Élet, 1942. július-szeptember (33. évfolyam, 27-39. szám)

1942-07-05 / 27. szám

ből származó alapító­levele. «. . . azért And­rás, a legkeresztényebb király, tekintélyes pa­rancsával kimondotta, hogy ezen oklevélkár­tya bizonysága alatt irassék meg, . . . mind­az, amit ,Szent Mária és Szent Ányos püspök s hitvallónak a Balaton fölötti Tihany helyén lévő egyházához, a maga, felesége, fiai, leányai és összes élő vagy meghalt rokonai üdvösségéért, művelt és műveletlen földekben, szőlőkben, földmívelő eszközben, szolgálók­ban, szarvasmarhák­ban, juhokban, disznók­ban, méhekben és őr­zőikben, meg az egyház tisztességéhez tartozó ékességekben átadott», olvassuk az oklevélben, amely már eleven és színes magyar élet színeit idézi elénk. A régi korok történetírói persze csak a ki­emelkedő eseményeket tartják számon, a min­dennapi élet emlékét azok a romok őrzik, ame­lyek közül jóformán minden balatonmelléki helység határában találunk egyet. Békefi kutatásai alapján majdnem félezerre tehet­jük a vidék középkori templomainak s közel százra szerzetes egyházainak számát, a várak és erősített helyek száma sem igen marad a félszázon alul. Éppen ezek közül ma már saj­nos vajmi kevés áll , sokat átépítettek, még több romokban hever , kultúrtörténeti emlék, a változatos tájba illeszkedő romantikus szín­folt, kirándulók, festők és költők zarándok­­helye. Hadd említsük itt csak a legfontosab­bakat, Egregy bájos XII. századbeli — sajnos bűnösen elhanyagolt temetőkápolnáját, Felső­­örs XIII. századi eredetileg egyhajós román stílű prépostsági templomát, a Tihanyi híres altemplomot, András király sírkövével, Keszt­hely csúcsíves plébániatemplomát Lackfy nádor vörösmárvány síremlékével, Kőröshegy egykor ferences XV. századi, 1907-ben restaurált templomát, a szigligeti, Révfülöp-környéki alsó, felső és kisdörgicsei, örvényesi, aszófői romokat s Szentkirályszabadja plébániatemplo­mát, amelyen hat évszázad minden stílusa nyo­mot hagyott. Egy-két erősséget már a hon­foglalók találtak itt, a várak nagy részét azon­ban IV. Béla király rendeletére kezdték épí­teni ; a tatárjárás arra tanított, hogy erős­ségek az egész országban szükségesek. A zalai oldalon a «sziget»-re épült Szigliget (Nagy Lajos koráig királyi vár), a Gyulaffi-fészek Csobánc s a bencés apátság építtette Tihany, Somogy­ban az ugyancsak «szigeten» épült s ugyancsak bencés birtok Fonyód s a Kőröshegy mellett álló Fejérkő játszott nagyobb szerepet a közép­kor századaiban. Országos jelentőségűvé a XVI—XVII. században váltak a várak , a török harcok korszakában. Leírás, képes ábrá­zolás akkor már több is akad róluk; a híres «hét vár» (Somló, Sümeg, Rezi, Hegyesd, Cso­bánc, Szigliget, Tátika)mellett nemcsak Veszpré­­met és Várpalotát, de Kanizsát és Szent-Grótot is számontartja a köztudat. Magyarország 1528-ban készült első térképén ezek mellett persze sok más név is szerepel. A százados viharok a Balaton vidékét sem kímélték meg; az 1715-ben és 20-ban végre­hajtott országos összeírás alapján körülbelül hétezer lélek lakott ott, 39 helységben ; a lélek­­szám s a helységek száma egyaránt kisebb a XV. századénál. A beköszöntő békés században meghalkul az élet: a békét teremtő Habsburg­­ház a nemzeti ellenállás utolsó fészkeiként rommá téteti azokat a várakat is, amelyek a török és német ostromok után is még épségben maradtak. A döntő szó most az egyházi s világi nagybirtoké: a század elején az újjá­építés egyik legjelentősebb dunántúli püspökéé, Biró Mártoné, aki Sümeget teszi a vidék szel­lemi központjává, a század végén Festetich Györgyé, a felvilágosodott reform e nagy út­törőjéé, aki Keszthelyt teszi meg a Balaton fővárosává. Biró Márton a balatonvidéki barokk építészet megindítója; sümegi rezi­denciája ma is elragad finom arányaival; szépek a város barokk templomai is ; a plé­bániatemplomot Maulbertsch remek freskói­ Alkonyat a Balatonon (Küblin Tamás felvétele)

Next