Élet és Irodalom, 1976. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1976-09-18 / 38. szám - Ordas Iván: Másik osztályba lépni (3. oldal) - Vas István: Keats és Petőfi (3. oldal) - Rác József: rajza • kép (3. oldal)

ORDAS IVÁN: MÁSIK OSZTÁLYBA LÉPNI ■— Mást se lát az ember egész életében, csak átrétegeződést! — vélekedett barátom, aki lassan ne­gyed százada él abban a kisváros­ban, melynek aszfaltját én csak néhány esztendeje taposom. Megál­lapításában egyszerre érződött né­mi fanyalgás és a tények tudomá­sulvétele. A kisváros is kohó, nem­csak a nagy. Az itt élő harminc­egyezer ember számára épp úgy, mint annak a két tucat község­ben lakó hatvanezernek, akik ilyen vagy olyan okból a „részleges fel­sőfokú központhoz” kötődnek. A kötődés részben egészségügyi ellá­tást jelent, hiszen itt a nagy kór­ház és rendelőintézet, részben jobb vásárlási lehetőséget, hála az áru­házaknak, ABC és egyéb önkiszol­gáló boltoknak, meg a megyeszék­hely jellegnek. Elsősorban azon­ban munkavállalást. Nem a város három termelőszövetkezetében, ha­nem az iparban, melynek három évtizede még nyoma is alig volt, de most már hétezer körüli lel­ket foglalkoztat és előbb-utóbb menthetetlenül átgyúrja a maga képére és hasonlatosságára mind­azokat, akik itt vetnek horgonyt A munkássá válás folyamata az orrunk előtt zajlik, csak éppen nem mindig figyelünk rá. A kényes műszaki berendezése­ket gyártó üzem egyik vezető mér­nöke számára az „átrétegeződés” túlságosan elvont, sokat ölelő gyűj­tőfogalom. Más szemszögből néz a munkásra, aki egyelőre nem az, csak ipari foglalkoztatott, de aki szeretne, vagy akinek azzá kell lennie. — Drága mulatság az államnak, a társadalomnak — mondja —, csak éppen elkerülhetetlen. Sokkal drágább, mint többnyire gondol­juk, hiszen azt hiszem, pontosan senki nem számolt utána. Talán nem is lehet... Arra gondol, hogy itt az ipari munkának nincsenek hagyományai. Nincsenek szülőktől, vagy hozzáér­tő mesterektől ellesett fogások, nincs vérré vált műszaki kultúra. Amit kinyomtatva már számtalan­szor olvastam, hogy megfelelő ál­talános műveltség híján képtelen­ség­ az egyre bonyolultabbá váló, drága gépek kezelésének alapisme­reteigvel megbirkózni,­ az nála „vé­res” valóságként csapódik le. Már­pedig az általános műveltség ala­csony, az iskolai végzettség is az. Négy esztendeje az egyik egyete­mi tanszék reprezentatív felmérést végzett kereken ezer ipari foglal­koztatott között, ami magában sem csekély létszám, itt pedig arányai­ban különösen sok: ötven száza­lékuknak volt nyolc általános isko­lai végzettsége, tizenkét százalé­kuknak még annyi se. — Aprócska példát mondok — folytatta. — Ahol három-négy mil­liméteres csavarokat kell hajszál­pontosan a helyére illeszteni, ott egy gyors kalapácsütéssel­ szapo­rább a munka, ha tilos is. Az eredményt esetleg csak a hatodik, hetedik munkafolyamatnál lehet észrevenni, amikor a termék már biztosan selejt. Közben persze a méregdrága gépek is romlanak. Jó eset, ha csak hónapokba telik, hosszú hónapokba, amíg a faluról jött vagy bejáró, ingázó dolgozó­val meg lehet értetni, hogy más a traktoreke megreparálása és más a finommechanika. Persze nem­csak a technikai részletekre gon­dolok, hanem a munkamorálra is... Az már a gyáralapítások kezdeti korának derűs-borús anekdotái kö­zé tartozik, hogy déli harangszókor két újonnan felvett asszony ko­mótosan megcélozta