Élet és Irodalom, 1961. július-december (5. évfolyam, 26-52. szám)

1961-11-25 / 47. szám - Passuth László: Táci kirándulás (11. oldal) - Marconnay Tibor: Az őszi Napsugárhoz • vers (11. oldal) - Ladányi Mihály: Mátrai képek (11. oldal) - Masznyik Iván: rajzai • kép (11. oldal)

PASSUTH LÁSZLÓ: Tavasztól őszig Székesfe­hérvár úgy él, mint a balato­ni áradat kedves pihenőállo­mása: a városképhez hozzátar­tozik a hazai s idegen rend­számú kocsik körül hullámzó élet, s ahogy a barokk palo­ták sárga homlokzata elvillan, az is belekomponálódik a táj­ba, a régi Fehérvár egy-egy megmaradt középkori foltjá­val egyetemben. Modern vá­ros, melyen már­ szinte érezni lehet a Balaton leheletét. Míg visz a betonút, még né­hány kilométerre a város bel­ső kerületétől, változatlan ma­rad ez a megszokott útikép, az útelágazás is mintha csak any­­nyit jelentene, hogy innen le kell mondanunk a motor ké­nyelmesebb ritmusáról. Né­hány forduló, betérő, s már mintha kékesebb árnyékok borulnának rá a göröngyökre. Itt kerülünk rá a régi római hadiútra. Ha javítják, s feltár­ják gyökeréig, egyetlen met­szetével bizonyítja: mi volt az útépítésnek az a bámulatos technikája, melynek segítségé­vel az Urbs uralkodhatott egy­koron az akkor ismert világ nagyobb része fölött. Az első esők foltjai a római úton, a táj időtlenné lesz egyszerre, a maga mozdulatlanságában. A szekerek is elmaradnak, min­den magányossá válik; a meg­művelt földek mai képéből a topográfus képzelete római tá­jat varázsol. Pannóniába időszámításunk kezdete körül érkeztek az első légiók, s közel négy évszáza­don át tartott a római domi­nium. A határvonalon — az oly sokszor változó limesen, néha őrállás, néha castrum, ritkábban város jelképezte az Imperium szegélyét. Ezen a vonalon túl terült el, a maga titokzatos csendjével vagy fé­lelmes csatazajával. Barbari­­cum; ez volt az ismeretlen­­tá­jék, melyen időről-időre meg­jelentek, eltűntek, menedéket kértek vagy támadásra készül­tek a nomád lovasok, így érünk Tácra, melynek határában folyik ma Magyar­­ország egyik legnevezetesebb ásatása. A helyet középkori okleveleink Fövenynek emlí­tik, de római régészek, törté­nészek nyelvén egykori neve szerint mint Gorsium kap a megújult tudományos emléke­zetben helyet. Ez a Gorsium a források szerint nevezetes állomás volt azon a hosszú úton, amely Aquincumtól Rómáig vezetett. A ma oly szelíd dombos vidék arcát egykor hatalmas árterek, mocsarak tarkították, s a ci­vilizációt­­így csak ezek a kékes római utak biztosítot­ták. A ma patakokká szelí­dült egykori folyókat hidak ívelték át, egy-egy pillért ma is feltár a régész szerszáma. A domboldalról elénk tárul a megelevenedő város, e való­ban mintaszerű nagy ásatás színhelye. De város volt-e va­lóban Gorsium? Ez a telepü­lés, mely egyike volt az Im­perium ezernyi, három világ­részen szétszórt civitasainak — aligha hasonlított a közép­kor városaihoz, melyek magas falaik mögött a polgári lét zárt közösségeivé formálód­tak. Gorsium inkább postaál­lomás volt, pihenő, ipari cent­rum s ugyanakkor megerősí­tett menedékhely, a környék­beli lakosság számára. Amikor i. u. 350 körül barbár népek és törzsek egymást váltó hul­lámai