Élet és Irodalom, 1959. július-december (3. évfolyam, 27-52. szám)

1959-07-10 / 28. szám - Bóka László: Modernség, modernizmus, kritika (1. oldal) - Perlmutter Izsák: Sárgakendős nő • kép • Az „Alföld a festészetben” c. kiállítás anyagából. (1. oldal) - Ladányi Mihály: Vasárnapi beszéd • vers (1. oldal)

HI.­­évfolyam 28. szám­­———­­ i ——— om Főszerkesztő BOLONI GYÖRGY Szerkesztő MESTERHÁZI LAJOS Modernség, modernimus, kritika IRTA: BOKA LÁSZLÓ Az a vita, melyet a Magyar Szocialista Munkáspárt elmé­leti munka­közösségének fel­szabadulás utáni irodalmunk­ról szóló tézisei indítottak meg, többek között azért örvendetes, mert mai irodalmunk néhány alapvető kérdését is felszínre vetette. A felvetődött vita­kérdések között központi he­lyet foglal el a modernizmus kérdése: ez váltja ki a legtöbb szenvedélyt, e körül esik a leg­több félreértés. Nem véletle­nül. A modernizmus, mint iroda­lomelméleti szakkifejezés, nem régen szerepel nálunk. A szov­jet irodalomtudomány szókin­cséből került hozzánk, sűrűb­ben 1956 óta élünk vele, anél­kül, hogy pontos fogalmi tar­talmát meghatároztuk volna. Azt hiszem, itt az ideje, hogy a további viták eszmei tisztasága egyértelmű szóhasználata ér­dekében, megpróbáljuk meg­határozni a modernizmus fo­galmát. A nyilvánosság előtt folyó viták megett és alatt — ta­pasztalatom szerint — viszoly­gást, sőt félelmet is keltenek a modernizmus elleni hadi ké­születek. A viszolygókat két dolog zavarja meg. Az egyik a modernizmus és a modernség kifejezések azonos eredetéből szuggerálódik: attól tartanak, hogy a modernizmus elleni harc az új formát kereső mű­vészi kísérletek ellen irányul. Nem szabad elfelednünk, hogy nálunk a modern szónak egy ragyogó irodalmi forradalom emléke ad hangulatot: a mo­dernség Ady jelszava volt, a Nyugat-mozgalom jelszava volt s a retrográd hivatalos iroda­lom indított írtóhadjáratot a „iránya modernek” ellen. A másik zavaró körülmény an­nak az irodalompolitikának nem is távoli emléke, mely — az irodalom demokratizmusát tévesen értelmezve, az irodal­mi fejlődés természetes útját figyelmen kívül hagyva — a XX. század derekán nem Jó­zsef Attila, nem Ady költői hagyományához utalta költő­inket, hanem Petőfihez. A világos és egyértelmű be­szédre azért is szükség van, hogy ezeket a félreértéseket megszüntessük, ezeket a gya­nakvókat megnyugtassuk: a modernizmus elleni harc nem az irodalom természetes és szükségszerű megújhodása el­len folyik, s nem azt célozza, hogy irodalmuinkat a múltba fordítsa, elszakítsa a világiro­dalmi fejlődés eleven áramától. Hogy ez nyilvánvaló legyen, nemcsak azt kell megmonda­nunk, mit értünk modernizmu­son, hanem azt is, hogyan kép­zeljük az ellene folyó harc he­lyes gyakorlatot. A modernizmus azoknak a legújabbkori, s zömmel pol­gári művészeti irányzatoknak gyűjtőneve, melyek a művészet megújhodását nem a társadal­mi fejlődésből következő, s azt elősegítő új eszmék kifejezésén­ét akarják megvalósítani, ha­nem pusztán formai újítással, s bizarr, vagy bomlott formák öncélú szenzációjával akarják a művészi fejlődés látszatát kelteni. Ezeknek az irányza­toknak olyan esztétikai­­ felfo­gás az alapja, mely kizárja az esztétikum köréből a művészet valóság-ábrázoló, igazság-ki­­fe­jez­ő, erkölcsileg helyes cse­lekvésre indító jegyeit, s a szépség hatását pusztán a tet­szésre redukálja. A modernizmus tehát ál- és műmodernség mert éppenség­gel a haladás, a fejlődés irá­nyából téríti el a művészetet és azt az ihletést rekeszti ki az alkotómunkából, amit a való­ban újnak felismerése, kimon­­dási vágya kelt, s amely nem művi úton, hanem