Élet és Irodalom, 1967. július-december (11. évfolyam, 26-52. szám)

1967-09-16 / 37. szám - N. Sándor László: Tanévnyitó után (1. oldal) - Lukácsy András: A néző művészete • Százezrek színháza sorozat. Hegedüs Géza: A néző művészete (1. oldal) - Kálmánchey Zoltán: Leány • kép (1. oldal) - Veres Péter: Olvasónaplómból. A magyar „Elveszett illúziók” • Móricz Virág: Móricz Zsigmond szerkesztő úr (Szépirodalmi) (1. oldal)

Erki Edit: Lillafüred, 1942. (5. oldallátogatóban Kardos Lászlónál (12. oldal) Tanévnyitó után Mitsem változik a kép évek, évtizedei óta: riadt-idegenül bá­mészkodó, az idő múlásán köny­­nyező szülők, új s régi társaikat ke­reső fiúk és lányok, kék ünneplők, matrózruhák, rakottaljak egy cen­tivel térd alatt,­­milyen önfeledt örömmel dobják le majd tulajdo­nosaik otthon egy öt centivel rö­­videbb viseltes kedvéért). Maga­biztos, szigort sugárzó tanártekin­tetek, (de belül mennyire teli ilyenkor minden pedagógus rejtett feszültséggel, a nyitány lámpalázá­val.) Tanévnyitó szónoklat, jól ki­csiszolt körmondatokkal, hazáról, emberségről, kötelességről , fész­­kelődés a hátsó sorokban, sustor­gás nyári szerelmekről, fürdőhelyi kalandokról. Tanévnyitó. Az ezt követő iskolai rend is, a foglalkozások szakaszosan ismétlő­dő sorával felelős­ izgalmaival, diákcsínyeivel, változhatatlannak tűnik. A tanítás, az iskolai élet tartalma azonban változik. Nem­csak a gyermekarcok cserélődnek évről évre, de más a diákközös­ségek érzelem- és tudatvilága, mások az iskolai kollektívák fe­szítő és kohéziós erői, más a gye­rekek hazulról hozott erkölcsi szemlélete, mint például egy évti­zeddel ezelőtt. Másért tanulnak és másért nem tanulnak, más iránt és másként érdeklődnek. Milyen IS a mai középiskola? Sokat és sokan vitatkoznak róla, többet, mint bármikor eddig. Min­denesetre vibrálóbb és izgatottabb a légköre, mint korábban. Engem nagyon megfogott az a frappáns hasonlat, amellyel a középiskolát egy iskolaigazgató jellemezte mi­nap. — Az iskola nem más — mon­dotta —, mint egy nagy szellemi versenypálya, ahol kezdettől fog­va keményen hajtanak és igye­keznek a karrier melletti előnyös pozíciói, az egyetemi felvételin vé­gül pontot jelentő érdemjegyeket megszerezni. A lemaradók csak be­csületből kocognak végig a pályán, mit sem törődve azzal, hogy, egy­két, vagy három testhosszal ma­radnak el. E versengés, a szülő a doppinggal együtt, gyakran feszült légkört teremt, s minden rossz lépés: a vártnál egy jeggyel rosz­­szabb dolgozat, vagy félig sikerült felelet, valóságos lelki traumához vezet. A verseny a győzteseket bámu­latos szellemi erőfeszítésre készte­ti. A közvélemény jól ismeri a ti­zenhat-tizenhét éves csodatudós­­kák nemzetközi sikereit. Minden osztályban akad jónéhány fiú és lány, ahol az iskolán kívüli ismeret­­terjesztő irodalom és az egyetemi tankönyv régióiban kalandozik. Nincs érettségi, ahol az elnök ne beszélgethetne folyékonyan öt-hat (Folytatás a 2. oldalon.) Kálmánchey Zoltán: Leány LUKÁCSY ANDRÁS: A NÉZŐ MŰVÉSZETE Rengeteget írtunk már, kritiku­sok, pedagógusok, újságírók az alapvető esztétikai nevelés hiá­nyosságairól — csak én egymagam annyit, hogy restellek újra vissza­térni a témára. De vissza kell tér­ni rá ismét