ostromolják a limeseket , Róma hosszú történetének talán utolsó nagy erődítési programjával válaszol. II. Constantius császár nevéhez fűződik az új pannoniai erőd­vonal építése;­­a polgári lakos­ság e militarizált rendben­­éli a maga veszélyektől oly gyak­­ran*'felkavart' 'életét Tác feltárásának egyik leg­nagyobb régészeti értéke, hogy e jelentős település eltűnik a népvándorlás késeibb korsza­kában. Lakói elszéledtek, em­léke elhalványult, helyét be­temették a pusztai szelek. Nem épült föléje újabb város, s így a maga érintetlenségé­ben elevenedik meg a régész ásója nyomán, feltárja hosszú mindennapjai krónikájának egy-egy oldalát. A délvidéki telepesek, aki­ket ide vetett a sors, fáztak a télben s polgári életük nyil­ván akkor kezdődött el, ami­kor házaik padlója alá s a fa­lakba római módra csöveket szereltek be, s ez a központi fűtés biztosította a fagyok, hó­fúvások, viharok között is a­­ gazdák s mesteremberek mun­kájának meg nem szakadó rit­musát. A feltárások rengeteg ,,tárgyi leletet” hoztak napvi­lágra — minden egyformán lényeges a másfél ezer évvel ezelőtti élet mindennapi rend­jének megsejtéséhez. Az aranyékszerek, ólomból ké­szült fűtőcsövek, szerszámok, fegyverek, kerámiák, kutak, állatcsontok, kultikus tárgyak, egy-egy szénen faragott sírkő — lepést jelent az ismeretlen­ben: így élhettek azok, akik a táj öröksége révén őseink vol­tak Gorsiumban. A­ város feié nem épült új város a középkorban; a ma­, gyár település első metropolisa a közeli Székesfehérvár lett, melynek földjén — tudomá­som szerint — nem leltek ed­dig semmiféle római emléket. Viszont az omladozó emlékvá­­rosnak, Gorsiumnak kultikus emlékekkel teli falai közé népvándorláskori emberek te­metkeztek, sőt, újabb feltevé­sek szerint honfoglaláskori magyarok is. Ilyenkor felmerül a ,,tovább­élés” izgalmas problémája. Mit éreztek a nomád népek — jazigok, kvádok, gótok, rúgok, roxolánok, avarok s annyi, szinte névtelenül szétporlott törzs népe, amikor feltűnt előttük a fehér romváros, me­lyet akkor még lakhatóvá va­rázsolhatott volna néhány ta­nult mesterember. Miért riad­tak ettől vissza, miért fagyos­­kodtak inkább nemezsátraik­ban? Mi volt az oka annak, hogy általában nem költöz­ködtek be a kihalt, elhagyott római városokba? De valójában így volt-e ez? A Dunántúl s a Balaton-kör­­nyék két legnevezetesebb­­ ása­tása napjainkban Gorsium s a Keszthely melletti Fenékpusz­ta. Ez utóbbinak története azért is izgalmas, mert az egy­kori források tükrében s a to­­pográfikus feltételezések során itt kell sejtenünk Nagy Theo­­doriknak, a mondák Vasfejű Detréjének születési helyét. Feltevéseink szerint ugyanis Attila halála után e tájra köl­töző keleti gótok tovább éltek azok közt a falak közt, melyek számukra így elpusztíthatat­­lanná varázsolták az akkor már szétesett Nyugat-római Imperium bástyákba, házakba, s szerszámokba húzódott gé­niuszát. De ha a puszta népei mégsem riadtak vissza a ró­mai romfalaktól —­ miért al­kotott országközpontot épp Fehérvárott a honfoglaló s a kora­ árpádkori magyarság, amikor járható útjaival, híd­­jaival, akkor még álló város­építményeivel ott terült el az egykori Gorsium? Ma már annyit feltártak a római