Élet és Tudomány, 2009. július-december (64. évfolyam, 27-52. szám)

2009-07-03 / 27. szám

|[[| [S TUSIMANY ■ LXIV- evfolyam 27. szam ■ 2009. julius 3. Cimkepunk: Automatizalt kozlekedes, Dallas. (Varosi tomegkozlekedesi kiallitas Becsben cimu cikkunkhoz) 835 Elso kezbol • UJ FENYMEGHAJTASU NANOMOTOR • A FEKETE LYUKAK NEHEZEBBEK, MINT GONDOLTAK • UVEGABLAKRA FESTETT TORTENELMI MULT 843 Elet-mod HAZI KOZMETIKUMOK Marosi Kinga 844 Viseletkonferencia Egerben A KOZSOKTOL A KIVETKOZESIG Kelemen Csilla 847 A Termeszet Vilaga juliusi szamabol JARAS, ALLAS, ENERGIA 848 Csillagnaptar JULIUS Gesztesi Albert 850 Azt latjuk, ami van, vagy az van, amit latunk? Vasarhelyi Gabor 854 Reszelo kepek VAROSI TOMEGKOZLEKEDESI KIALLITAS BECSBEN 856 KONYVTERMES 857 Adatok es tenyek 838 Ezredevi kiallitas FOTO-SZINTEZIS FEJLETTSEGI RANGSOR A REGIOK EUROPAJABAN Marosi Peter 858 A tudomany vilaga • AZ ELSO KOZVETLEN BIZONYITEK A MARSI VILLAMOKRA • MEGKEZDODOTT AZ ELSO TURISTA­­URREPULOTER EPITESE • 4000 EVES ERINTETLEN SIRT talAltak BETLEHEMBEN • BORUTANZAT IS UTAZIK A HOLD-MISSZIOVAL • AZ ELSO TENGERI FARMOK? • NEMZETKOZI SZITAKOTOLESTAR SIVATAGI GEKKO Korsos Zoltan, Trocsanyi Balazs FAKIROK ES VILLANYLAMPAK Kovacs Peter 841 A sors furcsa fintora? AVELETLEN PSZICHOLOGIAI MAGYARAZATAI Hidvegi Anna 861 REJTVENY 862 FIGYELMEBE AJANLJUK! Kadar Marta 863 A hatlapon azMiti&ac ... ... sziven illo, ugyanakkor nem meglepo az a Mr, amely a kozelmultban meg a tudomany es oktatas kerdesei irant ke­­vesbe fogekony hazai sajtotermekek ingerkü­szobet is elerte. Gyakorlatilag elfogytak a fizikatanar-jeloltek az orszagban: a most jelentkezok kozott szamuk nem eri el a tizet, s az orszag egyik legnagyobb egyetemen, az ELTE-n iden egyetlen diak sem valasztotta ezt a szakot! A termeszettudomanyos utan­­potlasert aggodok — pedagogusok, szü­lok, akademikusok — mar jo ideje kongatjak a veszharangot: fel-egy evtized mul­­va bizonyos termeszettudomanyos tantargyakbol nemigen lesz palyakezdo tanar, aki a nyugdijba vonulok helyet atvegye. A tizenevesek ezen elfordulasa a demografiai zuhanas mel­­lett nyilvan nem fu­ggetlen az iskolak helyzetenek altalanos elbizonytalanodasatol. Az allamnak vegre komolyan fel kell tennie a kerdest: fel tud-e mutatni a zommel altala — onkor­­manyzatai, megy­ei altal — fenntartott intezmenyekben vonzo palyakepet? Kepes-e kiszamithatosagot, allandosagot terem­­teni az iskolak korul, hogy ne erezze a tanar az allando bi­zonytalansagot. Amely hol abbol adodik, hogy a folytonos nadragszij-összehuzasi kenyszert az iskolakra locsolik, hol meg abbol, hogy felig-meddig átgondolt reformelkepzelesekkel ri­­ogatjak a pedagogusokat es a fenntartokat. Valoszinu, hogy a bolognainak nevezett kepzesi rendszer sem terelgeti a „do­­gesz” erdeklodesueket a tanari palya fele, Mszen az elso harom evben megszerezheto vegzettseg gyakorlati hasznosithatosa­­ga erosen kerdeses. Aztan ott dereng a ki tudja, milyen kozeli vagy tavolijovo horizontjan az integralt temreszettudomanyos tantargy kodkepe; bizonytalan, hogy nem lesz-e valaha meg hatrany, ha valaki kizarolag a fizika oktatasara szakosodik? A tanari kepzest valasztok az egyetemeken amugy is bizonyos szempontbol hatranyban vannak, hiszen a kü­lfoldi cisztondi­­jak zomet kutato jellegu feladatra irjak ki, s valoszinu­leg ke­­vesebbet tud foglalkozni elmelettel az, aki a tanitas-modszer­­tani ismereteket is el akarja sajatitani. Igy a kesobbi esetleges palyamodositas is igen nehez a kutatoi allaslehetosegek fele. A kereseti lehetosegek kozhelyet mar nem is emlitem, pedig bizonyosan annak is nagy szerepe van, amikor a fizika irant fogekonysagot erzok valamilyen memoki vagy muszaki me­­nedzseri pálya fele indulnak el­­ a katedra helyett. Gozon Akos 834 ■ Élet es TudomAny ■ 2009/27

Next