a portát és az útjukat álló kérdésére a legna­gyobb nyugalommal közölte: — Rögtön jövünk, csak haza­­ugrunk megetetni a jószágot! A szüretelés heteit azonban máig számításba kell venni még a dekádtervek elkészítésénél is. Ilyenkor ugyanis nemcsak a cu­kor fogy a boltokból, hanem a dolgozók száma is megfogyatkozik a gépek mögött. Az egyik megbe­csült szakmunkás ismerősöm némi gondolkodás után így fogalmazta meg, hogy mikor válik munkássá valaki: — Amikor egy gyárbeli problé­ma, megoldatlan feladat otthon se hagyja nyugodni. Épp úgy, mint valamikor a várható termés, vagy a Bimbó tehén fenyegető nehéz el­­lése... Ide nem lehet egyhamar eljut­ni, sokaknak sosem sikerül. A kétlakiság kötődését azonban még­is mintha túlbecsülnénk egy ke­véssé. Szőlőtermesztő és jó mező­­gazdasági környékű­ városunkban a megkérdezettek közül csak száz­negyvenhatnak volt ilyen forrásból származó mellékjövedelme. Igaz, további száznyolcvanketten szíve­sen vállalnának ilyet, csak éppen nincs módjuk hozzá. Ahhoz, hogy valaki lobogjon a lelkesedéstől (számára új) munkájáért, nemcsak megfelelő munkahelyi körülmé­nyek, befogadásra kész környezet kell, hanem az is, hogy minél ke­vesebb otthoni gond járjon az em­­ber fejében, miközben végzi azt, aminek végzéséért fizetik. Jól vagy rosszabbul, ebből a szempontból egyremegy. Nemcsak a klasszikus háztáji gazdálkodás köt le, aminek népgazdasági fontossága egyébként is vitathatatlan. Ugyanígy az egye­lőre megszokott életvitel. Az ingá­zás sejthetőleg sohasem szűnik meg, legfeljebb abban lehet bíz­ni, hogy terhei könnyűinek. A munka utáni munka azonban szin­te általános, lett légyen az besegí­tés a szomszédnak, vagy fusizás. Utóbbit a szakipari-kisipari ellá­tottság ismeretében sokkal kevés­bé tudom kárhoztatni, mint aho­gyan hivatalosan szokás. Hála a jó szervezésnek, szép számmal járnak a gyárakban dol­gozók közül is az úgynevezett „osz­tályozó vizsgára előkészítő tanfo­lyamokra”, hogy betömjék általá­nos iskolai végzettségük foghíjait és eljussanak legalább a VIII. osz­tály befejezéséig. Egy nyolcadikos asszony írásbeli dolgozatából: „Egy munkanapom Négy órakor kelek. Elkészítem a reggelit, megetetem a jószágot. Az ötórás vonattal megyek. Hattól kettőig dolgozom. Lezuhanyozok. Vonat csak fél négykor indul. Há­romnegyed ötre otthon vagyok. Ki­takarítok, ellátom a jószágot, va­csorát főzök. Hétre megjön a fér­jem. Kilenc, amire mindennel vég­­­­zek, rendberakom a gyerekeket is. Fél tízkor-tízkor ágyba kerülök. Másnap ugyanígy.” A környezet befogadó hajlandó­sága kétséges. Aki bárhonnan, el­sősorban faluról kerül az iparba, az teljesen új körülmények közé csöppen. Még a végzett szakmun­­kát­ tanuló is, de most nem róla van szó. A munkatempó minden­hogyan más, folyamatos, csak alig­­alig tűr lazítást, megállást. Emel­lett a kezdők többsége, sőt a jó betanított munkás is csak részfel­adatokat végez. Egy folyamat egé­szével, tehát a munka tulajdon­képpeni értelmével, jó ha a műve­zető tisztában van, de inkább csak a mérnök. A vezető állású mérnök úgy véli, hogy valósággal „körüludvarolják” az új munka­erőt, csak maradjon. A névtelenül adott válaszok nem egészen erről vallanak. 