Élet és Irodalom, 1982. július-december (26. évfolyam, 27-53. szám)

1982-08-27 / 35. szám - Jávor Ottó: Szeptember (3. oldal) - Gácsi Mihály: Háromkirályok • kép (3. oldal) - Ladányi Mihály: Jöhetnének már • vers (3. oldal)

távoz­ott­ 5. SZEPTEMBER Szeptember elején nyikorogva és nyekeregve jöttek a távoli szeke­rek. Nem hajnalban, késő délelőtt zörögtek be a városba, Palota fe­lől vagy a csíkvári sorompón át, el­merültek az óriási piactér sárga keramitkockáiban, belesüppedtek a dinnyeszagba, szikrát vetett a lo­vak patkója a barátok temploma előtt, ökörnyálat húzott az ostor­nyele, s a szeptemberi kocsik a púposodó, kockás dunyhákkal bele­vitorláztak a jövőbe. Jöttek a diákok a konviktusba, magánszállásra, nyüzsög a város, örvendező kiáltások, egymás sar­kát tiporják a Horváth­ és Rónainé papír- és könyvkereskedésében, la­pokra esnek szét a saláták az an­tikváriumban, tankönyvbörze az iskola vaskerítése előtt, a hősi em­lékmű bronzkatonája lehajtott zászlóval üdvözli a jövő gyanútla­nul vidám ágyútöltelékeit. Veni sancte spiritus... gyönyörűen zengi a szikár Kovács páter, ara­nyat öntenek fejünkre a barokk szobrok, Befútta az utat a hó... zendít rá este egy kiskocsmában Virág Jancsi, mindig ő kezdi a nó­tát, júniusban is, búcsúzáskor, iz­zadságban fürdő arcunkon boldog vigyor, Befútta az utat a hó ... most szeptember van, négyen-öten összeszorulva a diáktanyákon. Még nem tudtuk pontosan, mi a cél, de nekünk szeptember volt és az is marad az indulás. ★ Mindez persze már-már giccs, a ,,mi volt és mi lehetett volna, ha” kezdetű, idilllé varázsolt múlt, ám életünk egy része. De ott volt a másik rész is: a szinte máig hallha­tó szülői nyögések, az összeszorított szájjal történő életviadal, a roppa­nások és megalázások. És éppen a dolgos, tehetséges, szegény diáko­kat sújtotta mindaz, amiről Móricz Zsigmond igen pontos felsorolást ad: „ ... a vacsora nélküli lecketa­nulások, a lakbérhátralékok miatt vörösre főtt önérzetek, a rossz ta­nulók mellett két forintért agyon­dolgozott instruktorkodások, az öt­forintos jutalmakért agyonőrlődött idegekkel való versengések, az ócs­ka könyvekkel való szeptemberi kufárkodások ... Mennyi megaláz­tatás, mennyi arcpirulás, mennyi szívdobogás”. És ezt nem mindenki bírta. 1935 szeptemberében az állami Ybl Miklós Gimnázium I. B. osz­tályába beiratkozott 70 nyilvános, rendes tanuló. Az osztályt elvégez­ték 62-en. Az elsőbe beiratkozottak közül 15-en tették le együtt az érettségit, (összesen 29-en, de a többiek nem itt kezdték). Tehát az eredeti létszámból durván számol­va 80 százalékos volt a lemorzsoló­dás, tízből ketten jutottak el a gimnázium befejezéséig. Megdöb­bentő ez az arány még akkor is, ha tudjuk, többen más iskolában, iskolatípusban folytatták tanulmá­nyaikat. És a másik osztályban, az Á-ban, az ország többi gimnáziu­mában hasonló volt a helyzet. Pe­dig a harmincas évek második fe­lében már jobb — fegyverkezés — és baloldalról — szociális igények, mozgalmak — egyaránt sürgették a társadalmi mobilitást. Igaz, az iskola igényes volt, nemigen éltek a statisztikát javító, iskolát, igazgatót dicsfénybe állító sminke­lésekkel. Nálunk megbuktatták azt, aki bukást érdemelt, ha jelest, je­lest kapott. Igyekeztek ragaszkodni a minőséghez, olykor derékba tört remények, pályák árán is, hiszen osztályozás függvénye volt a tandíj is. A lemorzsolódás fő oka azonban mégis az általános rossz anyagi helyzet volt. Ez kötötte meg a te­hetségeket felszínre segítő erőket, s mindez összefüggött az egész tár­sadalom gazdasági és szellemi, hierarchikus rendszerével. ★ A negyvenes évek elején feltűn­tek azok a szegény tanulók, akiket a népi tehetségeket mentő országos mozgalom ültetett be az iskolapad­ba. Tétovák volak, elesettek, mit kell fizetnünk az ingyenes helyért, kérdezte okos, bizalmatlan tekinte­tük. Semmijük sem volt, füzetre, tollra gyűjtöttünk nekik, nem is kerültek egy osztályba a konvik­­tusok vezetőinek és az igazgató­nak, Goschi Péternek a támoga­tásával. (Fölmerült, hogy utcát neveznének el róla, megérdemel­né). Sikerült