természe­tesen teremti meg új formáját. Ez ellen harcolni kell. Azt is mondhatnám: ez ellen kell­­ harcolni, s nem a minden iro­dalmat és művészetet éltető szakadatlan megújhodási vágy, nem a kifejezési eszközök tö­kéletesedése, természetes diffe­renciálódása, nem az írói „kí­sérlet”, nem a formakereső gyötrelem, nem a meglelt új elismertetéséért folyó harc el­len. S ezt a harcot úgy kell ve­zetni, hogy még látszólag se segítse elő az irodalom tema­tikus és formai megrekedését, az ábrázolás uni­formizálód­á­­sát, sematizálódását. A modernizmus­­ elleni harc részben pedagógiai feladat, részben kritikai feladat. A mo­­dernizmus részleges sikere arra int ugyanis, hogy az iro­dalmi közfelfogásban téves né­zetek élnek, hogy bizonyos, értékzavar uralkodik. Az az egyoldalú irodalmi nevelés, mely az irodalmi jelenségeket szinte kizárólag eszmei és tematikai szempontból ér­tékelte, elhanyagolta az esz­mék művészi formává testesü­lésének folyamatát nem vér­tezte fel olvasóközönségünket eléggé azzal a képességgel, hogy különbséget tudjon tenni a merész újdonság és a formai újszerűség felületi ingere kö­zött. Az irodalomtörténeti ok­tatás elmélyítésével rá kell mutatnunk, hogyan függ össze a társadalmi fejlődésből táp­lálkozó új eszme az új stílus megszületésével, hogy a nagy és maradandó hatású stílusirá­nyok mindig az emberi fejlő­dést előmozdító­­ eszmékből születnek, hogy a stílusirá­nyok mindig akkor süllyednek epigonizmusba, akkor halnak el, amikor ezek az eszmék ki­halnak belőlük, illetve túlha­ladottá válnak. Petőfi irodalmi népiessége Petőfi forradalmi demokratizmusának művészi kifejezése volt,s ez az eszmei és formai egység teremti meg máig friss harmóniáját. Mikor azonban a petőfieskedők csak stílusirányt láttak benne, s úgy akartak népiesek lenni, hogy abból hiányzott a forra­dalmi demokratizmus, a népies stílus elviselhetetlen epigoniz­­mussá szürkült, s alkalmatlan­ná vált arra, hogy az új idők új dalait ezekkel a formákkal dalolják ki. Petőfi utóda, a forradalmár Ady, aki tudato­san lépett Petőfi nyomába, új stílust teremtett kora szocia­lizmustól ihletett forradalmi mondanivalója számára s ki­mondta — Petőfi szellemében — hogy „Petőfi szavánál van szükség jobb szóra”. Az irodalmi műelemzés elmélyítésével meg kell taní­tanunk a magyar olvasót, hogy a stílus és a kompozíció ho­gyan­ vall arról is, kikhez akar szólni az író és hogyan vi­­szonylik eszmei rendje a társa­dalmi valósághoz. Vörösmarty, Petőfi, Arany forradalom felé haladó, illetve fáradalmat csi­náló nemzedéke nagy eposzi kompozíciókat alkotott és vizi­­onárius erővel testesítette meg az új kor hőseit — a húszas­­harmincas évek népi írói, ki­ket megérintett a marxizmus— leninizmus ideológiája, de visz­­szarettentett a forradalmi úttól a 19 utáni kiábrándultság, csak a nem művészi kompozíciójú szociografikus ábrázolásig vagy az önéletrajzi vallomásig jutottak el, s lírájuknak leg­mélyebb, legszebb hangja is az önemésztő önvizsgálat hangja volt, a tépelődés lírája. A jövő kapuit döngető, nagy forradal­mi líra, mely táj és tárgy at­moszférájában, nyelvében, stí­lusában, kompozíciójában, te­hát elemi részeiben és össz­hangjában is forradalmat su­gárzott, a kommunista József Attila lírája volt. A nagy távlatra tekintő pe­dagógiai feladatok mellett — melyeket itt csak érinthettünk — a modernizmus elleni harc elsősorban a kritika feladata. Minél fontosabb és sürgetőbb ez a harc, annál több óvásra és megszorításra van szükség, mert a hatásos, elvi tisztaságú kritikai harcnak komoly ne­hézségekkel kell megküzdenie. Ebbe a harcba nem szabad