Tudomány, 2002. január-június (57. évfolyam, 1-26. szám)

2002-01-04 / 1. szám

A túronyi műemlék református templomot régészek és építészek vallatták. Az eredmény: a középko­ri jelleg, a hajdani arculat szinte új elemek hozzáadása nélkül (!) hely­reállítható. A kifejezetten az alapkutatásban érdekelt kutató talán egy kicsit na­iv. Nemigen érdekli őt, hogy mun­kája eredménye realizálódik-e vagy sem, és az sem nagyon izgatja, hogy az számára hasznos-e... A véletlen egybeesések hihetet­len láncolatával találják magukat szembe azok a tudósok, akik kap­csolatokat keresnek a Világegye­tem születését és fejlődését alap­vetően meghatározó fizikai állan­dók és az élet, az értelem kialakulá­sának lehetősége közt. A venezuelai Guad­ara-barlang titkát egy fiatal német kutató, Ale­xander von Humboldt lebbentette fel jó kétszáz évvel ezelőtt: a mély­ből feltörő hátborzongató hangokat a zsírmadár adja. /LV - m­M Miközben kézbe Aj/ M W vesszük a lap idei # i £3áj ft f els° számát, be-1 / \A^1A/lyfy^' csukjuk, s előbb OLVASÓNK, utóbb feltesszük ■■ ■' ■■ ■■ ■■ ■■ ■■ a polcra a tavalyi utolsót, lezárva vele az ÉT ötvenötödik teljes évfolyamát. Most azonban kevésbé érezzük azt a szerkesztő örömébe vegyülő szomorúságot, hogy a szinte még nyomdaszagú oldalak megkezdték múlttá merevedésüket, s a gonddal begyűjtött, kimunkált írásoknak, szemet gyönyörködte­tő képeknek egyre kisebb az esélyük, hogy föllapozzák őket. Hamarosan az utolsó öt évfolyam anyagában épp olyan könnyedén ráklikkelhetnek egy-egy Önöket ér­deklő témakör cikkeire az internetes hírarchívumban, mint ahogy az élő lapot forgatják. A felelősségünk ezzel persze rendkívüli módon megnő, mert miként ötvenöt éve, hétről hétre a mához igazodva kell megjelennünk, ám írásainknak nemcsak a jelenben kell helytállniuk, hanem a jövőben is. Ez a kihívás az internet terjedésével egyre élesebb lesz, és aki nem reagál rá, az könnyen az információfolyam holtágába kerül, s akkor a sorsa megpecsételődik. Ha egy lap a gyorsuló idő rohanásában fél évszádon át fennmaradt, akkor eleve jó konstrukció volt. És valóban, az ÉT céljain, hangvételén, felépítésén nem sokat kellett változtatni, a megőrzésük volt a nagy feladat. Két lénye­ges újabb keletű rovatot azért kiemelnék. Az informatikai robbanás lehetővé tette, hogy sok esetben ugyanazokra a forrásokra kapcsolódjunk rá, mint a nagy ismeretterjesz­­tő világlapok, s így már többnyire nem azok nyomán, hanem velük egy időben. Első kézből adhatunk tájékoz­tatást. Ezt a rovatot a főáramba dobtuk be, s a sodorvo­nalba kell húznia a lapot. A Diákoldal melléklettel pedig az iskolához, a tanuláshoz, neveléshez kötődtünk. Az egyik rovat a tudás megszerzésével, a másik a tudás telje­sítményeivel foglalkozik, s közöttük ível majd az az épít­mény, amit tudás alapú társadalomnak képzelünk ma el. Abban az ismeretterjesztésnek amolyan infonnáció-szí­­vónyomópumpa szerepet kell betöltenie, de olyan félig­áteresztő filterrel, amely a tudást műveltséggé szűri, a va­lóság bonyolultságát áttekinthető szerkezetté tömöríti. Hogy a különféle, ám mindinkább multidiszciplináris szakmák művelői tudjanak egymás dolgairól. Az Élet és Tudomány ennek az ismeretközvetítő, tudáskonvertáló feladatnak próbált és próbál megfelelni magyar nyelven és magyar nézőpontból, világratekintően. Herczeg János a e c e n a safe­­ r^/YT'} íTqi-VSZ Élet és Tudomány 2002-ben | f t/ -J gó * József Attila Alapítvány, \ ff ^ az Oktatási Minisztérium, a Nemzeti Kulturális Alap,­­ az Országos Tudományos Kutatási Alap ÉS A PRO RENOVANDA CULTURA HUNGÁRIÁE Alapítvány támogatásával, ILLETŐLEG OLVASÓINK ADÓFORINTJAIBÓL JELENIK MEG. 'FVÍZI REVÍZIÓ 2fz­t 2011. 2 ■ Élet és Tudomány ■ 2002/1 LVII. évfolyam 1. szám 2002. január 4. TARTALOM 3 Első kézből PILLANTÁS A BŐR ALÁ 6 Visszakapja középkori arculatát VALLOTT TORONY TEMPLOMA Balázsik Tamás 9 Beszélgetés Lipták Andrással, az OTKA elnökével A KUTATÁS FORRÁSAI Herczeg János Kerner István 12 Gondviselés, véletlen, vagy...? EMBERRE SZABOTT UNIVERZUM Daszágó Éva 15 A GONDOLKODÁS ISKOLÁJA 16 Látogatóban szászokföldön A GUACHÁRÓ-BARLANG TITKA Mező Szilveszter 19 KÖNYVTERMÉS 20 A dunaújvárosi Interciso Múzeum születésnapjára BRONZKORI ÖVKAPOCS B. Horváth Jolán 21 PF. 47. 22 Hörghurut, tébécé, asztma AZ IDÜLT KÖHÖGÉS Dr. Zsbán Attila 24 Látogatóban RENESZÁNSZ ÉS BAROKK úrihímzések K. M. 26 REJTVÉNY 27 A tudomány világa ❖ VULKÁNKITÖRÉSEK FEDTÉK EL A GLOBÁLIS FELMELEGEDÉST ❖ VIKING VÉR ANGLIÁBAN ❖ ENYHE FÖLDRENGÉST IS OKOZOTT ❖ AZ UNESCO A MEG NEM FOGHATÓ ÉRTÉKEKÉRT ❖ KÜZDELEM A SZÁZADNANOMÉTEREKÉRT ❖ RUGANYOS RÁKSEJTEK ❖ AZ ARANYMÚZEUM LEGSZEBB DARABJAI HAMISÍTVÁNYOK 30 A hátlapon HÓCSILLAGOK Buczkó Krisztina FIGYELMÉBE AJÁNLJUK! 31 Adatok és tények IDEGENFORGALOM Kovács Tibor Címlapon: Úrihímzések (a Reneszánsz és barokk úrihímzések című cikkünkhöz)

Next