gyökeret verniük, 1946 után pedig már igazából ott­honuk lett az iskola, kollégium. Amit elértek, saját tehetségüknek köszönhették. Ám a tehetséget, föl kellett fedezni, alapot kellett adni neki. Ez pedig a tanítók érdeme. Hogy azok a régi tanítók milyen tantervek szerint dolgoztak, hon­nan vették mindazt, amit tudtad, legföljebb sejtem. Ez már akkor eszembe jutott, amikor a felejthe­tetlen Pais Dezső professzornál vizsgáztam, és lám, volt olyan kér­dés, amiről elemista korunkban is hallottunk, hiszen mi harmadik elemiben megtanultuk a szófaji és a mondattani elemzést, a negyedik­ben csak ismételtük. Középiskolá­ban már nem emlékszem, hogy nyelvtannal, helyesírással foglal­koztunk volna. Azt tudni kellett. Most, hogy az ember a sokasodó évek magasáról élesebben lát visszafelé,­ más is szembetűnik a tanítás mestereinél. (Mennyire el­vesztette értékét a túlzásokat ked­velő, szenzációk után lihegő ko­runkban a szó: mester!) Őriztek va­lamit magukból a régmúltból. Mintha állandóan 48 zászlai­­csap­kodták volna őket körül, és az első világháború előtt Ady verseinek a szelleme a képzőkbe is behatolt, Székelykeresztúrtól Baján át Po­­zsonyig. Miért, honnan maradt meg szavukban, gesztusaikban a sza­badgondolkodó, a polgári liberaliz­mus fel­világosodott nagyvonalúsá­ga, amelytől egy ugrás a szocializ­mus igenlése, és hányan megtették ezt az ugrást 1919-ben! Velinszky László az életével fizetett érte, mint ahogy az én tanítóm, Vin­­kóczy Károly is majdnem, aztán kegyelemből megúszta börtönnel.­­És­ érdekes, az ellenforradalmi kor­ban, pedig a mi elménket ugyan­csak meggyúrták, ez még inkább emelte tekintélyét előttünk, ahogy gyáva tisztelettel néztünk a hosszú hajú Fekete István biciklije­ után is, mintha titkokat húzna magával az elveihez mindvégig hű kőműves, aki most halt meg 92 éves korában. És ott volt Velinszky és Vinkóczy barátja, a feletteseivel folyton ve­szekedő, karakán tanító, áthallat­szott hozzánk, hogy csépeli a ren­­detlenkedőket, de az is, miként ne­vel az életre. Mondták, kiállította az osztály legjobb, egyszersmind legszegényebb tanulóját, melléje egy földbirtokos kevés ésszel meg­áldott fiát, s megkérdezte: na, mit gondoltok, melyikből lesz alispán? A Szita Laciból! — kiabálták a gyerekek. Bennetek még van igaz­ságérzet, de az életben nincs. (Le­het, hogy társadalmat mondott, ki is hagyták 45-ig a fizetési följebb­­sorolásokból). Ő lesz az alispán, mutatott a földbirtokos fiára, és Szita Laci örülhet, ha ugorhat az autója ajtaját kinyitni. Nem így történt. S hogy nem, ab­ban ezeknek a nevelőknek is része van. Nem voltak ők Grál-lovagok, ahogy mi sem vagyunk — csak sokszor hibázó, nádpálcát csattog­tató, esendő, sőt korlátolt, megal­kuvó emberek, ám ők voltak a nemzet napszámosai, ezt tudták, vállalták, büszkék voltak rá, ők tanítottak meg bennünket lát­ni. Mert lelkesen, érzékletesen ma­gyaráztak. Szavuk nyomán magunk előtt láttuk a sápadt II. Lajost a mohácsi gyásztéren, az összeroska­­dó Petőfit. Később, mikor a latin szövegekkel bajlódtam, ezzel a „lá­tással” hidaltam át az ismeretlen kifejezések szakadékait, magyarán: átköltöttem a szöveget, például az Aeneist, Balassa Brúnó főigazgató úr nem kis megrökönyödésére. És ők tanítottak meg olvasni. ★ Első nagy művészi élményem a Toldi előszava­ volt. „Mintha pász­tortűz ég őszi éjtszakákon.. Szeptember volt, és a messziről lo­bogó sejtések tüzénél megéreztem, hogy az igazi művészet — ahogy Weöres Sándor fogalmazta — meg­ráz, felráz, a szociális, tehát a kö­zösségi én felé fordít, egyszerre nyit távlatot, mélységet. Petőfit, mint mindenki, először csodáltam, aztán nem szerettem, fitymálni kezdtem. Egyszer aztán, még kis­diák voltam, bejött hozzánk helyet­tesíteni egy elegáns, fiatal, vékony tanár, Kovács Tivadar. A tanév vé­ge felé jártunk, zöld lombokon át esett be a nap, lábunkban már a vakáció szabadsága feszült, untuk az iskolát, a tanár úr is unta, rá­adásul helyettesíteni küldték be ötven robbanásra kész kamasz kö­zé, hát elővett egy könyvet, és fel­olvasta a Kutyakaparót. Olyan