Élet és Irodalom, 1993. január-június (37. évfolyam, 1-25. szám)

1993-04-30 / 17. szám - Nagy N. Péter: Kormány álruhában • interjú • Marschall Miklós az alapítványi lavinaomlásról (7. oldal) - Sulyok Gabriella: rajza • kép (7. oldal)

IRODALOM INTERJÚÉLETÉS!. Kormány álruhában — beszélgetés Marschall Miklóssal az alapítványi lavinaomlásról — — Négy évvel ezelőtt nem kerülhetett volna ilyen kínos helyzetbe. Azóta azonban Mar­schall Miklóst lejáratta a kormány. Eközben persze rá gondoltak a legkevésbé. Ha né­hány éve valaki tudta róla, hogy közgazdasági szakterülete a kultúra finanszírozása, ezen belül pedig az alapítványi világ, a nonprofit szféra, azt is megmondhatta, a politi­ka mely áramlatai vonzhatják. Tudományos érdeklődése ugyanis szinte automatikusan sorolta a civil társadalom építői, az autoriter megoldások ellenfelei körébe. A szakmai logika is indokolja a folytatást: az SZDSZ jelöltjeként lett Budapest főpolgármester-he­lyettese. Három éve tölti be ezt a tisztséget, s ennyi idő alatt minden az ellenkezőjére for­dult körülötte. Az alapítványi manipulációk sorozata után, ha azt halljuk valakiről, hogy e téma szakértője, ráadásul politikus, okkal jelenhet meg előttünk egy pénzmosó, hata­lomátmentő vagy épp újra koncentráló, mozgalmakat alapító kabinet-politikus. Rosszabb esetben egy szorgos újdiktatúra-építgető. —Ha jól érzékelem, mostanság mindkét szak­májára együtt és vastag sugárban ömlik a sár. Vagy túldramatizálom a helyzetet? — Nem, az tényleg drámai. Talán tragikus is. Ma még azonban semmi nem dönthető el véglegesen, semmi sem visszafordíthatatlan. Egyelőre az sem teljesen nyilvánvaló, hogy a kormány felkészület­lenségből, tudatlanságból vagy ami rosszabb, machiavelliz­­musból cselekszik-e, amikor ezeket a képtelen alapítványo­kat létrehozza. A tét óriási, sze­rintem történelmi méretű, ezért óvatos vagyok a válaszadással. Még reménykedem. Ha rövide­sen törvényt alkotnak a non­profit szféráról, s ebben az ál­lam fegyelmezetten meghozza az önmagát is kötelező, világ­szerte bevett és szigorú szabá­lyokat, akkor megnyugszom. Akkor kiderül, hogy most csak ügyetlenkedésről van szó, amelynek a következményei károsak, de nem végzetesek. Ha ez nem történik, hát kibújik a szög a zsákból. — És ha kibújt, kit sebez meg? Valószínűleg nem azt, aki iszkol a zsákkal. — Kivérezhet akár a teljes ci­vil társadalom is. Ennek a nagy állami alapítványgründolási láz­nak ugyanis van egy kísérője­lensége, egy csendes borzalom, amelyben e szféra a saját, polgá­ri közegében szép csendben sor­vad. S nem véletlenül. Pedig a politikai demokrácia létezésé­nek alapfeltétele a civil szerve­ződések óriási sokasága. Nem ellenzékként, de ellensúlynak. Ezek hiányában még egy erre irányuló intenzív akarat nélkül is szinte magától autoriterré vá­lik a hatalom. Ha nem talál el­lensúlyokat, akkor nyomul, ter­jeszkedik, szervez, s mint tud­juk, csődöt okoz. Különösen így van ez a mi tájainkon, ahol a te­kintélyelvű, centralizált állami­ságnak ily nagyok a hagyomá­nyai. — Zavarbaejtő viszont, hogy a politikai élet je­lenlegi meghatározó személyiségei kifejezetten a nyolcvanas évek civil társadalmi kezdemé­nyezéseinek trambulinjairól szökkentek mai pozícióikba. — Egy marxista ízű, de en­nek ellenére szerintem kifejező fordulattal élve, attól tartok, hogy a mai politikai elit még éretlen arra, hogy belássa, a vá­lasztásokon nyert mandátuma nem ruházta fel teljhatalommal, pusztán csak a politikai szféra irányítására jogosítja fel. Egy egészséges világban léteznie kell egy sor életszerveződés­nek, melyekre ha a politika rá­telepszik, beteggé