Ellenfény, 1998 (3. évfolyam, 1-5. szám)

1998 / 1. szám

Nánay István színikritikus a 60-as évek­ben mérnöki tanulmányaival párhuza­mosan maga is színházcsinálóként kezdte. Kapcsolatban állt az Egyetemi Színpad együttesével, az Universitasszal, illetve Halász Péterék társulatával. - Mennyire fontos a színházcsinálás­­ban a műhelymunka ? - Ha áttekintjük a 20. század szín­háztörténetét, kiderül, hogy minden jelentős fejlemény műhelyekben jött létre. Említhetem például Antoine-t és a Theatre Libre-t vagy a magyar Thália Társaságot. Vagy a Sztanyisz­­lavszkij-féle Művész Színházat, ahol a különféle stúdiók valójában műhe­lyek voltak. A műhelymunka hasonló szemléletű művészeket tételez fel, akik körülbelül ugyanúgy gondol­kodnak a színházról, annak feladatai­ról, formai problémáiról, azaz arról, hogy miképp kell színházat csinálni. Mindehhez szükség van egy központi személyiségre, aki művészi, szellemi irányt ad a munkának. Aki köré oda lehet gyűlni, akinek varázsától, felké­szültségétől, tehetségétől mozgásba lendülnek a dolgok. - Ma is vannak meghatározó műhe­lyek? - Mintha egész Európában elte­relődött volna erről a problémáról a figyelem, más irányba tartanak a színházi folyamatok. Nemrégiben még bizonyos értelemben műhely­nek lehetett tekinteni az úgyneve­zett rendezői színházat. A maga ide­jében a Taganka vagy Peter Stein színháza műhely volt, akárcsak Brooknak az az időszaka, amikor a kegyetlenség színházát vagy az utá­na következő kísérleti színházi köz­pontot csinálta. Műhely volt Grotowski vagy Kantor színháza is... - Magyarországon is voltak hasonló műhelyek ? - A hivatásos színházakban ko­rábban sem igen léteztek műhelyek. Szoktunk ugyan néhány jelentős rendező műhelyéről beszélni. Ruszt József az Egyetemi Színpadon, a kecskeméti korszakában és a Függet­len Színpadon hozott létre műhelyt. (Zalaegerszegen is színházteremtő személyiség volt, de érzésem szerint ott igazi műhelymunka nem alakult ki.) Székely Gábor és Zsámbéki Gá­bor esetében a szolnoki, illetve a ka­posvári időszakra gondolhatunk. Persze ezek a színházak csak tág ér­telemben tekinthetők műhelyeknek. Adottak voltak a meghatározó egyé­niségek, idővel kialakult egy olyan erős magja a társulatoknak is, amely­­lyel együtt gondolkodva, csapat­munkában lehetett színházat csinál­ni. Megvolt a karakterük ezeknek a színházaknak, de mégiscsak egy egész város színházi igényeit kellett kielégíteniük. A repertoárjátszás el­lentmond a műhelymunkának. - Ruszt talán ezért hozott létre több­ször is a hivatásos és az amatőr színját­szás határterületein műhelyt.­­ Az Egyetemi Színpadon egyér­telműen amatőrökkel dolgozott, a Független Színpadon hivatásos szí­nészekkel amatőr körülmények kö­zött. Ebből adódóan valóban egé­szen másfajta munka alakult ki, mint egy kőszínházban. Rusztot mint mestert vették körül a tanítvá­nyai. Erős közösségek alakultak ki, és megvolt a közös munka hajtóere­je is: a műhelyekben többnyire nem valamiért, hanem valami ellen akar­nak együtt színházat csinálni a résztvevők. Elsősorban nem politi­kai vagy társadalmi oppozíciót, ha­nem mindenekelőtt stiláris, formai, fogalmazásmódbeli szembenállást képviselnek. Leger - Mi ellen születtek a hatvanas évek­ben az Egyetemi Színpad előadásai? - Eredetileg nem ellenszínház akart lenni, hanem annak az egyete­mi közösségnek a színháza, amelyet képviselt. A résztvevők saját élménye­iket próbálták megfogalmazni, és ez óhatatlan szembenállást jelentett az­zal, amit a hivatalos kultúra produ­kált. Ez a darabválasztástól kezdve a játékstílusig számos szinten megnyilvá­nult. Egy sereg olyan művet mutattak be az akkori Egyetemi Színpadon, amelyet hivatásos színházak nem játszhattak. Mi­vel lényegében ama­tőr társulatról volt szó, a cenzúra szemet hunyt afölött, hogy itt Majakovszkijt és abszurdokat játszottak. Brechtet mutattak be ak­kor, amikor még nem volt divatos szerző, görög klasszikusokat játszot­tak, amihez a hivatásos színházaknak nem voltak eszközeik. (Hasonló tör­tént kicsit később a Szegedi Egyetemi Színpadon is: nagyközönség előtt lé­nyegében ők játszották először az óriáscsecsemőt. Nem realista drámá­kat nem nagyon vettek elő a profi színházakban, Déryvel meg egyéb­ként is állandóan baj volt.) A darabvá­lasztás mellett a másság másik fontos összetevője az volt, hogy azok, akik itt Ellenszínházak BESZÉLGETÉS NÁNAY ISTVÁNNAL KALANDOZÁSOK IHAJCSUHA­DIÁBAN (UNIVERSITAS) Fotó: Magyarossy Zoltán

Next