Élet és Tudomány, 2012. január-június (67. évfolyam, 1-26. szám)

2012-01-06 / 1. szám

Címképünk: A HIV (A Balszerencse vagy szükségszerűség című cikkünkhöz) 3 GONDOLKODÁST SERKENTŐ IQ-TORNA Zsigmond Gyula 4 Első kézből • HOSSZÚ ÚT KEZDETÉN Kittel Ágnes • SZARVASOKKAL TÁNCOLÓ Szilágyi Zsuzsa 6 Az ENSZ kampánya 2012-ben 8 A HIV-járvány eredete BALSZERENCSE VAGY SZÜKSÉGSZERŰSÉG? Müller Viktor 11 Az utolsó magyar királykoronázás GONDOSKODUNK TÖRVÉNYRŐL, BÉKÉRŐL Fiziker Róbert 14 Kombinatorika a hétköznapokban CIPŐFUZO-MATEK Csibrányi Zoltán 16 Statisztikai adat és kartográfiai kép MAGYAROK A TÉRKÉPEN Török Zsolt Győző 495 éve a hitújítás útján A POLITIKUS REFORMÁTOR Bánsághy Nóra ■Hl 25 Adatok és tények AZ EURÓPAI UNIÓ TAGÁLLAMA: LUXEMBURG Szarka Linda 26 A tudomány világa • ÚJFAJTA ULTRAVÖRÖS GALAXISOK • SIKER LETT A NANOGYÉMÁNT ■77 EZER ÉVES ÁGYNEMŰ ■ LÁBUKBAN HORDJÁK AZ AGYUKAT • SÉTÁLÓ HALAK • VÉDTELEN FRANCIA BARLANGOK 29 REJTVÉNY 30 ÉT-IRÁNYTŰ Bánsághy Nóra 31 A hátlapon A SZÁRTALAN TÁRNICS Corvusco FENNTARTHATÓ ENERGIÁT MINDENKINEK! Boldizsár Márton KÖNYVTERMÉS Kzdm 0­j­amk! Az újesztendő bájos félreértéssel indult: egy régi elő­fizetőnk elektronikus levelében szerkesztőségünk szemére vetette, hogy miért változtatunk hetilapunk jól bevált címén — éppen fennállásának hatvanötödik évfordulóján. Ráadásul — tette hozzá — az új cím kis­sé nyegle is, követeli, hogy ragaszkodjunk a régihez. Egy pillanatig nem értettem a kom­olás okát. Már miért cserélnénk le lapunk jól bevált címét, ami már­kavédjegy, brand is egyben? Aztán a levélből kiderült néhány sorral lejjebb, hogy Olvasónk futólag látott egy reklámot, melyben az egyik hazai bank — hozzáteszem: velünk előzetesen egyeztetve - eljátszott egy kicsit a nevünkkel: egy képzeletbeli standon „Elek és Tudomány” lettünk. A kép, a fiktív címlap olyan erősen hatott levélírónkra, hogy a névváltoztatást készpénznek vette. Amikor válasz e-mailben tisztáztam a dolgot, meg­kérdezte: nem árt-e lapunknak az, ha így kifordít­ják, elferdítik az elnevezését? Meggyőződésem, hogy nem, hiszen ha egy ko­moly pénzintézet asszociációs reklám­ötletet épít az Élet és Tudományra, az ékes visszaigazolása an­nak, hogy sokak számára nemcsak ismerősen, de jól, megbízhatóan is cseng a nevünk. A 2012-es évben is e kettősséget szeretnénk célul tűzni magunk elé: ismerjék, forgassák minél töb­ben a lapunkat — illetve megújuló elektronikus, in­ternetes kínálatunkat —, célunk ugyanis a tudo­mány népszerűvé tétele, s ezt csak egy olyan lap érheti el, amely önmaga is népszerű és ismert. No és természetesen elismert, olyan értelemben, hogy cikkei, hírei tudományos megalapozottságát nem lehet kétségbe vonni. Ha ezeket az alapvető, ám mégsem egyszerű célokat sikerül teljesítenünk, akkor — Olvasóink­kal együtt — már biztos, hogy boldog új év elé né­zünk ezúttal is. Gőzön Ákos 2 ■ Élet és Tudomány ■ 2012/1

Next