28,5 százalék úgy véle­kedett, hogy a munkakör ritkán ad lehetőséget a képességek kibon­takoztatására, 28,8 pedig éppen úgy hogy — soha. Majdnem ugyanennyinek egyáltalán nem volt véleménye a kérdésről, va­lószínűleg nem izgatta. A huszon­öt évesnél fiatalabbak több mint háromnegyed része (!) úgy ítélte, hogy munkahelyén megkapta ugyan a fizetését, de más anyagi, vagy erkölcsi elismerést még soha. — Munkássá válni annyit je­lent, mint ipari jellegű részfel­adatok ellátására specializálódni — hallottam egy ilyen tárgykörrel foglalkozó ankéton. Ha ez igaz, márpedig részigazságnak bizonnyal elfogadható, akkor egyre inkább vonatkoztatható egész gazdasági termelésünkre, a nagyüzemi me­zőgazdaságira is. Ezért tűnik el napjainkra a „klasszikus” paraszt­ság és adja át helyét a nagyüze­mi termelési viszonyok megköve­telte mezőgazdasági munkásság­nak. Jó tíz esztendővel ezelőtt ma­gam is írtam részt jelző cikkeket, konkrét tapasztalatok alapján ar­ról, hogy az iskoláikat elvégző fiatalok nem akarnak a mezőgaz­daságban maradni, vagy oda vis­szatérni. Ma már úgy látszik, hogy ezt az álláspontot fokozatosan re­videálni kell. Nem akarnak szak­képzetlen mezőgazdasági gyalog­munkások (például kapások) lenni, amin igazán bajos csodálkozni. De a nehézgépkezelő, esztergályos, vil­lanyszerelő, ács, kőmíves, lakatos, sőt műszerész ma már agráripari szakmák is. Városunk középiskolá­sainak felét kérdezte meg a már említett tallózó kedvű tanszék. A fiúk huszonhét és fél százaléka döntött a mezőgazdaság mellett. Munkássá válik ezek többsége is, csak éppen falun. Térjünk vissza azonban a városhoz. Két ellentétes vélemény, mind­kettő harminc év körüli, kiemelke­dően intelligens munkásembertől származik: — Az apám paraszt volt ti­zennégy holdon, de én butább em­ber vagyok, mint az apám. Neki gondolkoznia kellett, ha boldogulni akart. Számolnia vetésforgóval, másodvetéssel, talajerő visszapót­lással, állattenyésztéssel, a kertünk után még a városi piac igényével is, meg tejhozammal és azzal, hogy miként szaporítsa legcélsze­rűbben a jószágot. Nekem elég az egyetlen szakmámat ismernem és megfizetnek. Legyünk őszinték, ha gyatrábban tudnám, akkor is megfizetnének. Az ő élete telje­sebb volt, igaz a gazdálkodás tel­jesen ki is töltötte. — Éppen ez az! — így a má­sik. — A parasztembernek a gaz­dálkodás volt a teljes élete, nem­csak abból, hanem egyedül azért élt. Én az enyémet napi nyolcórai munka után úgy teljesíthetem egésszé, ahogyan akarom — vagy nem akarom. Csak azért említem félve, hogy évek óta feleségestül színházbérletem van, mert dühít a divat, amely szeret erre valamiféle csodaként hivatkozni. — Extrém példák — legyint az előbbiekre a vezető mérnök. — Túl intelligensek. Minálunk az új munkaerő többsége általában nem is akar ilyen fokra eljutni. Talán majd a második-harmadik nemzedék, bár a második-harma­dik nemzedékek nem valamilyen éles választóvonal után következ­nek, hanem folyamatosan cseré­lődnek a szemünk előtt. Már én sem vagyok első nemzedék, a ma­gam negyvennégy évével. A jelen­legi dolgozónk megelégszik, ha előbb-utóbb eléri a betanított szin­tet és mit tagadjam, a maga szem­pontjából igaza is van. A jó be­tanított és a szakmunkás kere­sete közt sokszor alig van különb­ség, ha ugyan nem az előbbi ja­vára van. A munkássá válás sze­rintem ott kezdődik, hogy valaki ipari jellegű munkahelyet keres. Ilyet egész biztosan talál. Aztán ott folytatódik, hogy igyekszik va­lamelyik részterületen alaposabban bedolgozni magát. Ez a részterület többnyire cseppet sem szórakoz­tató, de legalább megfizetik. Ott van az igazi változás, amikor szakmát akar szerezni. Úgy is mondhatnám, hogy a munkássá válás fordulója a fejekben törté­nik. A város kereken ezer ipari fog­lalkoztatottja közül 156-ot a jó kereset kötötte munkahelyéhez. 