teszi az egész társadalmat. S ha közben még elkezdődik a nagy szemfény­vesztés is, és a hatalom éppen azokkal a szervezeti formákkal terjeszti ki a befolyását, ame­lyeknek ellensúlyául kellene szolgálniuk, akkor kerülünk majd abba a helyzetbe, ami­ről az imént azt mondtam, drá­mai. — Azt is mondta, ne dramatizáljuk túl. A hely­zet ugyanis ismerős. A múlt század végén pél­dául az amerikai gazdagok virágoztatták fel az alapítványi szektort, mert rájöttek, hogy a ki­teljesedőben lévő politikai demokrácia viszo­nyai között elveszítették érdekérvényesítő ké­pességük egy jelentős részét. A pénz mindenha­tósága szűnt meg. A Rockefeller, a Carnegie, a Ford, tehát a nagy magánalapítványok éppen a politikai demokrácia szigorú pénzfelhasználási szabályaira adott válaszként születtek. _ — Csakhogy magánerőből. Óriási a különbség! Azért ez mégsem ugyanaz, mint amikor az állam bujkál a közszolgálati szféra szigorú szabályai elől, s éppen a polgári szerveződések formáiban találja meg a leg­megfelelőbb rejtőszíneket. En­nél zavarosabb, lehetetlenebb megoldást kitalálni is alig le­hetne. — S tényleg megtalálta a terepszínt? Jól mű­ködik a mimikri? Másként: legalább tiszta szakmai-technikai szempontból megfelelő az a sor, amely talán valahol a 150 év alapítvánnyal kezdődött s a Magyar Úton át a Szabadműve­lődési és a Hungária Tv alapítványig vezetett? — Jogszabályt nem sértenek. Ettől azonban még botrányo­sak. Súlyosan sértik az alapít­ványi jogszokásokat, hagyo­mányokat, etikettet. Közpénz­ből akkor hoznak létre alapít­ványt, amikor egy adott felada­tot annyira fontosnak találnak, hogy ki akarják vonni a költ­ségvetési viták évente ismétlő­dő viharaiból. Úgy találják, hogy biztosra kell menni, az a közérdek. Azért adnak át va­gyont, hogy a hozadék garan­táltan fedezze az alapítványi cél megvalósításának költsége­it. Akkor is, ha a költségvetés éppen bajban van. A kulcsszó tehát a hosszú távú biztonság. Ezzel szemben nálunk, amikor a nyilvánosság tudatos vagy ügyetlen kizárásával pártos ku­ratóriumokat állítanak fel, a po­litikai váltógazdálkodás bi­zonytalanságainak teszik ki az adott alapítványt. Pedig az el­lenkezőjére lenne szükség. Közbizalom szükségeltetne, s a vonatkozó játékszabályok be­tartása, így egy év múlva, ha új kormány lesz, azonnal le­cseréli ezeket a kuratóriumo­kat. — Megteheti? A Szabadművelődés kuratóriu­mát például tíz évre választották... — Ez is egy vicc. Alkot­mánybírákat választanak kilenc évre. A kiérlelt alapítványi kul­túra világában a kuratóriumok tagjait évente, kétévente cseré­lik. Mindazonáltal az alapító, tehát a mindenkori kormány az irányító testület tagjait bármi­kor felválthatja másokkal. Csak az adományozott vagyont nem veheti vissza. — Mindez persze csak akkor igaz, ha nem vál­toztatják meg közben a jogszabályt, s teszik mondjuk örökletessé a kuratóriumi tagságo­kat. — Azért ezt már csak nem... Remélem, hogy inkább ellen­kező irányú fordulat követke­zik be, s arra használják majd a közalapítványokat, amire va­lók. Az állami pénzek feletti rendelkezés társadalmasítására. Ez egy igen elegáns forma. A közhatalom jó mecénásként biztosítja az adott tevékenység anyagi feltételeit, de nem szól bele, ki, miként él az odaszánt pénzzel. Ezt a legfonto­sabb szakmai szervezetekre bízza. — így járt el a magyar állam nem is oly rég a Mozgókép Alapítvány létrehozásakor. S külö­nösen érdekes, hogy az a Kőhalmi Ferenc, aki e Filmes alapítvány megszervezésekor az összes szakmai szervezetet döntési helyzethez segítet­te, aki a kuratóriumokba Lengyel Lászlótól Kéri Lászlón át Gerő Andrásig az értelmiség többsége által elfogadott, tisztelt személyisége­ket nyert meg, pár év múltán, a Hungária Tv alapítvány összehozásakor egészen más megol­dást választott.