Élet és Irodalom, 1970. január-június (14. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-10 / 2. szám - Benjámin László: Oltalmas karok közt nyugodalomért • köszöntő • Csanádi Imre 50 éves (2. oldal) - Hoch István: Testek • kép (2. oldal) - A. J.: Munkásszállókban és a Halászbástyán. Tízéves a Fővárosi Művelődési Ház „Körműsor” akciója (2. oldal)

ÉLET ÉSf® IRODALOM IRODALMI ÉS POLITIKAI HETILAP Megjelenik minden szombaton 16 oldalon Főszerkesztő: NEMES GYÖRGY Főszerkesztő-helyettes: GARAI GÁBOR A szerkesztőség tagjai: Abody Béla (főmunkatárs) Faragó Vilmos (olvasó szerkesztő) Gyertyán Ervin (könyvkritika) Kardos G. György (művészetkritika) Koroknái Zsuzsa (információ) Lázár Ervin (széppróza) Lengyel Péter (interjú) Mezei András (vers) Molnár Zoltán (publicisztika) Nagy László (képszerkesztő) Pintér Tamás (nyomdai szerkesztő) Varga Domokos (riport) SZERKESZTŐSÉG: Budapest, V., Alpári Gyula u. 22. Tel.: 111-424 310-920 314-164 111-087 113-221 Kiadja: LAPKIADÓ VÁLLALAT Budapest, VII.,­ Lenin krt. 9/11. Tel.: 221—285 Felelős kiadó: SALA SÁNDOR Nyomja: SZIKRA LAPNYOMDA Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető: bármely postahivatalnál, a kézbesítőknél, a Posta hírlapüzleteiben és a Posta Központi Hírlap Irodánál (Bp., V. József nádor tér 1.) Külföldiek részére előfizethető: Kultúra Könyv- és Hírlap Külkereskedelmi Vállalat Budapest, 62. P. O. B. 149 ELŐFIZETÉSI DÍJ: 1 hónapra: 10 forint negyedévre: 30 forint félévre: 60 forint egész évre: 120 forint KÉZIRATOKAT ÉS RAJZOKAT NEM ŐRZÜNK MEG ÉS NEM KÜLDÜNK VISSZA INDEX: 25 244 BENJÁMIN LÁSZLÓ­: OLTALMAS KAROK KÖZT NYUGODALOMÉRT Csanádi Imre, kedves bará­tom, ötven éves. Nagyon jó volna, ha ezt a születésnapot néhány évvel el lehetne halasztani. Nem csu­pán az öregség késleltetése vé­gett volna jó, inkább azért, hátha hoznak a következő évek valami örvendetes fordulatot a szerencsével hadilábon álló, a sorsharaggal gyermeksége óta úgy fedél alatt élő költőnek, hogy vidámabban beszélhet­nénk ötven évéről. Igazán saj­nálatos, hogy az idővel csak az irodalomban játszhatunk; az életben ő játszik, ő bánik el ve­lünk. A szép, kerek évforduló nem takarhatja el az ünnepelt gyöt­­rött arcát, szüntelen feszültség­ről árulkodó ideges kézmoz­dulatait, az önvédelemről is már-már lemondó gesztusait, s nem feledtetheti el, hogyan sod­ródik ez az egyenes, cselek­véseire kényes ember egyik méltatlan helyzetből a má­sikba. Nincs túlzás nél­kül, de nem is alaptalan a baráti körben tett ön­gúnnyal teli megjegyzése: csak éveinek száma szerint különbö­zik az életet most kezdő, bi­zonytalan állapotú kamaszok­tól. Nehéz ember! — mondják róla. Igaz, ami igaz, ötven esz­tendő alatt derekasan megta­pasztalta, megtapasztaltatták vele: nem könnyű embernek lenni. Nehéz emberségével puszta emberségét védelmezte, volt mitől és kiktől védelmez­nie. De akiket barátságába fo­gadott, tudják, tartózkodása, zártsága milyen könnyen nyí­lik a tiszteséggel, s jóindulat­tal közeledőnek, érdességei s gyanakvásai mennyire nem természetéből erednek. És hogy ebben a nehéz emberben meny­nyi a kedvesség, s a gyöngéd­ség, a könnyedség, és a játé­kosság, az ajándékozás igénye és képessége, arról nálam hi­telesebben és szebben beszélnek versei. A versek beszélnek, de a­z érsekről is beszélni kell. A műről, amely a szülőfalu kö­zösségében alapozódott, s az egyetemesség felé növekszik, gazdag, sokszínű világ, minden lényegbelit, minden