Élet és Irodalom, 1972. január-június (16. évfolyam, 1-26. szám)

1972-04-15 / 16. szám - Kunszabó Ferenc: Szelídített gyerekek (5. oldal) - Antal Ilona: metszete • kép (5. oldal) - Tornai József: Most • vers (5. oldal)

KUNSZABÓ FERENC: Szelídített gyerekek A Mátra magasabb tetőin, csú­csain még ott csillognak a hónyo­mok, itt lent, a Zagyva huzatos völ­gyében már csak a minden orrot­­fület pirosra gyaluló kora tavaszi szelek járnak. A falu főutcáján ke­vesen mozognak. Néhány vénasz­­szony igyekszik a templomba, má­sok a malacot hajkurásszák — m­unká­sv­ona­tokhoz, fakaruszokhoz, téeszbe mér régen elmentek az em­berek. Ez a félóra a táskával ballagó gyerekeké. Az új iskola kint áll a falu szélén, innen, a felvégről már ideje lenne indulni, de a kapuk alig csattognak. — Jaj, anyu, hideg van! — visít egy kiskölyök, és visszaugrik a ve­randáról. Pedig dehogy van hideg. Tavasz jön, érezni, mint szellőzködnek az erdők, a domboldalak, a patak zeg­­zugai... Miért fázik hát akkor annyira ez a gyerek? ★ Pirosra és sárgára festett, man­­zardos, szuterénes új ház, a kerítés betonoszlopai még csak most ké­szülnek. A férj délutános műszak­ba indul, az asszony pedig a három gyereket várja ebéddel. — Rosszak-e? — kérdem. — Jaj, mint a tűz! — sóhajt a fiatalasszony, miközben sebtében gombot varr az ember bejáró in­gére. — Tegnap adtam nekik egy ötvenest, mert már majd kihúztak valami építőjátékért, és ma reggel megint egy-egy tizes fejenként, ta­karékbélyegre ... Aztán itt van Palkó, a legnagyobb. Táncolni ta­nul. Mondom neki: te a rendes ci­pődet vedd föl a kultúrba!... Este, mikor megjön, nézem, hát nem abba ment el, amit egész nap nyit­? — Elharapja a cérnát, és pár pilla­natig félrebillentett fejjel nézi a felvarrt gombot. — Nem azért, az se szakadt meg, dehát a kultúrba mégis rendeset illik felhúzni... A fürdőszobából kijön a férj — egykori pajtásom —, kapja magára az inget. — Pali — mondom —, ha úgy hirtelen vissza tudnál emlékezni: hány fát másztunk meg gyerekko­runkban egy nyáron? Egy pillanatig rám mered, aztán elneveti magát, és a mandzsetta be­­gombolása közben a vállát vono­­gatja: — A fene meg jobban tudja ... Nemigen hagytunk ki egyet sem a Bíróijesztőn. _ — Hát a gyerekeid, Palkó meg Józsi, másznak-e fát? Az asszony visszafordul a tűz­helytől : — Az kéne még csak! Hogy ös­-­­szetörjék a csontjukat, meg elszag­gassák nekem a ruhát!... Azért gürcöl az ember?! — Szentigaz — mondom minden meggyőződés nélkül. — Hát mit szoktak csinálni iskola után? — A tévé!... Az az egy jó, hogy azt szeretik. Addig legalább csend­ben vannak. Vasárnap délelőtt is, nem is tudom, mit csinálnék! — Kimennének a faluba — vé­lem óvatosan —, kiszaladgálnák magukat. Az az egészséges ... — Hogyne! Ilyen locspocskán! Kész betegség. Üljenek csak itthon, a fenekükön! Lényegében a másik házban is ugyanezt mondják, és a harmadik meg a tizedik gyermekes családnál is. S néhol még azt is hozzáteszik, hogy nem jó az, ha mindenféle utcagyerekkel barátkoznak. Olya­nokkal, akik elvágynak otthonról. __Emlékszem, kisiskolás korom­ban egyszer sokáig kórházban fe­küdtem, lesoványodtam, kicsit elbi­zonytalanodtam, elszoktam a társa­ságtól. Szüleim egy darabig gyana­kodva figyeltek, majd visszavittek a kórházba, mert aligha gyógyítot­tak ki teljesen. Mióta kijöttem, egy karcolást, egyetlen szakadást sem vittem haza... És nem féltettek semmiféle tár­saságtól — úgy látszik, akkor vala­­hányan voltunk, mind utcagyerek­nek számítottunk a faluban. ★ Húsz, huszonöt évvel ezelőtt a csökött patkánynak, ürgének, egér­nek, a lovat keselynek, hókának, Miskának, a macskát cirmosnak, a kutyát Tiszának, vagy esetleg több­­sincsnek hívtuk, egymást pedig Fü­les, Szeplős, Hazudós, Bicska, Ta­licska és hasonló nevekkel illettük. Ma a kismalac szinte minden ház­ban Mazsola, a macska Kandúr Bandi, a kutya Foxi- Maxi — de egymásra is ugyanezeket a neveket aggatják a gyerekek. Nem kell gon­dolkozni, készen kapják a