Élet és Tudomány, 2012. január-június (67. évfolyam, 1-26. szám)

2012-01-13 / 2. szám

ÉLET­ES TUDOMÁNY LXVII. évfolyam 2. szám ■ 2012. január 13. Címképünk: A nemzetközi űrállomás (A NASA felvétele Üzleltár című cikkünkhöz) 35 GONDOLKODÁST SERKENTŐ IQ-TORNA Zsigmond Gyula 36 Első kézből • MEGŐRIZNI A GYERMEKI KÍVÁNCSISÁGOT Szilágyi Zsuzsa • ROSETTE-I KŐ NÉLKÜL Kővágó Angéla 38 42 Szétszórva a Naprendszerben ŰRLELTÁR G­esztesi Albert Bornemissza János AZ EGRI HŐS FIA Szabó Béla Üzemanyagcella PET palackokkal MŰANYAGHULLADÉKBÓL ZÖLD ENERGIA Ronkay Ferenc Király Anett 48 Amikor még sárkányok uralták a Kárpát-medencét UTAZÁS AZ ORIÁSOK BIRODALMÁBA Hágen András 52 Miről beszél a fizika? TERÜLETI SEBESSÉG Baranyi Károly 54 Élet és tudomány képekben ÉT-GALÉRIA H.J. 56 KÖNYVTERMÉS 57 Lélektani lelemények STRESSZES KÍSÉRLET Mannhardt András 58 A tudomány világa • MEGLEPŐEN NAGY A MARSI ÉLETTÉR • BOLYGÓK, NAPOK ÉS KELETKEZÉSI MODELLEK •MI VÁR RÁNK A PLÚTÓN? • VIGYÁZZ! VESZÉLYBEN VAGYUNK! • SZICÍLIAI MADÁRSZÖVETSÉG 61 REJTVÉNYEK 62 ÉT-IRÁNYTŰ Bánsághy Nóra 63 A hátlapon DOVER SZIKLÁI Pásztor Dániel 51 Életmód A CIKÓRIA Marosi Kinga 45 Kedi/PÁ 0&/cucmrc! A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság valamint a szekszárdi I. Béla Gimnázium idén is meghirdette az általános és középiskolások részére kiírt nemzetközi 8. Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Versenyét, hat kategóriában: 1. Oktató programok, amelyek közismereti, illetve szakmai tárgyak önálló, konzultáció nélküli tanulására alkalmasak. 2. Alkalmazói programok, amelyek a számítógépek széleskö­rű felhasználását mutatják be. Ebben a kategóriában verse­nyeznek a szoftvertechnológiai (operációs-rendszer szintű) programok is. 3. Játékprogramok. A versenyzők saját ötleteik alapján írt já­­tékprogramjaikkal versenyezhetnek. A zsűri elfogad olyan játékprogramokat vagy programrészeket is, amelyeket a pályázó másoktól átvett ötletek alapján fejlesztett tovább, ilyenkor a külső program forrását is fel kell a pályázatban tüntetni. 4. Megépített (digitális) automata berendezés (hardver) és ve­zérlése (szoftver). 5. Számítógépes művészeti programok: — Számítógépes grafika, egy-egy versenyző legfeljebb 5 pálya­művet küldhet be. — Számítógépes animáció, egy-egy versenyző legfeljebb 3 pá­lyaművet küldhet be, de egyik pályamű időtartama sem ha­ladhatja meg a 3 percet. — Számítógépes zene (kompozíció, hangzó zeneanyag): egy-egy versenyző legfeljebb 2 pályaművet küldhet be, egyik sem haladhatja meg az 5 percet. 6. Számítógéppel támogatott tervezés, különböző CAD programokkal megszerkesztett tervrajzok, látványter­vek, műszaki animációk. A zsűri PC kategóriájú gépekre írt programokat fogad el. Az 1-4 kategóriában a pályázók készíthetnek hagyományos programnyelveken megírt, illetve WEB-alapú pályaműve­ket, ekkor jelöljék meg a pályamű Internet címét, esetleg jel­szavát. A pályázók tüntessék fel nevüket, címüket, e-mail cí­müket, telefonszámukat, közöljék a pályázat kezelési utasítá­sát, a tartalmi leírást, jelezzék, ha a pályázathoz valamilyen hardver kiegészítés szükséges. Egyetemistáknál és főiskolá­soknál fel kell tüntetni az egyetem, főiskola nevét és címét, a kar megnevezését. Általános és középiskolásoknál az iskola nevét és postai címét, e-mail címét, a pályázó osztályát, infor­matika tanárát. A versenyen részt vehet, aki a döntőig, már­cius 22-ig a 20. életévét nem töltötte be. Egy pályázatot több versenyző közösen is készíthet, ekkor a csoport minden tag­jának a nevét fel kell tüntetni. A pályaműveket CD-n, DVD- n, vagy Interneten is be lehet küldeni. A programhoz a keze­lési utasítást magyar vagy angol nyelven kell mellékelni. In­ternetes pályázatok esetén be kell küldeni a weboldal címét. A programtermékeket 2012. február 10-ig kell elküldeni: Neumann verseny, I. Béla Gimnázium, Informatikai Szak­­középiskola, Kollégium, Általános Iskola és Óvoda 7100 Szekszárd, Kadarka u. 25-27. neumann.ibela@gmail.com A Szerkesztőség 34 ■ Élet és Tudomány , 2012/2

Next