és ismét, mert a kér­dés megnyugtatóan rendezve mind­máig nincsen. Megnyugtatóan? — egyáltalán semmiképpen! Vegyük az iskolai tananyagot: a fiatalok elenyészően kevés esztéti­kai ismeretet kapnak, állításaimat lehet ellenőrizni. Az irodalomban a tanterv szerint szinte semmit — hacsak nincs egy lelkes tanár, aki magánszorgalomból megkísérli, hogy elcsípett ötpercekben beve­zesse diákjait a műélvezet tudo­mányába. A képzőművészetekről legfeljebb a humántagozatban va­lami egész keveset, de a modern művészetről már semmit. Zené­ben ismét semmit — de még a nagy hévvel meghirdetett film­esztétikai oktatás ügye is holt­pontra jutott. (Noha ez volna az­tán az igazi, tömegeket érintő kö­zönségnevelés.) Dramaturgiai is­meretekkel, a színházbajárás mű­vészetével pedig végképp nem ta­lálkoznak a tanulók sehol, talán csak elvétve egy-egy osztályfőnöki óra élmény-megbeszélésén, de hát mi fér bele abba? Semmivel sem jobb a helyzet az iskolán kívüli népművelés terüle­tén: rendszeres és átfogó esztéti­kai ismeretterjesztés alig folyik, ami pedig van, az, akárcsak az is­kolai tananyagban, rendkívül ke­vés és esetleges. A viszonylag leg­nagyobb összefüggő, szakszerű so­rozatok: a szabadegyetemek eszté­tika-előadásai országos viszonylat­ban kevés embert érintenek. To­vábbi — most már módszerbeli — negatívum, hogy a művészettörté­net-oktatás maga is, iskolában és azon kívül, lényegében még mindig adatokra épülő, az élményszerzés természetrajzába sem itt, sem ott nem vezet be módszeresen sem­miféle ismeretközlő apparátus. Egy szabályszerű, már kezdetben is jól fejlett ellentmondás nö­vekszik a szemünk előtt egyre ha­talmasabbra. Kulturális nevelő- és propagandamunkánk nagy appará­tussal és minden erővel arra irá­nyul, hogy a nívós művészeti al­kotások minél szélesebb rétegek­hez jussanak el; másfelől azon­ban az esztétikai képzésben ré­szesülők — tehát a művészetekhez felkészülten közeledők — aránya viszonylagosan egyre csökken. Mondhatni, rohamosan csökken, hi­szen közben a művészetek is fej­lődnek, az ismeretanyag is bővül. Végső soron itt az oka annak, hogy a magas művészetek és a korszerű formák iránti érdeklődés aggasz­tóan lassúbb ütemben fejlődik, mint az, várható vagy szükséges volna, és amint azt általános gaz­dasági és civilizációs fejlettségünk indokolná. És itt az oka az ifjúság, különösen a teenagerek sokat bí­rált ízlésbeli egyoldalúságának is; a bírálat jószerivel nem őket illeti, inkább csak szenvedő alanyai ők egy áldatlan helyzetnek. A kérdésre mindig újra vissza­térünk, de peres hangunk lassan bereked, indulataink eliszaposod­nak, annyira nem történik az ügy­­­ben semmi lényeges. Beérnénk persze most már szerényebb kez­deményezésekkel is, ha már az át­fogóbb megoldásra valami oknál fogva nincsen mód. Örömmel üd­vözöljük azt a sorozatot is, amely ennek a néhány sornak megírásá­hoz most az apropót adta: szíve­sen fogadjuk a Százezrek színhá­zát, ezt a soványka kötetekből álló tömegkiadványt, mert beköszön­tője szerint olyasmire vállalkozik, ami ugyancsak hiányzik: hogy ugyanis a színházbajárók szélesebb körét a színházművészet műhely­titkaiba beavassa, és a drámák be­fogadásának, a műélvezetnek al­fabétájára megtanítsa. Egyik-má­sik