Élet, 1935. július-december (26. évfolyam, 27-52. szám)

1935-07-07 / 27. szám

amellyel a mindent elskatulyázó, megszárító, az élet vérétől és delej­ességétől elszakadt intellek­­tualizmus tú­lhajtásaira felelt, maga is túlfeszítette a «dinamizmus», az «intuicionizmus» húrjait. De különösen magyar olvasó számára éppen ele­get mond Bergson főbb műveinek («Teremtő fejlő­dés», «Anyag és Emlékezet», «Idő és szabadság», «A nevetés lélektana») elragadó stílusművészetéről és mélyenjáró fejtegetéseiről, hogy hatásuk alól még egy Prohászka Ottokár sem tudta magát kivonni. Annyi bizonyos, hogy Bergson a túltengő és jogo­sulatlan racionalizmussal hadakozó, a matemati­kai természettudományok fogalmi operációival szemben az élet és a lelki jelenségek dinamikus valóságát és az emberi szellem intuitív világát hangsúlyozó műveiben végletekbe csapott. A fran­cia neoskolasztikusok joggal vetették szemére, hogy az alakulás (Werden, devenir) ténye, az élet­lendület (élanvitai) intuíciója mellett — akárcsak az ókorban Herakleitos — egészen el akar felejteni, sőt tagadni akar minden állandóságot a dolgokban, s végül már a maradandó létet és annak változha­tatlan lényegi összefüggéseit, vonatkozásait is ta­gadja, szabad utat engedve a bölcseleti s ezzel akarva-nem akarva a művészeti és társadalmi anar­­kiának. De néhány évvel ezelőtt megjelent művét, «Az erkölcs és hit két forrásáról» (Deux sources de la morale et de la religion) már kifejezetten katolikus körökben is sok rokonszenvel fogad­ták, mert nagy megértést találtak benne a vallá­sos érzés és élet iránt, és a belső érlelődési folyamatnak, a végső igazságok nemes, komoly keresésének bizonyságait észlelték benne azok, akiknek erre szemeik és füleik vannak. Ha a hollandiai híradás igaz —­bár kétségtelen bizonyítékunk nincs rá—, a XX. század egyik leg­nagyobb bölcselője most már alázatosan meghajolt Jézus Krisztus és az ő Anyaszentegyháza előtt. Az a kultúrfront, amely valamikor harsonázta ne­vét és minden megnyilatkozását, most hallgat. Talán mert csalódott, talán mert maga is gondol­kozóba esett. Mind a két esetben ez a hallgatás éppen ele­get mond — nekünk. 546 C­sende fi­mnusz Zengő kürtszóval, citerával, s komoly szívem harsányra verve piros tüzén a szenvedélynek, zengő kürtszóval, citerával Uram, most nem dicsérlek. De látom füvön, fán, virágon, szíven, mesén és nevetésen — ó, tedd, hogy mások is meglássák látom szerelmen, álmon, vágyon művész-kezed vonását. De látom fényen, éjen, titkon, és látom csillagok forgásán — ó, tedd, hogy mások is meglássák — látom feszülő agyvelőkön tudós-kezed vonását. De látom bölcsőn és koporsón, anyák és gyermekek szemében — ó, tedd, hogy mások is meglássák látom szentek mártír-csodáján isten-kezed vonását. — Zengő kürtszóval, citerával most nem dicsérlek. Porszem-létem boldog lesz, hogyha minden évben csak egyszer nézel rám, s megáldod szerény ember-vetésem. Boldog leszek, ha néha-néha művész, tudós isten-kezeddel termékenyítve porszem-létem szítod félszeg szavakká : verssé szerény ember-vetésem. Boldog leszek, ha­­ elvégezve az évek víg versenyfutását megfáradt már rövidke­ létem — szelíd sarlóval aratod le szerény ember­vetésem. ifj. Ambrózy Jogoston

Next