tévémű­sorokból. Iskolában iskolatelevízió, vasár­nap délelőtt ifjúsági televízió, este esti mese, és gyermekműsor meg futballmeccs, meg Angyal. Maigret. Coralba. Satöbbi. Megszűntek az isten háta mögötti vidékek. Legyen az bármilyen kicsi falu vagy tanya, a nagyvilág az eddigi intim, csak­ a­ mienk lakásba jött. Sokszor megfigyelem a gyerekeket: a kétéves már érzékeli a mozgó képet. Még esetleg a tízéves sem tudja, miről van szó, agya még nem képes a föltétlenül szükséges asszo­ciációkra , de a kép mozog, abban a fene kis dobozban emberek, álla­tok és tárgyak mindenféle mókás dolgot csinálnak: egyszer Angyal versenyautózik, máskor lovak fut­nak, aztán hatalmas fatörzsek úsz­nak le a vízen, ismét máskor néni vagy bácsi pislog elő, és erősen magyaráz — ez mind-mind igen érdekes, még akkor is, ha nagyrészt összefüggéstelen és értelmetlen. A napi munkában elfáradt, ko­rán kelő szülők már régen alusz­nak, a gyerekek azonban még min­dig markolják a kisszék szélét, és kivörösödő szemmel bámulnak a szürkén fényes üvegre. ★ Eszem ágában sincs a tévé rom­boló hatásáról elmélkedni: a kép­távközlés korjelenség, rohamosan fog továbbterjedni, és fejlődése, haszna szinte beláthatatlan. Azt azonban föltétlenül figyelembe kell vennünk: kaphat a gyerek akármi­lyen okos, érthető, felfogható és gyakorlatias tanácsokat — ha csak látja, és nem gyakorolja, akkor so­hasem lesz a sajátjává, sohasem képes feldolgozni. A monopolizált-favorizált mozgó­kép bűvölete elszakítja pajtásaitól, kicsit tehát a társadalomtól is. Ha tízen ülnek a képernyő előtt, akkor is mindegyik egyedül ül, egyedül fogadja be a látottakat, s társait legfeljebb egy-egy felkiáltás ere­jéig érzékeli, de azt is gyorsan le­pisszegi, mert attól nem hallja, hogy mit mond a tévé. Márpedig amit a tévében lát, azt ő sohasem cselekszi. Ha akarja, sem tudja. Amit ugyanis a tévé ad — legyen az színházi közvetítés, báb­játék vagy riport — mindig valami esszenciális, a valóság kivonata, ha nem is mindig művészi vagy találó. De minél művészibb vagy frappán­sabb, annál nehezebb visszaforgat­ni égi másából a valóságba. Az ő kis élete mikrovalóságába. Hisz megpróbáltuk azt már mi is, hogy a ritkán látott moziképeket újrajátsszuk. Soha, egyetlen alka­lommal sem sikerült. Nem volt az az íze, az a sója, ami a filmen. S ha — a játék spontán törvényei szerint — néha sikerült is volna valamelyikünknek új történetet fabrikálnia, akkor meg csak össze­vesztünk, hogy az pedig nem így volt!... Maradtunk tehát saját já­tékainknál, saját kis társadalmun­kat fejlesztettük tovább, ezzel ké­szültünk a felnőtt életre. Maradna még a képernyő révén szerzett élmények megbeszélése, „kitárgyalása”. A szülőkkel, a tár­sakkal. Erre azonban ritkán adó­dik mód. Csak a hétfő este szabad, akkorra viszont összezsúfolódik az egész héten összegyűlt tennivaló. ★ A mai falusi fiú nem fon ostort, nem lovagol napraforgószáron, s nagyon ritkán kéredzkedik föl lo­vaskocsira a gyeplőt tartani. Hatodik elemibe jártam, mikor a mester egyszer végigkérdezett bennünket, ki mi akar lenni. Bi­zony, már a saját válaszomat is el­felejtettem, de megkerestem az öreget, mert ő annak idején min­­den évben minden osztályról le­jegyezte egyt füzetbe. A tizenkét éves fiúk akkoriban jóformán kivétel nélkül földmíve­sek, kocsisok, erdészek akartak lenni. Tizennyolc éven keresztül, szinte változatlanul. Néha bök ki a fakult sorok közül egy-egy ko­vács, kalauz vagy éppen mozdony­­vezető önjelölt — de emlékszem, ezekre már mint nagyzoló, felvágós fickókra tekintettünk... A lányok szinte egyöntetűen „semmi”-k akar­tak lenni, ami azt jelenti, hogy családanyák lettek. Múlt tavasszal végigkérdeztük a hetedik osztályt: a többség a bá­nya, a gyári munka felé tájékozó­dott, de akadtak műszerész, motor­­szerelő, „tévécsináló”, villanyszere­lő, katonatiszt aspiránsok is. A lá­nyok is bőven válogatták már a szakmákat , s csupán kis részük akart otthon, a téeszben maradni, ők is jobbára azért, mert gyengébb