emberit befogadó, minden hamisat, fö­löslegeset, embertelent kire­kesztő. Szenvelgéstől, bájolgás­­tól, sámánkodástól, váteszi póztól,­ önsajnálattól és önsaj­nálkozástól irtózó közösségi költészet Csanádi Imréé, zajló időben, vulkanikus mozgások között is romolhatatlan. ötvenedik születésnapján il­lenék felfedezni végre Csanádi Imre irodalomtörténészt is, a 18. század magyar irodalmának ez idő szerint — és már mióta! — magánszorgalmú kutatóját, nem kis munkát végzett. Iro­dalmi közéletünk egyik rejtel­mes furcsasága ez is: ami má­soknak egzisztenciát, elisme­rést, tudományos fokozatokat biztosító, megbecsült hivatá­suk, azt Csanádi, egyéb dolgai mellett, hobbyként — azaz hó­bortként — csinálhatja; nem tiltják tőle, de nem is érdekelt még senkit, mit végzett, med­dig jutott. Talán eléggé megindokoltam már, miért szeretném elhalasz­tani ezt a születésnapot; na­gyon mértéktartóan, sok min­dent elhallgatva indokoltam pedig. Szép, szép a küzdelmes élet, hasznos is lehet, amíg fia­tal az ember. Ha Csanádi ötven évének küzdelmeit szétoszta­ná tíz ifjú költőtársa között, azok jól elgazdálkodhatnának a rájuk eső résszel ötven éves korukig. Ne csodálkozzunk a költőn, ha az aranyjánosi „egy kis független nyugalmat” ő is megáhította, és milyen szé­pen,­ mennyire a nagy költő s a közösségi ember módján. Diadalt, harácsot kinevetek, de végzem, amit végezhetek: a tisztességért, becsületért, gyerekeimért és öregeimért, elgyengülésemben oltalomért, oltalmas karok közt nyugodalomért. Így, Imre! Szívemből kívá­nok Neked oltalmas karok közt nyugodalmat. Kívánok szerető barátokat és tisztességes ellen­feleket, s hogy valóban elvé­­gezhesd azt, amit helyetted el nem végezhet senki. mm. ■b'r.? /I'.#’. Hoch István: Testek ­ MUNKÁSSZÁLLÓKBAN és a Tízéves a Fővárosi Művelődési Ház A SZOT Kulturális Osztálya tíz évvel ezelőtt bízta meg a Szak­­szervezetek Egressy Klubját — a Fővárosi Művelődési Ház elődjét —, hogy zenés és irodalmi műso­rokkal szolgálja a munkásszállóik lakóinak művelődését. A kezdeményezésről keveset mondanánk pusztán azzal, hogy bevált. A Fővárosi Művelődési Ház „Körműsor” akciója jelentős kulturális mozgalommá terebélye­sedett. A budapesti munkásszállá­sok félszázezernyi lakójából ed­dig 24 000 emberhez 6000 zenés irodalmi műsor és hangverseny jutott el. S ebben még nincsenek is benne a „Körműsor” nagy, nyil­vános hangversenyei, melyek a nyári hónapokban a Halászbás­tyán, a Vajdahunyadvárban és a parkszínpadokon kerülnek elő­adásra. A Csepel Autógyár vagy egy iparitanuló-intézet otthonában — nagyobb kultúrtermekben — min­den lehetőség megvan a „Körmű­sor” programjainak előadására. Egy ötvenszemélyes munkásszál­láson azonban a színészeknek, előadóművészeknek és zenészek­nek — emeletes ágyak és öltöző­szekrények között — néhány négyzetméternyi területen kell Mozart és Kodály, Verdi és Wag­ner, Ady Endre és Weöres Sán­dor, Shakespeare és Thomas Mann műveiből élménygazdag produkciót nyújtaniuk. Méghozzá nehéz munkában elfáradt embe­reknek, akiket netán a kártya­asztaltól kell az előadásokra csá­bítani — úgy, hogy a szórakozás­ban se érje őket csalódás, jóllehet sokuk életében először találkozik a művészet „komoly” műfajaival Akik ilyen nehéz helyzetű, át­meneti életformájú néprétegek kulturális szolgálatára éreztek kedvet és hivatást, azoknak nem­csak a közönség és a környezet újdonságaival kellett megbirkóz­niuk. Túlzás nélkül állíthatjuk: valami merőben újszerű pódium­műfajt alakítottak ki. Ez az új műfaj népszerűsít: közelebb hozza az irodalmi és zenei műveket a műélvezés ábécéjével ismerkedő közönséghez. S ez korántsem kis feladat. A munkásszállók pódiumműso­rain nem holmi közepes színvo­nalú, „amatőrökkel” is elvégeztet­hető munka folyik. Ellenkezőleg, egy ötfelvonásos drámát vagy ope­rát két-három szerepre tömöríte­ni; egy-egy jelenetet kiválasztani, mely frappáns egésznek hat; egy novellát dramatizálni hangsúlyo­zott cselekményességgel, ám vul­­garizálás nélkül; egy szimfonikus mű részletét „kamara”-jelleggel adni elő, megtartva az eredeti mű szellemét — mindehhez nép­művelői módszerességre van szük­ség. És hivatástudatra, amit Ta­kács Márta előadóművész így fo­galmazott meg: „Mi abban a re­ményben lépünk fel esténként, hogy felébresztjük az irodalom iránti érdeklődést.” A mozgalomban részt vevő ren­dező művészek és aktívák nem­csak a kultúra demokráciáját szolgálják. Hanem — mondjuk így — a demokrácia kultúráját is, a társadalmi viselkedés, érintkezés formáit. A Fővárosi Művelődési Ház tíz­éves működésének általánosan megszívlelhető tanulsága: nem az előadások színvonalát kell leszál­lítani a sokat emlegetett „széles néptömegek” érdekében; őket kell megbecsülni és fölemelni. A. J. HALASZBASTYAN ,K­örműsor" akciója — A HÉT KULTURÁLIS ESEMÉNYEIBŐL SZÍNHÁZAK PETER SCHAFFER: Jötét a sötét­ben — Arthur Miller: ALKU. Be­mutató a szegedi Nemzeti Színház­ban január 10-én. FEJEK ÉS KRAPEKOK. Szatirikus műsor. Bemutató az Irodalmi Színpadon január 11-én. RICHARD WAGNER: A walkür. Fel­újítás az Operaházban január 15- ét. RÓNA TIBOR—LITVÁNYI KÁROLY —ROMHÁNYI JÓZSEF: És mi lesz holnap? Új politikai kabaré. Be­mutató a Kis Színpadon január 1­­án. JOHN KIRKPATRICK: Ifjúság! Ta­vasz! Szerelem! Bemutató a veszp­rémi Petőfi Színházban január 16-án. KIÁLLÍTÁS HAJARI GYULA festőművész kiállí­tása a Magyar Nemzeti Galérián. Megnyitó: január 10-én. HANGVERSENYEK HANS PISCHNER cemballa-estje ja­nuár 10-én, a Zeneakadémia kis­termében. BACH-kantáták 3. Január 12-én, a Zeneakadémián. Közreműködik a Liszt Ferenc kamarazenekar. Ve­zényel : Sándor Frigyes. PIERRE COCHEREAU zenekari or­gonaestje január 13-án a Zeneaka­démián. KRAUSE ANNAMARIA zongoraestje január 13-án, a Zeneakadémia ka­maratermében. A MÁV SZIMFONIKUSOK hangver­senye január 16-án a Zeneakadé­mián. Vezényel Kurt Masur (NDK). Közreműködik: Lukács Pál. KÖNNYŰZENE: BEAT 3. Az Illés, a Metro és az Omega együttes hangversenye ja­nuár 12-én az Erkel Színházban. ÚJ KÖNYVEK KÖLTÉSZET: BABITS MIHÁLY: Erato. Az Eroti­kus világköltészet remekei. Hat réznyomat Zichy Mihály Szerelem­­ciklusából. (Novák, Bécs). VAS­VÁRI ISTVÁN: Fedezék nélkül. Új versek. (Magvető.) SZÉPPRÓZA: ÉGI ÉS FÖLDI SZERELEM. Válto­zatok egy dallamra. Novellaantoló­gia. (Szépirodalmi, Zsebkönyvtár). GULYÁS JÁNOS: Dél van. Elbeszé­lések. (Magvető) MÁNDY IVÁN: Mi van Verával? El­beszélések. (Magvető) JAMES ALDRIDGE: Végső menedék I—2. Regény. (Zrínyi) TÁRSADALOMTUDOMÁNY: FEKETE SÁNDOR: Folyosói szüm­­pozion — amelyből végre mindenki megtudhatja, érdemes-e élni és küzdeni (vagy sem). Az életkedv és derűlátás rövid tanfolyama. (Magvető) HELLER ÁGNES: A szándéktól a következményig. Előadások az ál­talános etikáról. (Magvető. Elvek és utak.) ÚTIRAJZOK: BOLDIZSÁR IVÁN: Az angyal lába. (Szépirodalmi) SZÖLLÖSY KLÁRA—CARUHA VAN­­GELIO: Az Olümposztól Angyal­földig. (Kozmosz)

Next