volt az egész, a zümmögő csend, a nap­fény, a száraz, unott hang, mint egy nagy ásítás. Most értettem meg, éltem át a vers irreálisan reá­lis képsorait, szomorú humorát. Fölhúztam a lábam a padban, éget­te talpam az alföldi homok. Nem­csak én voltam így. Horatius olva­sásakor azt mondta Borbély Gábor, fiatal latintanárunk: most gondol­janak Berzsenyire, a kert végén ott a méhes. És mi kivétel nélkül halálos csöndben hallgattuk a mé­­­hek zümmögését. Közhely, de így igaz, a költészet talajt ad az ember lába alá, ha úgy tetszik: megköt. Soha gyönyörűbb kötést! Ezért kaptam föl a fejem, amikor a hetvenes években az új irodalmi tanterv első, megvitatásá­ra szétküldött változatából kide­rült, végigülhet valaki tizenkét évet az iskolában anélkül, hogy Mikes Kelemen nevével találkoz­nék. Megnyugtató, hogy Mikesnek végül mégsem kellett kibujdosnia a magyar irodalom köpönyege alól, belekerült a tananyagba, sőt, az idén a tanulmányi verseny témái közt is helyet kapott. Bizonyára mások is rádöbbentek arra, hogy itt nem kizárólag irodalmi értékek ilyen vagy olyan szempontból tör­ténő megméretéséről van szó, ha­nem egy nemzet számára jelképpé vált személyiségről és magatartás­ról. Hogy Zrínyi prózája kimaradt? Hogy Móricztól A boldog ember kimaradt, pedig még nem találtam olyan diákot, akinek ne tetszett volna, ugyanígy a meghatározó kérdéseket a robbanásig sűrítő Ki­világos kivirradtig vagy a mai nemzedék számára sem elhanya­golható élettapasztalatot,­ konflik­tushelyzetet továbbító, figyelmez­tető Rokonok? Minden nem kerül­het bele. A valamirevaló tanár úgysem siklik el fölöttük. Nem ta­níthat meg mindent, de igényt, ér­deklődést kelthet, hogy helyette is beszéljenek a művek. Vagyis meg­taníthat olvasni. Ha már a kötés jött szóba, talán nem hivalkodás megemlíteni, de az olvasás mindig a személyes élmé­nyeket eleveníti föl, tehát az ötve­nes évek elején mi, vidéki tanárok még be-benéztünk egymáshoz. Bi­zonyára a diákkamarák vitáinak, beszélgetéseinek a nyomán össze­ültünk esténként egy-egy kollé­giumi szobában, ha emelkedett akarok lenni, azt mondanám: esz­mét cseréltünk. Puskinról, Erdélyi Jánosról éppúgy szó esett ezeken a magyartanári „továbbképzéseken” mint Proust-ról, Mauriacról. Egy­szer valamelyikünk azt javasolta, tűzzünk ki határozott célt, témát beszélgetéseink tárgyául. Ott ült Magasi Artúr, a költő és esztéta, szegény Maróti Lajos Kolostor cí­mű regényének legrokonszenve­sebb paptanár alakja (mily kicsi ez az ország, az emlékek, fájdalmak milyen közel vannak!), Borbély Gábor, Mohácsi Károly, Walkó György, olykor beugrott Szemere Gyula és a matematikus Láng Hu­gó is. Az első, megvitatásra kivá­lasztott vers a Szózat volt. A vá­lasztást mindnyájan oly természe­tesnek találtuk, amilyen természe­tes, hogy az ember leveszi kalapját, amikor édesanyja szobájába lép. ★ Azoknak a régi szekereknek pora se maradt. De nincs Magyarorszá­gon, Európában iskolába járt em­ber, aki szeptemberben, amikor kinyílnak az egek, ne álljon meg hirtelen, ne emelje föl fejét, hogy egyre gyöngülő szemével belebá­muljon az élet káprázataiba. És meghalljuk a hangot is. Barátaim, hallgassátok csak saját hangoto­kat, a diófa alól jön az apró szobá­ból, hangosan olvastuk a nagy kalandnak, a mindenségnek neki­indító mondatot, első latinköny­vünk legelső mondatát: „Terra Italiae secunda est”. Sajátos fordí­tásomban : Magyarország földje termékeny. Műveljük! Gécsi Mihály: Háromkirályok LADÁNYI MIHÁLY: Jöhetnének már A turisták a romokat kedvelik, hát bekerülhetnél már a prospektusokba, akár a koszos-gatyájú szentek a templomfalakról, festékük alatt a legközönségesebb anyagokkal, büdös hagymával és szikkadt kenyérdarabbal tagad korca közt, bekerülhetnél a legigényesebb prospektusokba, ahogy ideáidat prédikálod szalmazsákod férgeinek, amin együtt horkolsz a pacifistákkal éjszaka, nyálzó szájjal, pancsolt boroktól részegen, jöhetnének kalaplevéve, fényképezőgéppel nyakukban akik helyett káromkodtál és imádkoztál, jöhetnének már a turisták zsíros ujjnyomaikkal a perselypénzeken .

Next