a tévedhetetlenség despotikus, mindenáron­ deklaratív igényé­vel belekezdeni, hanem számolni kell a lehetséges buktatókkal. Megnehezíti a modernizmus­­ elleni kritikai harcot az, hogy a modernizmus olykor a tar-­­ talmi újdonság álruhájában je­lentkezik. Azt hirdeti magáról,­­ hogy sajátos kifejezési formái­­ és szemléleti módja azt a mo­dern világképet tükrözik, me-­­ lyet az új fizika, az új techni-­­ ka, az új biológia, az új lélek­tan teremtett meg, hogy a gé­pesített világ ritmusa mósként tagolja a költő szavát is, hogy az atomveszély például reális valóság, s ha ennek szorongató tudatát nem fejezi ki a költő,­­ hűtlenné válik valóságtükröző feladatához. Ez azért jelent nehézséget, mert elemi részei­ben sok igazság van. Csak a gondos elemzés árulja el, hogy ezekben a tartalmakban is új­szerű művekben úgyszólván nincs egyéb társadalmi tarta­lom, mint egy kollektív válság, tudat, valójában azonban an­nak az embernek riadalmát tükrözi, akinek fejére nőtt a tudomány és a technika fejlő­dése, aki a tárgyi világban el­­tárgyiaskodi­k, s a fejlődésnek­ csak kockázatát látja, s nem annak perspektíváját. A kritikának ujjongva kell üdvözölnie azt az irodal­mat, amely korunk nagy tudo­mányos felfedezéseinek, az új technika életritmusának művé­szi kifejezője, s bátran szakít a letűnt korok költészetének fleskulusaivá. De a kritikának ugyanakkor azt kell vizsgál­nia, hogy ezt az új ritmusú éle­tet azzal a társadalmi tudattal nézi és ábrázolja-e a költő, ahogy Petőfi fölérzett a gőz­vasú­tra, ahogy József Attila érzelmileg is átélte a gépi tech­nikában rejlő, emberfelszaba­dító, forradalmi lehetőségeket, ahogy biológiai tudatossága szerelmi lírává vált a csodála­tos „ódás’-ban. Ha nem, akkor el kell utasítania, le kell lep­leznie, mert akkor álmodern­­ség, mert akkor visszás világ­képet tükröz. A tudományos és technikai fejlődés elválasztha­tatlan a társadalmi fejlődéstől, ellentétbe még akkor sem állít­hatók, ha a világ kizsákmá­nyoló hatalmai ki akarják sajátítani a tudományos és technikai fejlődést retrográd céljaik érdekében. Még a­ vál­ság­tudat is lehet indokolt, ha a válságon átvezető út pers­pektívája mozgósító erőt ad neki: ennek a dialektikáját ki­fejezni a modern költő felada­ta. Ahol ennek az optimizmusa hiányzik, ott modernség he­lyett csak modernizmust le­lünk. Nem kisebb nehézséget okoz az — s ez a fentiekből világo­san következik —, hogy a mo­dernizmus pusztán formai elemzés útján nem mindig különböztethető meg a valóban modern írók útkeresésétől. A merőben formai elemzés é­ppen olyan hiba, mint amilyen a merőben eszmei-tematikus elemzés. Különösen megnehe­zíti itt a kritikus helyzetét az, hogy az egyes népek irodalmi fejlődése azonos jelenségeket más-más megítélés alá von. A latin népek rendkívül kötött stilisztikája, merev formai ha­gyománya, vagy az angol pu­ritanizmus, tetézve a viktoriá­nus prüdériával már-már az alkotó szellem koporsójává vált formai, illetve tematikus megszorításaival: ott a forma­­bontás, az extremitás egész más szerepet játszott, mint a kelet-európai népek irodalmá­ban, ahol olyan formai nyűg­ről, olyan tematikus beszűkü­lésről szó sem volt. S habár az áttörés megtörténte után nyu­gaton is, manirra züllött a for­mabontás, Aragorn művészi eszközei nem határolódnak el olyan élesen a francia polgári írók művészi eszközeitől, mint akár a francia­ tanítvány szov­jet írónak, Erenburgnak mű­vészi formáitól. A moderniz-­­mus kritikai elemzésénél tehát­ tudomásul kell vennünk, hogy bizonyos formai jegyek — va°y akár bizonyos formai extremitások, bomlott formák egyezettjein