­­ Ennyit változott körülötte a politikai erőtér. És félő, hogy az a lavina, amelyet az utóbbi időszak visszatetsző történései indítottak el, maga alá temet majd olyan egészséges képződ­ményeket is, amilyen a Mozgó­kép Alapítvány. Mert most már odáig jutottunk, hogy ha az em­berek meghallják azt a szót, hogy alapítvány, undor ül az ar­cukra.­­ Amikor majd júniusban a nonprofit szerve­ződéseket egyesítő világszervezet, a Cirlus ve­zető testületének tagjaként a főelőadást tartja egy amerikai konferencián, elkerülheti-e a ha­zai viszonyok kritikus ismertetését? — Ha nem kerülöm el sem kö­vetek el semmiféle tapintatlan­ságot, hiszen nem lephetek meg senkit. Ez a szféra Argentínától Magyarországig mindig is két fő ellenféllel küzdött, a kormány­zati erőkkel és az üzleti élettel. Természetes állapota a hatalmi intézményektől való független­ségért vívott harc. Hogy most nálunk erőteljesebb a fegyverro­pogás, az nem rendít meg senkit. A szcenárió ugyanaz, mint bár­hol másutt. A nonprofit szektor nem mondhat le a közpénzekről — Amerikában például ebből a forrásból származik bevételei­nek a fele —, ugyanakkor nem viselheti el az állami beavatko­zást. Ahol a civil társadalom fej­lett, ott kimunkált szabályok kö­zött, hogy ne mondjam, az úri il­lem szerint mérkőznek a felek. A politikától például tökéletesen elszigetelik az alapítványi vilá­got. Ha valamelyik alapítvány­ról kiderül, hogy akár csak a leg­vékonyabb szálakkal is kötődik a választási küzdelmekhez, azonnal felszámolják. Máshol nem ilyen szigorúak, nem zár­kóznak el a hatalmi küzdelmek világától, de mindenki számára nyilvánvaló és átlátható szabá­lyok közé terelik azokat. Ez a helyzet Németországban. Ná­lunk ma mindent lehet, és sok­szor titokban, miközben a mi vi­szonyaink között az amerikai megoldás, a teljes tilalom lenne az egészséges. A kezdetleges szabályozás felajzza, felizgatja a hatalmat. A könnyű ellenállás mellett szerezhető nagy befolyás lehetőségének nem nagyon aka­­ródzik ellenállni.­­ Másfelől viszont az állam purifikál is. Igaz, lehet, hogy csak a bal kéz, s erről a mamata jobb mit sem tud. A számviteli törvény nemré­giben minden feltűnés nélkül visszavette azo­kat a kedvezményeket, amelyeket korábban más jogszabályok biztosítottak az alapítvá­nyok támogatóinak. Most már csak az adózott nyereségből lehet alapítványi számlára fizetni, míg korábban az adóalapból írhattuk le az ilyen adományokat.­­ Ez az új szabályozás hom­lokegyenest ellentmond az ala­pítványi szektor alapvető logiká­jának. A törvényhozás egyfelől lehetetleníti a polgári szolidari­tás alapítványi megnyilvánulá­sait, másrészt maga önfeledten bújik ebbe a nem rászabott ruhá­ba. Ezek azok a zavaros megol­dások, amelyek némi bizakodás­sal töltenek el. A reményt kínál­ják, hogy talán mégiscsak a tájé­kozatlanság, a figyelmetlenség okán bánik a kormány ilyen rú­tul ezzel a szektorral. Tény azonban, hogy a számviteli tör­vény hatályba lépése óta látvá­nyosan csökkent a polgárok és vállalkozások alapítványpártolá­­si hajlandósága, s ezzel arányo­san nőtt az államé. Persze csak a kebelbéli alapítványok javá­ra. Megkezdődött a civil szféra, a polgári szabadság friss falai­nak ijesztő porladása. NAGY N. PÉTER 't i :■ ycry ... . n i λ i Λ 1 . 0 W-jT· ■ 'fi . ■' · ■ i É , '-to··..·, tj , (τήν■ ■' .1/ f . 1/ΐ, M õ \ ,ν,ί r Apf ■#', V '' , ,///· -1. · • HW 'zi rV fe·»’ ΐ yro Sulyok Gabriella rajza 1993. ÁPRILIS­­30.

Next