Élet és Tudomány, 2008. július-december (63. évfolyam, 27-52. szám)

2008-12-05 / 49. szám

darabjai — barátaiktól és kortársaiktól — az 1980-as és az 1990-es évek forduló­ján bemutatkozó művészgenerációtól származtak. „Eleinte nem is tudatosult bennünk, hogy gyűjtők vagyunk. Egyszer csak azt vettük észre, hogy beteltek a laká­saink falai” — mondta el egy interjúban Pados. Mára az Újlak csoport és az akkor még fiatalabb művészek (Braun András, Németh Hajnal, Kondi János, Szigeti András és Uglár Csaba) munkái fontos­­művészettörténeti kordokumentum­má váltak. Különösen, hogy a hagyo­mányos olajképek, grafikák, szobrok mellett az akkor még polgárjogot nem kapott digitális printek, installációk és videók gyűjtésére is vállalkoztak. Az egyre gyarapodó műtárgyak rende­zésében, rendszerezésében, a további gyűj­teménygyarapítás irányainak meghatáro­zásában az ezredfordulón Szoboszlai János, a dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetet akkori vezetője volt segítségükre. Digitalizálták az anyagot, katalógust adtak ki, és 2001-ben Szombathelyen bemutatták a műveket a közön­ségnek. Még ugyanabban az évben, a Műcsarnokban is kiál­lították a gyűjtemény egy részét. Szoboszlai János, a Nemzeti Galéria kiállítási kataló­gusának szerzője azt állítja, 2001 óta a kollekcióba került művek mennyiségben és technikában is jelentős bővülést képviselnek. E művészek alkotóinak életútját az Irokéz Gyűjtemény folyamatosan nyomon kíséri. A jelentős s immár középgenerációs művésznek számító Szűcs Attila és Bernát András művei újabb szegmensként a gyűjte­mény festészeti anyagát gazdagítják. A kollekciónak azt a misszióját, miszerint fiatal, a műtárgypiacon talán nem ismert, de műveikkel a hazai és nemzetközi kortárs tren­deket képviselő művészektől gyűjtsön alkotásokat, erő­teljesen képviseli az Irokét az elmúlt években. Ezek az alkotók jelentős rész­ben a relative „új médiumokban” dol­goznak. Ezt a csoportot jelzi Csáki László intarziája. Előd Ágnes, Kovács Gergő, Varga Ferenc, Farkas Zsófia szob­rai és objektjei, Tarr Hajnalka, Uglár Csaba, Bodó Sándor és Horváth Tibor installációi és objektjei, Mátrai Erik és Bodó Sándor videói, Karácsonyi László robotja és fotogramjai, Halász Péter elektronikus alkotásai, ironikus objekt­jei és installációja. A táblaképek közül Mátrai Erik töviskompozíciója, Karácso­nyi László vegyes technikával készült képei, Pintér Gábor és Batykó Róbert festményei szervesen kapcsolódnak a gyűjtemény ezen részéhez. Varga Fe­rencnek a képzőművészet, ezen belül a szobrászat koncepcionális kérdéseire reflektáló művei sajátos, meditatív fel­fogást képviselnek. Nemes Csaba és Eperjesi Ágnes egy­­egy alkotása legutóbbi sorozataiknak reprezentánsai. A Telekommunikáció Nemzetközi Paralel Uniójának doku­mentatív műve olyan tradíciók beemelését jelenti a kol­lekcióba, amelyek mind a gyűjtők, mind a kortárs mű­vészet meghatározó gyökereit képviselik (koncept art, fluxus). A Nemzeti Galéria megnyitotta kapuját, és klasszikusokon nevelkedett közönsége elé állította napjaink alkotóit. Ez fel­adata is. Módunkban áll széttekinteni, értékelni, ítélkezni, jósolni. Az idő fog dönteni, szokás mondani, ami többek közt éppen azt jelenti, hogy egy ilyen találkozásból mi és ho­gyan marad meg az emlékezetünkben. A kiállításon több mint kétszáz kortárs művet láthat a közönség. Kádár Márta Ravasz András: Not Your Ordinary Techno (1995) Bodó Sándor-Horváth Tibor: Magyarán, Dante (2002) Tarr Hajnalka: Instant nyáj (2006) Élet és Tudomány ■ 2008/49 ■ 1561

Next