288-at az, hogy különb munkakö­rülményeket talált, mint korábban. 180-at a szakmai fejlődés, 183-at a közeli lakás és a család fűzött ide. 193-nak sejtelme sem volt arról, hogy mi. Erről nem szól a statisz­tika, de valószínűleg övék a vég­telen, önuzsorázó munkanapok. 1976. SZEPTEMBER 18. VAS ISTVÁN: Keats és Petőfi Ha arra a képtelen kérdésre kel­lene válaszolnunk, hogy ki a leg­nagyobb magyar költő, jelenlevő honfitársaim, de azt hiszem, az otthon maradtak is hamar meg­egyeznének , Petőfi Sándor nevé­ben. Kérem, ne vegyék rossz néven, hogy ezen a John Keats nevével egybegyűlt tanácskozáson egy magyar költő nevével kezdem hozzászólásomat. És azt sem, ha a nyugat-európaiaknál sokkal po­­litikaibb hajlandóságú magyar irodalomnak is legpolitikusabb költőjét együtt emlegetem a vi­lág legpolitikátlanabb hírű költő­jével. De kettejüket összekapcsol­ja az a külsőségesnek látszó kö­rülmény, hogy ugyanabban az életkorukban haltak meg, huszon­hat évesen, még ha egyikük a Piazza di Spagnán is, a másik meg egy erdélyi csatatéren, ahol I. Miklós orosz cár hadserege vé­gül eltiporta a múlt század nagy magyar forradalmát és szabad­ságharcát. De hátha van közöttük egyéb, noha titkos rokonság is. Petőfi egyik utolsó versében, már a forradalmi hadseregben, azt írta Ferenc József császárról, a magyar nemzet egyik legfőbb hóhéráról — persze, a legnyer­­sebb prózában idézem, de hát nem költészetének egész varázsát, csupán képzeletének erejét aka­rom vele jellemzeni: „Küldd elénk, te koronás hazam ja, Lé­giónként bérszolgáidat, Hogy szá­modra innen a pokolba Holttes­­tekbül építsünk hidat”. Petőfinek ezt a képét Illyés Gyula, ez idő szerint legkiválóbb költőnk — aki egyébként negy­ven évvel ezelőtt a mindmáig legjobb könyvet írta Petőfiről — egy ízben Lautréamont fantáziájá­val rokonította. Nekem azonban ezúttal Keats néhány mondata juttatta eszembe, melyeket a Mil­tonról írott jegyzeteiből jegyez­tem meg. Azt mondja ugyanis az Elveszett paradicsom egyik sorá­ról: „Milyen nemes és megfon­tolt felháborodás a királyok el­len ... Már a puszta kívánságá­nak is lehetett volna annyi ere­je, hogy azt a csenevész állat Károlyt lefricskázza véres trón­járól. Elkövetkeztek Miltonra a rossz napok, hatalmas szellemi csapást mért a dolgok új rend­jére; ennek az erőfeszítésnek bi­zonyos következményekkel kel­lett, vagy kell majd járnia.” Hát nem ugyanaz a kívánság búvik-e meg Keatsnek ezekben a jegyzeteiben, mint amelyik har­minc év múlva Petőfi idézett sza­kaszában átokba és elszánt jóslat­ba tört ki? És beteljesült-e, vagy­is igazság volt-e a képzeletnek ez a hatalmas átka és jóslata? Nem, sajnos, a szó szoros értelmében: annak a „koronás haramiának” sikerült — még ha csak a cár se­gítségével is — holttestek halmá­ra helyeznie trónját. Mint ahogy Milton kívánságának sem volt annyi következménye, hogy „az a csenevész állat Károly” lefrics­­káztassék „véres trónjáról”, el­végre II. Károly ágyban, király­ként halt meg. De azt a forradal­mat, amely a mi „csenevész állat Károlyunkat” mégiscsak lefrics­­kázta Magyarország trónjáról, még mindig Petőfi képzelete és jóslata fűtötte. Mint ahogy abban a haragban, amely