lehet azonosít­­ás, beskattyázás alapja. Ha az író különleges formákat­ használ, azt a kérdést kell fel­tennünk: mi ellen lázad, és mit tud az újszerű formával kife­jezni? Aragonék formai láza­dása Baudelaire és Rimbaud próza­verseivel kezdődött, s olyan pathetikus-deklamáló, illetve egy olyan parnasszista zártságú stílus ellen lázadt, melybe nem fért be sem a való világ képe, sem az élő francia nyelv szókincsének igen nagy hányada. De milyen formai megkötöttség, milyen tematikus szűkösség ellen lá­zad Ady és József Attila utó­kora? Egy olyan irodalomban, melyben a népköltészet és mű­költészet kölcsönhatása még eleven, melyben az élőbeszéd és az irodalmi nyelv között nincs lényeges eltérés, hol nincs egyetlen formának sem privilegizált helyzete. S mit mond újat, olyat, mely széttör minden hagyományos formát? A magyar modernizmus termékeire inkább az érthetet­­lenség jellemző, semmint az újszerűség, s néha nem nehéz tettenérni, hogy nem a valóság bonyolultságának felismerése okozza a homályt, hanem na­gyon is könnyen felismerhető példák, azok eredetisége nél­kül Egy-egy folyóirat, antho­­lógia margóján szinte látom a lányírást: „Joyce forog a sír­jában", „Franz Kafkát kivetet­te a föld", „Giraudoux feltá­madt", „Thomas Eliot csuklik’’ — így glosszáz irodalmunk őr­­lelke. (Az külön elgondolkodta­tó, hogy a harmincas évek hő­sei kísértenek a legszívósab­­ban...) A legnagyobb nehézség, a legtöb hiba forrása magában a kritikában rejlik. Kritikusa­ink, sőt íróink egy része kon­zervatív. A XIX. század nagy nyugati és orosz kritikai rea­listái — Balzactól Tolsztojig — valóban ugart törtek a szo­cialista realizmus új vetése számára, talán ők voltak leg­jelentősebb előzményei a vi­lágirodalom szocialista fordu­latának. De jelentőségüket annyira eltúlozták, hogy oly­kor már szinte eltűnt a kriti­kai realizmus és a szocialista (Folytatás a 4. oldalon) Perlmutter Izsák: Sárgakendős nő. Az „Alföld a festészetben” c. kiállítás anyagából. LADÁNYI MIHÁLY: Vasárnapi beszéd Ti díszes saruban, nagyképű istenként kószáltok az esti ragyogásban. Ti fényes csillárok alatt ücsörögtök, mágikus szavakkal fogaitok között és képekben gazdag nyelven beszélitek el a lapok vasárnapi számában, hogy csak árnyék minden, ne remélj, bízd a múltra életed örömeit, és hogy bizarr félgömb lebeg a hullaszínű oktaéderek fölött... És a lapok vasárnapi számát szétnyitja egy ember, akinek a hét egyéb napjain sós lé csorog a hátán. Vaskerekek tüzes glóriái sisteregnek feje fölött és két hű állatát, ormótlan, nehéz öklét fogja az álmok szekere elé hétfőtől szombatig. És ez az ember, akinek az örömből a végzett testi munka öröme jut, s hogy gyerekeket csókol asszonyába a szerelem öröme, végigolvassa a lapok vasárnapi számát, bólint, amikor odaér, hogy ezt és ezt felépítették és elnéző mosollyal mered púpos, epileptikus álmaitokra. Ez az ember még nem ismeri a munka­ szerinti elosztást és a szocialista kooperáció gazdasági törvényeit. Negyvenfokos hőségben hajlong egész nap, agregátorok zsivajában, a moziban elbóbiskol és egyetlen este háromszor is kiejti kezéből a könyvet, a háromszázadik oldalnál tart már második napja; a gazdasági törvények a négyszázadikon vannak. De én ismerem őt: szívós és akaratos, és bizony mondom nektek: egyszercsak eljut a négyszázadik oldalig, s utána — hogy pihenjen kissé — átolvassa a vasárnapi lapokat. És megérti, hogy kik kooperálnak ővele, és megérti, hogy kik lopják el az életét, és a világon elsőként érti meg a művészeteteket. Istenemre, kedvem szerint mulatnék, ha azután összetalálkoznátok valahol.

Next