kötete példamutató is az alapfokú esztétikaoktatás módsze­rében. A néző művészete például, amelyben Hegedűs Géza a néző­téren ülő átlag­látogató szemszö­géből próbálja megmagyarázni az alapvető színházi jelenségeket. Vagy A rendezés titkai, amelyben a kiváló színháztudós, Staud Géza elemzi a rendező művészetét, és foglalja össze a rendezői stílusok történetét. Más köteteiben azonban ez a sorozat is beleesik a népszerűsítő vállalkozások gyakori hibájába —s e tekintetben nem mentené fel a szerkesztőt az sem, ha az olvas­mányosság vagy a „közönségcsalo­gatás” szempontjaira hivatkoznék —, mesélni kezd, anekdotát ad népszerű tudományos ismeretter­jesztés helyett. (Akár a pesti ka­baréról szóló kötetet tekintjük, akár a sikeres operettprimadon­nánkról szóló — egyébként saját műfaján belül helytálló — köny­­nyed életrajzot.) A jelenség mögött, amely az egész, jól induló sorozatot fel­­vizenyősítheti, az rejlik, hogy nincs elegendő számú népszerűsítő szak­emberünk, nincs elegendő számú hozzáértő írónk az egyes területe­ken. Olyan, aki az olvasmányos­ság szempontjait a módszeres tu­dománnyal össze tudná egyeztetni. Lényegében ugyanez a helyzet a pedagógusok és előadók között is: népszerű művészet­elemzéshez, alapvető esztétikai kérdések ér­dekes megbeszéléséhez igen keve­sen értenek. Az a gyanúm, hogy a kérdésnek itt van a gyökere. Hogy a problé­makomplexus megoldását a szak­ember­képzés területén kell keres­ni. Ha egyetemi és főiskolai szin­ten jobban ügyelnének a dologról, ha el tudnánk szakadni valahára az adatokra építő művészettörté­net-oktatás megmerevedett rend­szerétől, de már itt, a tanárképzés­ben sokkal több alkalmasan felké­szült előadó és tudomány-népsze­­rűsítő születnék a továbbiakban, és a tömegek esztétikai nevelésé­nek ügye, ha lassacskán is, meg­oldódhatnék. Addig azonban, félek, egyhely­ben fogunk toporogni. sas ■ XI ÉVFOLYAM, 37. SZÁM ÁRA 1,50 Ft 1967. SZEPTEMBER 16. -----------­-------------------------.SH—flBg—ISS9 VERES PÉTER: OLVASÓNAPLÓMBÓL E­zt a könyvet — Móricz Zsigmond szerkesztő úr — f­el kell olvasni. Legalábbis azoknak, akik „irodalom­mal foglalkoznak”. Semmiféle is­mertetés, semmilyen okos olvasó­napló nem adhat képet róla. Fe­­lét-harmadát idézni kellene. S különben is az egyik embernek ez és ez benne az érdekes, a meg­hökkentő, a felfedezés, a leleple­zés, a másiknak az és amaz. Én hát csak abból jegyzek itt fel va­lamit, ami nekem nagyon fontos. Másoknak más lehet ugyanilyen fontos. És mindegyiknek igaza le­het. Benne van az a hiányzó tár­sadalmi regény is, ami a kapita­lizálódó Magyarországról és Buda­pestről nincs megírva: a magyar Elveszett illúziók, így hát én is csak rapszodiku­san, ahogy a könyvhöz illik. Ami­kor azt olvasom, hogy Rózsahegyi Kálmánnak — a színésznek — 1800 pengő a havi fizetése a Nem­zeti Színháznál (meg a sokféle kü­lön fellépés), de kevés neki, mert sok az adóssága, tehát át akar menni a Király Színházhoz egy hónapi vendégjátékra 4800 pen­gőért, elkap a düh, pedig nem lát­szom dühöngő típusnak. Nem azt hánytorgatom, hogy ugyanekkor és csak 40—50 pengőt kerestem, mint pályamunkás, hanem azt, hogy a világgazdasági válság előtt ez a havi „fix” ugyan még csak 60 mázsa búzát (akkoriban ebben számoltak), de nemsokára 300 má­zsát ért. Egy egész évre számolva már ez is 3600 mázsa. Egy ezer­holdas birtoknak nem is a jöve­delme, hanem a teljes gabonater­mése. (Ezer holdból 4—500 hold le­het a kalászos). Tessék utánaszá­molni a többit! Én csak ennyit mondok a komprádor-burzsoázia! Valamikor 1930 táján, a közeli boltosunk, Friedländer Jenő, aki A magyar „Elveszett illúzió” már sejtette, hogy „van bennem valami”, ideadta nekem a Pesti Napló egyik vasárnapi számát. Mó­ricz Zsigmondnak egy novellája volt benne: Az úr a tornácon ül... (Mit szólok hozzá? Elolvastam. Mit szólhat egy magyar napszámos az ilyen írás­hoz? Ez igen! Ez az igaz írás! Most felfedezni vélem a napló­jegyzetei között a novella forrá­sát: „Tegnap Miklós Andorék el­keseredetten mondták, hogy ez a magyar faj 3000 év alatt se tu­dott önálló lenni... Akkor sose is fog. Ma néztem Berki Andrást, a kertészt, ahogy egész nap kitar­tóan dolgozott... Ez a magyar nem Miklós Andor. És Miklós Andornak van egy országa az or­szágban, s Berki Andrásnak sem­mije ..., mert Berki munkavégző, s munka közben nem gondolhat másra, csak a palántáira. Miklós Andor a munkavégezte­tő, aki arra gondol, hogy másokat beállítson.” Igen, az úr a tornácon ül.­­Ma­gyarország tornácán. Még egyszer: komprádor-bur­zsoázia! És utána: Magyarorszá­gon forradalom kell! Magyaror­szágon forradalom lesz! Amikor az ilyeneket olvasom, újra és újra igazat kell adnom hajdani önmagamnak, pedig akkor nem is mondtam, csak éreztem: író, dögölj meg, dögölj éhen, vagy eredj kapálni, maltert hordani, kezdj akármihez, ahol kenyeret kereshetsz, de ebbe ne menj bele! És mondjad harsányan, együtt József Attilával: — Le a kapita­lizmussal! Hatalmat, húst a dol­gozóknak ! De tovább is csak rapszódiku­­san. Elszomorító és kiábrándító le­hetne, amit a színművekről és a színházakkal való „vacakolások­ról” ír Móricz Zsigmond, ha ugyanakkor ott nem volna, hogy mindezt önmaga is látja. És az a kegyetlen éleslátás, ahogy közben az embereket jellemzi, mindent kiegyenlít, önhitt üzletes­ okoso­­kon, akik Móriczban egy érdeke­sen fura magyart, afféle naiv „ős­tehetséget” véltek, úgy átlát, és egy-két szívig hatoló tőr-szóval úgy elénk állítja őket, hogy az ember kajánul csak azt sajnálja, hogy nem olvashatják már a saját ítéletüket. Csakhogy a papokról, kisurakról, nagyparasztokról, sőt a nagyurakról való ítéleteit megta­lálhatjuk a könyveiben, a polgá­rokról, a sajtó, az irodalmi és kul­­turális élet embereiről azonban csak ezek a naplójegyzet­ek mon­danak valamit. Nyilván csak a töredékét annak, ami volt. F­elhányhatnám: nem volt elég önérzetes. De hát lehe­tett? Jól tette, hogy nem engedte magát a Szabó De­­zső-i dühökbe belehajszolni. Azt írja egy helyen: „Gyávaság. De ha gyáva nem volnék, már ré­gen felakasztottak volna.” Ilyen értelemben bizony már­ Shakes­peare — az emberi világ legna­gyobb költője — is gyáva volt. Mindent áttételesen írt meg. Még ami direktnek látszik is a király­drámákban, azt sem köszönik meg sem a tegnapi, sem a mai, sem a holnapi királyok, ha egy kicsi ma­gukhoz való eszük van. Szerencse, hogy az­ akkoriak eléggé rövidlá­tók és ostobák voltak a Henrikek (Folytatás a 2. oldalon.)

Next