II. Károly fiát, Elhangzott a PEN ez évi londoni kongresszusán, amely Keatsnek egy 1817. november 22-i leveléből vette té­máját: „Nem vagyok bizonyos sem­mi másban, csak a Szív érzelmeinek szentségében és a Képzelet igazságá­ban. Amit a képzelet szépnek ismer fel, annak igaznak kell lennie ...” A kongresszus eseményeiről Boldi­zsár Iván számolt be lapunk 36. és 37. számában. II. Jakabot kisöpörte Angliából, hihetőleg betűne dühöngött Mil­ton haragja is. Persze, hogy Milton és Keats nem beszélhetett olyan nyíltan az angol restauráció korában vagy a Szent Szövetség hatalmának tető­pontján, mint Petőfi a forrada­lomban. De képzeletük erejét az is tanúsítja, hogy ha rejtetten be­széltek is, világosan tudtak be­szélni. És ha azt­ kérdeznék tő­lem, hogy a társadalmi rendsze­rek megdöntésének szükségszerű­ségét ki mondta ki a legegysze­rűbben, legegyetemesebben és legnemesebben, azt felelném: Keats a Hyperionban — és talán bevallhatom ebből az alkalomból, hogy költői pályám legszebb he­tei közé tartoztak azok, amelyek­ben a Hyperiont fordíthattam magyarra —, mégpedig amikor a régi istenek gyülekezetében Oceanus így oktatja ki Saturnust: „A Természet törvénye dönt le minket, Nem Jupiter, se menny­kő”, és hozzáteszi: Nos, nem te vagy az első, Sem az utolsó hatalom. Se kezdet Nem vagy, se vég. Mi ez? Igazság vagy képzelet? Mintha Keats felelne is a kérdés­re, Oceanus szavaival: Most jön a fájó igazság, ha fáj — Bolondság! mert a pőre igazat Elbírni s a helyzettel szembenézni. Ez a legfőbb erő — Akkor hát a Hyperionban az igazság felülkerekedik a képzele­ten? Csakhogy ezt a „pőre igaz­ságot” a keatsi fantázia hatalmas képhalmaza előzi meg — és kö­veti. Ne döntsük el a kérdést — inkább köszönjük meg e kong­resszus rendezőinek a két főtéma között az és kötőszót, amely mintegy jelzi, hogy egy témáról van szó, mert az igazság nem so­kat ér képzelet nélkül, és a kép­zelet sem igazság nélkül. De nem gondoljuk, hogy ez csak a költészetre vonatkozik. Mert ha nem is követjük Kentset addig a végletig, amit egy levelében úgy fogalmaz meg, hogy „a köl­tő bizonyára a legköltőietlenebb Isten valamennyi teremtményei­ közül”, egy percig sem szabad föltételeznünk, hogy a költészet költőibb valami magánál a léte­zésnél. Ennek bizonyságául említ­hetném a fiatal Lenin Mi a teen­dő? -jének ezt a mondatát is: „ál­modni kell tudni”, hozzátéve, hogy ő arra tett kísérletet, hogy az álmodást a társadalmi tudo­mányokhoz kösse. De inkább magunkat hozom föl például, a magyarokat, akiket gyakran gúnyoltak azzal, és mi is gyakran gúnyoltuk vele önma­gunkat, hogy délibábok népe va­gyunk — egyik jellegzetes múlt századi verses regényünknek is ez a címe: Délibábok hőse. És igaz is: nem kis részben a képzele­tünknek köszönhetjük, hogy élünk. Amikor Magyarország nem is létezett a térképen, mert fele a német birodalomhoz tartozott, fe­le a török birodalomhoz, mi ak­kor is az önálló és egész Magyar­­országot képzeltük el. És amikor eltemettek bennünket, akkor is azt képzeltük, hogy élünk , és a végén csakugyan élünk. De az is igaz, hogy mindig keservesen rá kellett fizetnünk, valahányszor — nem is ritkán — képzeletünk elszakadt az igazságtól. De hiszen mindez benne foglal­tatik a világ legegyszerűbb és leg­tökéletesebb esztétikájában, a keatsi esztétikában: beauty is truth, truth beauty — a szépség igazság, az igazság szépség.

Next