képességűek a tanulásban. Ez örvendetes jelenség, mert mu­tatja, hogy a falusi gyerek előtt ki­tárult a világ, és sem ő, sem szülei nem tartják lehetetlennek, hogy akár értelmiségi legyen belőlük: koruk gyermekei. A magyar falu éppen most számol le végleg a régi paraszti életformával, annak majd’ minden normájával, szokásával. Ma már vajmi kevés ember akar paraszt lenni, legfeljebb mezőgaz­dasági munkás, és vajmi kevesen akarnak falusiak lenni, legfeljebb falun élők. „Falusi” — van ebben a szóban valami lefokozás. Már-már sértés. A nehéz munkát, a sarat, a kénye­lemhiányt, az elmaradott gondolko­dást és életmódot jelképezi. Cso­da-e, hogy — főként a fiatalabbja — mindentől szabadulni akar, ami falusi, és mindent elfogad, ami attól elhatárol. Válogatás nélkül. A folyamat, persze, nem most kezdő­dött. A népviselet nyomában eltűnt palóc házak, fonók, fosztók a gaz­dasági, ipari fellendülésnek, és az ezzel járó civilizálódásnak a követ­kezményei, de a technika csupán realizálódni engedte a parasztság­ban már előbb is benne fészkelő vágyat: Nem elmaradottnak lenni! Nem elmaradottnak látszani! A tévé, a rádió, a tömegesen gyártott „városi” szobajátékok is csupán elősegítik, hogy a falusi gyerekek felhagyjanak a régi játékokkal. Mert azok degradálóak. És mivel „ingyenbe” vannak, nincs is érté­kük. ★ A folyamat érthető, törvényszerű, de nem minden részletében és kö­vetkezményében örvendetes. Sok városi szülő ma már arra tö­rekszik, hogy gyerekét sportoltassa, szabadba küldje; a falusi szülők többsége viszont még a széltől is óvja a serdülőket, mert szemükben ez az előkelő!... De hol, mikor, hogyan tanulják meg ezek a fiúk és lányok a közösségi magatartást (az iskolai és úttörőélet önmagában nem elég), mikor tanulnak meg vereséget szenvedni, elismerni az igazságos fölényt — és igazságosan gyakorolni a fölényt! —, hogyan tanulnak meg alkalmazkodni, az őket körülvevő világ elemeit helye­sen rangsorolni?! És mikor szoknak rá a léleknek oly nélkülözhetetlen tűnődésre, ál­modozásra?! „Gyorsuló élet, fel­gyorsult élet!” — mondogatjuk, mi­közben az ő életük éppen hogy le­lassult, és szinte minden belső, ön­tevékeny cselekvéstől megfosztó­­dott. Ülnek a tévé, a rádió, a mag­nó mellett. Élvezik a képet, a han­got, moccanatlanul... Nem az üresen maradt erdőket, patakmen­tét és domboldalakat sajnálom hát elsősorban, nem is a sok megfab­­rikálatlanul maradt saját játékot (a legtöbbször fantázia nélküli késztermékek helyett!) , hanem a holnap falujának felnőtteit, akiket számtalan emberformáló élmény­től, lélekedző próbától üt el a gyű­lölt múlt differenciálatlan elutasí­tása és a jelen örömeinek váloga­tás nélküli elfogadása. / Antal Ilona metszete 1972. ÁPRILS 15. TORNAI JÓZSEF: Most Most mindenkivel kezet fogni most lemondani rólad most látni a napot a túlsó féltekén virrasztani egy ágon iszapos vízben úszni várni ahogy a halálraítélt reggelig most tudni hogy az útnak vége tudni hogy az út csak most kezdődik most nem akarni semmit csak kinyílni elmerülni elmerülni benned napfoltokban eggyé osztódva veled följönni mint a parafa a vízre fölvenni a világot mint a csalán-inget ablak lenni útelágazás ellentétem most fölemelni mind a két arcom millió arcom elkóborolni ködbe és nádasba most most most tűz lenni széttipratni hegyes tüskéken lógni végre tombolni a veremben fölordítani abba a nagy fülbe a nagy üveg­kráterba makogni a hidrogén nyelvén a bőröd a bőröd festett ujjaid üregeid a mély úszósziget tested árvizében most éjszakákat önteni torkodba most fölhangzanak a kezdet ütései a fehér tojáshéj-falon most nem vagy most befejezed a virágot a csigát a lovat most ők látok most te látunk most ti lát most én látsz most hallgatni szíved mint messziről a nyitott zsilip­zúgást most fölfalni magad kihányni megsiratni mint mindenkit mert nem én vagyok hanem aki a bordáim között jön most kezet fogni mindenkivel ki megteremtett hajnalok urai változások urai szakítsátok el a kötelet

Next