városból, hogy Tác — mihelyt rendbehozzák a bekö­tőutat — egyik legérdekesebb pontja lesz a dunántúli turis­tajárásoknak. A régészek , az igen lelkes helyi hatóság már szabadtéri játékokra gon­dol a legközelebbi jövő­ben, amikor a legnagyobb feltárt épületben nyaranta antik drámákat játsz­hatnának, s a feltöltött perem, mint amfiteátrum nyújthatna helyet a hallgatóságnak. Ám Gorsiumnak eddig talán csak egytizedét szabadították ki az ezeréves földtakaró alól. Becs­lések szerint még hosszú évek munkája után tud majd Kö­­zép-Európának talán egyik legnagyobb — érintetlen — feltárt későrómai városa vá­laszolni azokra a kérdésekre, melyeket fel kell tennünk, amikor végigjárjuk, s amikor elhagyjuk a nekropolist. ★ Visszautaztamban gondol­koztam a régészet s a humá­num kapcsolatának különös változásán. A múlt század vé­gén Labiche, a kor híres víg­­játékírója kedvenc figurája­ként szerepeltette az ügyefo­­gyott archeológust, aki nem lát túl az orrán. Ez az értéke­lés alighanem a közfelfogás tükörképe lehetett. A közönsé­get, de a hivatott szerveket sem érdekelte túlságosan a múlt feltárása; minálunk is, három évtizeddel ezelőtt gyak­ran egy-egy áldozatkész „di­lettante” segítségével folytat­hattak ásatásokat. Az egykori Gorsium feltárá­sa első pillanatra talán jelen­téktelennek látszik az ország mai, modern élete, óriási kol­lektív munkája szempontjá­ból. De a kérdés talán mégis elég érdekes ahhoz, hogy épp e napokban felvessük a hozzá fűződő humánus fejlődés prob­lémáját. A múlt emlékei ily széleskörű, átfogó felidézésé­nek alapja, csak olyan közér­deklődés lehet, mely az embe­ri lét emlékeit, az együttélés fejlődésének kérdését a humá­num oldaláról közelíti meg. Amikor elhagytam Tácot, en­nek a humánumnak sodrában jöttem: egy távoli teremben, ahonnan a világon mindenho­vá elhangzott a szó, az ember magasfokú megbecsülésének hangján beszéltek, s aki hal­lotta, az az együttélésnek, a közös emberi erőfeszítésnek igazi értelméről kapott megfo­galmazást. Az élmény közel jött, mara­dandónak éreztem. Az író, amikor a körülöttünk folyó je­lenben jut el a megelevenedő múlt ősforrásához , már egy­re szélesebbre nyílt emberi perspektívák szerint tájéko­zódhat, s témáját keresve az ősi formák között, a biztató humánum fényében próbálja megsejteni a holnapot. Talán erre volt jó, s ezért marad oly emlékezetes számomra ez az őszi, táci kirándulás. Még cipőmön az út pora s még tüdőm pórusaiban az erős mátrai levegő. Iz­galmas öt hónapot töltöttem­ egy Heves me­gyei termelőszövetkezeti községben, Nagyré­­dén, ahol az élmények szinte nekigyűrkőztek, hogy naponta elkápráztassanak. Nem vendég voltam, nem íróféle, hanem kultúrházigazga­­tó, aki terveket készít, jelentéseket körmöl, bálokat rendez, színházi ügyekben jár el, szakköröket szervez és a saját bőrén érzi a visszásságokat is. Öt hónapig nem volt időm írni, csak néhány mondatot jegyeztem fel kék­­fedelű füzetembe, s azóta várom az alkal­mat, hogy ezekről a komoly tapasztalatok­ból valami hasznos és kedvem szerint való művet kanyarintsak. Persze, a komoly dolgok mellett a vidá­­ mákból is kijutott nekem ezalatt. A példa­beszéd is azt tartja, hogy borban a derű. Bortermő vidéken csodálatos dolgok terem­nek, a virtus és a humor itt egyazon hordó­ból virágzik ki. Inni pedig szeretnék az én községemben! Ez az aranyos­ szívű nép a bol­hát megfejné nagy takarékoskodásában, de kitűnő korát nem sajnálja senkitől sem. Még most is emlegetik Rékasi Máté vendéglátó rekordját, amikor a koalíciós időkben pincé­jébe invitált néhány vezető politikust. Amint, leértek a salétromvirágos boltívek alá, belül­ről bezárta az ajtót, a kulcsot pedig egy hor­dóba dobta, mondván, míg abban bor lesz, nem lehet fölmenni, ötvenkét órán át voltak­ a föld gyomrában, mikorra a hordó fenekén „elérték” a kulcsokat. A bor ma is nagy szervezője a vidám ese­ményeknek. Nemrégiben történt, hogy a harangozó felesége búcsúba ment, s a haran­gozó egyedül maradt otthon. Szép, nyugodt estéje volt és elborozgatott. Amint azonban lefeküdt, azt álmodta, hogy valaki beszól az ablakon: „Már fél órával elmúlt a hajnali harangozás ideje és kigyelmed még mindig ágyban van?” Röstellte a dolgot, gyorsan föl­kelt és elharangozta a hajnalt — alig vala­mivel éjfél után. Az emberek pedig fölkeltek a harangszóra, megetették az állatokat, meg­fejték a teheneket, az asszonyok pedig elin­dultak a városi piacra, isten nevében. Merthogy sokan vallásosak itt, különösen az öregebbre. A termelőszövetkezetben — sa­ját kérésükre — külön munkacsapatuk van a plétániás asszonyokénak, az öregecskék­­nek, akik énekelgetni szeretnek munka köz­ben. A csapat vezéralakja Botos Panka néni. Mozgékony, eleven öregasszony, ő vezeti a munkát és az éneklést egyaránt. Dologból elég a napi 6—8 óra, de ájtatosságból nem, ezért esténként klubösszejöveteleket tartanak, ahol bepótolják a délutánból kimaradt éne­keket. Egyik este szomorú dolog történt. Botos Panka néni az összejövetel után nem találta félretett százhatvan forintját. Éjszaka rosz­­szul aludt s másnap reggel világgá kiáltotta a szégyent. — Te szoktad behajtani a más tyúkját is, biztos te loptad el — villámlott a parancso­lat ellen vétőre. Természetesen ettől kezdve nem ment a munka sem és már valószínű­nek tekintettük, hogy széthull a munkacsa­pat. Az mentette meg a dolgot, hogy Panka néni megtalálta a pénzt ötödik alsószoknyá­ja zsebében. S néhány nappal a viharos ese­mény után már új éneket zengtek a sétániás asszonyok: „Meghozta a boldog órát a nagy Teremtő. Meglett Botos Pankának a százhatvan Szép őszi vasárnap következett, a leg­­színpompásabb népünnepély, a szüreti mulatság napja. A vidék minden, színt magá­ra rakott, mint egy elvirágzás előtt álló asz­­szony. A tsz autóján korán reggel megérke­zett az elnök is, hogy a jó rendező szokása szerint számbavegye a látványosság kellékeit. Súlyos hiba történt: a városi fúvószenekar lemondta szereplését. Össze kellett hát szed­ni a helybéli rezesbandát. A párttitkár mögé kapaszkodtam a motorra, hogy tekintélyét latba vetve rávegyük a mellőzött és sértődött muzsikusokat a szereplésre. Merthogy — az elnök szerint — szüreti felvonulás rezesban­da­ nélkül: temetési menet. Néhány évvel ezelőtt még cintányértól volt hangos a falu vasárnaponként. Ők húzták a talp alá valót a régi kultúrházban, de az ötvennégyes árvíz nemcsak a művelődési ott­honnak kinevezett kántorlakást mosta el. Az új művelődési otthonba bevonult a dzsessz és kiszorította a falakat hasogató rézágyúkat. E napon úgy zengtek a hangszerek a dél­utánban, mintha egyszerre akarták volna be­hozni a mulasztottakat. A muzsikusok régen gyakoroltak, s most minden, rézdarab ön­álló életet élt és bosszúért rikoltott. A műve­lődési otthon előtt pedig szálltak a színes, ráncolt szoknyák, megmutatva, ami a nyil­vánosság számára máskor nem látható. Egy lágyan mennydörgő foxtrott alatt a hangszerek egyszeribe mérgesebben recseg­tek: az esti autóbuszon megérkezett a városi tánczenekar. A fiatalság betódult a terembe, nyomukban a kíváncsiskodókkal. Az üvöltő rezek bűvölői pedig szemükre húzták a ka­lapot. A délután elfogyasztott borok egyér­telműen azt tanácsolták nekik: az nem lehet, hogy e szép nap koronáján, az esti táncmulat­ságon más zengesse a talpalávalót. Benyo­multak hát ők is a terembe, hogy kiverjék onnan a törököt és diadalra vigyék Schnei­der Fánit, ámiatta de amiatta. Ingujjra vet­kőzve letelepedtek a színpad sarkába és fúj­ták rendületlenül. A tánczenekar leállt, a botrány belépett a terembe. " Mi, az illetékesek, tanácskozni kezdtünk. A fiatalság gyors intézkedést várt, szvin­­gelni szeretett volna, meg beszélgetni az idő­járásról. Egy szüreti báltól mindenki sokat vár. De muzsikusainkhoz szólni sem lehetett, tudomást sem vettek rólunk. Végül meghoztuk a döntést: le kell itatni őket. És kezdetét vette a haza költséges meg­mentése. De így is órák teltek még el, mi­korra a családtagok vállukra vehették a meg­gyötört hangszereket. Mi meg zsebünket tapo­gattuk, hogy maradt-e egy fröccsrevaló. A tsz elnöke sokat hadakozik az italozás ellen. A társadalmi bíróság szinte csak a borozás okozta vétségekért hozza ítéleteit. Nemrégiben egyik állami vezetőnk járt lenn s részt vett azon a közgyűlésen, amelyen a társadalmi bíróság spártai szigorral ítélkezett tíz fogatos felett, akik fokozott mértékben vették ki részüket az antialkoholizmus elleni küzdelemből. Az egyik vádlottnak, Bumm Gergelynek nagyon fájt, hogy így lehúzták a falu becsü­letét országos vezetőnk előtt. Fölállt és azt mondta: — Azért isznak annyi bort az emberek, mert a községben egy idő óta nem működik a szódagyár. Ami érthető is. A nyomaték kedvéért meg is kérte a jelenlevő országos vezetőt, hasson oda, hogy a rédei szódagyár ismét működ­jön. A szikvízüzem nemsokára készen áll, s ta­lán — de nem bizonyos — ezek lesznek az utolsó borvirágok, amiket itt lejegyeztem. Ladányi Mihály * 1 - 11 I MARCONNAY TIBOR: Az őszi Napsugárhoz Ó, milyen enyh­e, szép s derűs vagy, dúsain őszi Ragyogás lombcsomón, pirosló, aranyon, Rámkacag a bokor, s bár benn halál­oson, Valamennyi bozót Tavaszunk lángját őrzi. Szélcsöndbe nyög az ág, sóhajt a pagonyom, Hallom: a meghalás éltünket megelőzi, S unszol gyűjtött erőm, megújul, így lesz ősi, * Kitörő igaza fejlődik, már nagyon. Ragyogóm! Csudaszép! Szeress ma úgy, mint régen! Szájamat kinyitom: — csókoddal, Életem, Jöjj! még inkább avass Igazzá, verőfényben. Jobban, mint vak, bolond perc­ létű szerelem... idei, tavalyi, régi avarban jártam, Sebbel, cirógató, tü­ndéri Napsugárban!

Next